Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Extra

Ako Subaru menilo dejiny motorizmu

Tuesday, 07. 12. 2010 - 17:40, Ivan Václavík   

Ako Subaru menilo dejiny motorizmu

Prvou značkou, ktorá použila pohon 4x4 v osobnom automobile, bolo Subaru. Od roku 1972 až doteraz je symetrický pohon všetkých kolies poznávacím znamením jej vozidiel a zárukou špičkových jazdných vlastností i vysokej úrovne aktívnej bezpečnosti. V súčasnosti sa využíva vo všetkých modeloch Subaru s výnimkou najmenšieho Justy.

subaru-360-02g.jpg

História sa začala písať pred takmer 40 rokmi, keď implantovali pohon všetkých kolies do Subaru Leone Kombi. Stalo sa tak v spomínanom roku 1972. Dovtedy bol pohon 4x4 známy len z terénnych, úžitkových a vojenských vozidiel.

sub-leone-estate120g.jpg

Leone Kombi poháňal štvorvalcový boxer motor s objemom 1,4 litra a s výkonom 53 kW (72 k); vďaka pohonu všetkých kolies sa toto kombi stalo jedným z najpredávanejších automobilov vo svojom segmente.

subaru-360-06g.jpg

Ďalším historickým míľnikom bol október 1983. Subaru vtedy urobilo ďalší krok, ktorý posunul vývoj motorizmu. Táto značka zaviedla pohon 4x4 aj do segmentu mikrovanov. Na trh sa dostal model Domingo, ktorý už vtedy poskytol vo vozidle s malou dĺžkou 3,4 m priestor pre siedmich pasažierov. Praotca mikrovanov, využívajúceho nezávislé zavesenie kolies, poháňal litrový trojvalec s výkonom 41 kW (56 k).

subaru-360y10g.jpg

Iba o niekoľko mesiacov neskôr, vo februári 1984, uviedlo Subaru ďalší unikát: prvé malé auto na svete s pohonom všetkých kolies. Ľahučkému Subaru Justy AWD s hmotnosťou iba 640 kg dával silu rovnaký trojvalec, avšak s výkonom mierne zvýšeným na 46 kW (63 k).

sub-justy80g.jpg

Justy si pripísalo aj ďalší primát, keď sa v roku 1987 začalo predávať s elektronicky riadenou bezstupňovou prevodovkou ECVT. V roku 1989 bolo malé Subaru vôbec prvým autom v USA s  prevodovkou CVT. Ďalší vývojový stupeň inteligentnej bezstupňovej automatickej prevodovky, pomenovaný na i-CVT, využíva Subaru dodnes v modeloch mestských vozidiel pre japonský trh. V automobiloch pre Európu sa používa CVT prevodovka Lineartronic.

sub-legacy70g.jpg

Modelom Legacy, uvedeným vo februári 1989, vystúpilo Subaru z radu ostatných japonských výrobcov, produkujúcich najmä vozidlá menších segmentov. Subaru Legacy sa stalo dizajnovým, ale i technologickým prelomom aj pre samotnú značku. V tých rokoch veľmi progresívny automobil poháňal dvojlitrový boxer novej generácie, ktorý už vtedy poskytoval výkon 110 kW (150 k).

Legacy sa predávalo v karosárskych verziách sedan a kombi, pričom prvá generácia ponúkala výber medzi náhonom prednej nápravy a symetrickým pohonom všetkých kolies. Ten vďaka optimálnemu rozloženiu hmotnosti, nízkemu ťažisku a symbióze s vyladením podvozka poskytoval autu nadštandardné jazdné vlastnosti a vysokú mieru aktívnej bezpečnosti.

Na základe vynikajúceho ohlasu u zákazníkov sa Subaru rozhodlo vyrábať druhú generáciu (1994) – od roku 1996 výlučne s pohonom všetkých kolies. Predný náhon zostal ako opcia iba pre domáci japonský trh.

sub-legacy10603g.jpg

Subaru Legacy lámalo rekordy už od svojej premiéry. V januári 1989 sa podarilo prekonať svetový rýchlostný rekord na 100 000 km. Legacy RS túto vzdialenosť zdolalo za 447 hodín, 44 minút a 9,887 sekundy (približne 18 dní) pri priemernej rýchlosti 223,345 km/h. Rekord na dráhe Arizona Test Center v blízkosti amerického Phoenixu potvrdila aj FIA.

Na trať vtedy vyrazili tri Legacy, pričom museli jazdiť nonstop: zastávky boli povolené len na tankovanie, prezúvanie pneumatík a výmenu jazdcov. Prekonanie trasy, zodpovedajúcej dva a pol násobnej ceste okolo zemegule, potvrdzuje spoľahlivosť vozidiel japonskej značky. Všetky tri Legacy prišli až do cieľa a všetky prekonali dovtedajší rekord o vyše 10 km/h.

sub-impreza-2004-30g.jpg

V roku 1990 sa Legacy po prvý raz zúčastnilo aj na rely. Išlo o 38. Safari Rallye, označovanú za najbrutálnejšiu rely histórie – ťažkú trať totiž komplikovalo extrémne počasie. Z 59 štartujúcich posádok prišlo do cieľa v Nairobi iba desať. Subaru nasadilo päť vozidiel Legacy do kategórie A a jedno do kategórie N. To aj zvíťazilo, keď ako jediné prišlo do cieľa a celkovo bolo vôbec prvým autom skupiny N, ktoré v histórii pretekov prišlo do cieľa.

sub-impreza2004g.jpg

Podobne ako Legacy, aj model Impreza bol v prvej generácii k dispozícii s pohonom prednej nápravy alebo všetkých kolies. Impreza AWD tiež využívala architektúru plochého boxer motora so symetrickým pohonom 4x4. Od druhej generácie (2001) sa už model vyrábal výlučne s pohonom všetkých kolies.

Symetrický pohon 4x4 slávil športové úspechy aj v Impreze. Jej nástup do Majstrovstiev sveta v rely (WRC) priniesol značke Subaru v troch rokoch za sebou (1995, 1996 a 1997) tituly majstra sveta v Pohári konštruktérov. V roku 1995 získal titul šampióna WRC Angličan Colin McRae, po ňom vybojoval celkové prvenstvo v roku 2001 jeho krajan Richard Burns. O dva roky neskôr sa majstrom sveta vo farbách Subaru stal Petter Solberg.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri