Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Central Europe Rally: Blato, chaos a havárie v tretej etape

Thursday, 24. 04. 2008 - 00:58, Michal Kostka   

Central Europe Rally: Blato, chaos a havárie v tretej etapeTrať oboch rýchlostných skúšok bola totožná s tou pondelkovou, jej prejazd bol však naplánovaný v opačnom smere. Organizátori už v pondelok večer oznámili, že kamióny absolvujú len doobedňajší úsek, po ktorom sa presunú do cieľového mesta, Debrecínu. Nakoniec však bolo všetko inak.

Prvým jazdcom na trati bol David Casteu (KTM), nasledovaný svorkou prenasledovateľov, medzi ktorými nechýbal ani Jaro Katriňák. Casteu sa sústredil na čo najbezpečnejšiu jazdu s úmyslom strážiť si svoj náskok. Táto taktika sa mu vyplatila a aj po tretej etape figuroval na čele priebežného hodnotenia. Čo nás však zaujíma viac je fakt, že na druhé miesto sa perfektným výkonom prepracoval Jaro Katriňák. Práve on sa stal hlavným hrdinom dňa, keď dokázal vyhrať obidva merané úseky! Jeho prvenstvo je o to zaujímavejšie, že závere testu išiel opatrnejšie, lebo mal obavy či mu vystačí benzín. "Počas prvej etapy som mal trocha problémy s benzínom, ale aj napriek tomu sa mi podarilo zajazdiť najlepší čas. Jazdilo sa mi dobre, terén mi vyhovoval. V závere testu som musel prepnúť na rezervu a prejavilo sa to iste aj na mojom čase. Iné problémy s technikou nie sú a už sa teším na maďarské trate, ktoré poznám lepšie," povedal Jaro Katriňák. Strata necelých 4 minút by sa tak mohla v priebehu stredy ešte znížiť, keďže jazdiť sa bude aj na trati, ktorú Jaro pozná z Hungarian Baja.



S úmyslom čo najviac znížiť odstup od vedúcich jazdcov sa na stíhaciu jazdu vydal Cyril Despres. „Podarilo sa mi predbehnúť pár pomalších súperov, čo na značne rozbitej trati nebolo vôbec jednoduché,“ vyjadril svoju spokojnosť. „Počas celej špeciálky som si udržal správny rytmus, iba raz som sa „nezmestil“ do zákruty, čo ma stálo trochu času.“ Z výsledkovej listiny sa vytratil David Fretigne, svoje pôsobenie na rally ukončil z osobných dôvodov.

Darilo sa aj českým jazdcom, vo výsledkovej listine postupujú neustále hore. Fronek, Pabiška, Švorc aj Randýsek sa vošli do prvej tridsiatky, Ležatka a Kaštan jazdia svojim vlastným tempom v siedmej desiatke hodnotených. Ivošov trpaslík Rahier Mk1 je trochu náchylný na vodu, ktorej je všade na trati a aj okolo nej požehnane. „Na trati sú velké kaluže čo môjmu „prckovi“ nerobí dobre, musel som kľučkovať ako zajac,“ vyjadril sa už počas pondelka. V utorok sa obeťou neustálych „vodných hier“ stal karburátor, do ktorého sa dostal voda. Po drobnej údržbe je opäť všetko v poriadku a Ivoš pokračuje ďalej.



Vedúca dvojica v kategórii quadov sa postarala o ďalší napínavý súboj s otvoreným koncom. Razvan Paul Irimescu a Hubert Deltrieu (obaja Polaris Outlaw) si na trati nedarovali ani meter a v cieli bol rozostup medzi oboma len 41 sekúnd. Rumun sa vďaka penalizácii svojho súper dostal do vedenia, k dobru mal päť a pol minúty. V etape tretí Macháček strácal bez jednej sekundy už rovných 10 minút. Opäť však riešil technické problémy, ktoré sa ho držia od začiatku rally. Aj medzi „štvorkolkármi“ dal o sebe vedieť zástupca Slovenska. Martin Antal sa štvrtým, resp. piatym časom v meraných úsekoch dostal už na tretie miesto priebežného hodnotenia. Na vedúceho Rumuna strácal viac ako pol hodinu, od štvrtého Declercka (Yamaha Raptor) ho delila ďalšia štvrťhodina.

Medzi autami sa aj do tretice z etapového víťazstva tešili piloti Volkswagenu. Po Sainzovi a Deppingovi prišiel rad aj na Giniela de Villiersa. „Dnešné víťazstvo ma veľmi potešilo,“ rozplýval sa Juhoafričan. „Včera sme kvôli menšiemu problému nabrali stratu, dnes sme stratenú pozíciu získali späť. Do konca rally je možné všetko.“

Carlos Sousa sa na zákazníckom Touaregu od štartu pohybuje na úrovni prvej desiatky, po tretej etape strácal na lídra viac ako 12 minút. Jeho stajňový kolega Carlos Sainz nebol s vývojom etapy vôbec spokojný: „Počas prvej špeciálky sa nám rozbila prevodovka, väčšinu času sme odjazdili na dvojke. Potom sme nešťastne zranili Pascala Maimona, ktorý práve menil pneumatiku. Je mi nesmierne ľúto, že museli s Hiroshim kvôli tomu odstúpiť.“



Pascal Maimon sa po dokončení etapy zveril do rúk lekárov. Rentgen odhalil zlomeninu členka, čo pre posádku dieselového Mitsubishi znamenalo koniec súťaže. Dominique Serieys hodnotil trojdňové účinkovanie modelu MPR 14 pozitívne: „Hiroshi dokázal miešať karty v celkovom poradí, čo nás veľmi teší. Odjazdené etapy nám poskytli cenné informácie, najlepším testom je predsa súťaž.“

Stephane Peterhansel si udržal vedenie v súťaži a na náročnej technickej trati si zaspomínal na staré časy: „Na takto zložitej trati plnej blata sa mi hodili moje skúsenosti motocyklistu. Terén je podobný súťažiam, ktoré som absolvoval v Afrike a to mi vyhovuje.“

Spokojný bol po etape aj Robby Gordon, polepšil si o jednu priečku a so stratou 5:33 min. sa usadil na piatom mieste. „Dnešná etapa ma bavila viac ako tá včerajšia. Momentálne strácame 5 minút a pri tak krátkej rally bude ťažké stiahnuť stratu - ale už som zažil aj zvláštnejšie veci.“ Druhý Hummer pilotovaný BJ Baldwinom nabral dvadsaťminútovú stratu pri zapadnutí do snehového záveja. Celkovo mu po tretej etape patrila 20. pozícia.



Miroslav Zapletal potvrdil svoju pozíciu najlepšieho súkromníka a opäť sa posunul o stupienok vyššie, na jedenástu priečku. Pred návratom do Maďarska sa obával jedného: „...aby nám vydržala spojka. Nevieme sa dočkať „domácich“ tratí pri Veszpréme ktoré nášmu autu naozaj sedia.“

Pre mnohé posádky bol výlet mimo trať pomerne bežným javom. Niektoré boli schopné pokračovať, niektoré boli nútené svoje účinkovanie na rally predčasne ukončiť. To bol aj prípad jedinej čisto ženskej posádky v štartovom poli. Ellen Lohr a Antonia de Roissard poslali svoje Mitsubishi dole svahom a zostali stáť v rieke, odkiaľ sa vlastnými silami nemali šancu dostať. Pomoc v podobe civilného žeriava prišla až ráno. Nie príliš hlboká voda však zatiaľ poškodila elektroniku natoľko, že vozidlo zostalo nepojazdné. Stephan Schott jazdiaci v rovnakom tíme zas pre zmenu doslova rozpáral svoje vozidlo pri jeho prevrátení na skaly. Technicky bolo auto v poriadku, kusy karosérie „opravili“ lepiacou páskou.

Najväčšie zmätky sprevádzali kategóriu kamiónov, situácia sa menila pomaly tak často ako počasie. Pôvodne mali trucky absolvovať len doobedňajšiu špeciálku, po ktorej nasledoval presun do Debrecínu. Po štarte súťažných vozidiel sa tak nejedna asistencia vydala na hranice a ďalej na miesto určenia. Aleš Loprais zaútočil a podľa medzičasov na prvom kontrolnom bode mal pred Staceym 10 minútový náskok. Holanďan na červenom MANe však nemal problémy, len sa dozvedel niečo, o čom ostatní ani len netušili. Sám Etienne Lavigne ho informoval o zrušení špeciálky pre kamóny, dôvodom bol zablokovaná trať. Ostatné posádky sa túto informáciu dozvedali len s ťažkosťami, čo u mnohých vyvolalo nevôľu: „Nikto nás o zrušení etapy neinformoval, odjazdili sme ju úplne zbytočne, iba čo sme riskovali poškodenie vozidla. Preteky, kde se nepreteká, se nedajú vyhrať,“ rozčuľoval se navigátor Ladislav Lála.



Onedlho prišlo ďalšie prekvapivé rozhodnutie - pretekať sa bude. Na druhom okruhu, opäť skrátenom na 36 km. Aj teraz Aleš útočil a predbiehal jednéjo súpera zadruhým. V cieli mu namerali čas o 11 sekúnd lepší ako mal Stacey, čím sa stal etapovým víťazom. Tretí bol Wuf van Ginkel na Ginafe, vďaka čomu preskočil dovtedy druhého Echtera. Štvrtú a piatu etapovú priečku si rozdelili Liazáci v poradí Macík, Spáčil, celkovo sa zaradili na štvrté a šieste miesto, siedmy bol Loprais.

V štvrtom súťažnom dni sa posádky vrátia do mesta Dabas, na trať po ktorej viedla prvá etapa. Po nej sa presunú do Veszprému, kde ich čaká 88 km. dlhý meraný úsek. Očakáva sa útok domácich posádok ale aj tímov X-Raid, Volkswagen a Hummer, ktoré práve tu testovali svoje vozidlá pred štartom rally.





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri