Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Central Europe Rally: Prvé triumfy aj drámy

Wednesday, 23. 04. 2008 - 00:09, Michal Kostka   

Central Europe Rally: Prvé triumfy aj drámy

Skoro ráno na trať ako prví tradične vyrazili motocyklisti. Od prvej chvíle diktoval tempo David Casteu (KTM 690), ktorý vyhral rannú špeciálku a od druhého Comu ho delili viac ako 2 minúty. „Prvá špeciálka bola veľmi technická a presne to mi vyhovuje. Pravdepodobne sme svedkami znovuzrodenia disciplíny rally raid, kedy musí byť jazdec schopný a pripravený vysporiadať sa s každou situáciou. Presne taká bola dnešná etapa.“

Technické problémy sprevádzali Cyrila Despresa, kvôli čomu si „zabehol“ 6 km. a stratil cenné minúty. V cieli neskrýval rozčarovanie: „Je to naozaj škoda! Na takto náročnej trati si treba dávať pozor hlavne na pády, pri ktorých možno veľa stratiť. Tomu som sa našťastie vyhol, no doplatil som na zlyhanie techniky.“

Michal Kostka;img_7572.jpg

Poobedňajšiu špeciálku organizátori skrátili na 36 kilometrov. Trať bola po prvom prejazde značne rozbitá, vyjazdené koľaje boli miestami až 80 cm. hlboké a časť trate blokoval zapadnutý kamión. Na jej štart sa následkom pádu už nepostavil Marc Coma. „Od pádu v prvej špeciálke mám bolesti v kolene. Chcel som odštartovať aj do druhej, ale počas spojovacieho úseku sa bolesť stala neznesiteľnou. Čo už, aj to patrí k súťaži. Dúfam, že to nie je nič vážne.“

Aj druhá špeciálka sa stala korisťou večne usmievavého Francúza a Casteu sa tak po vypadnutí Comu a problémom Despresa dostal na čelo klasifikácie. Z viac ako štvorminútovou stratou bol na konci dňa druhý David Fretigne na Yamahe. Rovnako ako mnoho iných, aj on trochu blúdil: „Stratil som asi 2 minúty. Pred nami je ešte kus cesty, takže to nie je až také vážne.“ Jeho obavy z druhej špeciálky sa našťastie nepotvrdili. „Poobede trať trochu obschla, takže nebola tak ťažká. Využil som situáciu a zaútočil, čo mi vynieslo posun vpred.“

Michal Kostka;img_8337.jpg

Slovenské a české výpravy bivakovali spoločne a to priamo na hlavnej triede mesta Baia Mare. Diváci si tak mohli všetkých účastníkov pozrieť pekne zblízka. Jaro Katriňák menil pokazený roadbook, Pepa Macháček zas zháňal batériu do svojej „Púštnej búrky“. Ráno bola technika pripravená, jazdci tiež a trať čakala na svoje pokorenie.

Hoci náš Jaro Katriňák obsadil v súčte oboch špeciálok šiesty najlepší čas, v celkovom poradí sa posunul o dve vyššie, na štvrté. Na vedúceho Casteua strácal 5:33 min, na druhého Čiľana Lopeza (KTM 690) však len minútu. Z českých jazdcov sa najlepšie darilo Fronekovi (13. v etape, Yamaha), ostatní sa zoradili v poradí Pabiška (15., KTM), Randýsek (18., Yamaha), Švorc (21., KTM), Kaštan (73., Rahier) a Ležatka (75., Honda).

Ivo Kaštan stále zisťuje možnosti svojho výtvoru, mini-biku Rahier Mk1: „Vôbec neviem, či sme napríklad neurobili nejakú konštrukčnú chybu, ale vyzerá to že nie. Ešte neviem, kde má tá motorka hranice.“

Michal Kostka;img_8127.jpg

Pepa Macháček sa v rannej špeciálke opäť potýkal s technickými problémami, ktoré počas obedňajšieho servisu vyriešil. V druhej špeciálke nedal súperom šancu a zvíťazil. Zaťažený jednou hodinou penalizácie však zostal na celkovo 16. mieste. Martin Antal (Polaris Outlaw) dosiahol v súčte štvrtý najrýchlejší čas a posunul sa na piate miesto v priebežnom poradí. Petergáč (Polaris) a Abrahám (Suzuki) sa naďalej pohybujú v spodnej časti výsledkovej listiny, dôležité však je, že idú a zbierajú skúsenosti. Rally sa po havárii skončila pre Davida Polišenského (Yamaha).

V kategórii automobilov sa na scéne objavuje nový nádejný pilot a jeho meno je Dieter Depping. Volkswagen využíva služby tohto trojnásobného majstra Nemecka v rally (1992-1994, Ford Sierra a Ford Escort) už dlhší čas, či už pri súťažných alebo testovacích úlohách. Na Dakare sa v roku 2003 objavil v buggy Tarek, na ktorej Volkswagen zbieral skúsenosti pri vývoji Touaregu. V roku 2007 sa vrátil za volantom kamiónu rýchlej asistencie a na tohtoročnom Dakare mal prvýkrát pilotovať Race Touareg. Kvôli jeho zrušeniu si však na premiéru musel počkať až do apríla.

Michal Kostka;img_7944.jpg

A premiéra je to zatiaľ viac než vydarená. Po prvej etape nocoval Depping so svojím spolujazdcom Timom Gottschalkom ešte na šiestom mieste. Po víťazstve v druhej etape sa prepracoval už na tretie miesto, pričom na vedúceho Peterhansela strácal len 29 sekúnd. So svojím vystúpením bol pochopiteľne náramne spokojný: „Bol to skvelý deň, najmä druhá špeciálka, pred ktorou sme urobili pár zmien v nastavení pruženia. Trať medzičasom trochu vyschla, čo mi dodalo istotu a zaútočil som. Charakter špeciálky mi vyhovoval a Timo odviedol poriadny kus práce pri navigácii.“

Ďalší z pilotov Volkswagenu, Giniel de Villiers, nabral zdržanie kvôli nefunkčným stieračom: „Náš Touareg fungoval bezchybne, ale stierače nie. Počas celej prvej špeciálke sme prakticky nič nevideli, dokonca sme museli dvakrát zastaviť a očistiť čelné sklo. Vzhľadom na okolnosti nie je päťminútová strata tak hrozná.“

Na čele priebežného poradia sa usadil Stephane Peterhansel na Mitsubishi Pajero. „Bolo to drsné!“ komentoval etapu po prvom prejazde. „Ak chcete dosiahnuť dobrý čas, musíte riskovať; je to hop alebo trop. Za týchto okoloností si neviem predstaviť ako bude trať vyzerať pri druhom prejazde, ale aspoň už vieme, do čoho pôjdeme.“

Michal Kostka;img_7544.jpg

Aj zvyšné tri posádky tímu Mitsubishi sa spoľahlivo usadili v prvej desiatke etapy aj celkového poradia. Dominique Serieys bol s výkonom svojich zverencov spokojný: „Stephane vedie a všetky tri benzínová Pajerá sú v prvej päťke. Hiroshi Masuoka si dokonale plní svoje úlohy pri testovaní MPR 14, dnešná etapa nám opäť poskytla mnoho nových poznatkov.“

K životu sa prebral aj Nasser Saleh Al Attiyah, etapu skončil 35 sekúnd za prvým Deppingom. Etapu mal dobre rozbehnutú aj Guerlain Chicherit, v druhej špeciálke poškodil záves pravéhe predného kolesa a razom sa prepadol na koniec klasifikácie. Bruno Saby stále hľadá svoje tempo a špička poľa sa mu zatiaľ pomaly vzďaľuje.

Druhá etapa rozhodne nesadla vozidlám s jednom poháňanou nápravou. Robby Gordon: „Trať plná blata, snehu a klzkých skál je vhodnejšia pre autá s pohonom všetkých štyroch kolies. My sme sa hlavne chceli dostať do cieľa v jednom kuse.“ Aj Stephane Henrard (Volkswagen Tarek) pociťoval hendikep svojej buggy, napriek tomu bol s etapou spokojný: „Trať bola úzka, klzká, ale v krásnom prostredí. Skrátiť druhú špeciálku bol dobrý nápad.“ Ranný dážď a topiaci sa sneh vzali so sebou aj pohodu z tímu Michaela Petersena. Po sľubnej 14. priečke v prvej etape, nasledoval v Rumunsku pád až na 82. miesto. Počas celej etapy stíhala posádku krikľavo sfarbenej buggy jedna pohroma za druhou. „Táto etapa bola frustrujúca. Všade je samá voda, akoby ste jazdili v rieke.“

Michal Kostka;img_8396.jpg


Stabilne sa vpred sunie posádka Zapletal/Nemajer na Mitsubishi L200 Strakar. V etape aj celkovo im patrí 12. priečka. Ako jeden z mála mal so súťažami v Rumunsku skúsenosti. „Trať bola krásna a technická. Škoda len, že sa celá súťaž neposunula aspoň o dva mesiace. Keby sa konala v jarných mesiacoch, určite by sme mohli zostať dlhšie, a zájsť aj na pôvodne plánovaný úsek v Sovate.“

Obe Toyoty Off Road Centra si tiež vylepšili svoje umiestnenie. V prípade posádky Kubík/Vacovský je najdôležitejší fakt, že vôbec pokračuje. Po druhej etape figuruje na 74. mieste, Janeček s Wolfom uzatvárajú piatu desiatku hodnotených posádok.

Medzi kamiónmi si vedúcu priečku bez problémoval ustrážil Hans Stacey (MAN). Jeho najväčší prenasledovateľ Aleš Loprais musel priamo na trati riešiť poruchu na jednom z ventilov vzduchového systému. "Nedala sa ovládať spojka ani brzdy, takže sme museli zastavit. Milanovi Holáňovi sa naštastie podarilo problém včas nájsť," komentoval Aleš v cieli 30 minútové manko na Staceyho.

Michal Kostka;img_8457.jpg



Ešte horšie dopadla Tatra André de Azeveda, ktorej cestu skrížil statný strom. Ten sa do kabíny súťažného kamiónu zapichol ako palica do špekáčku. Akoby zázrakom sa nikomu z posádky nič nestalo, len André má vraj pár škrabancov na krku. Noc tak bola v brazílsko-českom tíme zasvätená opravám.

Problémy Tatroviek najlepšie využil Wuf van Ginkel na atraktívnom a mimoriadne výkonnom Ginafe X2222. V celkovom poradí strácal na druhého Franza Echtera necelú minútu a na vedúceho Staceyho viac ako 13 minút. Rob Vink na súkromnom Ginafe využíva technickú podporu továrenského tímu a aj vďaka tomu sa drží na 10. mieste. Zvyšné dva vozy tímu Ginaf Rally Power sa po rôznych technických problémoch prepadli v celkovom poradí a tak momentálne plnia úlohu rýchlej asistencie.

Sedlčanský dvojica Liazov pod vedením Martina Macíka a Marka Spáčila si bez výrazných problémov poradila s traťou a tak niet divu, že sa oba žlté vozy dostali do prvej desiatky; Macík je tesne za tretím van Ginkelom, Spáčil na siedmom mieste je stále menej ako pol hodinu za vedúcom Holanďanom.

V tretej etape sa zostávajúce posádky vrátia na okruh neďaleko Baia Mare, aby ho odjazdili v opačnom smere. Následne dajú Rumunsku zbohom a zamieria do maďarského Debrecínu.




Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri