DAKAR 2010 po 1. etape: Smrť na úvod, Tomeček havaroval
Rallye Dakar sa konečne rozbehla a začína sa dostávať do svojho tempa. Škoda len, že už prvú etapu museli usporiadatelia skrátiť o 52 kilometrov, kvôli povodniam a rozvodneným riekam. Etapa nebola klasicky „dakarská", pripomínala skôr preteky WRC. Aj napriek tomu že bola zahrievacia, niektorých favoritov potrápili technické problémy a objavili sa aj prví odpadlíci.
Etapu žiaľ poznamenala prvá obeť súťaže. Vozidlo Desert Warrior nemecko-švajčiarskej posádky Mirco Schultis a Ulrich Leardi zišlo z trate a narazilo do prizerajúcich sa divákov. Dvadsaťosemročná Natalia Garcíová ťažkým zraneniam v nemocnici podľahla. Ani oživovacie pokusy lekárov jej život nezachránili. „Dvadsaťosemročná žena zomrela. Utrpela viaceré vážne zranenia hlavy, brucha a panvy," povedal pre televíziu TN lekár z córdobskej nemocnice Norberto Brusa.
V kategórii kamiónov nám urobili radosť tatry i liazka. Aleš Loprais s Milanom Holáňom a Jarom Miškolcim došli na druhej priečke so stratou 27 sekúnd za víťazom etapy Rusom Čaginom na kamaze. Kamióny ruskej značky sa zoradili za česko-slovenským trojlístkom na 3. (Kabirov) a 4. (Mardeev) priečke.
S takmer jedenásťminútovou stratou došla do cieľa trojica Martin Macík/Josef Kalina/Jan Bervic s truckom Liaz. Do prvej desiatky sa potom prebojovali ďalšie tri kopřivnické stroje. Brazílčan André De Azevedo s krajanom Justom a českým mechanikom Jaromírom Martinecom skončili siedmi, Marek Spáčil s Mílou Janáčkom a Radkom Smolkom ôsmi a hneď za nimi figurovali ich stajňoví kolegovia Martin Kolomý/René Kilián/Zbyněk Kotal.
Spomeňme aj druhého slovenského zástupcu v triede kamiónov - Pavla Faška. Ten štartuje v úlohe rýchlej asistencie britskej stajne Rally Raid UK s kamiónom MAN 18.285 4X4. Po prvom súťažnom dni je na 34. priečke.
Vo výsledkovej listine sa žiaľ neobjavila posledná Tatra na štarte: Tomáš Tomeček s navigátorom Vojtěchom Morávkom a mechanikom Petrom Vojkovským. Na 225. kilometri špeciálky (asi 25 km pred cieľom) kamión štartového čísla 509 havaroval. Vojtěcha Morávka s Petrom Vojkovským dopravili helikoptérou do nemocnice - Morávek má pomliaždené rameno a Vojkovský ostáva v starostlivosti lekárov na pozorovaní s otrasom mozgu.
Do prvej desiatky sa medzi kamazy, tatry a Liaz prebojovali Holanďan Van Vliet (Ginaf) na šiestu a jeho krajan Johan Elfrink (Mercedes) na desiatu priečku.
Z ďalších konkurentov spomeňme napríklad japonské špeciály Hino, figurujúce momentálne na 15., respektíve 20. priečke, či chilské nákladné autá Atakama, „potácajúce" sa na chvoste výsledkovej listiny (46. a 49. miesto).
V triede motocyklov sa rozpútala vojna medzi značkami Sherco, KTM, Aprilia, Yamaha a BMW - všetky figurujúce v prvej desiatke. Lídrom súťaže sa stal Francúz David Casteu (Sherco), ktorý bol o tri sekundy rýchlejší než jeho krajan Cyril Despres (KTM). Tretí skončil obhajca prvenstva, Španiel Marc Coma (KTM).
Nás samozrejme najviac zaujímali výkony ako slovenských, tak aj českých pretekárov. Najlepším z „československej trikolóry" bol Martin Macek (Czech Dakar Team), ktorý s viac ako jedenásť a pol minútovou stratou skončil na 25. priečke. Iba tri sekundy za ním cieľom prešiel Ivan Jakeš (KM Racing Team).
Ďalší slovenský zástupca Štefan Svitko (Hont Logomotion Slovakia) sa pri svojej premiére statočne vysporiadal s nástrahami trate a skončil na 43. mieste. „Obaja slovenskí motocyklisti zatiaľ jazdia bez väčších problémov. Motocykle sú v poriadku," prezradil manažér Štefana Svitka Ivan Figura a doplnil: „Štefan urobil v súťaži motorkárov najväčší skok, keď zo 128. pozície na štarte sa posunul na 43. miesto. Čakáme od neho ďalšie zlepšenie, keďže si zatiaľ iba zvyká na nový motocykel. Prvé kilometre sa mu jazdili dobre. Zajtra je však na programe už o trochu náročnejšia etapa."
Bojovali aj ďalší českí jazdci: Jakešovi tímoví kolegovia Martin Pabiška a Dušan Randýsek došli na 33. a 55. mieste; Jan Veselý a Roman Krejčí (zo Czech Dakar Teamu) boli hodnotení v 93. a 138. najrýchlejšom čase.
Medzi quadmi sa presadil domáci matador Marcos Patronelli pred obhajcom prvenstva Josefom Macháčkom, tretí bol ďalší Argentínčan - a opäť Patronelli - ibaže Alejandro (všetci Yamaha). Na štvrtej priečke (s viac ako dva a pol minútovou stratou) došiel Martin Plechatý (rovnako ako Macháček z KM Racingu), tiež na Yamahe. Deviatu priečku vybojoval Oldřich Bražina (Czech Dakar Team), so svojou štvorkolkou Polaris stratil bezmála osem minút.
Fantastické súboje sa odohrávali aj v kategórii automobilov. Favorizovaný Volkswagen však nestačil na „bavoráky" niekdajších „Mitsumenov" - Španiela Joana „Naniho" Romu a Francúza Stéphana Peterhansela. Zatiaľ čo španielsky matador zvíťazil, deväťnásobný víťaz „Stefen" korunoval úspech značky so štylizovanou vrtuľou v znaku tretím miestom.
Medzi nich sa dokázal vkliniť iba legendárny španielsky „súťažiar" Carlos Sainz (VW). Jeho tímoví kolegovia však bez problémov držia krok - Katarčan Saleh Al Attiyah, ešte donedávna „jednotka" stajne BMW, je (s takmer tri a pol minútovou stratou) štvrtý, skoro minútu za ním je na 5. priečke obhajca prvenstva Juhoafričan Giniel De Villiers. Mark Miller z USA (vlani druhý) je klasifikovaný na 8. pozícii. Spomeňme ešte favorizovaného Rusa Novitskeho, ktorý trasu úvodnej špeciálky stihol preletieť v deviatom najrýchlejšom čase.
Medzi nemeckých výrobcov sa do Top 10 dokázali prebojovať už iba americký jazdec Robby Gordon (ktorého mamutia a pekelne rýchla monštrum bugina Hummer doslova „erzetu" prevalcovala a v cieli bola šiesta) a Poliak Krzysztof Holowczyc (s Nissanom siedmy).
Japonské „špeciály" Mitsubishi, ktoré vo vlaňajšom ročníku totálne pohoreli, sa tentoraz (vôbec po prvýkrát bez fabrickej podpory a s overenými benzínovými motormi) umiestnili tesne za prvou desiatkou - 11. Sousa, 12. Misslin, 13. Terranova.
Z českých posádok je najlepšia dvojica Miroslav Zapletal - Tomáš Ouředníček, ktorí sú na 22. mieste (s viac ako pätnásťminútovou stratou). Dobre si vedú aj ďalšie české posádky: Jiří Janeček s Viktorom Chytkom sú na 50. mieste, ich tímových kolegov z Czech Dakar Teamu (a tiež na Toyote) Dušana Kunovského s Liborom Latiňákom hodnotili v 63. najlepšom čase. Petra Mikulu s Petrom Šulákom (Vinland Dakar Team) odmávli v cieli na 106. pozícii.
Foto: Czech Dakar Team, Letka Racing Team.
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie
Offroad Trial Brezno 2024
20. 10. 2024
Offroad trial Červená skala II
29. 9. 2024
Offroad trial Červená skala
29. 9. 2024
Offroad trial Lúky 2024
9. 9. 2024
Off road trial Hruštín
20. 5. 2024
Off road trial Vyšný Slavkov
6. 5. 2024
Offroad Tisovec IV
30. 4. 2024
Offroad Tisovec III
29. 4. 2024
Offroad Tisovec II
29. 4. 2024
Offroad Tisovec
29. 4. 2024
Offroadtrial Brezno II
15. 10. 2023
Offroadtrial Brezno
15. 10. 2023
Offroadtrial Vyšný Slavkov
29. 9. 2023
Offroad Tisovec 2023
5. 5. 2023
Eurotrial Červená skala nedeľa
1. 8. 2022
Eurotrial Červená skala sobota
1. 8. 2022
Eurotrial Červená skala piatok
1. 8. 2022
Jakeš vs Miloň II
19. 9. 2021
Jakeš vs Miloň
19. 9. 2021
Hungarian Baja
10. 8. 2021
Vyhlásenie ankety Zlatý volant
18. 2. 2021
Dakarské víťazstvo tímu Honda
2. 2. 2021
Tomeček na Dakaru
28. 1. 2021
Hungarian Cross-Country Rally 2019
21. 3. 2020
Rally Dakar cieľ
18. 1. 2019
Rally Dakar 10. etapa II
18. 1. 2019
Rally Dakar 10. etapa
18. 1. 2019
Rally Dakar 9. etapa
17. 1. 2019
Rally Dakar 8. etapa II
17. 1. 2019
Rally Dakar 8. etapa
17. 1. 2019
Rally Dakar 7. etapa
15. 1. 2019