Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Cross Country Rally v roku 2007 1.časť

Friday, 25. 01. 2008 - 15:39, Michal Kostka   

Cross Country Rally v roku 2007 1.časťORC Cross Country Rally Bratislava 2007 (04.-05.05.2007)
Úvod sezóny sa už tradične odohral v Bratislave a jej okolí počas prvého májového víkendu. Tradičná bola nielen ponuka tratí (Čuňovo, Dobrohošť, Umelý kopec), ale aj jazdecká zostava zastúpená jazdcami zo Slovenska, Česka aj Maďarska. Za najväčšieho favorita sa dala považovať rodinná posádka Sýkorovcov na Mitsubishi Pajero, zdatnými súpermi im mali byť posádky českého Offroadsport CZ tímu jazdiace s maďarskou licenciou (Zapletal-Janáček, Procházka-Studený, Pořízek-Ulehla) a priamo z Maďarska Balász Szalay na vozidle Opel Antara. Slovenské farby hájili aj Mistrík na Jeepe a Kiss na Mitsubishi, za českú stranu sa na štart postavili Pešl (Range Rover), Chytka (Mitsubishi), Kubík (Toyota), Říš (Jeep), Přibyl (Nissan) a Burda (Nissan). Výpočet by nebol kompletný bez Laszlo Tamása a Andrása Lukácsa. O prvé body do novej sezóny tak prišlo bojovať celkom 15 posádok v kategórii automobilov a k tomu deviatka jazdcov na quadoch, ktorých v jednej stope doplnil na BMW sám vojak v poli Ján Goldberger.



V piatok podvečer sa na Umelom kopci na okraji Petržalky odohral prológ, ktorý posádkam určil poradie, v akom sa zoradia na sobotný štart. Prvá sobotná selektívna sekcia bola reprízou prológu, oblaky prachu však boli vďaka nočnému dažďu nahradené šmykľavým blatom, ktoré na krátkom, ale technickom úseku plnom prevýšení predstavovalo určité riziko. S tým si našťastie všetky posádky poradili a ďalšie úseky si už za krásneho slnečného počasia medzi sebou podelili Dobrohošť a čoraz viac rozbité Čuňovo. Po jazde na štrkovej trati plnej dier sa posádky netvárili príliš šťastne, rýchle a atraktívne šotolinové úseky Dobrohošte im to však vynahradili. Novinkou, ktorá bola tiež pozitívne prijatá, bolo presunutie servisu do priestoru prístaviska, odkiaľ to bolo na štart selektívnych sekcií čo by kameňom dohodil.



Na čele preteku sa podľa očakávania usadil Sýkora na Pajere, v pätách mu však neustále bol Zapletal na stroji rovnakej značky. Tretiu priečku okupoval Jiří Přibyl na Nissane King Car, ktorý si tak vylepšoval reputáciu po palivovej blamáži spred roka. V prvej desiatke medzi sebou zvádzali boje aj Říš na Jeepe, Szalay a Tamasz na Antare a Frontere (samozrejme Opel) a aj na jedno podujatie sa vrátivší Bohumil Burda. Svoj boj s technikou však prehral ako Pořízek, tak aj Pešl, ktorý sa presvedčil, že s jednou nápravou to ďalej nepôjde. Prekvapením počas celého dňa boli výkony Igora Vorosa na Suzuki, ktorý bol po väčšinu súťaže najrýchlejším súťažiacim vôbec a zaslúžene si odviezol trofej za prvenstvo medzi quadmi. Víťazom na štyroch kolesách sa stal Jozef Sýkora, pomyselné striebro a bronz si na krk zavesili Zapletal a Přibyl.



Fryštácká skalka 2007 (03.-04.08.2007)
Prvé body v sezóne 2007 boli rozdané a posádky mali pred sebou takmer tri mesiace do ďalšieho majstrovského preteku. Tým sa po päťročnej prestávke stala Fryštácká skalka na Zlínsku. Domáci organizátori chceli nadviazať na tradíciu predchádzajúcich ročníkov a za cieľ si dali pripraviť náročnú a pritom divácky dostupnú trať. V ich plánoch sa však čoskoro objavila prvá trhlina a zďaleka nebola posledná. Kvôli kolízii s termínom konania preteku maďarského šampionátu, bola Skalka presunutá na začiatok augusta. Tým sa síce zabezpečila účasť najväčšieho českého tímu (Offroadsport CZ), ktorý však zároveň prišiel o najväčšieho súpera, keďže Sýkora bol viazaný sponzorskou akciou. Tento krok nezostal nepovšimnutý a zo strany väčšiny jazdcov si organizátor vyslúžil riadnu dávky kritiky.

Po tejto rošáde sa na štarte objavila len desiatka štartujúcich, medzi ktorými Slovensko zastúpenie nemalo a z Maďarska sa dostavil iba András Lukács. Premiéru v sezóne 2007 si odkrútil aj Jiří David na Trocky Evo a Lumír Vyorálek s Nissanom Patrol. Zdeněk Pořízek sa po havárii v Maďarsku objavil na staršom, ale overenom Suzuki Jimny. Po zmätku s (ne)prideľovaním štartových čísel sa posádky mohli vydať na trať.



Tá sa zdala byť najväčším problémom, keďže bola evidentne pripravená pre potreby endura a súťaže pravidelnosti, ktoré boli súčasťou Skalky. Už pred samotným piatkovým štartom bola časť trate SS Vítová uznaná za nevhodnú pre účastníkov majstrovstiev CCR. Pri pohľade na Hummer, ktorý sa pomedzi stromami vypáskovanej trati posúval doslova po centimetroch, bolo jasné, že o riadnom súťažení nemôže byť ani reč. Divácky najzaujímavejším miestom bol bahenný kúpeľ, v ktorom nebola núdza o utopené posádky a ktorému sa, pochopiteľne, súťažné špeciály zďaleka vyhli. Ani ďalšia SS Kameňák nebola všetkým jazdcom celkom po chuti, kompenzovala to aspoň SS Májová, ktorej rýchly profil vozidlám pristal.

Samotný priebeh preteku bol komplikovaný skrátením SS Vítová, čo so sebou prinieslo aj časové zdržanie pri presúvaní časomiery. Prvý prejazd SS Kameňák nebol meraný, ostatné už áno. Na čele sa usadil Zapletal, druhý Přibyl strácal hlavne v úzkych pasážach, ktoré jeho mohutnému Nissanu príliš nesedeli. Aj iné posádky museli sem-tam cúvnuť, snáď s výnimkou maličkého a agilného Suzuki Jimny. Technické problémy sprevádzali Chytku aj Davida, po oprave však obaja pokračovali. Vyorálek so zničenou spojkou a András s prevodovkou ale svoje účinkovanie na Skalke predčasne ukončili. O tretie miesto statočne bojoval Pešl a to len s pohonom jednej nápravy! Napokon oň tesne pred koncom preteku prišiel, keď sa pred neho dostal Procházek na Pajere. Říš, Pořízek, Chytka a David doplnili osmičku hodnotených jazdcov. Posledným, už len úsmevným trapasom, bolo uzavreté parkovisko, ktoré nestačilo pojať všetky vozidlá a dve tak stáli mimo neho.

Napriek všetkým neduhom, ktorými Fryštácká Skalka trpela, je potrebné oceniť snahu organizátorov usporiadať pretek CCR, lebo tých je v tunajších podmienkach ako šafránu. Do budúcna však avizovali presun záujmu na enduro a tak sa zrejme účastníci CCR do okolia Fryštáku v najbližšom období nevrátia.



Hungarian Baja 2007 (24.-26.08.2007)
Uprostred sezóny sa slovenské aj české posádky sťahovali na juh, na miesto konania štvrtého ročníka Hungarian Baja. Bol to nielen najväčší pretek v seriáli majstrovstiev, čo do počtu účastníkov a kilometrov, ale určite aj najlepšie zorganizovaný. Niet sa čo čudovať, veď ľudia z GarZone SE sa snažili urobiť dojem na činovníkov z FIA a dostať tak maďarskú baju do medzinárodného seriálu baja na rok 2008. A treba povedať, že sa im naozaj darilo. Pre účastníkov domáceho šampionátu, pre posádky jazdiace v kategórii Challenge, aj pre motocyklistov a jazdcov na quadoch bolo pripravených takmer 500 km. meraných úsekov. Pre posádky, ktoré chceli bodovať v medzinárodnom hodnotení bola pripravená ešte záverečná sekcia s dĺžkou 170 km.!

Na štarte pri brehoch Balatonu malo zastúpenie dvanásť krajín, vrátane Rakúska, Talianska, Luxemburska, dokonca z Holandska sa dostavil dakarista Marc Leeuw na Renaulte Kerax. Jediným súperom v kategórii kamiónov mu bola maďarská posádka so svojou novotou voňajúcou Scaniou. Zloženie jazdcov v jednej stope už bolo podstatne pestrejšie a nebol problém nájsť medzi nimi účastníkov legendárneho Dakaru. Tí si sem prišli zatrénovať, hoci väčšinou na strojoch ľahších, vhodných na rýchly a pomerne krátky pretek. Prvenstvo sa chystal obhájiť Jaroslav Katriňák, ktorého dopĺňal Ivan Jakeš. Tí spolu s Jozefom Sýkorom na Mitsubishi predstavovali jediných slovenských zástupcov v štartovom poli.



Prológ rozdelený na dve časti sa za hojnej diváckej účasti odohral v piatok podvečer a jeho výsledky určili poradie, v ktorom sa posádky vydajú v sobotu na trať. Tá bola natiahnutá v poliach a kopcoch neďaleko Veszprému a ponúkala dostatok rýchlych a zaujímavých úsekov. Už od prvých kilometrov dokazoval svoju dominanciu Miroslav Zapletal na továrenskom Mitsubishi L200, s ktorým len týždeň predtým vyhral Baja Great Britain. Na stíhaciu jazdu sa vydali Sýkora aj Sándor Kis (Nissan), ale výkonostný rozdiel bol zjavný. Za touto trojicou sa odohrával závod „tých ostatných“, mnohých však stíhali technické problémy. Chytka, Kakrda, Přibyl aj Szalay boli nútení opravovať a hoci sa vďaka forfaitu vrátili do preteku, nie všetci to dotiahli až do cieľa. Nešťastie zastihlo aj Jara Katriňáka, ktorému sa odrazený kameň dostal po reťaz a tá sa roztrhla. Síce pokračoval, ale s inkasovanou penalizáciou už šancu na víťazstvo nemal. Podobne bol na tom aj Sýkora, ktorého z druhej priečky zosadil kardan a keď sa porúčala poloos, spolu s ňou sa domov porúčal aj celý tím. Síce nie celkom bez problémov, ale za to vytrvalo sa do cieľa predieral Petr Kubík na Toyote a nakoniec bral body za piate miesto v MMČR. Pred ním prvú trojku ovládli vozidlá Offroadsport CZ tímu, štvrtý bol Maďar Lukács a posledným bodujúcim sa stal Viktor Chytka. Tradíciu víťazstva v jednej stope si udržalo Slovensko vďaka Ivanovi Jakešovi, striebro vďaka Davidovi Pabiškovi putovalo do Čiech a bronz do Francúzska zásluhou Mickeala Naudeta.



Hungarian Baja 2007 možno hodnotiť ako naozaj vydarený pretek, ktorý si však svoj najväčší nedostatok nechal až na úplný záver. Dostať sa k nejakým výsledkom bolo prakticky nemožné a okrem Zapletalovho víťazstva boli ostatné pozície veľkou neznámou. Organizátori sa však za svoju snahu dočkali uznania a pre rok 2008 je Hungarian Baja zapísaná do Mediznárodného pohára cross country baja.

foto: autor


Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri