Dakar 2009 po 5. etape: Kríž u čísla 192, škrtnite si i 516 a 574


„Usporiadatelia mu už v priebehu etapy poskytli pomoc, keď potreboval benzín. Pýtali sa ho, či je v poriadku a on sa rozhodol pokračovať. Organizátori sledovali signál jeho motocykla, ale ten sa nepohyboval a následne zmizol. V noci na včerajšok v spolupráci s políciou zahájili pátraciu akciu a nakoniec Perryho našli niekoľko metrov od motocykla. Mal u seba jedlo aj pitie a príčina jeho smrti je nejasná,“ informoval o udalosti priamo z konvoja reportér Jan Říha.
Smrti francúzskeho motocyklového pretekára Pascala Terryho sa dalo podľa argentínskej polície predísť, ak by organizátori nezlyhali a dali policajtom včas vedieť o jeho zmiznutí. Policajný náčelník Julio Acosta dnes otvorene kritizoval usporiadateľov: „Mohol žiť, ak by bol včas nájdený.“ Podľa lekárskej správy Francúz zahynul na následky srdcového infarktu, ktorý prišiel ako dôsledok pľúcneho edému.

Terry uviazol na trase pretekov ešte v nedeľu pre nedostatok paliva a vyslal núdzový signál. Pátracia akcia sa však začala až v pondelok a dokonca na niekoľko hodín ju prerušila osudová fáma, podľa ktorej Terryho videli v etapovom tábore v Neuquéne. Až keď sa prišlo na to, že ide o omyl, no pokračovanie pátrania už prinieslo iba objavenie Terryho mŕtvoly. Vedenie pretekov najskôr popieralo akékoľvek pochybenie, no francúzske médiá usporiadateľskú firmu Amaury Sport Organisation (ASO) už nemilosrdne pranierujú.
"Všetko svedčí o neuveriteľnej chybe,“ píše denník Ouest France a pokračuje: „V skutočnosti je to asi nemožné stratiť z očí súťažiaceho, ktorého zariadenia pre stav núdze fungovali. Pascal Terry vyslal signál, ktorý zachytili dokonca v Paríži, no v Argentíne sa s ním nič nerobilo,“ žaloval denník Libération.

Rozhlasová stanica France Info hovorí o „totálnom chaose ASO“. Riaditeľ pretekov Étienne Lavigne reagoval: „Niektoré veci sa nedajú vysvetliť. Správu o núdzovom signáli, ktorá do Paríža prišla 4. januára, sme dostali až ráno 5. januára.“
V piatej etape čakalo na pretekárov celkom 763 kilometrov medzi mestami Neuquen a San Rafael. Rýchlostná skúška merala 506 kilometrov a na jej konci zdolávali aj prvé duny. Na štart sa včera postavilo 420 posádok – 171 motocyklov, 24 štvorkoliek, 151 automobilov a 74 kamiónov. Prví jazdci vyrazili tradične o siedmej hodine ráno miestneho času.

Kategóriu motocyklov vede stále Španiel Marc Coma, avšak jeho náskok sa stenčil. Vďaka defektu pneumatiky na štyridsiatom piatom kilometri totiž stratil devätnásť minút a etapu, rovnako ako v predošlých dňoch, nevyhral. Skončil až deviaty s pätnásťminútovou stratou. Priebežne druhý je so stratou 27 minút Američan Street, tretia priečka patrí Francúzovi Frétignému, ktorý na Comu stráca už štyridsať minút. Víťaz posledného ročníku Rallye Dakar Francúz Despres došiel ôsmy, pričom v priebehu včerajšej „erzety“ mal problémy s iritrackom. Na Comu stráca viac než hodinu a pol.
Piatu etapu teda vyhral Američan Jonah Street, druhý došiel Holanďan Verhoeven so stratou 5:53 min. a tretí Chilan Lopez o ďalšie dve minúty neskôr. Ten v priebehu takmer celej rýchlostnej skúšky viedol, ale nakoniec ho pred cieľom dokázal predísť práve Street na KTM.

Ivan Jakeš obsadil solídnu 27. priečku (určitý čas bol v oficiálnej výsledkovej listine uvádzaný ako 26.). Pre jediného slovenského zástupcu za riadidlami motocykla na juhoamerickom púštnom dobrodružstve z tímu KM Racing je to najlepší doterajší výsledok. Tridsaťpäťročný rodák z Brezovej pod Bradlom zaostal o 1:28:26 h a celkovo je zatiaľ na 103. pozícii (zo 129 klasifikovaných pretekárov) s odstupom 12:25:15 h aj vinou trojhodinovej penalizácie z 3. etapy. „Usiloval som sa ísť svižne a mimo vyznačené trate na hrane pravidiel i navigácie,“ uviedol Jakeš. „Motor je v pohode, fyzicky ma však stredňajšia etapa dosť vyčerpala, pretože som v nej niekoľkokrát musel vyťahovať motorku zapadnutú v hlbokom prachu či piesočnej dune. Štvrtkovú etapu by napokon mali skrátiť, čo je pre nás len dobre.“

Martin Macek štartoval až zo 46. miesta a po drobných problémoch v predošlých dvoch etapách sa opäť dostal do formy. Zajazdil výborný devätnásty čas. Celkovo mu patrí 34. priečka, čo je oproti štvrtej špeciálke zlepšenie o dvanásť miest. Jan Froněk došiel na 58. mieste a vo výsledkovej listine klesol na 114. pozíciu. Ďalší z Čechov David Pabiška skončil 72. a celkovo mu patrí 122. pozícia. Musí ale doháňať stratu z utorka, ktorú nabral vďaka porúchanému motoru a skončil až na 153. mieste.
Dušan Randýsek mal vo štvrtej etape vážnou nehodu, pri ktorej si poranil koleno a pomliaždil hrudník. Musel byť prevezený do nemocnice, a to pre neho bohužiaľ znamená koniec preteku.

Líder kategórie štvorkoliek Francúz Declerck, ktorý do včerajšieho dňa predvádzal skvelé výkony, mal na trati problémy – medzi prvým a druhým kontrolným bodom prerazil pneumatiku. Toho využil Španiel Gonzales a šiel do vedenia. Nezaváhal ani český matador Josef Macháček a dostal sa na druhé miesto. V tomto poradí tiež došli do cieľa, Macháček s dvadsaťštyriminútovou stratou. Pred Declercka, ktorý nakoniec došiel do cieľa až štvrtý so stratou jeden a pol hodiny, sa dostal ešte Argentínec Patronelli.
V priebežnom poradí si ako Gonzales, tak Macháček polepšili o jednu pozíciu a Gonzales teraz vedie o 42 minút pred Macháčkom. Declerck je o ďalších šestnásť minút tretí.

Najvyššie priečky obsadili v tejto etape medzi automobilmi opäť volkswageny. Za volantom ani jedného z nich ale nesedel do včerajšieho dňa vedúci pretekár Carlos Sainz, ktorý urobil jazdeckú chybu: pri prejazde piesočnej duny sa prevrátil a zničil kapotu motora. Naviac išiel asi 200 kilometrov bez posilňovača riadenia, čo je v týchto podmienkach veľmi náročné. Nakoniec došiel až desiaty so sedemnásťminútovou stratou. Prvý bol teda Juhoafričan De Villiers a druhý Nemec Depping. Na tretie miesto dostal svoj Hummer Američan Gordon, líder kategórie OPEN.
Tiež mitsubishi Stéphana Peterhansela malo problémy a do cieľa etapy došlo so zničeným vekom kufru na šiestom mieste. Katarčan Al Attiyah s BMW skončil síce piaty, ale dorazil s desaťminútovým náskokom pred vedúcim Sainzom, a prevzal tak v kategórii automobilov celkové vedenie. Na druhé miesto sa vďaka etapovému triumfu dostal De Villiers, ktorý stráca 2:24 min. Sainz je o ďalšie štyri minúty tretí.

Mitsubishi Miroslava Zapletala a Tomáša Ouředníčka štartovalo do piatej rýchlostnej skúšky z osemnásteho miesta a až na výnimky si v jej priebehu držalo devätnástu pozíciu. Postupne ale posádka naberala stratu, ktorá na poslednom prejazdovom bode bola už hodinová. Do cieľa ale napokon dorazila s trojhodinovou stratou na 25. pozícii. Aj napriek tomu je to v priebežnom poradí zlepšenie o jednu priečku. Teraz sú Zapletal s Ouředníčkom sedemnásti so stratou piatich hodín.
Do štartu piatej etapy vyrazili posádky kamiónov v poradí podľa výsledkov predvčerajšej etapy, teda prvý Gerard De Rooy, druhý Vladimír Čagin a tretí Fidarus Kabirov. Po 170 kilometroch sa ale pred De Rooya dostal Čagin, ktorý udržal vedenie až do druhého kontrolného bodu (422 km), kde sa pred neho dostal Kabirov. Ten už potom nezaváhal, etapu vyhral, a získal tak jeho 26. etapové víťazstvo. Druhý skončil Čagin so stratou 12 minút a za ním iba tesne tretí De Rooy.

Celkové vedenie v kamiónoch si tak s problémami udržal Holanďan De Rooy na ginafe. Iba o trinásť sekúnd za ním je vďaka včerajšiemu víťazstvu Rus Kabirov s kamazom, ktorý odsunul na tretie miesto ďalší kamaz krajana Čagina. Ten stráca desať minút.
Z Čechov obsadil najvyššiu priečku Tomáš Tomeček, keď skončil pod stupňami víťazov štvrtý. Nabral síce 53-minútovú stratu, ale aj tak mu to prinieslo ďalší postup v priebežnom poradí, kde teraz drží šiestu pozíciu. Deviaty došiel Marek Spáčil s liazkou a desiaty Aleš Loprais s tatrou. Obaja v rozmedzí jednej minúty so stratou hodiny a päťdesiatštyri minút. V priebežnom poradí patrí Spáčilovi siedme a Lopraisovi štrnáste miesto.

Martin Macík po problémoch s prevodovkou bohužiaľ do piatej etapy vôbec nenastúpil. Z preteku odstúpil zároveň aj druhý tímový kamión pilotovaný Ladislavom Fajtlom, ktorý pre Macíka plnil úlohu takzvanej ostrej asistencie.

V tejto etape sa definitívne rozplynuli nádeje na pokorenie cieľa aj pre atraktívnu Portugalčanku Elisabete Jacintovú, ktorá so svojim truckom MAN doposiaľ figurovala na 22. priečke.
PORADIE PO 5. ETAPE
MOTOCYKLE:
1. COMA (ESP/KTM) 21:38:12
2. STREET (USA/KTM) + 00:27:12
3. FRETIGNE (FRA/YAMAHA) + 00:39:09
4. ULLEVALSETER (NOR/KTM) + 00:57:22
5. VILADOMS (ESP/KTM) + 01:06:42
6. RODRIGUES (PRT/KTM) + 01:17:54
7. VERHOEVEN (NLD/KTM) + 1:24:01
8. CASTEU (FRA/KTM) + 01:31:51
9. KNUIMAN (NLD/KTM) + 01:34:41
10. DESPRES (FRA/KTM) + 01:36:08
34. MACEK (CZE/YAMAHA) + 05:14:24
103. JAKEŠ (SVK/KTM) + 12:25:15
114. FRONĚK (CZE/KTM) + 14:28:53
122. PABIŠKA (CZE/KTM) + 16:14:09
QUADY:
1. GONZALEZ (ESP/YAMAHA) 28:38:56
2. MACHÁČEK (CZE/YAMAHA) + 00:42:13
3. DECLERCK (FRA/YAMAHA) + 00:28:37
4. SONIK (POL/YAMAHA) + 02:53:47
5. PATRONELLI (ARG/CAN-AM) + 02:43:26
6. AVENDANO (ESP/SUZUKI) + 05:25:25
7. KRAFT (FRA/POLARIS) + 06:52:26
8. BRAŽINA (CZE/YAMAHA) + 06:53:07
9. HENDERSON (URY/SUZUKI) + 07:10:04
10. POTTIER (FRA/CAN-AM) + 07:43:08
AUTOMOBILY:
1. AL ATTIYAH (QAT)/ THORNER (SWE/BMW) 18:44:37
2. DE VILLIERS (ZAF)/ VON ZITZEWITZ (DEU/VOLKSWAGEN) + 00:02:24
3. SAINZ (ESP)/ PERIN (FRA/VOLKSWAGEN) + 00:06:33
4. MILLER (USA)/ PITCHFORD (ZAF/VOLKSWAGEN) + 00:19:55
5. ROMA (ESP)/ CRUZ SENRA (ESP/MITSUBISHI) + 00:24:29
6. PETERHANSEL (FRA)/ COTTRET (FRA/MITSUBISHI) + 00:28:44
7. GORDON (USA)/ GRIDER (USA/HUMMER) + 00:41:48
8. ALPHAND (FRA)/ PICARD (FRA/MITSUBISHI) + 00:42:04
9. DEPPING (DEU)/ GOTTSCHALCK (DEU/VOLKSWAGEN) + 01:16:40
10.SPINELLI (BRA)/ VIVOLO (BRA/MITSUBISHI) + 01:39:26
17. ZAPLETAL (CZE)/ OUŘEDNÍČEK (CZE/MITSUBISHI) + 05:01:11
KAMIÓNY:
1. DE ROOY (NLD)/ COLSOUL (BEL)/ VAN MELIS (NLD/GINAF) 22:13:05
2. KABIROV (RUS)/ BELYAEV (RUS)/ MOKEEV (RUS/KAMAZ) + 00:00:13
3. CHAGIN (RUS)/ SAVOSTIN (RUS)/ NIKOLAEV (RUS/KAMAZ) + 00:10:05
4. MARDEEV (RUS)/ MIZYUKAEV (RUS)/ MARDEEV (RUS/KAMAZ) + 01:30:46
5. ECHTER (DEU)/RUF (DEU)/KLEIN (DEU/MAN) + 02:07:40
6. TOMEČEK (CZE)/ MORÁVEK (CZE)/ SMOLKA (CZE/TATRA) + 02:35:14
7. SPÁČIL (CZE)/ KUBEŠA (CZE)/ LAMAČ (CZE/LIAZ) + 03:11:06
8. STACEY (NLD)/ GOTLIB (BEL)/ DER KINDEREN (NLD/MAN) + 03:52:32
9. DE AZEVEDO (BRA)/ JUSTO (BRA)/ MARTINEC (CZE/TATRA) + 03:59:13
10. VAN GINKEL (NLD)/ TIJSTERMAN (NLD)/ DE ROOY (NLD/GINAF) + 04:10:52
14. LOPRAIS (CZE)/ ŠTAJF (CZE)/ HOLÁŇ (CZE/TATRA) + 07:43:18
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie

Offroad trial Brezno
13. 4. 2025

H6 Rally I. kolo Tarnobrzeg
31. 3. 2025

Offroad Trial Brezno 2024
20. 10. 2024

Offroad trial Červená skala II
29. 9. 2024

Offroad trial Červená skala
29. 9. 2024

Offroad trial Lúky 2024
9. 9. 2024

Off road trial Hruštín
20. 5. 2024

Off road trial Vyšný Slavkov
6. 5. 2024

Offroad Tisovec IV
30. 4. 2024

Offroad Tisovec III
29. 4. 2024

Offroad Tisovec II
29. 4. 2024

Offroad Tisovec
29. 4. 2024

Offroadtrial Brezno II
15. 10. 2023

Offroadtrial Brezno
15. 10. 2023

Offroadtrial Vyšný Slavkov
29. 9. 2023

Offroad Tisovec 2023
5. 5. 2023

Eurotrial Červená skala nedeľa
1. 8. 2022

Eurotrial Červená skala sobota
1. 8. 2022

Eurotrial Červená skala piatok
1. 8. 2022

Jakeš vs Miloň II
19. 9. 2021

Jakeš vs Miloň
19. 9. 2021

Hungarian Baja
10. 8. 2021

Vyhlásenie ankety Zlatý volant
18. 2. 2021

Dakarské víťazstvo tímu Honda
2. 2. 2021

Tomeček na Dakaru
28. 1. 2021

Hungarian Cross-Country Rally 2019
21. 3. 2020

Rally Dakar cieľ
18. 1. 2019

Rally Dakar 10. etapa II
18. 1. 2019

Rally Dakar 10. etapa
18. 1. 2019

Rally Dakar 9. etapa
17. 1. 2019

Rally Dakar 8. etapa II
17. 1. 2019