Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Africa Race: Mauritánske piesočné galeje

Wednesday, 21. 01. 2009 - 20:54, Michal Kostka   

Africa Race: Mauritánske piesočné galeje7. etapa: Laayoune - Bou La Nouar

Siedma etapa sa mohla pochváliť prívlastkom najdlhšia a zároveň aj najkratšia. Z celkovej dĺžky 899 kilometrov na meraný úsek pripadlo totiž len 182 kilometrov, čo bola najkratšia špeciálka celej súťaže. Zvyšok predstavoval spojovací úsek, počas ktorého účastníci prekročili hranice Maroka a Mauritánie. A za nimi už na nich čakali tak očakávané piesočné duny.



José Manuel Pellicer naďalej potvrdzoval svoju dominanciu, bez ohľadu na zmenu terénu. Aj na krátkej špeciálke ušiel svojim súperom o takmer tridsať minút. Arnaud Jacquart rezignoval na snahu bojovať s nedostihnuteľným Pellicerom a od siedmej etapy sa vrhol na filmársku dráhu. Samozrejme len čiastočne a to prostredníctvom kamery pripevnenej na helme. Vďaka tomu mohli jeho súboj s Jean-Hugues Moneyronom sledovať aj diváci pri televíznych obrazovkách. V cieli etapy sa napokon podelili o druhé (Moneyron) a tretie (Jacquart) miesto. V celkovom poradí sa neudiali žiadne zmeny.



V siedmej etape sa opäť autá museli skloniť pred kamiónmi. Jean-Louis Schlesser vyriešil pomalý defekt zvoľnením tempa a v cieli bol o dve minúty pomalší ako Jan de Rooy. Čoskoro 66-ročný Holanďan neskrýval spokojnosť: „Dvadsať rokov po mojom prvom etapovom víťazstve na Ténéré, som dnes znovu vyhral a porazil som Jean-Louis Schlessera. A naviac som porazil aj Hansa Bekxa, predsa len, je lepšie ak je šéf prvý!“ Po siedmej etape sa vďaka tomu zmenil líder, do čela sa dostal de Rooy, druhý bol Bekx, tretí Kovács a štvrtý, čiže posledný, Vismara.



Autám neohrozene vládla modrá buggy Jean-Louis Schlessera, za ním sa však odohrával urputný súboj o druhú priečku priebežného poradia medzi Abouyossefom a Varencovom. V etape bol úspešnejší egyptský pilot francúzskej buggy, v celkovom poradí však zostával tretí za ruským jazdcom. Doteraz najlepší etapový výsledok vďaka druhému miestu zaznamenal Sergej Savenko.

8. etapa: Bou Lanouar - Chinguetti

Po prvej noci v Mauritánii čakala na jazdcov nesmierne náročná piesočná etapa. Meraný úsek s dĺžkou 449 kilometrov a ďalších 159 kilometrov spojovacích úsekov zaviedli zostávajúce posádky do regiónu Adrar, k náhornej plošine utopenej v mori pieku.



Hoci bola trasa etapy vedená prevažne v piesku, nemala byť extrémne náročná. Dva dni pred súťažným pelotónom ju bez problémov prešli sprievodné vozidlá. Aj dva dni však stačili, aby sa charakteristika piesku výrazne zmenila. Na sedem motocyklistov, deväť áut a štyri kamióny čakala piesočná pasca, ktorá nikomu nič neodpustila. Najrýchlejšie sa s nástrahami prírody vysporiadal José Manuel Pellicer, jeho etapový čas o šestnásť minút presiahol hranicu šiestich hodín. Až o jednu hodinu a štyridsaťsedem minút neskôr sa v cieli objavil Arnaud Jacquart a náročnosť etapy zhodnotil nasledovne: „Myslel som si, že na Transorientale som už zažil všetko, ale musím priznať, ža táto etapa bola najťažšia akú som kedy absolvoval.“ Dôkazom pravdivosti jeho slov boli ostatní jazdci, na trati strávili takmer jedenásť hodín.



Ani pre tak skúseného matadora akým Jean-Louis Schlesser bezpochyby je, nebola ôsma etapa prechádzkou ružovým sadom. Na pokorenie meraného úseku potreboval sedem hodín a tridsaťšesť minút. „Ešte nikdy som v Afrike nezažil takúto etapu“ uviedol v cieli. „Piesok bol veľmi jemný, najmenej dvadsaťkrát som bol presvedčený že zapadneme. Stalo sa tak našťastie len raz. Bolo to nesmierne náročné, myslím že mnohí dorazia poriadne neskoro.“ Na potvrdenie svojho tvrdenia musel v cieli čakať viac než dve hodiny na druhého Abouyoussefa. Tretí Varencov stratil ďalších štyridsaťtri minút zo svojho náskoku a od dravého Abouyoussefa ho v celkovom poradí delilo už len osemdesiatšesť sekúnd.



Druhé etapové víťazstvo si vybojoval Miklós Kovács na Scanii, z celkovej tretej priečky sa však nepohol. Zmena však opäť nastala na vedúcej pozícii, vďaka šesť minútovému náskoku v etape sa na čelo vrátil Hans Bekx. V etape štvrtý Vismara zostal štvrtý aj celkovo.

9. etapa: Chinguetti - Tidjika

Deviata etapa mala byť jednou z kľúčových etáp Africa Race. Pripravené boli rýchle piesočné úseky, technicky náročné horské cesty plné skál, vyschnuté korytá riek a aj navigačne zložitý úsek dún. To všetko však museli súťažiaci oželieť. Dôvodom bola nečakane vysoká náročnosť predchádzajúcej etapy, čo viedlo k značnej únave jazdcov aj techniky. Celá etapa sa zmenila na 940 kilometrov dlhý prejazd do bivaku v Moudjerii. Motocyklisti mohli využiť pohodlie vozov organizátorov, kým ich stroje boli naložené na korbe kamiónu. Spolu s posádkami áut a kamiónov sa po krásnej asfaltke prepravili do bivaku, v ktorom koncentrovali zvyšky energie na posledné tri dni súťaže.



10. etapa: Bou-Moudjeria - Idini

Poučení z ôsmej etapy o náročnosti mauritánskch etáp, pustili sa účastníci Africa Race do nemenej náročnej desiatej etapy. S výnimkou J-L Schlessera, J-M Pellicera a Arnauda Jacquarta sa všetci ostatní počas desiatej etapy značne natrápili a na konci dňa sa vo výsledkoch objavilo pár skutočných prekvapení.

V cieli sa Jean-Louis Schlesser vyčítavo obrátil na svojho bývalého tímového kolegu, teraz muža zodpovedného za trasu etáp, Josep Marie Serviu: „Prvých osem kilometrov bolo veľmi náročných a potom sme viac ako sto kilometrov jazdili v ťavej tráve. Bolo to šialené! Zasekli sme sa medzi dvoma malými dunami a trvalo nám pol hodinu, kým sme sa odtiaľ dostali. Bolo to naozaj komplikované.“ Kto vie ako by na jeho slová reagoval Artem Varencov, druhý muž v cieli. Na zdolanie 477 kilometrov dlhého špeciálu potreboval o tri hodiny a štyridsaťdva minút viac času ako Schlesser, celkovo na trati pobudol neuveriteľných jedenásť hodín a dvadsaťosem minút! Aj to mu však stačilo na udržanie si druhej priečky priebežného poradia, keďže Abdelhamid Abouyoussef kvôli problémom so spojkou bojoval s traťou ešte o pätnásť minút dlhšie. Naviac si za nedodržanie časového limitu pripísal na konto dvojhodinovú penalizáciu, ktorej sa pochopiteľne nevyhli ani všetci jazdci za ním.



V kategórii kamiónov si rovnakú penalizáciu vykoledovali tri posádky zo štyroch, jedine Miklós Kovács sa dokázal včas zorientovať a nájsť správnu cestu. Dvojica oranžových holandských kamiónov zaostala o zhruba trištvrte hodinu a vďaka penalizácii museli prvú priečku prepustiť práve maďarskému pilotovi žltej Scanie.



Nikoho neprekvapilo ďalšie etapové víťazstvo suveréneho José Manuel Pellicera, pred druhým Arnaudom Jacquartom mal v celkovom poradí náskok už takmer päť hodín. Súboj Schattata a Moneyrona o tretí etapový stupienok dopadol lepšie pre druhého menovaného, celkovo však na svojho nemeckého konkurenta stále strácal takmer dve hodiny. Talianska dvojica Michele Gallizia a Carlo Alberto Migliazza uprela všetku svoju snahu na dojazd do Dakaru. Rozhodli sa preto neriskovať na trati špeciálu a aj za cenu penalizácie obišli náročný úsek po ceste. Olivier Le Cocq sa nástrah mauritánskej púšte nezľakol, navigačná chyba a následné blúdenie ho však stáli mnoho času aj síl a do cieľa sa dostal až za pomoci vozidla organizátorov.



Mauritánske dejstvo Africa Race sa priblížilo k svojmu záveru, posledné dva dni patrili Senegalu, poslednej a najočakávanejšej zastávke tejto náročnej rally.

Zdroj a foto: www.africarace-live.com





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri