Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2009: Koho uvidíme na trati? (5. časť)

Monday, 29. 12. 2008 - 00:00, Michal Kostka   

Dakar 2009: Koho uvidíme na trati? (5. časť)Guerlain Chicherit (Francúzsko, štartové číslo 306, BMW X3 cc)
„Bez obáv a stresu“

Guerlain Chicherit, štvornásobný majster sveta v extrémnom lyžovaní, objavil Dakar v roku 2005. Jeho talent si zakrátko všimol Sven Quandt a angažoval ho do tímu X-Raid v ktorom dohliada na jeho jazdecký vývoj. Ďalší rok sa tak Chicherit objavil na Dakare za volantom BMW X3, vyhral svoju prvú etapu a celkovo skončil deviaty. A verí, že môže byť ešte lepší.

Guerlain, Dakar 2007 pre Vás skončil ťažkou haváriou. Zotavili ste sa z tejto bolestivej skúsenosti?
Hoci ma chrbát bolel viac ako rok a pol, teraz už môžem povedať, že som v poriadku. Najťažšie bolo zbaviť sa strachu. Ten ovplyvňoval moju jazdu a počas tohto obdobia som nedokázal byť počas súťaží v pohode. Stále som sa bál ďalšej havárie. Do pôvodnej pohody som sa dostal až počas Hungarian Baja toto leto.

Bude môcť Vaše BMW po technickej stránke konkurovať vozom Mitsubishi a Volkswagen v boji o prvenstvo?
Auto podáva perfektné výkony, problémom však zostáva jeho spoľahlivosť. Nemáme k dispozícii rovnaké prostriedky ako favorizované tímy. S technickými problémami som sa potýkal počas celého roka, aj na Hungarian Baja či na Pax Rally. Teoreticky by sa to už nemalo opakovať, pretože na Dakare máme celkom nové vozidlá. Nechcem si dávať nejaké ciele a trápiť sa nimi. Mám na to, aby som skončil na pódiu, v prvom rade si však chcem užiť jazdu bez obáv a stresu.

Na novom kontinente sa dostanete do veľkých nadmorských výšok.Tieto podmienky by Vám mohli vyhovovať...
Všetci top jazdci určite absolvovali tréning vo výškach. Aj náš tím sa pripravoval v podobných podmienkach. Tí, ktorí zanedbali tento aspekt príprav, môžu na to doplatiť. Vo vysokohorskom prostredí pobudneme len chvíľu, poniektorí však môžu jednať bezhlavo a minúť energiu na jednej či dvoch etapách. A to môže mať vážne dôsledky. Ja počas celého roka prebývam v horskom stredisku Tignes vo výške 2000 metrov nad morom, s adaptáciou teda problémy mať nebudem.

Michal Kostka;img_0841.jpg

Wulfert van Ginkel (Holandsko, štartové číslo 503, Ginaf X2222 SP)
„Najlepší z Afriky budú najlepšími aj v Amerike“

Pred dvoma rokmi skončil Wulfert van Ginkel tesne pod pódiom, na nevďačnej štvrtej pozícii. Pred svojim šiestym štartom na Dakare upresňuje svoje ambície.

Ako trávite posledné dni pred štartom?
Sme veľmi nedočkaví. Kamióny sú na ceste do Argentíny a tak nemôžeme ani trénovať. Aj so spolujazdcom však súťažíme v mysli, do cieľa sme prišli už aspoň tri razy. Dolaďujeme posledné detaily, venujeme sa fyzickej príprave a tiež dôkladnej kontrole nášho zdravotného stavu.

Trúfate si po štvrtej priečke v roku 2007 tentoraz na lepšie umiestnenie?
Po testoch v Nemecku môžem povedať, že máme dostatočne konkurencieschopné vozidlo na to, aby sme sa dostali medzi päť najlepších. A keď už ste medzi piatimi najlepšími, môžete sa pokúšať aj o víťazstvo. Som presvedčený, že obhajca titulu Hans Stacey zostáva najväčším favoritom, hoci je pod veľkým tlakom. Pozor si treba dať aj na tím Kamaz, ktorý má špičkové nové vozidlá.

Môže byť Dakar v Južnej Amerike niečím výnimočný?
Odhliadnuc od nádherného prostredia v ktorom budeme súťažiť, nemyslím že nové podmienky budú mať výrazný vplyv na celkové poradie. Nikto si nemôže byť istý, že sa mu vyhnú technické problémy. Najlepší z Afriky budú nejlepšími aj v Južnej Amerike a verím, že prvá päťka bude rovnaká ako naposledy, čo by bolo dobré aj pre nás.

Michal Kostka;img_9368.jpg

David Frétigné (Francúzsko, štartové číslo 12, Yamaha 450 WRF)
„Zlepšil sa motocykel, zlepšil som sa aj ja“

David Frétigné je so svojou „štyristopäťdesiatkou“ Yamahou v okamžitej nevýhode oproti elitným jazdcom na KTM 690. To ho však pred rokmi neodradilo od pokusu zaútočiť na predné priečky s menej výkonným motocyklom. Piaty celkovo na Dakare 2005 a so siedmymi etapovými víťazstvami, nemá v úmysle prestať práve teraz.

David, na čo ste sa sústredili v príprave na Dakar?
Trénujem výhradne na piesku a na enduro motorke, ako keby som sa pripravoval na Le Touquet. Spolu s ďalšími jazdcami chodíme jazdiť na juho-západ Francúzska, kde je presne tento druh terénu. Sú to náročné dni, človek sa tak pripraví aj psychicky. Teraz som si už dal prestávku, aby som šetril energiu.

Aj tento rok ste svoju Yamahu vylepšili. Bude to stačiť v boji proti favoritom?
Výsledky posledných testov boli veľmi povzbudivé. Naviac, ja som s týmto modelom vyhral Shamrock Rally a Olivier Pain zvíťazil na Tuniskej rally. Dôležitá je hlavne spoľahlivosť. Tento rok sme použili nové výfukové potrubie, ktoré nám umožní viac šetriť motor. Sme na dobrej ceste. Piaty som už bol, mojím cieľom je dostať sa na stupne víťazov. Myslím, že práve teraz je to možné viac než v minulých rokoch, zlepšil sa nielen motocykel, zlepšil som sa aj ja.



Mohla by zmena prostredia hrať vo Váš prospech?
Nevieme presne čo môžeme od nových tratí čakať, ich charakter by nám však mohol vyhovovať, hoci stále bude veľmi ťažké vybojovať dobré umiestnenie. Potreboval by som viac priamych konfrontácií s Comom a Despresom. Technicky vzaté, nemyslím že majú oproti mne nejakú výhodu. Obaja sú však skúsenejší v navigácii.





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri