Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Baja Polonia 2009: Poľská fantázia

Saturday, 25. 07. 2009 - 20:30, Michal Kostka   

Baja Polonia 2009: Poľská fantáziaPriaznivci off-roadu majú v deviatej najväčšej európskej krajine svoj vlastný šampionát už od roku 1994. Až teraz sa tu však vďaka organizátorom z Automobilklubu Doliny Sanu uskutočnila prvá súťaž typu Baja podľa pravidiel FIA.

Premiéra Baja súťaží v Poľsku vyvolala značný záujem domácich posádok a pri pohľade na štartovú listinu bol badať obrovský progres, ktorým poľská scéna za posledný rok prešla. Kým v minulosti sa dali vozidlá spĺňajúce technické predpisy FIA spočítať na prstoch jednej ruky, teraz sa ich stav zdvojnásobil. V triede T1 (špeciály) sa na štart postavili štyri domáce posádky a všetky na vozidlách vyrobených v Poľsku. Patryk Loszewski jazdí s vozidlom ORCA od roku 2005, jeho tretia evolúcia je poháňaná trojlitrovým motorom BMW. Pohonnú jednotku rovnakého objemu a rovnakej značky využíva aj trojica vozidiel týmu Mykogen Rally. V minulom roku sa prvýkrát prezentovali špeciálom postaveným na báze Mitsubishi Pajero nazvaným SAM MRT 08. Na Baja Polonia priviezli jeho ďalšiu evolúciu s poradovým číslom 09. Z Čiech a Moravy im prišli konkurovať tri dvojice, z ktorých každý pomýšlal na popredné priečky. Miroslav Zapletal a Zdeněk Pořízek sa rovnako ako v Příbrami objavili na starších dieselových Pajerách (na Zapletalovom Mitsubishi Strakar menili motor, Pořízkovo BMW X5 opravujú po havárii na Prohun 500), Jiří Přibyl dorazil na osvedčenom, ale výkonovo už zaostávajúcom Nissane King Car.

Michal Kostka;img_8439.jpg

Trieda T2 (upravené sériové vozidlá) bola ešte nedávno v Poľsku pojmom neznámym, to sa však zmenilo. Hneď tri vozy Mitsubishi Pajero s domácimi posádkami sa prihlásili na Baja Polonia. Z Moravy ich kvality prišli preveriť dve posádky. Viktor Chytka, úspešný účastník Dakaru 2009, dorazil s Toyotou vo farbách Czech Dakar Teamu a jeho cieľom okrem bojov o víťazstvo v triede bolo aj ďalšie testovanie nového vozidla. Do jeho staršieho Mitsubishi sa po štvorročnej súťažnej prestávke posadil Tomáš Hořanský.

Plný počet devätnástich vozidiel doplnila šestica jazdcov triedy TH a jeden zástupca triedy Open. Na štart sa postavili aj deviati jazdci na quadoch (piati domáci, štyria českí) a jediný zástupca jednej stopy, Vlastimil Tošenovský ml., dorazil z klubu Enduro Zábřeh.

Michal Kostka;img_8485.jpg

Piatok, 17. júl

Hlavný stan súťaže sa rozložil v stosedemdesiattisícovom meste Rzeszow, v ktorom prebehlo technické preberanie a slávnostný štart. Po predstavení sa fanúšikom motoršportu aj náhodným okoloidúcim vyrazili posádky na prológ. Prvých desať ostrých kilometrov z celkovo tristopäťdesiatich meraných sa odohralo na krásnej lesnej trati a najrýchlejší spomedzi áut bol domáci Wlodzimierz Grajek (SAM MRT 08). Za ním nasledovali Zdeněk Pořízek a Slawomir Wasiak, najrýchlejšia T2 bola podľa očakávania Toyota Viktora Chytku na siedmom mieste. Absolútne najrýchlejšie sa traťou prológu prehnal Tomáš Kubiena na quade Suzuki 1000, ako jediný sa dostal pod hranicu 500 sekúnd. Poliaci totiž dosiahnuté časy nemerajú na minúty a sekundy, ale takpovediac na bodosekundy. Pre cudzincov značne mätúce, patrí to však k špecifikám poľských pravidiel.

Celkové poradie po prvom súťažnom dni:
1. Grajek-Cieply MRT08 524,4
2. Pořízek-Ulehla Mitsubishi Pajero 529,0
3. Wasiak-Nowak Mitsubishi Pajero 529,0
4. Zapletal-Ouředníček Mitsubishi Pajero 535,2
5. Loszewski-Marton Orca BMW 548,8
...
7. Chytka-Korec Toyota LC 120 559,5
8. Přibyl-Kulstein Nissam King Car 569,6
13. Hořanský-Vaculík Mitsubishi Pajero 605,6

Michal Kostka;img_8571.jpg

Sobota, 18. júl
Časy dosiahnuté v prológu určili štartové poradie do prvej sobotnej rýchlostnej skúšky. Šesťdesiatpäť ostrých kilometrov viedlo vojenským priestorom nie nepodobným tomu nášmu na Záhorí a posádky ich museli zvládnuť celkom tri krát. Aj na trati bola vidieť snaha organizátorov urobiť maximum pre spokojnosť posádok. Krásne terény v lese a najmä v piesku ponúkli všetkým úžasný zážitok a nenašiel sa nikto, kto by si pripravenú trať nepochvaľoval.

S prvou sobotnou rýchlostnou skúškou (RS2) sa medzi autami najrýchlejšie vysporiadal Wlodzimierz Grajek. Pred druhým Patrykom Loszewskym mal náskok takmer troch minút, tretí Zapletal zaostal už o viac ako tri a pol minúty. Oproti piatku si polepšil Přibyl, Pořízek naopak o svoju druhú priečku prišiel. Chytka sa v RS2 umiestnil na siedmom mieste a Hořanský na dvanástom. Vlasta Tošenovský ml. s KTM EXC-R 450 porazil všetkých jazdcov na quadoch, na čele s Tomášom Kubienom. To bol však len začiatok.

Michal Kostka;img_8665.jpg

Druhá sobotná RS (RS3) sa pre mnohých stala poslednou na súťaži. Smoliarom dňa sa stal Grajek, ktorý odstúpil z prvého miesta. Už po dvoch kilometroch sa začala páliť elektroinštalácia a posádka radšej vozidlo odstavila ako keby mala riskovať jeho zničenie. Problémy malo aj druhé vozidlo tímu Mykogen s číslom 115. Mariusz Ryczkowski nabral veľkú stratu a v súťaži pokračoval až v nedeľu. Motor Přibylovho Nissanu naposledy vydýchol taktiež v RS3. Pre českého jazdca to bol definitívny koniec na súťaži, v depe po ňom zostalo len prázdne miesto. Dvojnásobnú stratu utrpela česká reprezentácia v kategórii quadov, odstúpili Vlastimil Tošenovský st. a Jan Chovaniok.

Stresové situácie zažíval Miroslav Zapletal, ktorý po príjazde na štart RS3 zistil, že jeho prilba zostala v tridsať kilometrov vzdialenom servise. Nastalo horúčkovité telefonovanie a zháňanie inej prilby. Bolo jasné, že tá vlastná sa z depa k Zapletalovi nedostane včas, bolo treba improvizovať. Pomocnú ruku podal Viktor Chytka a Zapletal mohol odštartovať. Čas štartu pre posádku číslo 111 sa blížil a prilba stále nedorazila. Ďalší v poradí komu zostal Čierny Peter bol Tomáš Hořanský. Keď už sa zdalo, že súťaž pre neho končí, šestnásť sekúnd pred uplynutým času štartu mu zadýchaný mechanik podával túžobne očakávanú prilbu. Pre všetky tri posádky to však bola mimoriadne komplikovaná RS, keďže ju museli absolvovať bez interkomu. Napriek tejto nepríjemnosti dokázal Zapletal zvíťaziť pred tímovým kolegom Pořízkom. Tretí bol Loszewski, štvrtý Chytka.

Michal Kostka;img_8715.jpg

Ani posledná sobotná RS nedala svoju kožu lacno. V pohode jazdiaci Zapletal nadelil druhému Pořízkovi desať minút, ten sa však zdržal kvôli poruche elektrického systému. Tretím najlepším časom sa blysol Hořanský. Ani o celkové tretie miesto bojujúci Loszewski a Chytka sa nevyhli problémom. Prvý menovaný stratil desať minút pri oprave defektu, druhému sa zas motor prepínal do úsporného režimu.

Celkové poradie po druhom súťažnom dni:
1. Zapletal-Ouředníček Mitsubishi Pajero 10109,2
2. Pořízek-Ulehla Mitsubishi Pajero 10866,5
3. Loszewski-Marton Orca BMW 11136,5
4. Chytka-Korec Toyota LC 120 11553,5
5. Szwagrzyk-Brakowiecki Mitsubishi Pajero 12161,1
6. Hořanský-Vaculík Mitsubishi Pajero 13063,0

Michal Kostka;img_8605.jpg

Nedeľa, 19. júl
Baja Polonia bola v rámci Medzinárodných majstrovstiev ČR hodnotená ako dve samostatné súťaže. O druhú porciu bodov v nedeľu bojovalo už len jedenásť z pôvodne devätnástich automobilov - štyri v triede T1, po tri v triedach T2 a TH a jedno v triede Open. Dve rýchlostné skúšky sa odohrali na trati, v profile ktorej získali prevahu lesné cesty, piesku ubudlo. Výdatný nočný dážď a značný pokles teploty pripravili úplné odlišnú súťaž ako v sobotu. Pred presunom na štart RS mnohí jazdci využili možnosť prezuť vozy na vhodnejšie pneumatiky. Posádka Tomáš Hořanský-Pavel Vaculík sa rozhodla v súťaži nepokračovať. Štvorročná absencia Hořanského na súťažiach si na nesmierne náročnej Baja Polonia vyžiadala svoju daň v podobe únavy. Svojím sobotným účinkovaním však zanechal dobrý dojem.

Lesné cesty plné mlák a blata, s obnaženými a riadne šmykľavými koreňmi vyžadovali maximálnu koncentráciu. Našťastie nikto z posádok situáciu nepodcenil a rovnako ako v sobotu, ani v nedeľu sa neudiala žiadna dramatická nehoda. V RS5 Miroslav Zapletal, prezývaný Král Miroslav, mierne zvoľnil a v cieli mu namerali tretí čas za Loszewskim a najrýchlejším Pořízkom. Jediný zostávajúci SAM MRT08 posádky Mariusz Ryczkowski-Marek Kaczmarek dosiahol štvrtý čas, piaty bol Viktor Chytka a na šestke najlepší z TH Robert Lyzwa (Land Rover). V šiestej, poslednej RS celej súťaže sa Pořízek opäť musel skloniť pred majstrovstvom Mirka Zapletala. Ten so svojím navigátorom Tomášom Ouředníčkom zaznamenal v Poľsku trojitý tiumf - zvíťazili v oboch samostatne hodnotených súťažiach MMČR a logicky si tým vybojovali aj post najvyšší v absolútnej klasifikácii Baja Polonia. Tímový kolega Zdeněk Pořízek sa postavil na druhý stupienok a tretí skončil Patryk Loszewski. Hneď za stupňami víťazov sa umiestnil Viktor Chytka, najrýchlejší zástupca triedy T2. Nedeľu odjazdil len s dvoma funkčnými stupňami v prevodovke, ktorá sa ukázali byť najslabším miestom novej Toyoty. V časovom limite sa do cieľa RS6 dostali už len dve domáce vozidlá triedy TH a Land Rover v triede Open.

Michal Kostka;img_8923.jpg

Vlastík Tošenovský ml., jediný motorkár v súťaži, celú nedeľu statočne jazdil zo zraneným kolenom. Obavy zo zlomeniny sa nepotvrdili, Tošenovský vo voľnejšom tempe súťaž so zaťatými zubami dokončil a zaslúžene získal nielen pohár pre víťaza, ale aj obrovský aplauz od početnej českej výpravy. Medzi quadmi nenechal Tomáš Kubiena nikoho na pochybách, že si ide po ďalšie víťazstvo v MMČR. Víťazstvami v oboch nedeľných RS a ziskom štyridsiatich bodov sa bezpečne usadil na čele priebežného bodovania MMČR pre quady.

Prvá edícia Baja Polonia je úspešne za nami. Perfektnou organizáciou, nádhernými traťami a pohodovou atmosférou predčila všetky očakávania a ak sa organizátorom podarí nastolený trend udržať aj v nasledujúcich rokoch, nepochybne sa prepracujú medzi špičku európskych Baja súťaží.

Michal Kostka;img_8553.jpg

Konečné poradie Baja Polonia 2009:
1. Zapletal-Ouředníček Mitsubishi Pajero (T1) 17366,0
2. Pořízek-Ulehla Mitsubishi Pajero (T1) 18220,3
3. Loszewski-Marton Orca BMW (T1) 18584,0
4. Chytka-Korec Toyota LC 120 (T2) 19490,9
5. Lyzwa-Krotiuk Land Rover (TH) 23317,5
6. Szwagrzyk-Brakowiecki Mitsubishi Pajero (T2) 31280,3
7. Zyla-Zyla Mitsubishi Pajero (TH) 32576,9
8. Domownik-Jandrowicz Mitsubishi Pajero (T2) 37301,0
9. Wicinski-Rybak Mitsubishi (TH) 43664,4
10. Ryczkowski-Kaczmarek MRT08 (T1) 51871,8

1. Tomáš Kubiena Suzuki 1000 17301,4
2. Michal Furmanek Suzuki LTR 450 17609,8
3. Radoslaw Sawicz Yamaha YFZ 450 18406,7
4. Andrzej Grzyb CanAm Renegade 20333,4
5. Jaroslav Polášek CanAm Renegade 21380,0

1. Vlastimil Tošenovský ml. KTM EXC-R 450 17356,7






Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri