BMW Active hybrid 5 spája dva agregáty
Novým míľnikom na ceste vývoja hybridných pohonných systémov je BMW ActiveHybrid 5 ako ďalší sériovo vyrábaný model, v ktorom spaľovací motor spája svoje sily s elektromotorom. Cieľom je zlepšenie efektivity, ako aj radosti z jazdy typickej pre nemeckú značku.
BMW ActiveHybrid 5 prináša po prvýkrát spojenie radového benzínového šesťvalca BMW TwinPower Turbo, elektrického pohonného systému a osemstupňovej automatickej prevodovky. Najnovšia generácia technológie BMW ActiveHybrid k tomu pridáva precízne elektronické riadenie systému a teda extrémne vysokú efektivitu i mimoriadne výhodný pomer medzi dynamikou a spotrebou paliva.
Pohonný systém vyvinie celkový výkon 250 kW (340 k), ale umožní vozidlu aj jazdu na čisto elektrický pohon až do rýchlosti 60 km/h. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,9 sekundy, pritom však spotrebuje v priemere iba 6,4 až 7 litrov na 100 kilometrov; emisie CO2 sú len 149 až 163 gramov na kilometer (hodnoty podľa testovacieho cyklu EU, v závislosti od použitého rozmeru pneumatík).
Radový trojlitrový benzínový šesťvalec s výkonom 225 kW (306 k) a technológiou BMW TwinPower Turbo je v BMW ActiveHybrid 5 ten istý motor, ktorého spontánnu točivosť, ťah a efektivitu využíva aj BMW 535i. K nemu sa pridáva synchrónny elektromotor s výkonom 40 kW (55 k), ktorému dodáva energiu vysokovýkonná lítium-iónová batéria, uložená v batožinovom priestore. Ten má objem 375 litrov.
Harmonická kombinácia sily dvoch rozličných typov pohonných agregátov sa prenáša na zadné kolesá cez osemstupňovú automatickú prevodovku. Vďaka svojej konštrukcii typu „full-hybrid" je BMW ActiveHybrid 5 v mestských podmienkach schopné jazdy výlučne na elektrický pohon, teda s nulovými emisiami. Zároveň je to najdynamickejšie vozidlo daného typu vo svojom segmente.
Pri jazde v režime ECO PRO s uvoľneným akcelerátorom sa spaľovací motor môže vypnúť a úplne odpojiť až do rýchlosti 160 km/h. Takýto režim prináša kombináciu komfortu jazdy s optimálnym využitím už vytvorenej kinetickej energie. Na zabránenie zbytočného voľnobehu, napríklad na semaforoch alebo v dopravných zápchach, je BMW ActiveHybrid 5 vybavené hybridnou funkciou štart-stop. Navyše, riadiaca jednotka pohonu je prepojená so štandardným navigačným systémom Professional. To umožňuje analyzovať dopravnú situáciu v predstihu a pripraviť na ňu komponenty pohonu tak, aby bola ich prevádzka čo najefektívnejšia (konkrétny prínos tejto funkcie závisí od kvality dostupných navigačných údajov).
Až do rýchlosti 60 km/h dokáže BMW ActiveHybrid 5 zabezpečiť pri mestskej premávke nulové emisie vďaka jazde výlučne na elektrický pohon. Lítium-iónová vysokonapäťová batéria má dostatočnú kapacitu na zabezpečenie čisto elektrického dojazdu maximálne 4 km priemernou rýchlosťou 35 km/h.
Spaľovací motor sa automaticky naštartuje iba vtedy, keď vodič potrebuje viac dynamiky. Elektromotor má na starosti aj funkciu „E-boost", čiže asistenciu spaľovaciemu motoru pri akcelerácii. Maximálny kombinovaný výkon je 250 kW/340 k, najvyšší krútiaci moment je 450 Nm. Pri využití oboch typov pohonu dokáže BMW ActiveHybrid 5 zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy.
Ďalšou inováciou zvyšujúcou efektivitu, ktorú po prvýkrát prináša BMW ActiveHybrid 5, je odpájanie spaľovacieho motora nielen keď sa vozidlo zastaví, ale aj počas jazdy s uvoľneným akcelerátorom. BMW ActiveHybrid 5 poskytuje možnosť využitia tohto režimu až do rýchlosti 160 km/h. Prevádzkový režim s uvoľneným akcelerátorom nielen vypne spaľovací motor, ale ho dokonca odpojí od hnacieho hriadeľa. Od tohto okamihu sa BMW ActiveHybrid 5 pohybuje úplne nehlučne, s nulovými emisiami a bez efektu brzdenia motorom.
Fotogaléria BMW Active hybrid 5