Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2009: Koho uvidíme na trati? (4. časť)

Sunday, 28. 12. 2008 - 00:00, Michal Kostka   

Dakar 2009: Koho uvidíme na trati? (4. časť)Robby Gordon (USA, štartové číslo 309, Hummer H3)
„Hummer nebol nikdy tak dobre pripravený“

Uspeje Robby Gordon pri svojom štvrtom pokuse získať dakarské prvenstvo? Tento kalifornský jazdec tomu chce veriť. Týždeň pred štartom sníva o víťaznom návrate do Buenos Aires. Stal by sa tak prvým Američanom, ktorý by vyhral Dakar.

Robby, prečo si myslíte, že tento rok môžete vyhrať?
Mám pre to pár dôvodov. Poprvé, náš Hummer nebol ešte nikdy pripravený tak dobre ako teraz. Posledné testy sme dokončili pred pár dňami a vozidlo je skutočne vynikajúce a mimoriadne odolné. Darilo sa nám aj na Central Europe Rally, až na jeden technický problém, ktorý sme už tiež odstránili. Mechanici sú tiež fantastickí. Všetci máme rovnaký cieľ – vyhrať – a venovali sme tomu veľa úsilia. Nič sa nevyplatí viac ako poriadna príprava!

Môže byť Južná Amerika Vašou výhodou?
Súťaž na novom kontinente je čistým stolom pre všetkých. Top jazdci poznajú Saharu ako svoju dlaň, ale s týmto prostredím súťažné skúsenosti nemajú. Ja som tiež v Južnej Amerike ešte nesúťažil, terén by však mal byť podobný tomu na súťažiach Baja v Spojených štátoch a v Mexiku. A Baja to je moja šálka kávy.

Čo Vám chýbalo k úspechu v predošlých rokoch?
Rozhodne mi chýbali skúsenosti a znalosť terénu. Veci idú podstatne lepšie ak ste schopní vidieť a spoznať nástrahy, ktoré trať pred vami ukrýva. Skúsenosti si proste nekúpite.

Zaujímajú sa americké médiá o Vašu účasť?

Dakar nie je v Spojených štátoch veľmi známy, správ o nás je však pomerne dosť. Naše víťazstvo by mohlo zvýšilo záujem tunajších médií o Dakar, keďže v januári sa tu nekoná žiadne motoristické podujatie. Cesta pre nás je teda voľná.

Michal Kostka;img_7904.jpg

Yoshimasa Sugawara (Japonsko, štartové číslo 511, Hino Ranger)
„Ukázať mladým ako víťaziť v ťažkých podmienkach“

Aj vo veku 67 rokov a s dvadsiatimi piatimi Dakarmi na konte je Yoshimasa Sugawara stále plný energie a dobrej nálady. Hoci by sa po odovzdaní súťažného žezla synovi Teruhitovo mohlo zdať, že boj o popredné priečky je pre neho minulosťou, stále s ním treba počítať v boji o najlepšiu desiatku.

Yoshimasa, aké sú Vaše ciele pre tento Dakar?
Ťažko povedať, Argentína je novým prostredím a novou výzvou pre všetkých. Musím sa však priznať, že je pre mňa potešením navštíviť krajinu z ktorej vzišlo toľko skvelých jazdcov akým bol napríklad Juan Manuel Fangio. Terén bude v porovnaní s Afrikou veľmi odlišný, naším prvoradým cieľom bude súťaž dokončiť.

Máte pripravenú stretégiu?
Stratégiu prispôsobíme terénu. Budem veľmi opatrný pretože to bude prvý raz čo budem jazdiť v takomto prostredí. Myslím, že súťaž bude rozdelená do viacerých rôznych častí: prvé etapy budú rýchle, nasledovať budú horské etapy vo veľkej nadmorskej výške a potom príde púšť Atacama. To bude podľa mňa rozhodujúca časť rally.

Urobili ste nejaké zmeny na kamióne?

Áno, spravili sme dve výrazné zmeny. Poprvé, posunuli sme motor vzad, čím sa zlepšila stabilita a ovládateľnosť vozidla a tiež došlo k lepšiemu rozloženiu hmotnosti. Podruhé, zväčšili sme rázvor náprav, taktiež s cieľom stabilizovať vozidlo. No a nakoniec sme pár dielov nahradili ich hliníkovou variantou, kvôli zníženiu hmotnosti.

A čo Vaša fyzická príprava?
Mojou najlepšou prípravou sú cigarety a pivo. V Japonsku je momentálne zima, kým v Argentíne je leto. Odcestujeme do Južnej Ameriky už v polovici decembra, aby sme sa lepšie aklimatizovali.

Aké je Vaše tajomstvo vďaka ktorému sa stále zúčastňujete Dakaru?
Je to podpora našich sponzorov a tiež našich fanúšikov. A tiež typicky japonská hrdosť, to je zrejme moje tajomstvo.

Máte za sebou už dvadsať päť štartov na Dakare. Kde beriete motiváciu?
Dakar a prípravy s ním spojené sú nesmierne náročné. Vďaka tomu sa môžu mladší členovia nášho tímu veľa naučiť. Na Dakar chodím aby som im ukázal ako zvíťaziť nad nepriazňou osudu a v ťažkých podmienkach.



Jordi Viladoms (Španielsko, štartové číslo 9, KTM 690 Rallye)
„Psychicky som v špičkovej forme“

Tento rok by mohol rokom Jordi Viladomsa. Jeho dve odstúpenia počas prvých dvoch štartov sú už minulosťou a v pamäti zostáva len etapové víťazstvo z roku 2007. Teraz sa vracia, pripravenejší než kedykoľvek predtým.

Čomu ste sa venovali v posledných dňoch?
Motorky som sa nedotkol od polovice decembra. Blízko Igualady, priamo v centre Katalánska, je zima, cesty sú tvrdé, miestami zmrznuté a ja nemienim riskovať. Aby som zostal vo forme, chodím si párkrát do týždňa zajazdiť na motokrosovú dráhu. Tiež chodím do posilňovne a trochu jazdím na bicykli.

Do Buenos Aires odchádzate 27. decembra, čo budete robiť do štartu?
Týždeň pred Vianocami si dám pauzu a budem sa len udržiavať vo forme. Do Buenos Aires prídeme naozaj 27. decembra a dúfam, že budeme mať čas na krátku jazdu a kontrolu motorky. Iným veciam sa už venovať nebudeme. Snažíme sa získať informácie o teréne, ťažko však predpokladať čo nás čaká.

Aká je atmosféra v tíme?
Sme tu aby sme vyhrali. Osobne som sa nikdy necítil lepšie. Som v kľude, som pokojný a som pripravený.

Michal Kostka;img_8680.jpg

Šerpa nepatrí len do Himalájí

Renault je už pár rokov dodávateľom nákladných vozidiel pre A.S.O. a tiež pre rôzne súťažné tímy a aj do Južnej Ameriky vysiela flotilu nákladných vozidiel. Jedná sa o dvadsať dva vozidiel Renault Kerax, z ktorých sedem pôjde priamo v súťaži, desať ich je medzi asistenčnými kamiónmi a päť bude v službách organizátorov. Rovnako ako iné vozidlá v dakarskej karaváne, aj Renaulty museli prejsť technickým preberaním v Le Havre. Okrem Keraxov sa však vo francúzskom prístave objavil aj unikát, ktorému ťažko hľadať rovného.

Sherpa Cape To Cape, alebo aj Sherpa 2, to sú označenia tohto pôvodne vojenského vozidla. Slovné spojenie „vojenské vozidlo“ od popularizácie Hummera nevyhnutne znamená „veľké a hranaté vozidlo.“ Renault Sherpa 2 nie je výnimkou, v porovnaní s ním sa však Hummer javí ako pubertálny nedorastenec. Dĺžka 5317 mm, výška 2015 mm, šírka 2222 mm, svetlá výška 300 mm, brodivosť jedne meter, hmotnosť viac ako šesť ton; je proste obrovský.



Renault Sherpa 2 vznikol pre účely expedície Cape to Cape. Celkovo šesť týchto vozidiel sa v doprovode Keraxov 1. marca vydá na cestu vedúcu zo sverného pólu na jeho južný náprotivok. Skôr ako sa však stratí v snehových závejoch, absolvuje svoju svetovú premiéru práve na Dakare 2009. Jeho posádku tvorí trojica novinárov. „Len traja? Veď tam by sa zmestila menšia dedina,“ poviete si pri skúmaní rozmerov tohto mastodonta. To je pravda, ale Sherpa 2 trpí rovnakým neduhom ako Hummer a tým je obrovský stredový tunel v ktorom sa ukrýva spojka. Kvantita posádky však bude vyvážená kvalitou, jedným z jej členov je Thierry de Saulieu. Vo svojej posádke ho mali René Metge, Georges Groine, Jan de Rooy aj Jacquas Houssat a dvom z nich dopomohol k víťazstvu. Teraz bude sledovať súboje kamiónov len z pozície novinára, avšak z vozidla, ktoré svojou výnimočnosťou dokáže strhnúť rovnakú mieru pozornosti ako jeho väčší príbuzní.





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri