Anton Molnár: Štefan Svitko ukázal, že dokáže bojovať až do konca
Včera večer sa vrátil na Slovensko slovenský motocyklista, jazdec Oraving - SLOVNAFT Teamu Štefan Svitko, ktorý dosiahol v 34. ročníku Rallye Dakar 2012 vynikajúce 5. miesto, čím prekonal doterajšie najlepšie umiestnenie Jaroslava Katriňáka (ktorý skončil v roku 2007 deviaty). Štefan Svitko v neskorých večerných hodinách absolvoval ešte tlačovú konferenciu v bratislavskom hoteli Gate One. O jeho spolupráci s jedným z hlavných sponzorov sme sa pozhovárali s Antonom Molnárom, hovorcom a riaditeľom Podnikovej komunikácie najväčšej rafinérskej spoločnosti na Slovensku.
Poďme najskôr do histórie. Ako sa vôbec zrodila myšlienka, že by sa rafinéria Slovnaft mohla objaviť na Rallye Paríž - Dakar? Ako došlo ku spolupráci najskôr s Jaroslavom Katriňákom, ktorý sa v roku 1998 stal historicky prvým Slovákom na týchto legendárnych pretekoch, a potom aj s Ivanom Jakešom?
- Spolupráca Skupiny MOL, ktorej je Slovnaft členom, a jazdcov MOL Dakar teamu sa datuje od roku 2000. Nešlo o obyčajný reklamný vzťah, ale neustálu možnosť testovania produktov Skupiny MOL v reálnych extrémnych podmienkach a využívanie poznatkov testovania vo vývoji. Dakar team Skupiny MOL odoberal vzorky olejov a mazív využívaných v strojoch tímu a poskytoval ich Skupine MOL na rozbory, ktorých výsledky využívala táto grupa pri vývoji svojich produktov. Na začiatku išlo hlavne o oleje a mazivá do súťažných áut a kamiónov. V roku 2005 sa Dakar team Skupiny MOL rozrástol aj o motocyklistov. Aj na Dakare začiatkom roka 2007 využívali členovia Dakar teamu Skupiny MOL, vrátane oboch slovenských pretekárov Jara Katriňáka a Ivana Jakeša, tieto oleje a mazivá.
Jaro Katriňák ako reprezentant Slovnaft Sport Moto Teamu zažiaril už pri svojej premiére, keď neoficiálne vyhral 6. etapu a atakoval päticu najlepších. O rok neskôr už vyhral 6. etapu oficiálne a znovu bol v absolútnej špičke, na 6. mieste. V obidvoch prípadoch ho však zradila technika. A v obidvoch prípadoch mal celosvetový ohlas. Ako vidíte s odstupom času túto ranú epochu slovenskej účasti?
- Slovenský motokrosový šport je celkovo na veľmi dobrej úrovni. Slovensko má talentovaných jazdcov a je úlohou veľkých spoločností postaviť sa k talentu zodpovedne a podporiť ho v rozvíjaní a príprave. Aj Jaroslava Katriňáka naša spoločnosť podporovala ešte pred jeho účasťou na Rallye Dakar a práve preto nebolo úplným prekvapením, že sa zaradil hneď medzi špičku.
V roku 2006 sa popri jeho treťom štarte na Dakare objavili aj ďalší dvaja Slováci, štartujúci v rafinérskych farbách MOL-u (a teda Slovnaftu) - Ivan Jakeš a kamionista Pavel Faško. Faško bol vôbec druhým Slovákom, ktorý Dakar - po Jarovi Katriňákovi v roku 2007 - dokončil. Aká bola spolupráca s Ivanom Jakešom a čo hovoríte na jeho výkony v ďalších rokoch?
- Ivana Jakeša sme podporili v rámci prípravy a účasti na 29. ročníku Rallye Dakar. Jakeš dosahoval aj v uplynulých sezónach skvelé výsledky, no žiaľ neprial mu osud a skoro zakaždým ho v pretekoch zradila technika.
Ostaňme ešte pri Jarovi Katriňákovi. Nestor slovenského motocyklového športu po senzačnom 9. mieste na Dakare 2007 sa po zrušenom štarte 30. ročníka Rallye Dakar 2008 zúčastnil extrémne namáhavej Rallye Transorientale Petrohrad - Peking 2008, ktorú vyhral.
- V športových kruhoch sa hovorí, že úspech na Dakare je v mnohých smeroch cennejší ako akýkoľvek svetový titul. Verím, že aj vďaka spolupráci so Slovnaftom a vývoju mazív Skupiny MOL, určených na preteky v takýchto drsných podmienkach, sa Jarovi podarilo dosiahnuť tieto vynikajúce výsledky. Motorové oleje Skupiny MOL už niekoľkokrát úspešne preverili ťažké podmienky Dakaru. Pre ne sú tieto „testy" nielen potvrdením kvality našich produktov, ale aj cennými znalosťami pre ďalší výskum a vývoj. „Katro" vtedy z celkových pätnástich etáp vyhral šesť a podarilo sa mu získať významný náskok pred svojimi konkurentmi ešte na začiatku rallye na území Ruska. Vyhrával však aj etapy, ktoré prechádzali cez Kazachstan a Čínu, čím potvrdil svoje univerzálne špičkové kvality.
Slovnaft sa ako sponzor na Dakar po dlhšej pauze v tomto roku vrátil prostredníctvom veľmi talentovaného Štefana Svitka. Ako došlo ku spolupráci s ním?
- Po tom, čo Jaro Katriňák vyhral Rallye Transorientale, podstúpil ťažký operačný zákrok, ktorý ho na dlhší čas vyradil z pretekov. Slovnaft preto hľadal úspešného pokračovateľa. Vedeli sme už o výkonoch mladého talentovaného pretekára Štefana Svitka a rozhodli sme sa podporiť jeho snaženie, nakoľko mal už vtedy potenciál ísť v šľapajach Jara Katriňáka.
Čo hovoríte na jeho výkon na tohtoročnom Dakare? Ako jazdca s podstatne menším zázemím v porovnaní so Španielom Marcom Comom či Francúzom Cyrilom Despresom a ďalšími?
- So Štefanom spolupracujeme už niekoľko sezón. Okrem podpory jeho prípravy a účasti na Rallye Dakar sme jeho partnerom aj počas celého roka. Je to talentovaný jazdec, ktorého výsledky sú odrazom jeho húževnatosti a práci na sebe. Tieto hodnoty Slovnaft uznáva a podporuje, či už je to v biznise, umení alebo v športe. Teší nás, že sme jeho partnerom, a že sme mohli byť svedkami výkonu, ktorý na Dakare podal. Finančná podpora jazdcov je síce dôležitá, pretože je od toho závislé celkové technické zabezpečenie a účasť na týchto prestížnych pretekoch. Oveľa dôležitejšia je ale príprava samotného jazdca, jeho sebadisciplína a nasadenie. Štefan aj tento rok ukázal, že dokáže bojovať až do konca.
Bude sa Slovnaft angažovať na dakarskom podujatí aj v nasledujúcom ročníku?
- Naším cieľom je v spolupráci so Štefanom pokračovať a naďalej ho finančne i materiálne podporovať nielen v účasti na Dakare, ale aj počas roka, aby mohol v dosiahnutých úspechoch pokračovať. Prípadne ich aj vylepšiť a byť dôstojným reprezentantom Slovenska. Samozrejme, spolupráca je vždy otázkou rokovaní a dohôd všetkých zúčastnených strán.
Ďakujem za rozhovor.