Abu Dhabi Desert Challenge: Piesok kam len pozrieš
V Abu Dhabi, v jednom zo siedmich arabských emirátov, sa na prelome marca a apríla začal ďalší ročník Svetového pohára cross country rallies. Po rozpačitom ročníku 2009 došlo v tomto roku k miernemu oživeniu kategórie automobilov a k značnému, takmer dvojnásobnému nárastu súťažiacich v jednej stope.
Za nespochybniteľného favorita súťaže bol pasovaný Leonid Novickij jazdiaci za tím X-Raid s BMW X3 CC. Neskorší priebeh súťaže ukázal, že oprávnene. Na ďalšie predné priečky si brúsili zuby ako domáci Yahya Al-Helei a Abdullah Al-Heraiz (obaja Nissan Patrol v triede T2), tak aj v Emirátoch udomácnení Briti Mark Powell (Fast & Speed Buggy) a David Mabbs (Toyota FJ Cruiser). Po ôsmich rokoch sa v štartovej listine opäť objavila česká vlajka a to zásluhou Czech Dakar Teamu a posádky Jiří Janeček / Viktor Chytka (Toyota LC 120 v triede T2).
Už krátky prológ naznačil, kto bude udávať tempo. Leonid Novickij, navigovaný jedným z najlepších spolujazdcov súčasnosti Andreasom Schulzom, preplával piesočným morom bez zaváhania a po piatich víťazstvách v piatich etapách mal pred druhým Laurentom Rossom (Nissan Pathfinder) náskok 5 hod. 10 min. 36 sek. Po rozpočítaní na drobné to znamená, že v každej etape nadelil najbližšiemu súperovi viac ako hodinu. Benediktas Vanagas (OSCar 03), druhý z prológu a jeden z možných lídrov „zvyšku sveta", sa so súťažou rozlúčil ako prvý. Po tvrdom doskoku z duny bol navigátor Sailius Jurgelenas transportovaný do nemocnice, posádka odstúpila.
To bola príležitosť pre Marka Powella. Prekliatie „domácej" súťaže však nezlomil ani tentoraz. V tretej etape ho na siedme miesto zrazili technické problémy, do štvrtej vleteli so spolujazdcom Paulom Richardsom vo vysokom tempe. Po jednej z dún však nasledoval kotrmelec a koniec. Spriatelený Team FJ s atraktívnou Toyotou FJ Cruiser väčšinu súťaže riešil problémy s diferenciálmi a prevodovkou, čo ich napriek solídnej jazde zrážalo na spodné priečky poradia. Nakoniec s viac ako päťdesiatimi hodinami penalizácie rally dokončili na šestnástej priečke. Toľko šťastia nemali Yahya Al-Helei, ani Abdullah Al-Heraiz. Obaja sa prakticky denne potýkali s technickými ťažkosťami a do poslednej etapy už ani neodštartovali.
Podobných starostí boli ušetrené posádky tímu Dessoude. Otec Joseph Rosso za volantom Patrolu a syn Laurent s Pathfinderom sa tiež nie vždy vyhli drobným komplikáciám technického charakteru. Jazdeckým umom však prekonali všetky prekážky a obe vozidlá dostali do najlepšej štvorky. Laurent s prehľadom vybojoval druhé miesto za nedostižným Novickým a zvíťazil v triede T2. Rosso starší sa nedal zahanbiť a dobrú povesť rodiny potvrdil štvrtým miestom celkovo.
Medzi francúzske duo sa na pódium na poslednú chvíľu votrel domáci Abdul Bari-bin Sugat, takisto s Nissanom v triede T2. Bronzovú priečku si po štyroch dňoch síce držal Yannick Comagnac (Bowler Wildcat 200), penalizácia inkasovaná v poslednej etape ho ale odsunula na piate miesto.
Česká posádka Janeček / Chytka sa do piesočných galejí vrhla s Toyotou preverenou tohtoročným Dakarom. Na jej prípravu po dlhých transportoch loďou zostali necelé dva dni. Napriek časovému stresu vozidlo spoľahlivo fungovalo počas celej rally. Chýbali však skúsenosti s jazdou v piesku, vhodné pneumatiky a aj nejaké tie koníky pod kapotou. Počas prvých dní súťaže kopali auto z piesku takmer tak často ako jazdili a vo výsledkoch postupovali najmä vďaka problémom súperov.
Podobne ako väčšina ostatných, ani posádka Czech Dakar Teamu nedokončila každú jednu etapu do ktorej odštartovala. Z bezpečnostných dôvodov organizátori odkláňali z trate všetky posádky ktoré nestíhali časový limit, čo sa následne prejavovalo na ich časovom konte výraznou penalizáciou. Po počiatočnom trápení sa v posledných dvoch etapách česká dvojica blysla dvoma siedmymi miestami. V konečnom poradí sa kvôli penalizáciám nedostali vyššie ako na štrnástu priečku. V triede T2 im patrilo ôsme miesto, táto trieda však v roku 2010 vo Svetovom pohári nie je samostatne hodnotená.
ADDC bola tiež úvodným podujatím FIM Majstrovstiev sveta motocyklov. Pri neúčasti Cyrila Despresa málokto pochyboval o dominancii Marca Comu (KTM 690 Rally). V triede Open sa mal popasovať najmä s mladým a rýchlym Poliakom Jakubom Przygonskim či s Britom Jamesom Westom (obaja KTM 690 Rally). Vzrastajúcu konkurencieschopnosť motocyklov s objemom motora do 450 ccm prišli potvrdiť David Casteu (Sherco 450), Francisco „Chaleco" Lopez (Aprilia 450 RXV) a celý zástup jazdcov s Hondami CRF 450 X.
Jedným z nich bol Juhoafričan Sean Gaugain. Od Comu sa málokedy vzdialil na viac ako pár minút a zvádzal tuhý boj o druhé miesto raz s Lopezom, inokedy zas s Westom. Keď Lopez po tvrdom dopade z jednej z dún nebol schopný dokončiť tretiu etapu, jeho šance stúpli. Okrem prológu zvíťazil aj v druhej a štvrtej etape a do posledného dňa vstupoval zo stratou 9 min. 46 sek. na Comu. Keď sa už zdalo, že druhá priečka mu neunikne, pár kilometrov pred cieľom prišla jazdecká chyba ktorá vyústila do pádu. So zlomenou nohou zostali Gaugainovi len oči pre plač.
Na jeho miesto sa posunul James West, ktorého v úvode súťaže trápilo prehrievanie sa motora. Za viac-menej stále rovnakou trojicou sa ako tieň každý deň pohyboval Casteu. Pár mesiacov po havárii na Dakare má za sebou celý rad operácií a tretie miesto je veľkým povzbudením. To Frans Verhoeven sa úvodnou súťažou šampionátu pochváliť nemôže. Dve nedokončené etapy, len dve umiestnenia v prvej desiatke (najlepšie siedme miesto v tretej etape) a štyridsiata druhá priečka v cieli.
Czech Dakar Team mal zastúpenie aj v jednej stope. Roman Krejčí, podobne ako jeho kolegovia z Toyoty, nemal takmer žiadny čas na prípravu svojej Yamahy. Nový motor si priniesol so sebou v taške a menil ho pred štartom rally. Počas súťaže riešil len jeden vážnejší problém s prasknutým výfukom, štyri krát sa v etape zmestil do dvadsiatky najrýchlejších a v prológu mu patrila dokonca tretia priečka medzi motocyklami. Súťaž ukončil ako jedenásty najúspešnejší v kategórii motocyklov a siedmy v triede Production.
Kategória quadov a do tretice Czech Dakar Team. Oldřich Bražina ako jediný z tímu vyrazil na nedakarskej technike. Čo si však z dakarského vystúpenia zopakoval, bol nepríjemný pád v druhej etape. Po sľubnom štvrtom mieste v prológu sa po zvyšok rally Bražina držal na hranici prvej desiatky klasifikácie quadov a desiata priečka mu patrila aj celkovo. Okrem Bražinu bol v súťaži prítomný ešte jeden Čech - Jaroslav Vojna. Technickými problémami stíhaný nový stroj SMC 520 mu príliš radosti nespravil a výsledkom bolo dvanáste miesto z trinástich klasifikovaných v cieli.
Smoliarom súťaže quadov bol obhajca prvenstva Sebastian Husseini (Suzuki 550). O pohodlné vedenie prišiel vinou zlyhania techniky počas štvrtého dňa a ani päť etapových víťazstiev (vrátene prológu) mu nepomohlo k lepšiemu než siedmemu miestu. Víťazstvo spadlo do náruče domácemu Obaidovi Echtibimu (Honda), tretie miesto si vybojovala rozhlasová moderátorka Vicky White (Suzuki LTR 450) a porazila svoju konkurentku Cameliu Liparoti-Baggiani (KTM 525 XC).
Do súťaže odštartovali aj tri kamióny. Nechcenou hviezdou prológu sa stal Pierpaolo Bonetti, keď svoje Iveco položil na bok. Problémom sa nevyhol ani počas nasledujúcich etáp a rally nakoniec nedokončil. Víťazom sa stal Steven Rotsaert s MANom.
Konečné poradie - motocykle a quady:
1. Marc Coma KTM 690 Rally 20:26:09
2. James West KTM 690 Rally +00:21:39
3. David Casteu Sherco 450 +00:30:56
4. Jacek Czachor KTM 690 LC4 +01:20:16
5. Tim Trenker KTM 690 Rally +01:25:53
...
8. Obaid Echtibi Honda +02:44:04 (1. miesto v kategórii quad)
13. Vicky White Suzuki LTR 450 +03:48:31
15. Roman Krejčí Yamaha 450 WR +04:15:19
27. Oldřich Bražina Yamaha 700 Raptor +07:11:44
48. Jaroslav Vojna SMC 520 +37:36:11
Konečné poradie - automobily a kamióny:
1. Leonid Novickij / Andreas Schulz BMW X3 CC 21:32:27
2. Laurent Rosso / Francois Borsotto Nissan Pathfinder +05:10:36
3. Abdul Bari-bin Sugat / Ali Mirza Nissan Patrol +13:07:33
4. Joseph Rosso / Jean-Marie Lurquin Nissan Patrol +13:44:55
5. Yannick Comagnac / Jean-Luc Martin Bowler Wildcat 200 +15:52:53
...
14. Jiří Janeček / Viktor Chytka Toyota LC 120 +59:05:02
17. Steven Rotsaert / Stefaan Vanbesien / Dirk Dendooven MAN TGA +82:09:09 (1. miesto v kategórii kamiónov)