Autá s motorom Formuly 1
Úžasný a prenikavý zvuk monopostov F1 sa občas ozval aj z v výfukov „obyčajných" áut.
Tak trochu s nadsadením označujú „antifanúšikovia" modernej F1 nové motory V6 1,6 Turbo, ktorými budú poháňané najrýchlejšie stroje motoršportu od sezóny 2014 ako „čajové", nehodné kráľovnej motoršportu. Podľa nich by totiž už mohla v F1 súťažiť aj „škodovka s jednadvojkou hátépé". Predstava, že by sme pod kapotou svojho rodinného auta mali motor z „efjednotky" by z nás asi určite spravila pretekára aj v bežnej premávke.
Pravdou však je, že niektorí automobilový výrobcovia ktorí pôsobili v F1, dokázali postaviť na základe nejakého svojho sériového modelu funkčný prototyp, ktorým demonštrovali že spojenie bežného auta a monopostu Formuly 1 je možné. Či už mali reálne uplatnenie, alebo nie, realitou jednoducho boli. Zopár týchto „monštier" si teraz pripomenieme.
Alfa Romeo 164 Pro-Car
Na prvý pohľad navonok možno nevyzerá táto veľká limuzína talianskeho výrobcu športovo, no to čo ukrýva pod svojim povrchom je vlastne poriadny extrém. Tento stroj bol vyrobený v roku 1988 a poháňaný bol v strede umiestneným 3,5 litrovým motorom V10. Jeho výkon bol 462 kW (629 k) pri 13300 ot/min. Auto vážilo iba 750 kg a dosahovalo maximálnu rýchlosť 340 km/h. Zrýchlenie z 0 na 96 km/h mu trvalo iba 2,1 sekundy. Bolo postavené pre špeciálnu pretekársku sériu cestovných áut Pro-Car, ktorá mala byť podpornými pretekmi pre Veľké ceny F1 v tých rokoch. Alfa bola jediným výrobcom, ktorý vytvoril takéto auto ešte pred tým, než bola samotná pretekárska séria zrušená. Iba jeden jediný existujúci podvozok s takýmto desaťvalcom bol postavený firmou Motor Racing Developments, za ktorou stál tím Brabham F1, ktorý v tých časoch Alfa Romeo vlastnila. Zaujímavosťou tohto auta bola napríklad aj trojdielna karoséria z ľahkých materiálov.
Ford Transit Supervan
Treba povedať, že tento automobil existoval v troch generáciách. Prvá verzia mala motor V8 5.0 (400 k) zo špeciálu GT40 z Le Mans, druhú poháňal V8 3,9 (500 k) zo špeciálu C100 pretekárskych strojov skupiny C. Až v tretej generácii sa v roku 1994 objavil za dverami „nákladového" priestoru motor F1. Išlo o pohonnú jednotku Cosworth HB V8 3,5 s výkonom 740 k pri 13 800 ot/min, ktorá spolu so šesťstupňovou prevodovkou pochádzali z monopostu Benetton, s ktorým získal Michael Schumacher prvý zo svojich siedmich titulov. Supervan vážil 890 kg, jazdil na magnéziových diskoch OZ a zastavovali ho karbónové brzdy Brembo. Počas „prestavania" auta v roku 2004 bol motor V8 nahradený praktickejším V6 Ford-Cosworth Pro Sports 3000 a radenie zabezpečovala prevodovka Hewland. Maximálna rýchlosť auta bola 240 km/h.
Renault Espace F1
Francúzska automobilka v spolupráci s dcérskou spoločnosťou Matra v roku 1995 predstavila pri príležitosti 10 výročia úspechov Renaultu v F1 ultimatívnu verziu modelu Espace, ktorý oslavoval taktiež rovnaké jubileum. Pohon zabezpečoval uprostred umiestnený 3,5 litrový 40-ventilový motor Renault RS5 V10 s výkonom 800 koní, ktorý bol použitý v roku 1993 v monoposte Williams-Renault FW15C, kde však mal o 100 k menej. Z neho pochádzala aj šesťstupňová poloautomatická prevodovka. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo 2,8 s, z 0 na 200 km/h to bolo 6,9 s a maximálna rýchlosť bola 312 km/h. Karbón-keramické brzdy umožnili zabrzdiť v štýle 0-270-0 km/h na dráhe kratšej než 600 m. Jazdné zážitky si okrem jazdca mohli užiť aj ďalší traja pasažieri. Automobil sa nachádza v múzeu automobilky Matra.
BMW X5 LM
Aj keď tento automobil nemá pod kapotou motor z F1, určite stojí za to spomenúť ho. Poháňa ho totiž motor V12 zo špeciálu BMW V12 LMR, ktorý zvíťazil v pretekoch 24 hodín Le Mans v roku 1999. No a na oslavu tohto víťazstva bolo postavené toto „kladivo". Pri obsahu 6,0 litra je jeho výkon 522 kW (700 k), krútiaci moment je 720 Nm pri 5000 ot/min a sila sa prenáša na všetky štyri kolesá. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 4,6 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 280 km/h. V roku 2000 s týmto autom vytvoril Hans Joachim Stuck rekord na kolo na Nurburgringu-Nordschleife.
Renault Twizy F1
„Stroj" v štýle modernej F1 má dnes aj Renault na základe svojho najmenšieho modelu. Twizy Renault Sport F1 Concept Car je stále elektromobil, ktorý však dostal pod kapotu systém KERS, ktorý pôvodných 17 koní dokáže po dobu 13 s zvýšiť až na 97 koní. To je teda na takéto „približovadlo" naozaj dosť, zrýchlenie z 0 na 100 km/h tak trvá len 6 sekúnd. Samozrejme takúto „divočinu" treba krotiť, takže auto má výrazné predné a zadné krídlo v štýle F1 a tiež tak aj prahy a zadný difúzor. Kolesá pochádzajú z Formuly Renault a pilot toto „superautíčko" ovláda volantom, ktorý sa svojim tvarom takisto inšpiroval v „efjednotke".
Ktovie, či sa v dnešnej dobe nájde výrobca, ktorý osadí aktuálnu pohonnú jednotku monopostu F1 ktorou je V6 1,6 Turbo, do nejakého „normálneho" auta. Vyzerá to tak, že zatiaľ je niečo takéto možné iba v Marranelle, kde však na to išli opačne - motor F1 zrejme testovali v zamaskovanom LaFerrari na použitie v monoposte F 14T.
Video: Ferrari Test V6 F1 2014