Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Central Europe Rally: Pohromy piateho dňa

Friday, 25. 04. 2008 - 21:14, Michal Kostka   

Central Europe Rally: Pohromy piateho dňaAko prvý sa do dennej porcie kilometrov zahryzol Jaroslav Katriňák, víťaz predošlého dňa. Cyril Despres, David Casteu, Francisco Lopez a zvyšok zo zostávajúcich 88 jazdcov ho čoskoro nasledovali. Pred sebou mali najdlhšiu rýchlostnú skúšku celej rally, dva okruhy s dĺžkou 157 a 54 kilometrov, vedené lesmi a poliami s mnohými terénnymi nerovnosťami, ale aj rýchlymi úsekmi.

V čase, keď Jaro naplno bojoval na trati, sa slovenskí (ale aj mnohí ďalší) fanúšikovia dozvedeli veľmi nepríjemnú správu; Jaro Katriňák, a s ním aj ďalších 37 jazdcov, bol penalizovaný jednou trestnou hodinou za neprejdenie kontrolného bodu (waypoint) na trase štvrtej etapy! Naviac, na podnet Cyrila Despresa mu bolo udelených ďalších 10 trestných minút za použite nehomologovanej pneumatiky. Tak sa Katroš behom sekundy prepadol z druhého miesto o tridsať priečok nižšie. A aby bola mizéria dňa dokonaná, objavili sa počas prvej špeciálky problémy z reťazou. Najrýchlejší čas v nej zaznamenal Lopez, pred Jonahom Streetom, ktorý bol tiež v „penalizačnom balíku“, čo ho stálo pozíciu v top 10. Jaro dorazil so stratou takmer 28 minút na Lopeza, čo stačilo len na 60. miesto.



Ani nepriazeň osudu však Katriňáka nezlomila a druhá špeciálka dňa sa stala jeho korisťou, Casteu zaostal o 7 sekúnd. V súčte časov ukončil Katroš tento nešťastný deň na 37. priečke a so stratou 1 hod. 33 min. 18 sek. mal figurovať ako 34. jazdec priebežného hodnotenia. Na veľké prekvapenie však figuruje na priečke štrnástej so stratou o 30 minút menšou. Rozhodli sa snáď organizátori znížiť penalizáciu na polovicu? Kto vie, žiadna správa niečo také nepotvrdzuje. Zmena v časoch sa však dotkla aj spomínaného Jonaha Streeta. Ten sa ocitol na 10. mieste so stratou 51 minút na vedúceho jazdca a to napriek tomu, že inkasoval trestnú hodinu. Chaos a dezinformácie naberajú na intenzite o čom svedčí aj ráno distribuovaný zoznam zmien v navigácii. Ten má 8 strán formátu A4, jazdci sa v rozpise etapy a jeho neustálych zmenách pomaly strácajú. Potvrdzujú to aj slová Francisca Lopeza: „Hneď od začiatku som sa sústredil na navigáciu a poznámky v roadbooku, pretože mnoho waypointov bolo zmenených, alebo zrušených a ja som nechcel minúť ani jeden. Mimo to som nemal žiadny problém.“

Pred Cyrila Despresa sa na konci dňa dostal Alain Duclos, nenechal sa však uniesť emóciami: „Som spokojný, ale aj prekvapený, všetci sme dnes robili navigačné chyby. Príliš sa zatiaľ nevzrušujem, je to len predbežné tretie miesto a Cyril Despres je rýhlejší ako ja.“



David Pabiška vďaka stabilným výkonom, a tiež penalizáciám jazdcov pred ním, postupuje na stupienok s číslom deväť, s dvadsaťdeviatkou na kapote sa na pozícii s rovnakou hodnotou nachádza Dušan Randýsek. Obidvaja jazdci českého KM Racing tímu, za ktorý mal štartovať aj Ivan Jakeš, si v priebehu etapy pár krát „ustlali“, čo si vyžiadalo nevyhnutné opravy. Jan Froněk (v etape 65./celkovo 39.), Josef Švorc (56./64.), Karel Ležatka (58./68.), Ivo Kaštan (71./72.) sú zostávajúci zástupcovia Českej republiky v súťaži motocyklov. Medzi quadmi žiaľ skončil Josef Macháček, definitívne podľahol smole, čo sa na neho lepila od začiatku rally. Slovenský Quad Extrem Team má v súťaži všetkých troch jazdcov, Martin Antal sa neustále drží v závese za najlepšími, po deviatich špeciálkach je štvrtý so stratou 1:06 hod. na suverénneho Huberta Deltrieua. Hádam ani netreba dodávať, že aj Martinova strata v posledných dvoch dňoch prechádzala neuveriteľným progresom, kým sa ustálila na súčasnej hodnote. Miroslav Abrahám je štrnásty, Štefan Petergáč na šestnástke uzatvára pole quadov.

Súboj v kategórii automobilov sľuboval napätie a drámu; tri Mitsubishi (Peterhansel, Alphand, Roma), tri Volkswageny (Depping, de Villiers, Sainz), Gordonov Hummer a Al Attiyahove BMW, títo všetci sa zmestili do rozpätia len niečo málo cez 7 minút. Informácie z medzičasu potvrdzovali neľútostný boj o každú sekundu. Pre Al Attiyaha sa však skončil už po jedenástich kilometroch chybou elektroinštalácie. V tíme X-Raid tak prišli o poslednú nádej na víťazstvo, Katarčan neskrýval sklamanie: „Cítil som, že mám šancu nielen na pódiové umiestnenie, ale aj na celkové víťazstvo.“ Náladu im aspoň čiastočne zdvihol Guerlain Chicherit štvrtým, resp. desiatym miestom v špeciálkach. Celkovo sa posunul o úctyhodných 22 priečok vyššie, stále to však stačí len na 26. pozíciu a stratu viac ako dve a pol hodiny. Výkony Bruna Sabyho nie sú príliš výrazné, zato sú stabilné a na ôsmej priečke má pred Zapletalom náskok dvanástich minút.



Vo Volkswagene mali dôvod na spokojnosť aj na radosť. Spokojnosť, že Carlos Sainz výrazne stiahol náskok vedúceho Peterhansela a dostal sa na druhú pozíciu. A radosť z toho, že Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz vyviazli z hrozivej nehody bez škrabnutia. Dovtedy najlepšia posádka „modrých“ naučila svoj Race Touareg lietať nielen obrazne, ale aj doslovne. Po piatich či šiestich saltách zostalo vozidlo v troskách a nepojazdné, nezranený Giniel de Villiers mu zložil poklonu: „Touareg je extrémne bezpečné auto. Na terénnej nerovnosti nám „nakoplo“ zadok a auto sa niekoľkorát prevrátilo. Nebola to jazdecká ani navigačná chyba, bola to proste smola.“

Aj Carlos Sainz sa vyjadril pochvalne na adresu svojho vozidla: „Náš Touareg šlape ako švajčiarske hodinky. So stratou len 22 sekúnd na lídra sme v sľubnej pozícii. Naša úloha na nasledujúce dva dni je jasná: útočiť naplno.“



Rovnakú taktiku zvolil aj Robby Gordon a zo začiatku mu vychádzala. V prvej špeciálke bol najrýchlejší, s vývojom etapy bol spokojný: „Chcel som napraviť náš slabý výkon zo včerajška a to sa mi aj podarilo. Bude ťažké stiahnuť stratu ktorú na Sainza máme, skúsiť to však musíme.“ Druhá špeciálka bola ale sklamaním: „Pri dopade sa nám poškodilo zadné koleso. Hoci sme ho opravili, naša šanca na výsledok je preč. Napriek tomu som spokojný. Súperili sme s najlepšími svetovými tímami a rozhodne sme sa nestratili.“

Pár kritických chvíľ počas etapy riešil priebežný líder Stephane Peterhansel: „Asi po 25 km. sme menili pneumatiku, čo nám trvalo asi o minútu dlhšie ako zvyčajne a vtedy nás Carlos predbehol.“ Poobede sa objavil ďalší problém, štrajkujúca prevodovka: „Posledných 20 km. sme mohli radiť len prvé tri stupne, preto ma prekvapilo že sme si udržali vedenie.“



Nani Roma a Luc Alphand znovu podali vyrovnaný výkon, po etape ocenili najmä prácu svojich navigátorov (Lucas Cruz Senra a Gilles Picard). Rovnako stabilne jazdí aj posádka Zapletal-Nemajer na Mitsubishi L200 Strakar, po piatej etape desiata posádka priebežného hodnotenia. Hoci prišli o pozíciu najlepšej súkromnej posádky (predbehol ich Philippe Gache na SMG Buggy), rozhodne nemajú dôvod na nespokojnosť. Sklamaní naopak zostali Jiří Janeček a Jiří Wolf z Off Road Centra, ktorí prevrátili Toyotu na strechu, poškodili motor a tým pádom skončili. Druhá posádka ORC Kubík-Vacovský je na 47. priečke.

Medzi kamiónmi nič nové. Hans Stacey jazdí úplne inú ligu ako zvyšok štartového poľa a vie komu za to vďačí: „Som na seba hrdý, s pomocou ľudí od MANu sa mi podarilo vytvoriť dokonale funkčný kamión. Opäť sme upravili pruženie, terajšie nastavenie je excelentné. Dnes som išiel na hraniciach možností trucku a potvrdilo sa, že je jednoducho perfektný.“



Wuf van Ginkel s prehľadom kontroloval druhú priečku, Aleš Loprais útočil pri každej možnej príležiotosti. "Dnešok nám skrátka vyšiel, i keď by sme možno mohli ešte kúsok pridať. Do ďalšej etapy budeme štartovat hneď za Staceym, čo je dobré, musíme se snažit ďalej," povedal v cieli Aleš.

Marek Spáčil (Liaz) klesol zo šestky na sedmičku, Andre de Azevedo (Tatra) sa od incidentu so stromom pohybuje okolo dvadsiateho miesta a Martina Macíka (Liaz) zrazili problémy s brzdami o 23 priečok nižšie.

V predposledný deň rally sa posádky vrátia na rovnaké trate, pre mnohých to bude posledná šanca pokúsiť sa o rozhodujúci útok. Súboje na ostrie noža sa dajú čakať najmä v kategórii automobilov, veď šancu na pódium má až šesť posádok.

Poradie po 5. etape:

Motocykle:
1. David Casteu (KTM) 8:04:21
2. Francisco Lopez (KTM) + 4:39
3. Alain Duclos (KTM) + 15:09
...
9. David Pabiška (KTM) + 50:18
14. Jaroslav Katriňák (KTM) + 1:03:18
29. Dušan Randýsek (Yamaha) + 1:30:45
39. Jan Froněk (Yamaha) + 1:39:07
64. Josef Švorc (KTM) + 2:43:54
68. Karel Ležatka (Honda) + 2:57:44
72. Ivo Kaštan (Honda) + 3:31:53


Quady:
1. Hubert Deltrieu (Polaris) 9:22:57
2. Christophe Declerck (Yamaha) + 43:26
3. Brice Auert (Can-Am) + 1:01:36
4. Martin Antal (Polaris) + 1:06:01
...
14. Miroslav Abrahám (Suzuki) + 3:30:13
16. Štefan Petergáč (Polaris) + 7:49:00


Automobily:
1. Sainz – Perin (Volkswagen) 6:55:45
2. Peterhansel – Cottret (Mitsubishi) + 0:03
3. Depping – Gottschalk (Volkswagen) + 0:21

9. Zapletal – Nemajer (Mitsubishi) + 40:23
57. Kubík – Vacovský (Toyota) + 5:27:31


Kamióny:
1. Stacey – Chevaillier – Der Kinderen (MAN) 7:27:24
2. Van Ginkel – Bruinsma – De Rooy (Ginaf) + 23:53
3. Loprais – Lála – Holáň (Tatra) + 42:35
...
7. Spáčil – Žák – Neměc (LIAZ) + 1:12:26
21. De Azevedo – Justo – Martinec (Tatra) + 2:14:17
26. Macík – Kalina – Valtr (LIAZ) + 3:29:23





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri