Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Brány dakarského pekla sa otvárajú

Wednesday, 02. 01. 2008 - 19:27, Andrej Haverda   

Brány dakarského pekla sa otvárajúDakar v ohrození?
V Mauritánii, v ktorej sa odohraje väčšina etáp blížiaceho sa ročníka, zavraždili na Štedrý večer štyroch Francúzov. Traja muži s automatickými zbraňami zaútočili na skupinu piatich francúzskych turistov na juhu krajiny pri hraniciach so Senegalom, asi 250 km juhovýchodne od etapového mesta rallye Nouakchottu. Štyroch z nich zastrelili, piateho postrelili do nohy a skončil v nemocnici. Incident sa odohral pri ceste za mestom Aleg. Polícia to najskôr považovala za lúpežné prepadnutie, autá francúzskych turistov však ostali nedotknuté. Preto je pravdepodobnejšie, že išlo o atentát islamských militaristov z Alžírska, ktorí sa hlásia k teroristickej sieti Al-Káida. Útok načasovaný na najväčší kresťanský sviatok a iba 12 dní pred štartom 30. ročníka znepokojil účastníkov i organizátorov tejto motoristickej súťaže. „Je to nepríjemná vec. Ťažko povedať, čo to vyvolá medzi jazdcami a čo urobia organizátori. Je možné, že tak ako minule aj teraz zmenia trať súťaže a miesta, ktoré by mohli byť rizikové, vypadnú z itinerára,“ reagoval na udalosť Ivan Jakeš.



Hlavný riaditeľ ASO (Amaury Sport Organisation) Étienne Lavigne a muž zodpovedný za bezpečnosť súťaže Roger Kalmanovitz sa ihneď vydali priamo do miesta diania a jednali o zaistení bezpečnosti. Napokon rozhodli, že sa pôjde podľa pôvodného plánu. Minister vnútra Islamskej republiky Mauritánie uviedol, že pri akcii bude v pohotovosti 2000 vojakov, ktorí by mali zabrániť prípadným násilným útokom na účastníkov púštneho maratónu. „Nie je žiadny dôvod na obavy, nič sme nenechali na náhodu a bezpečnosť bude na vysokej úrovni. Vláda urobila všetko potrebné pre bezproblémový priebeh rallye. Útoky, ktoré sa uskutočnili minulý týždeň, boli ojedinelé incidenty,“ povedal minister vnútra Yall Zakaria. Ďalších dvetisíc mužov bude pomáhať polícii zaistiť bezpečnosť pri prejazde konvoja mauritánskym územím. „Tridsiaty ročník môže byť takmer masakrom,“ hovorí český vodič kamiónov LIAZ Martin Macík. „Nepamätám sa, že by z piatich etáp mala každá päťsto kilometrov. Hlavne sa musí zvládnuť organizácia presunov pretekárov. Pokiaľ sa z toho opäť nestane logistické tápanie, bude to super pretek. Hodne pilotov odpadne a to aj všetci chcú.“



Motocykle: KM Racing prvým českým reprezentačným tímom

Motocyklisti David Pabiška, Dušan Randýsek, náš Ivan Figura a pilot quadu (štvorkolky) Josef Macháček spojili pre nasledujúci ročník svoje sily a postavia sa na štart pod hlavičkou KM Racing Teamu. Súčasne ale budú po prvýkrát v dvadsaťtriročnej histórii československej, respektíve českej účasti v slávnom preteku vystupovať ako reprezentačný tím. „Som rád, že po rokoch amatérskeho tápania pôjdeme so sprievodným vozidlom a asistenciou a nebudeme už vyzerať ako chudobní príbuzní,“ uviedol šéf tímu Pavel Kubíček. David Pabiška ho doplnil: „Oproti amatérskym podmienkam z minulého roka mám továrenský stroj, súťaž bude určite iná, než keď som sa plazil po dakarskom dne. Rallye nie je nikdy jednoduchá, ale vďaka tímu to predsa len bude ľahšie,“ zamýšľal sa 32-ročný pretekár. „Hlavné je ale dôjsť zdravý. Radšej budem v cieli stopäťdesiaty, ale živý,“ podotkol Pabiška. Po minuloročných problémoch s technikou verí v úspešný pretek aj Dušan Randýsek: „Som rád, že konečne pôjdem v úlohe jazdca a nie zúfalého mechanika ako vlani. Vďaka tímu sa nemusím starať o zariaďovanie množstva vecí a môžem sa sústrediť len na prípravu.“ Štvornásobný víťaz quadov Josef Macháček urobil „na staré kolená“ radikálny rez. Svoju tradičnú dvojvalcovú štvorkolku Yamaha nechal doma a postavil ľahší a krehkejší stroj poháňaný jednovalcovým motorom KTM. „Uvidíme, snáď bude nová štvorkolka držať. Predsa len je ľahšia a v tej prevahe piesku to môže byť pomerne veľká výhoda,“ hovorí.
Martin Macek na Dakare 2007 vybojoval skvelé 15. miesto, ale spočiatku pomýšľať na účasť v roku 2008 neprichádzalo do úvahy. „Som chlap, vydržím toho hodne, ale boli to moje najťažšie chvíle v živote,“ spomína bývalý majster Európy v endure a niekoľkonásobný účastník medzinárodnej Šesťdňovej. Jeho Yamaha WR450F je oproti konkurencii omnoho ľahšia, čo by mohol byť na dlhých piesočnatých etapách 30. ročníka rozhodujúci parameter. „Motorka je skutočne stopercentná. Pokiaľ nezlyhá, verím, že sa s ňou dostanem do prvej desiatky. A samozrejme chcem vyhrať svoju kategóriu do 450 kubíkov,“ praje si. V dunách to bude podľa neho peklo: „Bude to brutálne. Organizátori všetko situovali do púšte a napríklad päťsto kilometrov sa pôjde v dunových poliach. Minule sme ich išli osemdesiat a bolo to strašné. Bude to kruté, ale teším sa na to. Vždy, aj posledne, som na Dakar išiel predovšetkým súťažiť. Bude tomu rovnako aj tentoraz. Rozhodne chcem vylepšiť vlaňajšie umiestnenie, ale o výsledku skutočne rozhodujú maličkosti.“



Kamióny: ďalší Slovák na štarte, Tedom neštartuje
Ruský Kamaz, ktorý zásluhou Ilgizara Mardejeva posledne ukoristil „iba“ druhú priečku, sa tentoraz na štarte objaví s novým typom vozidla, najsilnejšou možnou jazdeckou zostavou a jasnými ambíciami opäť usadnúť na dakarský trón. Nový kamión typu 4326 má byť akýmsi kompromisným riešením, v každom prípade Rusi urobili ďalší krok vpred. Kamión zodpovedá predovšetkým novým predpisom kategórie Superproduction, teda má motor posunutý o 40 cm dozadu, s pozitívnym vplyvom na jazdné vlastnosti. Dozadu o 20 cm sa totiž posunula aj kabína, čo lepším jazdným vlastnostiam prispelo tiež. Na prvý pohľad to tak nevyzerá, ale predný previs vozidla je skutočne kratší. Inovácia sa dotkla tiež motora. Ten zostal osvedčenej značky JAMZ (Jaroslavlskij Motorovyj Zavod), ale osemvalec má väčší objem 18,5 litra (namiesto doterajších 17,26 litra).



V nezvyklých farbách, teda nie v modrých Gauloises (ktorý komplexne a celosvetovo zrušil svoj tak veľmi úspešný sponzoring v motoristickom športe), ale v červených (respektíve De Rooyovho holdingu), vyráža na jubilejný Dakar „firma“ De Rooy. Po rokoch technického novátorstva a snahe nachádzať nové konštrukčné postupy sa Jan De Rooy vracia ku klasike, jednoduchej koncepcii vozidiel v snahe dosiahnuť maximálnej spoľahlivosti na ceste za úspechom. Vycibrené „špeciály“ Ginaf s nezávislým zavesením kolies a odpružením vinutými pružinami na Dakare 2007 nevydržali a stajňa sa odporúčala zo súťaže už v Zouerate. Popri nových motoroch Iveco je zmena aj na podvozku – opäť klasika – teda rovnakému modelu zavesenia: tuhé nápravy značky Sisu zavesené na kombinácii listových pier, vinutých pružín a pozdĺžnych vodiacich ramien. Tím doplnia dvaja noví členovia, inak je rovnaký s tým minuloročným. Jedným z nováčikov je mechanik Jana De Rooya Darek Rodewald, Janovým navigátorom ostáva matador Dany Colebunders. Tímovou jednotkou s úlohou pohybovať sa na čele preteku bude samozrejme Gérard De Rooy so synom belgickej hviezdy klasických rallye Guyho Colsoula Tomom a Arno Slaatsom. Stajňovou trojkou s úlohami rýchlej asistencie je opäť Hugo Duisters, ktorý na svojom trucku používa praktickú nadstavbu z DAFu rokov 2005 a 2006. Tím číta ešte dva asistenčné nákladné automobily – jeden 4×4 a jeden 6×6 – a osobné vozidlo s mechanikmi a novinármi.
V niektorých z českých tímov došlo na poslednú chvíľu ku zmenám, a to nielen organizačným. Do neočakávaných problémov sa pred štartom dostal najmä tím Martina Macíka. Šéf tímu sa od komisárov preteku dozvedel, že jeho nový „špeciál“ Tedom nie je pre preteky technicky prijateľný. „FIA chcela niekoho exemplárne potrestať pre výstrahu a vybrali si nás,“ hovorí Macík. „S novým ‚špeciálom‘ sme sa piplali celý rok. Novo sme zhotovili kabínu, ktorá je z plastu a čistého kevlaru. A to bol ten problém. FIA trvala na tom, že musíme mať kabínu sériovú a z plechu. Dali nám šancu: opravte to a môžete štartovať.“ Podľa správ dlhoročného navigátora Josefa Kalinu sa 22. decembra v Prahe zastavil riaditeľ preteku kamiónov Fabien Calvet, ktorý rozhodol, že kamión sa Dakaru 2008 bude môcť zúčastniť iba pod podmienkou, že sa na ňom zmení kabína a truck pôjde iba ako LIAZ! Takže žiaden Tedom! To sa však časovo javilo byť nestihnuteľné. „To, čo normálne stíhame za dva mesiace, sme museli zvládnuť za pár dní,“ pokračuje Macík. „Doslova makalo na tom dvanásť ľudí, striedali sme sa po dvanástich hodinách. Na Štedrý deň sme boli v garáži do jedenástej, sviatočné dni som ani nezaregistroval. Na trucku sme robili osem až šestnásť hodín denne, museli sme to všetko pretrpieť.“ Marek Spáčil, ako už vieme, si odbije vodičskú premiéru v druhom „ostrom“ kamióne LIAZ. Čo na to vraví Martin Macík? „Marek je ambiciózny, v Afrike nebude nováčikom. Robil mi skôr navigátora a išiel aj v novinárskom vozidle. Takže je skúsený. Musí byť trpezlivý, vydržať, ísť rýchlo, ale s rozumom.“



Zhruba tri týždne pred štartom upustil od zámeru zúčastniť sa slávneho púštneho preteku Roman Kresta. Český automobilový jazdec mal byť členom posádky kamióna MAN, ktorý bude štartovať ako tzv. rýchla asistencia polotovárenského tímu BMW. Rozhodnutie Kresta zdôvodnil na svojich internetových stránkach nedostatkom času na prípravu. „Som zvyknutý všetko robiť na sto percent, čo bohužiaľ nebol tento prípad. V nemeckých dielňach som pochopil, že za tak krátku dobu nemám šancu sa naučiť všetkým technickým fintám a postupom,“ uviedol po návšteve v sídle tímu X-Raid, ktorého farby mal hájiť. „Na Dakar som sa už veľmi tešil, avšak po upresnení mojej úlohy mi rýchlo došlo, že takto to nepôjde. Som vyučený automechanik, k technike mám blízky vzťah, ale toto nešlo zvládnuť.“ Kresta mal doprovodný kamión sám riadiť, o svojom chystanom štarte informoval na začiatku decembra. Bývalý továrenský jazdec Fordu zaujal tím BMW pri júnových testoch, kedy sa podieľal na skúškach tlmičov. Dokonca sa špekulovalo, že by sa už v 30. ročníku Dakaru objavil za volantom osobného automobilu BMW X3CC priamo v hlavnej kategórii preteku. Na miesto tragicky zosnulého Colina McRaea bol ale nakoniec angažovaný skúsený Francúz Bruno Saby.



Pred trinástimi rokmi poznal po boku Karla Lopraisa opojnú chuť víťazstva na Dakarskej rallye. Za pár dní bude Tomáš Tomeček už po desiatykrát usilovať so svojim kamiónom Tatra o triumf v úlohe pilota. Zatiaľ bol najlepšie druhý v roku 2003. „Tatra je dobre nachystaná. Nespala ale ani konkurencia, takže to bude opäť ťažké,“ hovorí dvanásťnásobný účastník Dakaru, ktorý však v rokoch 1998, 2001, 2005 a 2006 preteky nedokončil a s umiestnením v TOP 10 by bol tentoraz maximálne spokojný. Rovnako ako pred rokom bude jeho navigátorom Vojtěch Morávek, mechanikom sa stal Radomír Smolka. Ten nahradí Ladislava Lálu, ktorý doplní zostavu v kamióne Tomečkovho súpera Aleša Lopraisa. „Rozišli sme sa v dobrom, naďalej spolu komunikujeme. To sa v živote stáva, nie je to žiaden problém,“ povedal 37-ročný Tomeček. Ladislav Lála prechod k „Lopraisovcom“ vysvetlil nasledovne: „Mohol som v Tomášovej posádke pokračovať, vysnený posun z pozície mechanika do sedačky navigátora ale nebol možný. S Alešom sme boli od posledného Dakaru v kontakte a na jar prišla ponuka, ktorá sa jednoducho neodmieta. Riešil som to aj s Tomášom, ktorý mi sám povedal, že by urobil to isté. Bolo to po zrelej úvahe, rozchod prebehol bez problémov. Teraz sa vzájomne hecujeme, ale rýdzo na športovej úrovni,“ dodal 34-ročný navigátor. Tomáš Tomeček absolvuje už druhý „guľatý“ Dakar. „Tentoraz sa hodne hovorí o jubileu, pre nás to ale bude Dakar ako každý iný. Za peknými obrázkami vozidiel na dunách sa skrýva hlavne veľká drina a my odchádzame predovšetkým s cieľom doviesť posádky i Tatry v poriadku do cieľa,“ uzatvára predštartové rozjímanie. Spomenie si ešte na rok 1998? „Až na ten prepad, kedy nám išlo o život, to vtedy bol super ročník, super trať. Možno to teraz bude podobné, organizátori pripravia nejakú chuťovku a zase sa tam budeme trápiť. Dúfam len, že to bude všetko fungovať,“ praje si.



Loprais Tatra tím a jej najsilnejšia zbraň Tatra s označením T815 2ZO R45 má popri podvozku aj novo vyvinutý super silný motor DEUTZ 2015 a výborne riaditeľnú prevodovku ZF. Členovia tímu sú, zvlášť po testovaní v Ksar Ghilane (pravdepodobne jedinej skutočnej oázy v Tunisku, ktorá bola Tuniskou pevnosťou kontrolujúcou po stáročia piesočné more Veľkého východného Ergu – Grand Erg Oriental – a asi dva kilometre od oázy sa na vyvýšenom mieste nachádzajúca stará pevnosť z doby rímskej, ktorá bola v 16. storočí prestavaná na Ksar), veľmi spokojní. „Viem, že Aleš bude bojovať za nás všetkých a hlavne za Tatru. Má pred sebou veľmi ťažkú úlohu, pretože máme doma víťazstvo z desiateho a dvadsiateho ročníka a na ňom teraz je, aby vyhral aj ten tridsiaty. Konkurencia bude veľká, ale verím, že zabojuje o víťazstvo. Jeho prednosťou je, že dokáže jazdiť na doraz až do konca. V tom sme si podobní,“ uviedol nestor saharského putovania Karel Loprais. Aleš ho doplnil: „Ideme bojovať o najvyššie priečky, snáď nás neprekvapí nejaký technický problém.“ Po minulom Dakare, kedy sa ruval s nástrahami súťaže spolu s navigátorom a mechanikom Petrom Gilarom, pôjde v kabíne tentoraz v pozmenenej zostave: Petra Gilara nahradí v úlohe mechanika Milan Holáň. „Petr nemohol ísť zo zdravotných dôvodov. Po jednom tvrdšom testovaní má problémy s chrbticou,“ priblížil Aleš. Pripomeňme, že doprovodnú štvorkolku, vlani tretí najrýchlejší kamión preteku, povedie Michal Ptáček, v úlohe navigátora i mechanika sa objaví ďalší Slovák v dakarskom pelotóne – Ladislav Csekey z Nitry.



Dobre pripravený je už aj dvojnápravový MAN TGA 18.480 tria Randýsek – Mikulenčák – Zábranský. Na jeho úspechu či neúspechu môže záležať osud celého tímu. „Bolo by pekné, keby sme zajazdili teraz podobne,“ hovorí na margo vlaňajšieho priebežného 30. miesta Zapletal. „Máme lepší automobil, takže by to mohlo byť aj lepšie. Uvidíme, ako to dopadne. Žiadne konkrétne ciele si nedávam. Rovnako ako vlani chcem hlavne dôjsť do Dakaru.“ A ako sa jazdci, oficiálne štartujúci pod hlavičkou Old Spice Dakar Teamu, ku spomínanému „špeciálu“ Mitsubishi L200 Dakar EVO dostali? Svoje zohrala náhoda. „Vedel som, že tento automobil stojí v múzeu Mitsubishi v Portugalsku, tak som tam zavolal a spýtal sa, či ho nechcú predať. Oni povedali, že to zvážia a nakoniec to urobili. Keď som si pre neho išiel, vzbudilo to tam úplne rozhruch,“ smeje sa Zapletal, úradujúci český i slovenský šampión vo vytrvalostných rallye.


Prehľad slovenských a českých účastníkov, štartujúcich v „ostrom“ preteku 30. ročníka:



MOTOCYKLE:
č. 9 – Jaroslav Katriňák (KTM 690; MOL Dakar Team)
č. 19 – Martin Macek (Yamaha WRF 450; Martin Macek Promo Team)
č. 42 – David Pabiška (KTM 690 Rally; KM Racing Team)
č. 44 – Dušan Randýsek (Yamaha WRF 450; KM Racing Team)
č. 50 – Ivan Figura (KTM 660 Rally; KM Racing Team)
č. 166 – Ivan Jakeš (KTM 690; MOL Dakar Team, Old Spice Dakar Team)
č. 250 – Josef Macháček (KTM 660 Rally Quad; KM Racing Team)

AUTOMOBILY:
č. 388 – Zapletal/Janáček (Mitsubishi L200 EVO; Old Spice Dakar Team)
č. 389 – Procházka/Nemajer (Mitsubishi Pajero Di-D; OffROADSPORT CZ)

KAMIÓNY:
č. 602 – Loprais/ Lála/ Holáň (Tatra 815 2ZO R45; Loprais Tatra Team)
č. 604 – De Azevedo/ Martinec/ Justo (Tatra 815 Dakar 2TOR45 Petrobras; Letka Team)
č. 613 – Tomeček/ Morávek/ Smolka (Tatra 815 Dakar 2TOR45 Livescore; Letka Team)
č. 616 – Macík/ Kalina/ Valtr (LIAZ 111.154; Tedom Truck Team)
č. 672 – Spáčil/ Žák/ Neměc (LIAZ 111.154; Tedom Truck Team)
č. 683 – Randýsek/ Mikulenčák/ Zábranský (MAN TGA 18.480; OffROADSPORT CZ)
č. 700 – Lener/ Fasko/ Calmon (Mercedes-Benz 1935; MOL Dakar Team)





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri