Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Central Europe Rally: Obzretie sa za prvou etapou

Wednesday, 23. 04. 2008 - 00:00, Michal Kostka   

Central Europe Rally: Obzretie sa za prvou etapou

V jej úvode ich čakal 58 km. dlhý spojovací úsek po ktorom nasledovala ešte o 5 km dlhšia špeciálna skúška. V prostredí vojenskej strelnice pri obci Táborfalva sa všetci zahryzli do prvých 63 kilometrov z celkových 1092. Pripravená trasa sa kľukatila prevažne piesočným terénom v ktorom sa po každom účastníkovi utešene prehlbovali vyjazdené koľaje. Spolu s blízko stojacimi stromami a kríkmi tak museli byť súťažiaci neustále v strehu, aby ich niektorá z mnohých nerovností neposlala mimo trať. Road book zostal v prvej etape prakticky nevyužitý, keďže najjednoduchšia bola orientácia „na oči.“ Divácke miesta boli hojne obsadené nadšenými fanúšikmi, ktorí si nenechali ujsť predstavenie svetovej jazdeckej aj technickej špičky.

Ako prvý na trať vyrazil úradujúci dakarský šampión Cyril Despres na Rally Light verzii KTM 690. Pripadla mu tak nevďačná úloha značiť stopu svojim prenasledovateľom. Napriek tomu si trať pochvaľoval: „Bola to naozaj vydarená špeciálka, s pieskom aj kamením, radosť jazdiť. Kvôli neznalosti terénu som mal motocykel nastavený na nižší výkon, čím som trochu strácal pri opätovnej akcelerácii.“

Rovnako spokojný bol s traťou aj etapový víťaz Marc Coma na rovnakom stroji: „Špeciálka bola naozaj skvelá. Pôvodne som nechcel útočiť hneď od začiatku, ale toto je krátka rally a každý kilometer sa počíta, tak načo čakať?“

Jediný slovenské želiezko v motocyklovom ohni, Jaroslav Katriňák, zajazdil šiesty najrýchlejší čas. Na rozdiel od prvých piatich jazdcov osedlal menej výkonné, zato obratnejšie enduro KTM 525 EXC. Hneď za ním sa ocitol David Fretigne na Yamahe 450 WRF, v prvej desiatke jediný zástupca sedlajúci stroj inej značky ako KTM. Z českých jazdcov si s traťou najrýchlejšie poradil David Pabiška (17. miesto, KTM), nasledovali Švorc (23., KTM), Randýsek (34., Yamaha), Fronek (38., Yamaha), Kaštan (88., Rahier) a Ležatka (89., Honda). Ivo Kaštan na CER uviedol do života produkt svojich dvoch vášní - motocyklových maratónov a pitbike-ov. Motocykel Rahier Mk1 poháňa motor Honda s objemom 125 ccm a spolu s jazdcom váži len 180 kg. Patričnú pozornosť si tento trpaslík vyslúžil už na technickom preberaní, kde uviedol do pomykova aj technického komisára.


V kategórii quadov bol za jedného z favoritov považovaný skúsený Josef Macháček. Smola si ho však vybrala za svoj objekt záujmu. Už počas spojovacej časti etapy mu explodovala batéria, pri oprave mu pomohla asistencia KM Racing tímu. Počas etapy sa však problémy vyskytli opäť a Pepa si musel poradiť sám. Viac ako 90 minútová strata na prvého Maďara Szabóa (Bombardier DS 650) znamenala 16. miesto z osemnástich „štvorkolkárov“. Druhý český jazdec David Polienský (Yamah Raptor) obsadil so stratou 2:11 min. piatu priečku. Najlepší zo Slovákov, Martin Antal (Polaris Outlaw), bol o dve miesta nižšie, na sedmičke.

Problémy však postihli zvyšných dvoch jazdcov slovenského Quad Extreme Teamu. Štefan Petergáč (Polaris Outlaw) a Miroslav Abrahám (Suzuki 450) trať zdolávali spoločnými silami, pričom druhý menovaný sa musel spoľahnúť na lano, ktoré ho pútalo k Polarisu. Dôvodom bola porucha spojky, ktorá sa prejavila už na štarte a neskôr dokonca zapríčinila roztrhnutie reťaze. Petergáč sa ujal úlohy samaritána a nepojazdnú Suzuki ťahal smerom k cieľu. Po trati zobral do vleku aj maďarského jazdca Tamása Meszolyho (víťaz Baja Slovakia 2007), ktorého tiež zradila technika.


Víťazom prvej etapy sa medzi quadmi stal trojnásobný maďarský šampión Lászlo Szabó. Svoje etapové víťazstvo okomentoval nasledovne: „Na trať som vyrazil posledný a nečakal som, že by som mohol zajazdiť najrýchlejší čas. Quad fungoval skvele, na túto piesočnú etapu bol ideálne nastavený.“

Kým motocykloví jazdci si špeciálku pochvaľovali, piloti automobilov zastávali názor z opačnej strany barikády. Etapového víťaza Carlosa Sainza (Volkswagen) trať svojou náročnosťou prekvapila: „Nečakal som, že nás tak vytrasie. Po úzkej trati sme museli jazdiť s maximálnou opatrnosťou. Pravdupovediac, dnešná etapa sa mi nepáčila.“

Aj jeho tímový kolega Giniel de Villiers sa so Sainzovým názorom stotožnil: „Som šťastný, že je to za nami! Trať bola veľmi zradná, ľahko mohlo dôjsť k prevráteniu vozidla či k zrážke zo stromom. Bolo to stresujúce a som rád za tretie miesto.“



De Villiersove slová osobne potvrdil Petr Kubík na novej Toyote LC 80. Už na dvanástom kilometri sa po drobnej jazdeckej chybe pri jazde v hlbokých koľajach vozidlo prevrátilo. Skončilo síce opäť na kolesách a aj posádka zostala nezranená, došlo však k prerušeniu prívodu nafty do palivového filtra, povolila hadica tlumiča k rezervoáru, zlomila sa hriadeľ skrinea riadenia a ohla sa predná náprava. Po dvoch hodinách sa zmrzačené vozidlo dostalo do servisnej zóny, kde sa začali horúčkovité práce na jeho opätovnom spojazdnení. Svoju obeť prineslo aj civilné vozidlo tímu, z ktorého mechanici vymontovali skrinku riadenia. Po najnutnejších opravách vyrazili Kubík s Vacovským do Rumunska neskoro v noci a pred štartom druhej etapy mali na oddych len jednu hodinu. Hoci s penalizáciou, v súťaži mohli pokračovať.

Toľko šťastia (či odhodlania?) však nemali všetky posádky. Španiel Antonio Manresa (Isuzu D-Max) sa prevrátil o kúsok ďalej ako Kubík a kvôli bolesti v chrbte sa rozhodol nepokračovať v súťaži. Rovnaký „kúsok“ sa podaril aj Markovi Millerovi (Volkswagen), ktorý ešte dorazil do cieľa, ale tam sa jeho účinkovanie na CER skončilo.

V Mitsubishi vládla po prvej etape spokojnosť s výsledkami aj s prvým súťažným účinkovaním nového modelu MPR 14. Celý tím netrpezlivo čakal na hodnotenie jeho pilota, Hiroshi Masuoku. Ten označil jazdu na dieslovom Pajere za „...pôžitok. Priam cítite ten okamžitý výkon, čo sa náramne hodí v etape ako dnes, s mnohými zrýchleniami z pomalých zákrut.“

Pozornosť ako vždy pútali vozy Hummer postavené Robby Gordonom. Ten na konci figuroval na druhom mieste so stratou 40 sekúnd na vedúceho Sainza. „Od začiatku sme išli naplno,“ zhodnotil etapu. „Táto rally bude šprint kde budú rozhodovať minúty, ak nie sekundy. Šli sme do toho po hlave a napriek tomu sme prehrali o 40 sekúnd. Máme pred sebou kus práce, ale vcelku som spokojný.“

Piloti tímu X-Raid sa na svojich BMW do prvej desiatky nedostali, najlepší z nich, Guerlain Chicherit, bol zo stratou 3:10 min. jedenásty. Al Attiyah a Saby obsadili trinástu, resp. šestnástu priečku.


Tesný súboj o etapový vavrín sa konal aj v kategórii kamiónov. Hans Stacey na MANe mal v cieli pred druhým Alešom Lopraisom (Tatra) náskok len 25 sekúnd. S prvým víťazstvom aj s výkonom svojho trucku bol spokojný: „Na CER sme prišli otestovať náš nový MAN v ostrom súťažnom nasadení. Po dnešnej špeciálke budeme musieť pár vecí zmeniť, hlavne zadné pruženie, ktoré je príliš tuhé. Napriek tomu sme išli naplno počas celej etapy a je obdivuhodné, že Aleš (Loprais) skončil tesne za nami. Čaká nás vzrušujúca rally!“

Synovec šesťnásobného dakarského víťazstva Karla Lopraisa pomýšľal na víťazstvo o ktoré ho však pripravil pomalý defekt pneumatiky. „V prudkej pravej zákrute sa nám odvalila (ľavá) predná pneumatika, ktorú potom Milan Holáň po zvyšok etapy dofukoval,“ ozrejmil situáciu navigátor Ladislav Lála. „Staceyho sme už dobehli, radšej sme ale zvoľnili a tak sa nám opäť vzdialil. Strata je však prijateľná.“



Spokojná bola aj brazílsko-česká posádka druhej Tatry v súťaži. Pilot André de Azevedo sa rýchlo zžil s vozidlom upraveným podľa triedy Super production (motor posunutý o 40 cm vzad oproti pôvodnej verzii). Mechanik tímu Petr Vodák zostal po prvej etape nevyužitý, keďže sa žiadne problémy nevyskytli.

Po skončení prvej etapy sa účastníci CER vydali 410 km. dlho spojovacou časťou etapy do Rumunska, kde na nich čakajú dva súťažné dni s centrom v meste Baia Mare. Pre väčšinu z nich bude rumunská skúsenosť celkom novým zážitkom a veľkou neznámou.





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri