Cross country rally: Čo je nové doma?
Nebyť súťaže Baja Slovakia tak by na Slovensku CCR tento rok vôbec neexistovalo. Budeme preto za domácu pôdu považovať našich najbližších susedov a pozrieme sa ako cross country rozvíja za našimi humnami.
V Maďarsku sa domáca sezóna prehupla do druhej polovice súťažou Prohun 500 (reportáž na našom webe). Pripomeňme si, že v boji o titul maďarského šampióna sú pred poslednou súťažou sezóny štyria jazdci. Vedúci Balázs Szalay má na konte 47 bodov, len o dva body zaostáva Miroslav Zapletal, Čech jazdiaci s maďarskou licenciou. Úradujúci majster Lászlo Palik je tretí so ziskom 40,5 bodu a teoretickú šancu na titul má aj štvrtý Erik Korda s 34 bodmi. O víťazovi sa rozhodne na súťaži Hungarian Baja, konanej už v tradičnom termíne koncom augusta (21.-22. august).
Hungarian Baja je nielen záverečným podujatím maďarského šampionátu ale tiež štvrtým podnikom Medzinárodného pohára Baja (Baja Cup) a rovnako je štvrtým podnikom aj v Stredoeurópskej zóne (Zóna). V Baja Cupe sa aj po nevydarenom Španielsku (reportáž na našom webe) na čele drží Boris Gadašin (30 bodov), ktorého doťahuje Miroslav Zapletal (20 bodov). Na trojku sa vďaka víťazstvu v Španielsku razom vyšvihol Nani Roma (15 bodov). Po maďarskej časti seriálu sa sezóna uzavrie koncom októbra v Portugalsku známou Baja Portalegre 500. Prihlášky začnú organizátori prijímať od 1. septembra a ich zber ukončia 14. októbra. Kto má záujem prihlásiť sa, vie kedy tak treba učiniť.
V tomto roku premiérová Zóna je novinkou v kalendári FIA. Pod patronátom rakúskeho automobilového klubu ÖAMTC je určená pre súťažiacich z Bosny a Hercegoviny, Českej republiky, Čiernej Hory, Chorvátska, Talianska, Maďarska, Macedónska, Poľska, Rakúska, Slovenska, Slovinska a Srbska. Po tom čo z kalendára po termínových rošádach úplne vypadla Baja Montenegro, sa počet podujatí Zóny ustálil na čísle sedem. Po úvodných dvoch súťažiach konaných v Taliansku (Rallye TT Puglia e Lucania a Raid del Ciocco) nasleduje dvojica maďarských štartov. Prohun 500 je už za nami a vďaka víťazstvu na ňom (a koeficientu 2) sa do čela klasifikácie triedy T1 Zóny dostal Balázs Szalay (20 bodov). Druhý je jeho krajan Zsolt Murczin, ktorý absolvoval aj jeden štart v Taliansku a vďaka tomu má 18 bodov. Rovnako dva štarty v Zóne má aj Miroslav Zapletal, získal v nich však o dva body menej ako Murczin a o svoju tretiu priečku sa delí s Erikom Kordom. Aj v triede T2 má Česká republika zastúpenie v prvej trojke vďaka Jiří Janečkovi. S trinástimi bodmi je tretí a na dvojicu vedúcich Talianov stráca bodov päť. Hungarian Baja môže vďaka koeficientu 2 poradím znovu výrazne zamiešať vo všetkých triedach. Po Maďarsku sa boj o zónové body presunie do ďalšej krajiny, konkrétne na Slovensko zásluhou siedmeho ročníka Baja Slovakia (11.-13. september).
Pôvodne mala Hungarian Baja figurovať aj v kalendári Medzinárodných majstrovstiev Českej republiky. Súťaž, ktorá v posledných rokoch predstavovala vrcholné podujatie (nielen) českého kalendára tento rok stratila priazeň našich západných susedov. Dôvodov je veľa, stačí si vybrať:
Skrátenie súťaže - trojdňový formát súťaže využívali české posádky na dve samostatné hodnotenia a teda dvojnásobný prídel bodov. Súčasná dvojdňová podoba oberá posádky o body ktorých cena, a to sa dostávame k druhému dôvodu, rozhodne nie je malá.
Štartovné - pre autá začína na hodnote 1800,00 EUR čo je na tunajšie pomery horibilná čiastka. Pre porovnanie, nedávno skončená Baja Polonia (reportáž na našom webe) sa základnou sadzbou zmestila do 300,00 EUR. A plynule prechádzame k dôvodu číslo tri.
Poľsko - náš severný sused (na rozdiel od Slovenska) zažíva razantný rozmach cross country scény. Objavujú sa vozidlá spĺňajúce technické predpisy FIA, čím sa vytvára vhodné prostredie pre organizovanie súťaží podľa medzinárodných štandardov. Baja Polonia (reportáž na našom webe) ukázala, že keď sa chce a vie, dá sa pripraviť súťaž na skutočne európskej úrovni. A za slušnú cenu.
Nadviazať na úspech z Rzeszowa sa pokúsia organizátori už trinásteho ročníka Rajd Halda konaného v banskom meste Walbrzych. Minulý rok sa tu po prvý raz predstavili české posádky a hoci upršané počasie prialo viac off-roadovým špeciálom domácich posádok, nedali svoju kožu lacno. Niektorí utopili nádeje na dobrý výsledok v zradnom bahne, víťazstvo však vďaka (toľko krát spomínanému) Mirkovi Zapletalovi putovalo na Moravu. Týždeň po zavrhnutej Hungarian Baja sa účastníci MMČR presunú do Poľska, aby pokorili legendárnu Haldu aj po druhý raz.
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie
Offroad trial Lúky 2024
9. 9. 2024
Off road trial Hruštín
20. 5. 2024
Off road trial Vyšný Slavkov
6. 5. 2024
Offroad Tisovec IV
30. 4. 2024
Offroad Tisovec III
29. 4. 2024
Offroad Tisovec II
29. 4. 2024
Offroad Tisovec
29. 4. 2024
Offroadtrial Brezno II
15. 10. 2023
Offroadtrial Brezno
15. 10. 2023
Offroadtrial Vyšný Slavkov
29. 9. 2023
Offroad Tisovec 2023
5. 5. 2023
Eurotrial Červená skala nedeľa
1. 8. 2022
Eurotrial Červená skala sobota
1. 8. 2022
Eurotrial Červená skala piatok
1. 8. 2022
Jakeš vs Miloň II
19. 9. 2021
Jakeš vs Miloň
19. 9. 2021
Hungarian Baja
10. 8. 2021
Vyhlásenie ankety Zlatý volant
18. 2. 2021
Dakarské víťazstvo tímu Honda
2. 2. 2021
Tomeček na Dakaru
28. 1. 2021
Hungarian Cross-Country Rally 2019
21. 3. 2020
Rally Dakar cieľ
18. 1. 2019
Rally Dakar 10. etapa II
18. 1. 2019
Rally Dakar 10. etapa
18. 1. 2019
Rally Dakar 9. etapa
17. 1. 2019
Rally Dakar 8. etapa II
17. 1. 2019
Rally Dakar 8. etapa
17. 1. 2019
Rally Dakar 7. etapa
15. 1. 2019
Rally Dakar 6. etapa III
14. 1. 2019
Rally Dakar 6. etapa II
14. 1. 2019
Rally Dakar 6. etapa
14. 1. 2019