Africa Eco Race 2012: Dobrodružstvo začalo
Štvrtým ročníkom súťaž Africa Eco Race potvrdila, že stále je dosť jazdcov ktorí uprednostňujú atmosféru a tradíciu pred značkou. Po štvrtý raz mieria desiatky milovníkov Afriky, jej krásnej a pritom krutej prírode, k legendárnemu Dakaru, aby na brehoch Ružového jazera oslávili ducha pravého afrického dobrodružstva.
Administratívna časť pretekov sa odohrala na juhu Francúzska, v meste Saint-Cyprien. Počet štartujúcich oproti predošlým ročníkom značne stúpol v takmer všetkých kategóriách. Motocyklov napokon odštartovalo trinásť, na poslednú chvíľu účasť odvolal obhajca prvenstva Willy Jobard. V pozícii favoritov štartujú vlani druhý Norbert Dubois a tiež skúsený Oscar Polli. Po prvý raz majú zastúpenie aj quady, hoci len s jedným jazdcom, ktorým je Pascal Delesque.
Automobilov štartuje o desať viac než pred rokom a to štyridsaťjeden. Jean-Louis Schlesser vyhral všetky tri doterajšie ročníky a niet pochýb, že je najväčším kandidátom aj na štvrtý triumf. Konkurovať by mu mal najmä vlaňajší smoliar Jacky Loomans. Pôvodne mal štartovať s novou juhoafrickou Toyotou Hilux, jej dodávka sa však omeškala a tak do Afriky vyrazil s nemenej kvalitným Volkswagenom Amarok od tímu Overdrive. A opomenúť nemožno ani Régisa Delahaye s výkonnou buggy.
Buginy majú v štartovej listine pomerne bohaté zastúpenie. Dva Tareky vyslal do súťaže Henrard Racing Team, dve nové buggy tiež predstavil tím RMA Racing, v jednej z nich sa povezie Hubert Auriol. Svoje nové dieťatko si prišiel vyskúšať Stéphane Henrard. Malá buggy s dvojlitrovým motorom je vlastne návratom k jeho automobilovým začiatkom, v roku 2001 s podobným autíčkom skončil na Dakare siedmy. Veľkú pozornosť pútalo tiež Porsche 911 Safari nemeckej posádky Brandenburg, Starkloff. Precízne pripravená replika má za sebou už ruskú Transsyberia Rally, teraz mieri do Afriky.
Kamiónov je o jeden menej než v roku 2011, obhajcovi Tomášovi Tomečkovi by mala život strpčovať portugalská amazonka Elisabete Jacinto.
1. etapa: Saint-Cyprien - Almeria, spojovací úsek 1027 km
Prvá etapa nie vždy znamená aj začiatok súťaženia. Tak ako pred mnohými rokmi pri začiatkoch Dakaru, aj úvod Africa Eco Race predstavoval únavný presun cez Európy a transport trajektom do Maroka.
2. etapa: Nador - Tarda, spojovací úsek 345,4 km, meraný úsek 276,90 km
Málokto asi čakal, že hneď prvá africká etapa bude tak náročná. René Metge pri jej vytyčovaní zrejme zaspomínal na osemdesiate roky a pripravil skutočne tvrdý oriešok. Počtom meraných kilometrov bola druhá najkratšia, väčšina účastníkov sa však napriek tomu do cieľa dostala neskoro v noci, či skôr skoro ráno.
V jednej stope bol najrýchlejší Norbert Dubois s veľkou KTM 690. Druhý Oscar Polli tiež sedlá veľkoobjemovú KTM, takisto aj štvrtý Joseph Palacios. Všetci ostatní jazdci v zmysle súčasného trendu znižovania objemu štartujú na štyristopäťdesiatkách. Najlepším z nich bol tretí Xavier Moreau. Pätica motorkárov si pobyt na trati predĺžila až do tej mieri, že nestihla časový limit etapy.
Na štyroch kolesách prekvapil Régis Delahaye, jeho čas bol o dvanásť minút lepší, než druhého J-L Schlessera. Na margo miernej straty skúseného matadora treba povedať, že na sedadlo navigátora sa premiérovo posadil Cyril Esquirol. Tretí bol Jacky Loomans, štvrtý Vincent Demonceaux.
Len pár minút za touto štvoricou sa cieľovou čiarou prehnal modrý MAN Elisabete Jacinto. O dve a pol minúty bol pomalší Tomáš Tomeček s Tatrou.
Na štrnástom mieste sa po druhej etape ocitlo Porsche 911 doktora Erika Brandenburga. O dve priečky nižšie bol Thierry Morin s Polarisom, najrýchlejší z malých SSV skupiny T3.
Hneď devätnásť posádok nabralo v úvode veľkú stratu a to aj vďaka penalizácii za nedodržanie predpísaného času na etapu. Medzi nimi aj boli aj Henrard, tri malé SSV-éčka a tiež tri kamióny. Noel Essers pred rokom v poslednej etape položil svoj MAN na bok. Teraz sa mu to isté podarilo už v druhej etape, okrem časovej straty sa našťastie nič horšie nestalo.
3. etapa: Tarda - Mhamid, spojovací úsek 8,26 km, meraný úsek 375,14 km
Studené ráno, tak typické pre horúcu Afriku, privítalo účastníkov Africa Eco Race v druhom naozaj súťažnom dni. Hoci bola tretia etapa o 100 km dlhšia než druhá, dosiahnuté časy boli minimálne rovnaké, alebo aj lepšie. Výkon a maximálna rýchlosť boli len časťou úspechu, dôležitá bola tiež precízna navigácia.
Norbert Dubois vyrazil na trať ako prvý, nasledoval ho Oscar Polli. Talian využil výhodnú štartovú pozíciu, Francúza dobehol a etapu vyhral. V celkovom vedení zostal s trojsekundovým náskokom Dubois. Aj ostatní jazdci z prvej päťky si svoje pozície udržali, tretí bol Xavier Moreau, štvrtý Joseph Palacios, piaty Thomas Schattat. Jediný štvorkolkár v poli Pascal Delesque sa do cieľa druhej etapy dostal na palube zberného kamiónu, do tretej však s nezlomným elánom vyštartoval opäť na vlastných kolesách.
Medzi autami úradoval favorit Jean-Louis Schlesser. Etapu vyhral s 18-minútovým náskokom na Loomansa, tretí bol Delahayem ktorý trochu blúdil a menil defekt. Štvrtým miestom sa blysla rodinná posádka Yves Fromont, Francois Fromont. Spokojný mohol byť aj siedmy Michel Turon-Barrere, celkovo si polepšil päť pozícií. Kým Schlesser zvládol trať pod štyri hodiny, Alexandre Maulin a Thierry Morin na Polarisoch sa s ňou trápili vyše osem hodín.
Elisabete Jacinto vyhrala medzi kamiónmi druhú etapu v rade, ale ako sama hovorí, nemá inú možnosť ako útočiť hneď zo začiatku. S príchodom piesku sa jej ťažký MAN dostáva do nevýhody a tak sa snaží získať nejakú výhodu. Tomáš Tomeček bol o desať minút pomalší, jeho čas bol desiaty najlepší medzi autami. Etapu bez problémov si užili aj Noel Essers a Patrick Hillewaere.