Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi Arctica
Uspokojí aj náročnejších klientov: Počas testovania nového Sandera Stepway sme sa stretli s dvoma skupinami ľudí. Niektorí ohŕňali nos už aj nad samotným logom Dacie, iní, naopak, prejavili neskrývaný záujem o tento rumunský automobil s francúzskymi génmi. Koľko ľudí - toľko chutí. Faktom zostáva, že v susednom Rakúsku patrí Dacia medzi autá, o ktoré majú bežní zákazníci záujem pre ich jednoduchosť a účelnosť.
Na Slovensku sa vlani predávala Dacia na úrovni Fiatov - celkovo zaregistrovali 1 517 Dacii. Najväčší záujem je trvale o Duster a Sandero. Verzia Sandero Stepway patrí ku špičke v ponuke tohto modelu. Určite uspokojí svojím vybavením aj náročnejších zákazníkov - veď v aute za 11 000 eur sme mali dotykové ovládanie monitora, navigáciu, tempomat, manuálnu i automatickú klimatizáciu, elektrické otváranie predných okien a pod kapotou najsilnejší - príjemne tichý a výrazne úsporný - dieselový motor 1,5 dCi.
Priestrannosť interiéru spolu s prepravnou kapacitou sú na úrovni vozidiel vyššej kategórie, rovnako ako veľkorysé vonkajšie a vnútorné rozmery vozidla. Všetky dvere sa otvárajú takmer do pravého uhla, čo maximálne uľahčuje nastupovanie i vystupovanie z vozidla. Dvere vypadajú majestátne, ale pri zatváraní s nimi treba poriadne buchnúť.
Automobily značky Dacia sú (rovnako ako Renaulty) testované v extrémnych podmienkach. Okrem bežných testov, ktoré sa uskutočňujú v továrenskej skúšobni, podrobuje skupina Renault svoje nové vozidlá záťažovým skúškam priamo v náročnom teréne a tak preveruje ich odolnosť i životnosť.Motory 1,5 dCi získali označenie Dacia eco2, čo je zárukou nízkej spotreby a nízkych emisií CO2. Vzhľadom na tieto fakty teda zákazník dostáva primeranú kvalitu.
Na dĺžku meria Sandero Stepway štyri metre a má rázvor (bez 10 cm) 2,60 metra. Základný objem batožinového priestoru je 320 litrov a na zadných delených sedadlách nájdu pasažieri dostatok miesta i nad hlavou. Predné sedadlá s náznakom anatomického tvarovania síce pri rýchlom prejazde zákruty telo neudržia, ani na dlhšej trase ho však neunavia. Sedadlo vodiča je nastaviteľné aj výškovo, v prípade volantu je však výškové nastavovanie skôr symbolické.
Na ramenách volantu sú tlačidlá aktivácie tempomatu, audio ovláda vodič na samostatnom satelite pod volantom. Takéto vybavenie nie je u lacných áut bežné. V protiklade s tým sa Dacia stále nedokáže odpútať od ovládania klaksónu na ľavej páčke - čo je špecialita rumunskej značky od jej počiatku. V súčasnosti však toto dedičstvo od Renaultu považujeme za zbytočné spiatočníctvo, ako sme sa o tom zmienili aj pri teste Dustera. Rovnako spiatočnícke je elektrické ovládanie okien na stredovej konzole. V tomto prípade chápeme, že je to lacnejšie riešenie. A napokon - na všetko sa dá zvyknúť.
Prevodovka je síce len 5°, no vzhľadom na ostatné parametre vozidla (rýchlosť, zrýchlenie) to postačuje. Pochopiteľne, nejaké mimoriadne športové výkony od tohto auta zrejme nikto neočakáva. Na druhej strane jeho majiteľ má k dispozícii niekoľko bezpečnostných systémov: ABS s brzdovým asistentom, stabilizačný ESC, protišmykový ASR, ako aj systém kontroly nedotáčavosti CSV. Môže si zapnúť ekonomický režim ECO; po jeho vypnutí motor citeľne ožije. Pochvalu si zaslúži veľmi dobrý výhľad z auta.
V strede prístrojového panelu nachádzame farebný monitor s dotykovým ovládaním a veľkými virtuálnymi tlačidlami. Má pomerne modernú grafiku, dobrú čitateľnosť a maximálne jednoduchý systém ovládania.
Sandero Stepway sme prevzali na test bezprostredne po odovzdaní Dacie Duster LPG. V porovnaní s ním nás menšie Sandero príjemne prekvapilo a možno by sme ho aj uprednostnili. Už po prvých kilometroch sme zaregistrovali nielen mäkko filtrujúci podvozok, ale aj príjemné ovládanie vozidla. V zákrutách sa správa pomerne suverénne, je však citlivé na bočný vietor. Povzbudivým detailom je teleskopická vzpera prednej kapoty, ktorú nemá napríklad ani nová Octavia...
Osvedčený dieselový agregát je voči šoférovi veľmi priateľský - o jeho sile sa môžeme vyjadrovať pozitívne. Na voľnobeh sa neprejavuje hlučne, necítiť vibrácie, až vo vysokých otáčkach dá o sebe vedieť. Pri vyslovene ekonomickej jazde sme dosiahli priemernú spotrebu tesne pod 5 litrov a lichotivý je dojazd 1 000 kilometrov.
Pri ustálenej rýchlosti 100 km/h sa dá jazdiť so spotrebou 4,1 litra, na diaľnici inak úsporný motor skonzumuje mierne nad šesť litrov na 100 km. Pri konečnom vyhodnotení však môže zavážiť cena - tá je v prípade testovanej verzie nového Sandera najvyššia.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi
Objem motora (cm3) 1 461
Výkon (kW/k) 66/90
Krútiaci moment (Nm) 220
Max. rýchlosť (km/h) 167
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,0
(Skutočná spotreba pri teste 4,8)
Cena testovanej verzie 11 190 €
Najlacnejšia verzia 6 490 €
+ Výrazné plusy
Príjemný podvozok, kultivovaný motor
Dobré vybavenie najdrahšej verzie
Nízka spotreba, výborný dojazd
- Najväčšie mínusy
Nevhodne umiestnené ovládače okien
Obloženie dverí tvrdými plastmi
Nedostatočné výškové nastavenie volantu