ALS - Anti Lag System
Možno ste si - pri sledovaní rally, pretekov do vrchu, alebo keď ste v Bratislave stretli modrú Imprezu - všimli divné rany a plamene vychádzajúce z výfuku. Pre mnohých toto evokuje buď nevysvetliteľné úkazy, alebo poruchu auta. Ani jedno nie je pravda, pretože o tieto sprievodné javy sa stará ALS, teda Anti-Lag-System. Po slovensky systém proti oneskoreniu nástupu tlaku turba.
Je to systém určený výhradne pre závodné aplikácie, ktorý vznikol v rallyšporte kvôli udržaniu otáčok turba a následnému rýchlemu nástupu jeho tlaku pri výjazdoch zo zákrut. Dnes, pri povinnom používaní reštriktorov, je v podstate nemysliteľné štartovať s vozidlom vybaveným turbomotorom bez tohto systému, či už v rally, alebo súťaži do vrchu.
Vo svojej ranej dobe fungoval ako akýsi bypass, kde bol po uvoľnení plynového pedálu prebytočný tlak vypustený cez blow-off ventil do výfuku pred turbo, kde okysličil výfukové plyny, ktoré obsahovali veľké množstvo nespáleného benzínu a tie explodovali v turbe, čím ho udržiavali v otáčkach.
Dnešný ALS funguje podstatne dômyselnejšie. Bypass sa tak ako v minulosti nepoužíva, ale dodatočný vzduch pri zavretej škrtiacej klapke - keď je uvoľnený plynový pedál - je stále potrebný, lebo bez vzduchu nie je zmes, ale iba benzín, a ten zďaleka nie je taký výbušný ako zmes.
V zásade sa používajú tri spôsoby dodatočného prísunu vzduchu. Dva sú realizované cez škrtiacu klapku a jeden bypassom, ktorý je v aktívnom stave ALS otvorený solenoidom. Ten otvára cestu vzduchu zo sacieho traktu spred klapky priamo do sania za klapku, pričom túto úplne obchádza. Ďalšie dva spôsoby, ktoré sú používané omnoho častejšie, udržujú škrtiacu klapku pootvorenú v požadovanom, vopred nastavenom uhle. Prvý sa vyznačuje konštantnou, fixne nastavenou štrbinou a používa sa v skupine N, kde nie sú dovolené prakticky žiadne mechanické zásahy do vozidla. Druhý, technicky zložitejší a dokonalejší, využíva tzv. ALS throttle kicker, teda otvárač škrtiacej klapky ovládaný solenoidom, ktorý po uvedení do činnosti otvorí cestu podtlaku, ktorým sa pootvorí škrtiaca klapka. Tento sa bežne používa vo vozidlách špecifikácie WRC.
K účinnej funkcii ALS treba, samozrejme, ešte palivo, predzápal a zopár špeciálnych funkcií riadiacej elektroniky, ktoré sú plne programovateľné.
Veličiny, ktorými sa nastavujú funkcie ALS, sú:
Cut level - množstvo krátkodobých vypnutí dodávky paliva alebo iskry podľa 3D mapy, kde os X tvorí uhol otvorenia škrtiacej klapky a os Y tvoria otáčky motora,
Ignition retard - počet stupňov, o ktoré sa posunie predzápal podľa 3D mapy s tými istými osami,
Fuel enrichment - teda obohatenie palivom podľa 3D mapy tiež s tými istými osami.
Dlhú dobu sa používal ignition cut - teda prerušenie iskry -, ale dnes sa preferuje fuel cut, teda prerušenie dodávky paliva, a to z dôvodu menšieho prehrievania výfukovej časti hlavy valcov a výfukových ventilov, výfukových zvodov, turba a výfuku.
ALS je systém, ktorý dlhodobým používaním poškodzuje motor, výfuk a turbo, a preto prvá vec, ktorú jazdec po prejazde cieľovou fotobunkou urobí, je vypnutie systému.
Účinnosť ALS je závislá od agresívnosti jeho nastavenia. Systém je nastaviteľný od úplne ľahkého udržiavania tlakového režimu až po silne agresívne „kopance" do chrbta pri opätovnom zošliapnutí pedála plynu. Každý pretekár používa nastavenie podľa toho, aké mu vyhovuje, prípadne sa mení podľa podmienok na trati. Na suchý asfalt sa používa agresívnejšie nastavenie ako na mokrý alebo na nespevnený povrch.
Dnešné, plne programovateľné riadiace jednotky toto umožňujú v plnom rozsahu. Tie novšie, napríklad nový rad MoTeC, dokonca umožňujú prepínanie dvoch rôznych nastavení ALS za jazdy priamo z miesta vodiča.
Rado ČÍKOR