Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Baja Espana Aragon: Triumf BMW a české víťazstvo

Sunday, 02. 08. 2009 - 21:05, Michal Kostka   

Baja Espana Aragon: Triumf BMW a české víťazstvoPiatok, 24. júl
S traťou prológu si medzi autami najrýchlejšie poradil Stephane Peterhansel. Odkedy pred desiatimi rokmi presedlal z dvoch kolies na štyri, sa na štartovej listine španielskej súťaže objavil len po tretí raz. V roku 2005 sa musel skloniť pred tímovým kolegom Nani Romom, o dva roky neskôr mu porážku oplatil aj s úrokami. Teraz v Španielsku absolvoval premiéru za volantom BMW X3 CC. Do tímu X-Raid ho zlanáril Sven Quandt a fenomenálny Francúz hneď pri prvom štarte dokázal že to bola správna voľba. S krátkym prológom si poradil len o štyri desatiny sekundy rýchlejšie než jeho kolega Filipe Campos hájaci farby vlastného tímu YSER Racing. Aj ďalšie dve pozície obsadili nemecké vozy; na trojke po prvý raz v Španielsku štartujúci Guerlain Chicherit a na štvorke domáci Nani Roma.



Prvú päťku uzavrel Krzysztof Holowcyzk (Nissan Navara) za ním nasledoval priebežný líder baja šampionátu Boris Gadašin (Proto G-Force). Na siedmej priečke sa po prológu usadil jediný Racing Lancer v súťažnom poli, tentoraz pilotovaný Nicolasom Misslinom. Starší braček posledného súťažného modelu Mitsubishi, úspešný model Pajero MPR13, sa pod vedením Tonnie van Deijneho dostal na osmičku. V priamej konfrontácii s týmito vrcholnými dielami modernej techniky sa aj priam historické Mitsubishi L200 Strakar v rukách Miroslava Zapletala mení na nebezpečného súpera. Dřevohostickému jazdcovi patrila jedenásta priečka. Tohotoročná Baja bola aj svedkom návratu dvoch Pánov Jazdcov. Jean-Louis Schlesser sa tu objavil po piatich rokoch (posledný štart v r. 2003, tretie miesto) a Pierre Lartigue dokonca po jedenásťročnej prestávke (posledný štart v r. 1997, prvé miesto). V prológu sa umiestnili na šestnástom, resp. trinástom miete.



V spoločnej klasifikácii motocyklov a quadov bol najrýchlejší Joan Barreda (BMW G 450 X) pred Oscarom Romerom (Polaris Outlaw 520). Do prvej desiatky sa vošli aj hlavní kandidáti na víťazstvo; tretí Gerard Farres a piaty Jordi Viladoms na strojoch KTM 450 EXC, deviaty Ruben Faria na Yamahe WR 450 F. Američan Quinn Cody (Honda) bol šestnásty, David Casteu (Sherco 450) osemnásty a nakoniec jediný zástupca českého KM Racing-u David Pabiška (KTM 530 EXC) dvadsiaty ôsmy. Ivan Jakeš a Dušan Randýsek nemohli štartovať kvôli zdravotným problémom. Medzi ôsmymi kamiónmi sa najrýchlejším časom uviedol Martin Macík (Liaz 111.154), zvíťazil o necelé dve sekundy pred Francescom Selgom (Mercedes Benz 1844 AK). Joseph Adua s DAF-om od de Rooya skončil šiesty.



Sobota, 25. júl
Skutočná súťaž začala v sobotu prvou rýchlostnou skúškou dlhou 180 kilometrov. Najrýchlejší bol opäť Stephane Peterhansel, len o deväť sekúnd pomalší bol Nani Roma. Tretí Campos zaostával už o takmer tri minúty. Šiesty Rui Sousa (Isuzu D-Max) skončil kvôli technickým problémom v prológu až sedemdesiaty, vďaka priorite FIA a pravidlám však do etapy odštartoval ešte pred Zapletalom. Ten si užil jazdu v prachu za Artemom Varencovom (Toyota LC 125) vďaka čomu si nedobrovoľne spravil výlet mimo trať. Našťastie bez následkov, v cieli prvej RS im namerali desiaty čas, dve minúty za deviatym van Deijnem. Nestarnúci J-L Schlesser bol v polčase sobotného diania dvadsiaty, súťaž sa žiaľ skončila pre Pierra Lartiguea. Odstúpiť pre technické problémy musel aj Boris Gadašin.



Na druhej, o čosi kratšej 130-kilometrovej sobotnej RS sa z víťazstva do tretice tešil Peterhansel. Druhý bol Roma a celkovo strácal na svojho tímového kolegu dvadsať sedem sekúnd. Na trojke v RS aj celkovo sa držal portugalský veterán Filipe Campos. Do bojov o najrýchlejšie časy sa štvrtým miestom vrátil Chicherit, ktorého v predchádzajúcej RS na dve hodiny zastavila porucha elektriky. Polepšil si Zapletal, v RS skončil deviaty, celkovo mu patrila ôsma priečka. Vyššie poskočili aj Nicolas Misslin (štvrtý celkovo) a Tonnie van Deijne (piaty celkovo). Zaujímavosťou súťaže bol štart bratskej trojice Fernanda, José Maríu a Oscara Hernandezovcov. Po sobote bol na tom najlepšie najmladší Oscar (Peugeot 605 IPSO), patrila mu lichotivá siedma priečka. José María (Mitsubishi Pajero) bol sedmenásty a najstarší Fernando (Nissan Pathfinder) tridsiaty piaty. V RS2 odstúpil mimo iných aj Loris Calubini (Fiat PanDakar).



Dvojica zástupcov tímu KM Racing absolvovala sobotných viac než tristo kilometrov bez problémov. Martin Macík si udržal vedenie v kategórii kamiónov, obhajca prvenstva Marco Dono (Iveco Trakker) strácal viac ako sedem minút, tretí Francesc Selga, víťaz z r. 2004 ešte o dve minúty viac. David Pabiška sa posunul o päť priečok na dvadsať trojku. V prológu najrýchlejší Joan Barreda odstúpil už v prvej RS a vedenia sa ujal Gerard Farres pred Jordi Viladomsom. Dakarský smoliar David Casteu sa prebojoval na trinástku, osemnásty bol najrýchlejší quad v sedle ktorého sedel Tony Cunha (Kawasaki KFX 450).



Nedeľa, 26. júl
Na posledný súťažný deň boli pripravené rovnaké rýchlostné skúšky ako v sobotu, štart bol však posunutý na skoršiu rannú hodinu. Tretia RS priniesla zmenu vo vedení v kategórii automobilov. Menší problém s brzdami znamenal pre Peterhansela stratu deväť a pol minúty na Romu a pokles na priebežné tretie miesto za druhého Camposa. V poslednej RS nasadil Peterhansel tempo, ktorému nestíhal žiaden zo súperov, ale ani päťminútový náskok na Romu mu prvé miesto nevrátil. Dostal sa však pred Camposa, ktorého zdržal defekt. Na konci víkendu ovládli vozy BMW X3 CC suverénne prvú trojku, desiaty bol Bernardo Moniz De Maia a smoliar Chicherit skončil dvadsiaty deviaty.



S pomerne veľkým odstupom na tretieho Camposa a ešte väčším náskokom na piateho van Deijneho si štvrtú priečku bezpečne strážil Nicolas Misslin. Pre mladého Francúza to bol debut za volantom dieselového Racing Lanceru, jeho tím však v súčasnosti usilovne pracuje na zástavbe overenej benzínovej pohonnej jednotky do ďalších týchto vozidiel. O piate miesto prebiehal zúrivý boj medzi trojicou jazdcov. Tonnie van Deijne, Rui Sousa a Miroslav Zapletal sa naťahovali o každú sekundu, poradie sa každú chvíľu menilo. V RS3 bol prekvapujúco najrýchlejší Zapletal, vďaka čomu sa dotiahol na rozdiel necelých dvoch minút na Sousu a len tridsiatich deviatch sekúnd na van Deijneho. V poslednej RS však jeho súperi naplno využili potenciál svojich vozidiel a vďaka náskoku v technike sa Zapletalovi opäť vzdialili. Z boja o posledné miesto v prvej päťke napokon vyšiel víťazne Tonnie van Deijne. Za touto trojicou sa s pomerne výraznou stratou umiestnil J-L Schlesser.



Súťaž dokončilo šesť vozidiel v triede T2, najrýchlejší Francesc Termens (Mitsubishi Pajero) na dvanástej priečke bol zároveň druhým najúspešnejším Španielom za víťazným Romom. Celú súťaž sa podarilo absolvovať obom zástupcom kategórie Buggy, z víťazstva sa tešil Francois Lurton (Seat Buggy 2RM) pred Pau Solerom (Buggy Obey 850).

Prvý triumf pod hlavičkou KM Racing získal pre ambiciózny český tím Martin Macík. V nedeľu musel svoju vedúcu pozíciu brániť pred urputne útočiacim Marcom Donom. Podobne ako Macík v sobotu, vyhral taliansky jazdec obe nedeľné RS, na obhajobu víťazstva mu to však ani napriek šesť a pol minútovej penalizácii pre Macíka nestačilo. Naopak, vďaka vlastnému štvorminútovému trestu prišiel aj o druhé miesto, ktoré po ňom prevzal Francesc Selga. Ostatní súperi sa vedúcej trojici pozerali na chrbát z úctivej vzdialenosti. Súťaž nedokončil dvojnásobný víťaz David Oliveras.



V kategórii motocyklov pridal Gerard Farres k víťazstvu z roku 2007 druhý triumf na domácej pôde. Počas celej súťaže nenechal nikoho na pochybách, že si ide po víťazstvo, najrýchlejší bol v troch zo štyroch dlhých RS. Len v tretej ho o deväť sekúnd porazil Jordi Viladoms, celkovo však zvíťazil s pohodlným náskokom tri minúty štyridsať jeden sekúnd práve pred menovaným tímovým kolegom. Prekvapením súťaže bol tretí Juan Pedrero (KTM 530 EXC), enduro jazdec pre ktorého to bol prvá baja v kariére. Do prvej desiatky sa okrem strojov KTM dostali aj dve Yamahy vďaka štvrtému Marcovi Guaschovi a piatemu Rubonovi Fariovi a taktiež jediné Sherco s desiatym Davidom Casteuom. David Pabiška bol prvým českým jazdcom po desiatich rokoch, ktorý v Španielsku štartoval v jednej stope a v cieli ho odmávli na trinástej priečke. Najlepším quadistom bol jedenásty Oscar Romero (Polaris Outlaw 525).



Konečné výsledky Baja España Aragon:

1. Gerard Farrés   KTM 450 EXC   7:36:15
2. Jordi Viladoms    KTM 450 EXC   + 0 3:32
3. Juan Pedrero    KTM 530 EXC   + 12:43
4. Marc Guasch    Yamaha WR 450 F   + 17:11
5. Ruben Faria    Yamaha WR 450 F   + 18:21
6. Victor Rivera    KTM 525 EXC   + 27:03
7. Alex Antor    KTM 530 EXC   + 34:02
8. Manuel Cortes   KTM   + 40:15
...
13. David Pabiška    KTM 530 EXC   + 1:08:13

1. Joan Roma / Michel Périn    BMW X3 CC   7h 25m 00s
2. Stéphane Peterhansel / Jean-Paul Cottret   BMW X3 CC   + 04:03
3. Filipe Campos / Jaime Baptista    BMW X3 CC   + 09:14
4. Nicolas Misslin / Jean-Michel Polato   Mitsubishi MRX 09   +18:19
5. Tonni van Deijne / Wouter Rosegaar   Mitsubishi Pajero   + 44:54
6. Rui Sousa / Carlos Silva    Isuzu D-Max   + 49:41
7. Miroslav Zapletal / Tomáš Ouředníček    Mitsubishi L200   + 50:58
8. Jean-Louis Schlesser / Jean-Paul Forthomme    Schlesser-Buggy   + 1:03:26

1. Martin Macík / Josef Kalina / Martin Macík ml.    Liaz 111.154   9:16:33
2. Francesc Selga / Jordi Torra / Felix Salido    Mercedes Benz 1844 AK   + 02:13
3. Marco Dono / Andrea Bettiga / Vittorio Acerboni   Iveco Trakker   + 03:07
4. Gonzalo Asurmendi / Juan C. Santamaria / Alberto Herrero   MAN TGA 480   + 57:07
5. Joseph Adua / Moises Torrellardona / Marc Torres   DAF   + 58:10
6. Giulio Verzeletti / Paolo Calabria / Antonio Cabini    Unimog 400   + 2:22:14
7. Jean-Marc Ayala / Alain Multinu    MAN 18.285 LAEK   + 7:14:10






Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri