Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Cross country rally: Čo je nové vo svete?

Monday, 10. 08. 2009 - 00:00, Michal Kostka   

Cross country rally: Čo je nové vo svete?Začiatok júla patril po Dakare druhej najväčšej cross country rally tohto roka. Brazílska Rally dos Sertões vo svojej sedemnástej edícii privítala na štarte päťdesiat deväť motocyklistov, osem štvorkolkárov, päťdesiat dva posádok automobilov a sedem kamiónov. V záplave domácich (pre nás väčšinou neznámych) harcovníkov sa objavilo aj pár známych tvárí. V kategórii motocyklov to boli Jaczek Czachor a Jakub Przygonski (obaja KTM 690) z poľského tímu Orlen a tiež Pedro Bianchi Prata (BMW G 450 X) z Portugalska. Medzi kamiónmi nemohol chýbať André Azevedo, na Dakare už tradične pilotujúci Tatru, tu za volantom Mercedesu. Najväčšiu pozornosť na seba však jednoznačne pútala trojica posádok tímu Volkswagen. Carlos Sainz a jeho navigátor Lucas Cruz Senra si mali zmerať sily najmä s novou tímovou posilou, Nasserom Al-Attiyahom navigovaným Timom Gottschalkom. Treťou posádkou boli domáci víťazi z roku 2007 Mauricio Neves a Eduardo Bampi.



Jazdci z Wolfburgu nikoho nenechali na pochybách, že o víťazovi rozhodne súboj medzi nimi. Po viac ako piatich tisíckach kilometrov si víťazný vavrín na krk navliekol Carlos Sainz. Všetky etapové víťazstvá si medzi seba rozdelili Al-Attiyah a Sainz v pomere 6:4, v cieli však katarskému jazdcovi na prvenstvo chýbala jedna minúta a desať sekúnd. Tretí skončil bývalý motorkár Jean Azevedo (Mitsubishi L200). Podobne neľútostný súboj prebiehal aj v jednej stope medzi José „Zé“ Héliom a Denisiom do Nascimentom. Pre druhého menovaného to bol prvý štart na dos Sertões, na jeho výkonoch to však nebolo vidno. Jediným väčším problémom bola navigácia, práve preto nakoniec skončil takmer hodinu za víťazným Zé Héliom. Hélio zdvihol pohár pre víťaza nad hlavu už po piaty raz a vyrovnal tým rekord Jeana Azeveda. Na tretej priečke taktiež figuroval domáci jazdec, menovite Joaquim Gouviea Rodrigues.



Päť titulov šampióna dos Sertões má v zozname úspechov aj Carlo Collet a to v triede quadov. O šiesty titul srdnato bojoval s Cristianom Sousom, pred svojím súperom sa však musel skloniť. Napriek prehre si v cieli pochvaľoval a sedemnástu dos Sertões označil za najlepšiu v jej histórii. Keďže v osmičke quadistov mali zastúpenie len brazílski jazdci, je jasné že aj tretí Bruno Sperancini hájil domáce farby. Viacnásobného víťaza mala aj kategória kamiónov. Edu Piano v nej triumfoval po tretí raz, k tomu má na konte ešte jedno víťazstvo z automobilových čias. Súťaži jednoznačne dominoval, z desiatich etáp nevyhral len siedmu. Kvôli viac ako hodinovej strate, ktorú v nej nabral však musel útočiť do poslednej chvíle, aby až v záverečnej etape strhol víťazstvo na svoju stranu. Piano, rovnako ako druhý Amable Barrasa pilotoval malý Ford F4000, plnohodnotný kamión ako ho poznáme bol až tretí Mercedes Atego (ako inak) domáceho Guida Salviniho.



Ak sa niekto považuje za fanúšika off-roadu a nie je mu cudzie americké videnie tohto fenoménu, pri akcii Baja 300 Powerdays si musel prísť na svoje. V regióne Lausitz, asi 90 minút jazdy juhovýchodne od Berlína, vznikla v priestoroch bývalých povrchových baní 2350-metrov dlhá trať, po ktorej sa peháňali nielen americké trophy trucky a buggy, ale aj vozy WRC a motocykle. Viac ako tridsať špičkových jadcov zo štrnástich krajín ukázalo to najlepšie zo svojho umenia aby pobavili desaťtisíce divákov. Jesse James, B.J. Baldwin, Gustavo Vildósola Jr. a tiež Danny Sullivan, víťaz slávnej Indy 500 v roku 1985, sa predviedli v 800-koňových trophy truckoch. Z Ameriky pricestovali aj o čosi menej výkonné buggy do ktorých usadli Armin Schwarz, Armin Kremer, Andreas Aigner a Martin Christensen.



Bývalé aj súčasné hviezdy rally ako Petter Solberg, Gigi Galli, Matthias Kahle či Roman Kresta si v špeciáloch WRC zmerali sily so známym "šoumenom" Kenom Blockom za volantom silnej Imprezy, či s hrdinom Dakaru Nasserom Al-Attiyahom pilotujúcim Volkswagen Race Touareg. Cyril Despres a s ním viac ako desiatka ďalších jazdcov osedlala motokrosové stroje rôznych značiek. Medzi nimi vynikala švajčiarska trojica Martin Köck, Daniel Köck a Benjamin Köck na elektro-motorke Quantya Track. Ohromnými skokmi a bláznivými kúskami privádzali divákov do úžasu freestyle jazdci, medzi ktorými nechýbali Petr Pilát a Libor Podmol.



Jesse James, majiteľ West Coast Choppers, manžel herečky Sandry Bullock:
„Som ako tiger zavretý v klietke. Vypustili ma tu s mojím Trophy truckom a dúfam že európski diváci si to užili rovnako ako ja.“

Petter Solberg, majster sveta WRC z r. 2003
„Bola to obrovská šou pre fanúšikov. Náš šport ešte nikdy nebol prezentovaný tak ako tu.“

Cyril Despres, víťaz Dakaru z r. 2005 a 2007
„Zažil som toho už dosť, toto však bola jedna z mojich najbláznivejších akcií. Ani v sne by sa mi nezdalo, že poletím na mojej motorke vzduchom a len o málo nižšie budú skákať rally autá. Niet pochýb, že na budúci rok tu budem opäť.“



V roku 2010 naberie akcia, ktorú vymyslel a zorganizoval Armin Schwarz, celkom nový rozmer. Po prvý raz sa európskej pôde bude konať pretek podľa vzory slávnej Baja 1000. Niet divu, že to bude v Nemecku a zodpovedajúc svojmu menu bude na súťažiacich čakať 300 míľ pravého amerického off-roadu.






Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri