Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Trendy

Amperu predchádza znamenitá predzvesť

Monday, 07. 11. 2011 - 21:30, Ivan Václavík   

Amperu predchádza znamenitá predzvesť

O elektromobile Opel Ampera sa už popísalo dosť, ale s týmto nezvyčajným autom jazdilo len zopár jednotlivcov. Pre nás je cťou, že sme medzi nimi boli aj my. Zatiaľ sme sa síce zviezli len krátko, avšak aj to bol nevšedný zážitok. V sériovej verzii mala Ampera svetovú premiéru na medzinárodnom autosalóne IAA vo Frankfurte v septembri 2011. Prvé dodávky tohto vozidla sa uskutočnia do konca tohto roka, na Slovensku sa však Ampera objaví u dílerov až v júni 2012.

opel-ampera-brno-5774g.jpg

Ešte pred uvedením na trh získal Opel Ampera vyše tucet ocenení od expertov a verejnosti za svoj inovatívny systém pohonu. Kolesá sú poháňané elektricky po celý čas. Lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 16 kWh napája inovatívny elektrický pohon s výkonom 111 kW (150 k) a ak je úplne nabitá, umožňuje dojazd medzi 40 až 80 km s rýdzo elektrickým pohonom. Teda úplne bez emisií - podľa terénu, spôsobu jazdy a vonkajšej tepoty. Podľa normy upravujúcej metodiku merania spotreby paliva a emisií CO2 má Ampera kombinovanú spotrebu paliva okolo 1,6 l/100 km a emituje len 40 g/km CO2 (predbežné údaje).

opel-ampera-brno-5773g.jpg

Na ceste zabezpečuje systém elektrického pohonu Voltec svižné tempo jazdy a pozoruhodný výkon. Okamžitý krútiaci moment 370 Nm umožňuje akceleráciu z 0 na 100 km/h približne za 9 sekúnd a maximálnu rýchlosť 161 km/h. Ampera pri elektrickom pohone poskytuje jedinečný zážitok z jazdy, pretože jazdí takmer nehlučne. Vďaka inteligentnej a praktickej funkcii predĺženia dojazdu dáva Ampera vodičovi upokojujúci pocit, že nikdy nezostane stáť na ceste s vybitou batériou.

opel-ampera260231g.jpg

Nezávislé výskumy ukazujú, že dojazd Ampery úplne bez emisií, s elektrickým pohonom napájaným výlučne z akumulátorovej batérie, uspokojuje požiadavky 80 percent európskych vodičov na bežné každodenné jazdenie. Popri tom však Ampera poskytuje dojazd vyše 500 kilometrov vďaka benzínovému motoru, ktorý dojazd významne predlžuje. Benzínový motor sa automaticky naštartuje, aby poháňal generátor, ak kapacita batérie klesne na minimálnu hodnotu.

opel-ampera264252g.jpg

Ampera je automobilom s vysokými úžitkovými vlastnosťami. Kabína poskytuje priestor, komfort a prvky vybavenia kompaktného automobilu kategórie Premium. Má variabilitu päťdverového auta, komfortný priestor pre štyroch dospelých členov posádky a batožinový priestor so základným objemom 310 litrov, ktorý sa dá v prípade potreby zväčšiť na 1 005 litrov. Pretože kompletná sústava akumulátorovej batérie je uložená v stredovom tuneli a pod zadnými sedadlami, sklopením zadných operadiel sa vytvorí úplne rovná plocha.

opel-ampera054g.jpg

Ampera sa bude v celej Európe predávať už od konca tohto roka za odporúčanú konečnú cenu 42 900 € (vrátane DPH; s ohľadom na rozdielne sériové vybavenie v jednotlivých štátoch sa môže cena mierne líšiť). V SR sa Opel Ampera objaví v júni 2012. Výrobca plánuje v roku 2012 predať približne 8000 kusov modelu Ampera.

opel-ampera068g.jpg

Nároky na servis a údržbu sú porovnateľné s inými modelmi Opel: kontrolná prehliadka raz ročne alebo každých 30 000 km a prehliadka so servisom každé dva roky alebo 60 000 km. V skutočnosti budú náklady na servis a údržbu modelu Ampera o 15 - 20 percent nižšie ako pri automobiloch strednej veľkosti vďaka systému elektrického pohonu Voltec a batérii, ktorá si nevyžaduje takmer nijakú údržbu, ako aj vďaka nízkym požiadavkám benzínového motora na údržbu.

opel-ampera241g.jpg

V režime predĺženia dojazdu, ktorý sa aktivuje vždy, keď kapacita akumulátorovej batérie klesne na minimálnu hodnotu, trakčný elektromotor čerpá elektrickú energiu z generátora poháňaného vysoko účinným štvorvalcovým benzínovým motorom s objemom 1,4 litra a výkonom 63 kW (86 k). Podvozok, vyvinutý inžiniermi značky Opel v nemeckom Rüsselsheime, je vyladený tak, aby splnil očakávania náročných európskych zákazníkov.

opel-ampera264249g.jpg

„Na rozdiel od konvenčných elektromobilov môže byť Opel Ampera jediným plnohodnotným automobilom v domácnosti," povedal Alain Visser, viceprezident pre predaj, marketing a popredajné služby značky Opel. „Ampera poskytuje všetko: revolučný systém pohonu, progresívny dizajn, vysokú bezpečnosť, kvalitu i praktické funkcie, a to všetko v kombinácii s vynikajúcou jazdnou dynamikou."

opel-ampera268929g.jpg

Vodič si môže zvoliť jeden zo štyroch jazdných režimov - Normal, Sport, Mountain alebo Hold-charge - a tým prispôsobiť jazdné vlastnosti Ampery prevažujúcim jazdným podmienkam. Opel predpokladá, že 90 percent času jazdy vodič absolvuje v niektorom z dvoch hlavných režimov: Normal a Sport. Režim Sport zvyšuje citlivosť pedála akcelerátora.

opel-ampera270562g.jpg

Jedinečný komplet akumulátorovej batérie v tvare písmena T s hmotnosťou 198 kg a kapacitou 16 kWh je uložený v stredovom tuneli vozidla a pod zadnými sedadlami. Batériu chránia oporné lišty z ocele ultra-vysokej pevnosti. Komplet batérie sa skladá z 288 hranolovitých lítiovo-iónových článkov a je konfigurovaný na optimálny výkon a životnosť. Ako prvý sériovo vyrábaný systém tohto druhu využíva kvapalinový systém tepelného manažmentu, umožňujúci podľa potreby batériu zohrievať alebo chladiť. Na overenie bezpečnosti lítiovo-iónovej akumulátorovej batérie sa uskutočnilo množstvo špeciálnych testov vrátane testu vodotesnosti pri zaplavení. V núdzi môžu záchranári akumulátorovú batériu ľahko odpojiť.

opel-ampera271566g.jpg

Akumulátorová batéria poháňajúca Opel Ampera sa dá ľahko nabíjať. Zo štandardnej elektrickej zásuvky v domácnosti 230V/16A sa batéria úplne nabije za menej ako 4 hodiny, pričom nabíjanie sa dá naprogramovať tak, aby sa využili výhody lacného prúdu mimo odberových špičiek. Ampera má štandardne nabíjací kábel s dĺžkou 6 metrov a adaptér pre elektrické zásuvky v rozličných európskych štátoch je uložený v batožinovom priestore.
Ampera sa bude montovať v závode Hamtramck koncernu General Motors v Detroite. Komplet akumulátorovej batérie vyrába špecializovaný závod GM v Brownstowne, neďaleko Detroitu, ktorý je prvým závodom tohto druhu, vybudovaným v USA významným automobilovým výrobcom.

opel-ampera270544g.jpg

Fotogaléria Opel Ampera



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri