Baja Espana Aragon: Posledné chvíle pred štartom
Od roku 1983 sa na prašných a rýchlych tratiach v regióne Aragon objavilo mnoho slávnych mien, medzi ktorými nechýbali ani víťazi Dakaru. V kategórii automobilov sa najväčším počtom víťazstiev môžu pochváliť Pierre Lartigue a Jean-Louis Schlesser, obaja tu triumfovali zhodne štyri razy. Teraz majú obaja šancu zaokrúhliť počet získaných vavrínov na päť, keďže sa na štarte objavia aj tento rok. Nezmar Jean-Louis Schlesser už tradične na buggy vlastnej produkcie, Pierre Lartigue za volantom špeciálu Tot Curses Proto C4. Ako už názov prezrádza, ide o vozidlo postavené na báze Citroenu C4 a začiatkom júna s ním Lartigue vybojoval tretie miesto na Baja Aguilas.
Ich šance sú však skôr teoretické, medzi ôsmymi desiatkami prihlásených posádok sú aj vážnejší kandidáti na prvú priečku. So štartovým číslom 1 na trať vyrazí priebežný líder FIA Baja Cup-u Boris Gadašin. Jeho tím neustále vyvíja a vylepšuje špeciál nazvaný G-Force Proto, pred španielskou súťažou došlo k jeho skráteniu a tiež k výrazným zmenám na riadení, brzdách, palivovom systéme, vďaka novým mapám sa zlepšila akcelerácia. S dvojkou bude súťažiť Tonni van Deijne na ex-továrenskom Mitsubishi MPR13. Premiérovo s týmto vozom štartoval na Italian Baja a bolo z toho tretie miesto. Za rusko-španielskou dvojicou už nasledujú prvé štyri z celkovo piatich BMW X3 CC. Jednotkou tímu X-Raid je Guerlain Chicherit (štartové číslo 3), držiteľ Svetového pohára pre tento rok. Po druhý raz sa za volantom bavoráka objaví Nani Roma (č. 4) a s päťkou na dverách sa predstaví najnovšia posila tímu, legendárny Stephane Peterhansel. Hneď za ním na trať vyrazí skúsený portugalský matador Filipe Campos.
V šťastnú sedmičku bude dúfať Artem Varencov, prvý zástupca triedy T2 (Toyota LC 125) a jej tohtoročný víťaz vo Svetovom pohári. Jean-Louis Schlesser bude mať na buggy číslo osem, Rui Sousa má na svojom Isuzu D-Max deviatku a prvú desiatku na štarte uzatvorí Krzysztof Holowczyk s Nissanom Navara. Na konci druhej desiatky sa nachádza štvorica zaujímavých jazdcov. Už spomínaný Pierre Lartigue dostal pridelené číslo šestnásť, sedemnástku má posledné BMW X3 pilotované Bernardom Moniz Da Maiom. Jediné Mitsubishi MRX 09, alebo inak povedané Racing Lancer po prvý raz pilotuje Nicolas Misslin (č. 18) a s najlepším tohtoročným dakarským Mitsubishi sa objaví Miroslav Zapletal (č. 19). V Strakare je nový motor a hoci sa už nestihlo vymeniť brzdový systém zadnej nápravy, vozidlo a jeho posádka sú pripravení potrápiť konkurenciu.
Zaujímavosťou je autíčko s číslom 21, ktorým nie je nič iné ako populárny Fiat PanDAKAR. Pilotovať ho bude Loris Calubini, na sedadle spolujazdca sedí Giacomo Verzeletti. Pôvodný motor Fiat o objeme 1,3 litra bol vymenený za pohonnú jednotku Alfa Romeo s rovnakým objemom. Jediný poľský zástupca Aleksander Sachabinski štartuje s Toyotou LC 120 v triede T2 (č. 47), takisto osamotený maďarský reprezentant Imre Varga zas na Nissane Navara z dielne Jiřího Přibyla (č. 52). Novú buggy z vlastnej dielne predstaví Philippe Gache (č. 67).
Absolútnym rekordérom Baja Espana Aragon je Isidre Esteve Pujol. V sedle KTM tu zvíťazil celkom šesť krát, ďalšie víťazstvo v jednej stope však už asi nepridá. Následkom ťažkej havérie v roku 2007 zostal pripútaný na vozík, čo mu však nebránilo vrátiť sa na súťažné trate za volantom SsangYongu. Tento rok sa však na štarte neobjaví. Prvý motorkár má na stroji číslo 201 a je ním David Casteu. Tento sympatický jazdec je jedným z tých, ktorí vítajú nové pravidlá preferujúce stroje s objemom motora do 450 cm3. Prekvapením je značka, ktorú si zvolil pre svoj prechod medzi štyristopäťdesiatky. Francúzsky jazdec sa objaví na francúzskom stroji Sherco 450. Na súpiske tím KTM Repsol figurujú tri mená; Jordi Viladoms (č. 202), Gerrard Farres (č. 207) a David Roma (č. 213). V rámci príprav na Dakar 2010 sa v tíme Honda Europe objaví americký jazdec Quinn Cody, víťaz mnohých off-road súťaží na americkom kontinente, vrátane prestížnej Baja 1000.
Zastúpenie hneď v dvoch kategóriách bude mať český tím KM Racing. David Pabiška a Ivan Jakeš odštartujú na dakarských špeciáloch KTM 690. V celom štartovom poli osedlajú najsilnejšie a najvýkonnejšie, zároveň však aj najťažšie ovládateľné stroje, čo na technickej trati s množstvom zákrut nemusí byť výhoda. Pre štart v Španielsku sa rozhodol aj Martin Macík s posledným Liazom (č. 519). Do kabíny okrem veterána Josefa Kalinu usadne Macíkov syn Martin, pre ktorého to bude prvý štart s kamiónom.
Prvé súťažné kilometre absolvujú súťažiaci v piatok 24. júla na 5,5 kilometra dlhom prológu.
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie
Offroad trial Lúky 2024
9. 9. 2024
Off road trial Hruštín
20. 5. 2024
Off road trial Vyšný Slavkov
6. 5. 2024
Offroad Tisovec IV
30. 4. 2024
Offroad Tisovec III
29. 4. 2024
Offroad Tisovec II
29. 4. 2024
Offroad Tisovec
29. 4. 2024
Offroadtrial Brezno II
15. 10. 2023
Offroadtrial Brezno
15. 10. 2023
Offroadtrial Vyšný Slavkov
29. 9. 2023
Offroad Tisovec 2023
5. 5. 2023
Eurotrial Červená skala nedeľa
1. 8. 2022
Eurotrial Červená skala sobota
1. 8. 2022
Eurotrial Červená skala piatok
1. 8. 2022
Jakeš vs Miloň II
19. 9. 2021
Jakeš vs Miloň
19. 9. 2021
Hungarian Baja
10. 8. 2021
Vyhlásenie ankety Zlatý volant
18. 2. 2021
Dakarské víťazstvo tímu Honda
2. 2. 2021
Tomeček na Dakaru
28. 1. 2021
Hungarian Cross-Country Rally 2019
21. 3. 2020
Rally Dakar cieľ
18. 1. 2019
Rally Dakar 10. etapa II
18. 1. 2019
Rally Dakar 10. etapa
18. 1. 2019
Rally Dakar 9. etapa
17. 1. 2019
Rally Dakar 8. etapa II
17. 1. 2019
Rally Dakar 8. etapa
17. 1. 2019
Rally Dakar 7. etapa
15. 1. 2019
Rally Dakar 6. etapa III
14. 1. 2019
Rally Dakar 6. etapa II
14. 1. 2019
Rally Dakar 6. etapa
14. 1. 2019