Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Okruhy

Bitku o Le Mans vyhralo Porsche

Sunday, 19. 06. 2016 - 22:17, Ľuboš Kašický   

Bitku o Le Mans vyhralo Porsche

Nečakane dramatický priebeh mal 84.ročník najslávnejších vytrvalostných pretekov sveta, keď o víťazovi rozhodlo posledných päť minút dvadsaťštyri hodinovky.

Porsche sa do MS vytrvalostných špeciálov v roku 2014 vrátilo iba s jedinou ambíciou - vrátiť sa na najvyššie priečky. V prvej sezóne však aj legendárny tím platil nováčikovskú daň. Vlani potom využil slabosť majstrovskej Toyoty a deklasoval niekdajšieho hegemóna - Audi. Navyše posádka Hulkenberg, Bamber a Tandy vyhrala aj slávnu dvadsaťštyrihodinovku a Porsche bolo znova na vrchole.

m16-2534.jpg

V tomto roku je zasa všetko inak. Toyota obživla a o návrat na pozície sa intenzívne pokúša aj Audi, ktoré vyhralo druhé preteky sezóny v belgickom Spa-Francorchamps. Lenže Porsche povzbudené ziskom vlaňajšieho titulu diktuje tempo a po víťazstve v úvodných pretekoch na Silverstone a druhom mieste v Spa ukázalo už v kvalifikácii, že bude bojovať o víťazstvo (obidve autá štartovali z prvého radu).

m16-2521.jpg

Niekto síce mohol ešte kvalifikáciu spochybňovať, pretože pršalo viac, než sa patrí. Ani silné reči však v pretekoch Audi nepomohli a Dr Ullrich bude musieť hľadať iné vysvetlenia na fakt, že v najprestížnejších pretekoch sezóny špeciálov na konkurenciu z Toyoty a Porsche jednoducho nestačili.

m16-2349.jpg

Celá tohtoročná 24-hodinovka sa niesla v znamení vyrovnaného súboja továrenských posádok Toyoty a Porsche, keď aj znalci priznávajú, že tento duel bol jedným z najzaujímavejších v celej 84-ročnej histórii slávnych pretekov.

m16-2523.jpg

Štartovalo sa síce na mokrej trati za safety carom, no potom sa počasie umúdrilo a po odchode SC (na konci prvej hodiny) sa už plnokrvníky rozbehli naplno. Najprv sa drzo hneď po reštarte natlačili pred obidva špeciály Porsche dve Toyoty. To sa nepáčilo Markovi Webberovi, ktorý zavelil svojej posádke (Timo Bernhard a Bredon Hartley) a vzali si vedenie naspäť. Takto sa preťahovali s posádkou Toyoty číslo 6, Mike Conway, Stephane Sarrazin a Kamui Kobayashi, až kým sa im v poslednej hodine pred polnocou neprehrial motor a zastávka a výmena vodnej pumpy ich stála čas aj pozíciu. Žiaľ, asi o dve hodiny neskôr problémy Webberovej posádky pokračovali a stopäťdesiat minútová oprava ich odkopla na chvost štartového poľa (53.miesto). Neskôr posádka úradujúcich šampiónov zabrala, no stačilo to už iba na konečné 13.miesto.

m16-2262.jpg

Štafetu prevzalo druhé Porsche posádky Romain Dumas, Marc Lieb a Neel Jani, ktoré sa vrátilo do súboja s Toyotami. Ten pokračoval v nesmierne vyrovnanom garde prakticky až do konca pretekov! Toyota využila nižšiu spotrebu motora a zakaždým stint natiahla o jedno kolo oproti Porsche, čo znamenalo, že ušetrila čas na jednu zastávku v depe. Táto výhoda usadila Toyoty do čela a hoci Porsche jazdilo najlepšie časy, tak stále len tento rozdiel dobiehalo.

V záverečnej hodine už bolo jasné, že ak sa nič mimoriadne nestane, tak posádka Sebastien Buemi, Anthony Davidson a Kazuki Nakajima konečne dočiahne na vysnívané víťazstvo v 24h Le Mans. Porsche č.2 s Dumasom strácalo pol minúty a v Toyote sa už začali radovať. Ale priskoro.

t2.jpg

Šesť minút pre uplynutím časového intervalu 24 hodín zahlásil Nakajima do vysielačky, že Toyota stráca výkon. O tri minúty, keď prechádzal cieľovou rovinkou, jeho auto úplne zastalo a v Toyote by sa krvi nedorezali. Nechápali, ako sa to mohlo stať.

Rovnako nechápali čo sa stalo aj Porsche, ktoré sa zrazu ocitlo na čele a Dumas s Janim a Liebom po odkrúžení 384 kôl (5232,9 km) v priemernej rýchlosti 218 km/h nečakane preťali cieľ nakoniec ako prví!

toy5-end.png

V jednom tíme zavládol neskutočný smútok a v tom druhom zasa neopísateľná radosť z nečakaného, no rovnako zaslúženého víťazstva. Pre Porsche to bol už 18 triumf na legendárnej 24-hodinovke v Le Mans.

Plný bodový zisk dvojnásobných bodov (50) upevnil vedenie víťaznej posádky aj v priebežnom poradí MS, ktoré o mesiac neskôr bude pokračovať šesťhodinovkou na nemeckom Nurburgringu.

m16-2538.jpg

Nie menej zaujímavá zápletka bola aj triede GTE, kde sa na víťazstvo strojil tím Chipa Ganassiho, ktorý nasadil hneď štyri nové Fordy GT. Proti ich ambíciám však stálo Ferrari, ktorých autá po jednom nasadili iba dva tímy. Ten druhý, so skúsenou posádkou Fisichela, Vilander a Malucelli sa aj predral do vedenia kategórie a začal v nej dominovať. Nešťastná havária Vilandera však zrušila všetky nádeje na „červené" víťazstvo a do čela sa vrátil Ford GT. Jeho posádka Seb Bourdais, Dirk Muller a Joey Handsa sa mohla radovať. Vilander sa vrátil na trať a svojej posádke doviezol aspoň druhé miesto v triede GTE Pro.

fisi-a-ford.png

Triedu LMP2 vyhrala posádky Menezes, Lapiere, Richelmi na Alpine A460-Nissan z tímu Signatech, čím vzdali hol legendárnemu Renaultu Alpine zo 70-tych rokov.

24h-results.jpg

Triedu GTE Am vyhrala posádka Sweedler, Bell, Segal na Ferrari 458 Italia z tímu Scuderia Corsa. Extra kategória CDNT mala iba jediné vozidlo a to pilotoval Frederic Sausset spolu s Chrisom Tinseauom a Jeanom Bouvetom. Zvlášť za zmienku stojí Sausset, ktorý nemá nohy a iba jednu ruku. No aj tak sa dokázal postaviť na štart 24h Le Mans a dôjsť do cieľa. Neskutočný výkon človeka, ktorý sa nevzdáva a žije aj napriek hendikepu svoje sny.

 



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri