Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2009: Koho uvidíme na trati? (7. časť)

Wednesday, 31. 12. 2008 - 01:00, Michal Kostka   

Dakar 2009: Koho uvidíme na trati? (7. časť)Luc Alphand (Francúzsko, štartové číslo 303, Mitsubishi Racing Lancer)
„Už sa neviem dočkať“

Bývalý šampión v zjazdovom lyžovaní patrí s troma umiestneniami na stupňoch víťazov v rade a hlavne s celkovým triumfom z roku 2006 medzi výrazné postavy Dakaru. Do Južnej Ameriky prichádza s výhodou znalosti prostredia a s dvoma víťazstvami na tomto kontinente.

Čo robí pár dní pred štartom Dakaru jeden z jeho víťazov?
Posledných osem dní pred odletom do Buenos Aires som strávil doma v Serre-Chevalier. Perfektné počasie ma vytiahlo von do prírody, trochu si zacvičiť. Naša fyzická príprava sa už skončila, tak som si len každý druhý deň vyšiel na bežkách. Každé ráno som si bol zalyžovať, ale zbytočne som neriskoval.

Do Buenos Aires ste odleteli už 27. decembra. Prečo tak skoro?
Chcel som sa poriadne zotaviť po dlhom lete a adaptovať sa na tunajšie počasie. Teploty sú jedným z dôležitých faktorov, ktoré treba brať do úvahy.

Využili ste tento čas aj na krátku jazdu?
Na autách sme v Pont-de-Vaux pracovali až do 18. decembra a potom sme ich letecky poslali sem do Buenos Aires. Za volant sa posadím opäť až v deň štartu, to však nie je problém. Auto je pripravené, ja zas poznám časť trate kadiaľ viedla rally Por Las Pampas. Presne si vybavujem etapy v okolí Copiapa a La Sereny.

Vaše dve víťazstvá na Por Las Pampas sú zrejme silnou motiváciou.
Z viacerých dôvodov sa už neviem dočkať. Osobne som mimoriadne silno motivovaný. Trochu poznám tunajšie prostredie a rád sa prispôsobujem novým podmienkam.



Gerard De Rooy (Holandsko, štartové číslo 505, GINAF X2223)
„Víťazom je ten, kto má najmenej smoly“

Gerard de Rooy má ešte len 28 rokov a už má na svojom konte pár solídnych výsledkov. Dokončil tri zo svojich piatich Dakarov a v cieli mu patrilo šieste miesto v roku 2002, tretie v 2004 a piate v 2005. Verí, že tento rok bude mať za volantom Ginafu trochu toho povestného šťastia.

Ako ste strávili posledné dni pred štartom?
Až do konca decembra som bol pracovne zaneprázdnený a nemal som čas na tréning. To ale nie je problém, predsa len v kamióne netreba mať rovnakú kondíciu ako na motorke či v aute. Teraz si teda vychutnávame čas s našimi rodinami. Tvrdo sme však pracovali celý rok, najmä na kamiónoch.

Keď už je reč o kamiónoch, aké zmeny ste urobili na svojom Ginafe?
Po rally Transorientale sme skontrolovali všetko až do poslednej skrutky. Vozidlo bolo kompletne repasované, všetky poškodené časti sme vymenili. Teraz je pripravené a je skutočne konkurencieschopné. Každý deň si hovorím: „Ak by Dakar začal hoci hneď zajtra, som pripravený.“ Bude skvelé bojovať proti Kamazom či Tatrám. Neviem sa toho dočkať.

Pár krát vám víťazstvo uniklo len o kúsok. Bude tento rok konečne víťazný?

Budeme sa snažiť byť na vrchole, tak ako vždy. Tento rok máme rovnaké šance na víťazstvo ako v minulosti. Víťazom Dakaru sa však stáve ten, kto má o čosi viac šťastia, či skôr ten, kto má o čosi menej smoly ako ostatní. V posledných rokoch sa smola držala mňa a tak dúfam, že tento rok si nájde niekoho iného.



David Casteu (Francúzsko, štartové číslo 3, KTM 690 Rallye)
„Teraz už viem, ako vyhrávať“

David Casteu si už zvykol na pódiové umiestnenia. Na umiestnenie najvyššie dosiahol prvýkrát na tohtoročnej Central Europe Rally a môže to byť prvé víťazstvo zo série mnohých.

Tohtoročná sezóna je Vašou doteraz najlepšou. Môžete vyhrať aj Dakar?
Je to naozaj úžasná sezóna v ktorej som získal prvé veľké víťazstvo na Central Europe Rally a potom aj na Rally Faraónov. Dostal som sa na pódium aj v ďalších súťažiach, čo je tiež potešiteľné. Najviac ma však teší, že svoje víťazstvá som vybojoval na náročných súťažiach a proti silným súperom.

Ste členom nového tímu...
Áno, to som. Aj z tohto pohľadu to bol dobrý rok. Náš tím je zladený a konkurencieschopný. Moji partneri zostali pri mne a dokonca aj KTM, hoci nie som ich oficiálny jazdec, mi poskytla rovnaký stroj, ako majú top jazdci. Počas Rally Faraónov sme absolovovali aj generálku organizácie našej asistencie. Odhalili sme pár slabých miest, ktoré pre Dakarom odstránime. Som šťastný, že som súčasťou tímu s Fransom Verhoevenom a Franciscom Lopezom, s oboma si veľmi dobre rozumiem.

Vašimi najväčšími súpermi budú opäť Cyril Despres a Marc Coma. Prečo sú favoritmi oni a nie Vy?
Je pochopiteľné, že sú favoritmi. Podľa mňa je Marc najrýchlejším jazdcom v štartovom poli. Urobím však všetko pre to, aby som bol obávaným outsiderom. Som na to pripravený a už viem, ako vyhrávať. Na Rally Faraónov som bol deväť dní vo vedení. Musel som si vždy nájsť vlastnú cestu a mnohému som sa priučil. Ani kvôli víťazstvu však nebudem jazdiť bezhlavo.

Co si myslíte o Dakare v novom prostredí?
Je to vhodná príležitosť pre jazdcov ako som ja, pre tých ktorí majú odjazdených len pár Dakarov. Teraz máme všetci rovnaké podmienky. Nebude sa dať sledovať a vyčkávať, všetci budú musieť ísť na sto percent hneď od štartu a môžeme sa dočkať mnohých prekvapení. Je dosť možné, že jazdci na „štyristopäťdesiatkách“ budú k špičke bližšie ako zvyčajne.



Súťaž automobilov: Prišla doba naftová

Pred Dakarom 2004 si vo Volkswagene stanovili ambiciózny plán: rozhodli sa poraziť Mitsubishi na ich vlastnom ihrisku. A aby to nemali príliš jednoduché, rozhodli sa pre vozidlo s dieselovým motorom. A hoci sa Race Touaregy v ďalších rokoch prezentovali v dobrom svetle, dvakrát sa umiestnili v prvej trojke (Jutta Kleinschmidt v roku 2005 a Giniel de Villiers v roku 2006), získali 21 etapových vavrínov, ich víťazná misia zostáva stále nesplnená. V nemeckom tíme s trpkosťou spomínajú hlavne na ročník 2007, keď dovtedy dominujúci de Villiers a Sainz doplatili na technické problémy. Tento neúspech len násobil túžbu ich jazdcov po odvete a patrične ich nabudil. Hlavnými tromfami Volkswagenu sú Carlos Sainz a Giniel de Villiers, zabúdať však nesmieme ani na Marka Millera, štvrtého z roku 2007, a novú posilu Dietera Deppinga.

Mitsubishi si naopak dokázalo doteraz vždy poradiť a od roku 2001 jednoznačne kraľuje kategórii automobilov. Ich rozhodnutie spoliehať sa odteraz na diesel znamená revolúciu. Po viac ako dvadsať ročnej vzornej službe zostalo Pajero v garáži a na jeho miesto nastúpil Racing Lancer, ktorému jeho japonskí autori želajú rovnaký úspech. Počas svojej dakarskej premiéry bude v tých najlepších rukách, v rukách deväťnásobného šampióna a obhajcu titulu, Stéphana Petehansela. Okrem neho sa automobilka s troma diamantmi v znaku spolieha aj na Luca Alphanda, Joana „Nani“ Romu a Hiroshi Masuoku.



Zo súboja medzi „Modrými“ a „Červenými“ môže nakoniec profitovať tím X-Raid s vozmi BMW. Nasser Al Attiyah, ktorému v roku 2007 ušlo miesto na stupňoch víťazov len vďaka spornej penalizácii, preukázal tento rok neuveriteľnú spoľahlivosť a vyrovnanosť výkonov. Aj Guerlain Chicherit sa už zotavil to strašlivej nehody a je pripravený popreháňať favoritov. Hoci by si na neho stavil málokto, Robby Gordon sa považuje za jedného z kandidátov na celkové víťazstvo a jeho monštrózny Hummer je pravdepodobne jedinou skutočnou hrozbou pre dieselové vozy favorizovaných tímov. Posledné správy z Francúzska hovoria o zmene na pozícii pilota druhého Hummeru. Do jeho kokpitu by sa mal posadiť Eric Vigouroux, ktorý má s podobnou technikou dostatok skúseností.



Atraktívne a nemenej napínavé súboje sa však budú odohrávať aj v triede produkčných vozidiel (T2). V súlade s technickými predpismi musia T2 vozidlá vychádzať zo sériovej podoby, povolené sú len minimálne úpravy. Vďaka tomu bývajú boje o víťazstvo v triede otvorené až do posledných chvíľ. Posledné tri roky sa z neho radovala Toyota. Obhajca titulu Jun Mitsuhashi bude musieť čeliť útokom nielen tímových kolegov Ronana Chabota či Nicolasa Gibona, ale aj skúseného Jean-Pierre Struga na Nissane.





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri