Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Central Europe Rally už tento víkend

Friday, 18. 04. 2008 - 21:23, T. Szabosi   

Central Europe Rally už tento víkendŠtart Central Europe Rally je doslova na spadnutie a jednotlivé tímy nešetria informáciami o svojich plánoch a očakávaniach. Na historicky prvej súťaži novovzniknutej Dakar series sa predstaví absolútna svetová špička vo všetkých kategóriách.


Mitsubishi
Značný záujem vzbudzuje novinka tímu Repsol Mitsubishi Ralliart. Mitsubishi totiž po prvýkrát predstaví vozidlo poháňané vznetovým motorom. V Mitsubishi pri jeho konštrukcii využili dlhodobo získavané poznatky v oblasti pokročilých technológií. Výsledkom je trojliter s výkonom 190 kW (260 koní). Pri vývoji bol dôraz kladený aj na environmentálne aspekty, k čomu prispela spolupráca s kľúčovými partnermi tímu. Španielsky petrolejársky gigant Repsol vidí v nasadení dieselového motora príležitosť prezentovať výsledky svojho najnovšieho výskumu. Jeho cieľom je produkcia vysoko výkonného biopaliva bez použitia rastlinných prísad. Svojou troškou do „eko programu“ prispeli aj Michelin pri vývoji pneumatík, a tiež spoločnosť Valeo, ktorá pre Mitsubishi zabezpečuje elektronické systémy ich vozidiel.



V Maďarsku sa Mitsubishi objaví v plnej sile so štyrmi posádkami: kým dvojice Luc Alphand/Gilles Picard, Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret a Joan „Nani“ Roma/Lucas Cruz budú pilotovať starší overený model MPR 13, za volantom novej MPR 14 sa objaví Hiroshi Masuoka navigovaný Pascal Maimonom. Servisné zázemie tvorí 13-členná flotila sprievodných vozidiel, medzi ktorými je aj 5 kamiónov. Nielen servisné, ale aj marketingové ciele bude si budú plniť vozy modelového radu Outlander európskej špecifikácie. Okrem nich Mitsubishi využije aj overené Pajero a pick-upy L200.

Volkswagen
Jednu z najväčších výprav na CER predstaví tím z nemeckého Wolfsburgu. Rovnako ako na Dakare sa do boja o víťazstvo pustí pätica posádok - Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz, Mark Miller/Ralph Pitchford, Dieter Depping/Timo Gottschalk, nechýba samozrejme víťazná posádka Svetového pohára CCR za rok 2007 Carlos Sainz/Michel Périn. Vo farbách tímu Lagos, ale s továrenskou podporou, sa opäť za volant Race Touragu posadí Carlos Sousa a vedľa neho skúsený Andreas Schulz.
„Central Europe Rally predstavuje novú výzvu na CCR scéne,“ nechal sa počuť športový riaditeľ Kris Nissen. „Po zrušení Dakaru je tím extrémne motivovaný ukázať náš potenciál práve na tejto novej súťaži.“

Marián Bazala;loprajs 181.jpg

Trojdňové testy spojené so zisťovaním najvhodnejšej konfigurácie vozidiel absolvovali Carlos Sainz a Giniel de Villiers začiatkom apríla v okolí Veszprému. Práve tam posádky absolvujú viac ako polovicu z 1092 ostrých kilometrov. „Vďaka týmto testom sme si mohli vytvoriť obraz o tratiach, ktoré nás na CER čakajú. Bude to tuhý boj, o víťazstve alebo porážke môžu rozhodnúť aj tie najmenšie rozdiely,“ uviedol Giniel de Villiers. Tímový kolega Mark Miller dodáva: „Central Europe Rally je nový pretek v novom prostredí a to je pre jazdcov veľmi motivujúce. Každý, vrátane mňa, sa bude snažiť o čo najlepší výsledok a niet pochýb, že najlepšie je víťazstvo.“
Portugalčan Carlos Sousa očakáva, že pripravené trate budú podobné tým, ktoré majú aj v Portugalsku. „Neviem sa dočkať štartu. Bude to správna príprava na ďalšie súťaže Dakar series.“

X-Raid
Nemecký tím X-Raid je jedným z mála, ktorý rozdelil svoje aktivity medzi CER a Tuniskú rally, ktorá štartuje 23. apríla. Kým do Afriky sa vydajú dve zákaznícke posádky (Paolo Nobre a Orlando Terranova), do Maďarska zamieria tri továrenské dvojice - vedúci muž Medzinárodného Baja Cupu Nasser Saleh al-Attiyah s Tinou Thörner, ďalej skúsená dvojica Bruno Saby/Alain Guehennec a ambiciózni mladíci Guerlain Chicherit/Matthieu Baumel.



Triezvo sa na nadchádzajúcu súťaž pozerá tímový riaditeľ Sven Quandt: „V Saudskej Arábii sme zaznamenali fantastický úvod sezóny. Auto ukázalo svoj potenciál a čo je hlavné, aj svoju odolnosť. Central Europe Rally však bude celkom nová výzva. Nikto presne nevie do čoho ideme a podmienky sú tak pre všetkých rovnaké.“

X-Raid, rovnako ako Volkswagen, využil možnosť testovať vozidlá v okolí Veszprému, čím sa aspoň čiastočne oboznámili s tunajším prostredím. X-Raid svoje BMW od začiatku vybavuje dieselovými motormi a na CER sa v priamej konfrontácii stretnú nielen s Volkswagenom, ale aj s novým Pajerom MPR 14 od Mitsubishi. Výsledky testov okomentoval Sven Quandt optimisticky: „Naše BMW X3 je konkurencieschopné, vyhrať CER však bude veľmi náročné. Cesty v Rumunsku budú pravdepodobne veľmi úzke a plné blata, čím sa redukujú možnosti na predbiehanie pomalších súperov. Ak by sa rally konala len v okolí Veszprému, mali by sme veľkú šancu na víťazstvo.“ Zrušenie etáp v okolí rumunskej Sovaty (kvôli množstvu nového snehu) a pridanie etapy práve neďaleko Balatonu, by tak mohlo Svena Quandta potešiť a zvýšiť šance tímu.

Zo zámoria

Okrem Marka Millera sa spoza „Veľkej mláky“ do Európy chystajú aj ďalšie súťaženia chtivé posádky. Najväčšiu pozornosť nepochybne budí Robby Gordon a jeho Team Dakar USA. Čas získaný zrušením Dakaru venoval doladeniu svojich Hummer-ov, a v posledných dňoch aj testovaním priamo v Maďarsku. Na CER sa objavia obe vozidlá, za volantom jedného z nich bude pochopiteľne Robby Gordon. Okolo pilota druhého vozidla sú však určité nejasnosti. Podľa zverejnenej štartovej listiny by to mal byť Ronn Bailey, ktorý spojil svoje sily a snaženie zo skúseným Gordonom. Po zrušení Dakaru sa však ich názory rozišli a spolupráca skončila skôr ako vôbec začala. Druhým pilotom by tak mal byť BJ Baldwin, jazdec známy z americkej off-road série SCORE. Na CER a jazdu s Hummerom sa teší: „Hummer má síce len 340 konských síl, ovláda sa však lepšie ako čokoľvek, s čím som doteraz jazdil. Bude veľmi vzrušujúce, môcť si porovnať sily s najlepšími jazdcami sveta.“



Ďalší Američan Michael Petersen sa takisto objaví na vozidle vlastnej výroby, a takisto ako Gordonov Hummer, aj jeho buggy má len jednu poháňanú nápravu. Testy v Španielsku Petersena potešili: „Vozidlo máme pripravené, som zvedavý ako si poradí s podmienkami v Maďarsku a Rumunsku. Trasa bude veľmi technická, vynasnažíme sa jazdiť čisto a vyhýbať sa zbytočným chybám. Potešilo by ma umiestnenie v prvej desiatke, naším cieľom je byť medzi troma najlepšími v triede.“ Petersena bude navigovať skúsený Brit Matthew Stevenson.

Aj v kategórii motocyklov majú Spojené štáty zastúpenie vďaka tímu Rally PanAm. Jonah Street bude štartovať na KTM 690, ktorá podstúpila pár zmien vzhľadom na odlišnosť terénu. Niles Follin, šéfmechanik tímu: „Tento typ súťaže aj terén sú pre nás veľkou neznámou. Máme však talentovaného jazdca, špičkové vybavenie a skúsený tím, vďaka čomu sme pripravení súťažiť kdekoľvek, kedykoľvek.“

V jednej stope
O účasti KTM Rally tímu na CER sa rozhovoril tímový manager Hans Trunkenpolz.

O trati
„Etapy budú oproti Dakaru o poznanie kratšie, jazdci nebudú musieť ísť „na doraz“ svojej výdrže. Na úzkej, kľukatiacej sa trati nemôžeme naplno využiť výkon a rýchlosť našich motocyklov. Jazdci na strojoch s menšou kubatúrou budú vo výhode. To dáva veľkú šancu na pódiové umiestnenie mnohým jazdcom.“



O prípravách
„Rozhodli sme sa štartovať na súčasnom modeli 690, lebo sme presvedčení, že naši špičkoví jazdci budú schopní bojovať o prvenstvo aj v takýchto nezvyčajných podmienkach. Cyril Depres a Marc Coma osedlajú „Rally Light“ verziu motocykla, ktorá je vďaka menšej palivovej nádrži užšia a podstúpila aj pár ďalších zmien.“

Svoje zastúpenie bude mať na CER aj Slovensko. S pôvodne dvoch jazdcov sa však na štarte objaví zrejme len jeden. Ivan Jakeš si totiž počas prvého preteku Country cross série v Borskom Mikuláši vykĺbil rameno. Jediným želiezkom v ohni sa tak stla skúsený Jaroslav Katriňák, absolútne deviaty jazdec zatiaľ posledného Dakaru. Skúsenosti s časťou trate v okolí Veszprému má, veď tu v minulosti dvakrát vyhral Baja Hungaria. Štartovať bude na ľahšom enduro modeli 525 EXC, čo by mu vzhľadom na charakter trate malo vyhovovať.



Z Českej republiky sa na CER chystá početná enkláva pretekárov vo všetkých kategóriách. Medzi motorkármi možno za favorita označiť Martina Maceka na továrenskej Yamahe 450 WRF. David Pabiška, Dušan Randýsek, Karel Ležatka, Jan Fronek, Josef Švorc a Ivo Kaštan tvoria zvyšok českých jazdcov v jednej stope. K nim možno pripočítať aj Josefa Macháčka, štvornásobného dakarského víťaza kategórie quadov. Ten štartuje na osvedčenej Yamahe a tvrdí: „Pre mňa je to výlet, chcem si ho užiť.“

Na štyroch kolesách
Favoritov v kategórii automobilov sme už spomenuli, pozrime sa však aj na ďalších s takmer stovky prihlásených. Niet divu, že medzi nimi je až desať posádok z Maďarska. Znalosť domáceho prostredia a technika na európskej úrovni by im mali dopomôcť ku kvalitným výsledkom. Najmä László Palik, Sándor Kis (obaja Nissan Navara) a Balázs Szalay (Opel Antara) by mali byť čiernymi koňmi súťaže. To sa dá povedať aj o českej posádke Miroslav Zapletal/Ladislav Nemajer na ex-továrenskom Mitsubishi L200 Strakar, s ktorým minulý rok Zapletal vyhral Baja Hungaria.



Pražské Off Road Centrum nasadí dve Toyoty LC 80 s posádkami Jiří Janeček/Jiří Wolf a Petr Kubík/Lukáš Vacovský. Hneď šesť atraktívnych špeciálov Desert Warrior nasadí britský tím Rally Raid UK, chýbať nebudú ani rôzne buggy a iné zaujímavé kreácie. Medzi nimi vyniká vozidlo Erica Bernarda postavené na báze BMW rady 1. Poháňané je, ako inak, trojlitrom z produkcie BMW. Zaujímavé je tiež Subaru Forester posádky Morgan Picard/Denis Schurger.

Tí najväčší
Bohaté zastúpenie má aj kategória kamiónov, hoci v nej chýbajú niektorí z možných favoritov. Kamaz ani de Rooy sa na CER neobjavia, Tomáš Tomeček dal prednosť Tuniskej rally. Neľútostné súboje tak budú zvádzať najmä Hans Stacey na MANe, Aleš Loprais na Tatre, André de Azevedo taktiež na Tatre a určite aj jeden zo štvorice Ginafov. Tieto tímy idú na CER v plnej sile, zabezpečené servisnými vozidlami pomýšlajú na najvyššie priečky.



Pre MANy a Tatry postavené podľa nových pravidiel triedy Super production to bude súťažná premiéra, takisto aj pre nový Tedom Marka Spáčila. Aby vyhovel požiadavkám pánov z FIA, bude štartovať pod značkou LIAZ. V dobrom svetle sa bude chcieť ukázať aj silný Mercedes Pep Vila Rocu.

Tak kam
Administratívne a technické preberanie vozidiel a posádok prebehne v sobotu 19. apríla v blízkosti známeho Vidámparku. V nedeľu 20. apríla absolvujú posádky prvý meraný úsek na strelnici v blízkosti mesta Dabas neďaleko Budapešti, po ktorom sa presunú do Rumunska. V pondelok a utorok budú súťažiaci krúžiť okolo mesta Baia Mare, odkiaľ sa v stredu presunú späť do Maďarska. Zvyšné etapy sa pôjdu v blízkosti mesta Veszprém, ktoré je zo Slovenska čoby kameňom dohodil. Vyhlásenie výsledkov sa bude konať v sobotu 26. apríla od obedňajších hodín na brehu Balatonu.

Na ceste za úspechom





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri