A predstavenie HELL Energy drink Salgó – Gemer Rally 2010 pokračuje ...
Tento víkend prebehlo druhé podujatie seriálu Majstrovstiev Slovenska v rally 2010 a už nám klope na dvere tretie - HELL ENERGY DRINK SALGÓ - GEMER RALLY 2010, ktoré sa uskutoční v dňoch 21. - 23. mája 2010 na území Slovenska a Maďarska ako samostatné majstrovstvá v rally oboch krajín, ktorých súčasťou bude aj maďarské majstrovstvo Rally 2, Slovenský Rally Pohár a Majstrovstvá historických vozidiel.
Program pre súťažné posádky však začne už v stredu 19.5.2010 podvečer výdajom itinerárov, kedy majú posádky možnosť vykonať aj administratívne preberanie. Účastníci slovenského šampionátu sa tak stretnú v centre slovenskej časti tohto podujatia - na riaditeľstve súťaže v Rimavskej Sobote v hoteli Zlatý býk a maďarské posádky sa budú registrovať na súťaž v maďarskom pohraničnom meste Salgotarján. Výdaj itinerárov bude pokračovať aj v štvrtok ráno, keď zároveň začne obhliadka trate. Slovenským posádkam na štvrtok odporúčame obhliadku trate slovenských rýchlostných skúšok. V piatok pokračuje obhliadka trate a zároveň sa v Salgotarjáne uskutoční technické preberanie súťažných vozidiel.
Na prvé súťažné kilometre prvej rýchlostnej skúšky vyštartujú posádky v sobotu 22. mája o 9:00. Celkovo absolvujú v priebehu dňa šesť rýchlostných skúšok na troch tratiach na území Gemera a niečo po 15-tej hodine by mali prvé vozidlá dôjsť do „veľkého" servisu v priestoroch SAD v Rimavskej Sobote. Týmto však program prvého súťažného dňa nekončí.
Posádky sa po ukončení servisu vydajú na presun do maďarského mesta Ózd, kde sa na plochodrážnej dráhe Mestského štadióna (Városi stadion) uskutoční „Salak Show". Salak Show je v podstate „superšpeciálka", ktorá je povinnou súčasťou súťaže ale jej výsledky sa nezapočítavajú do jej hodnotenia. Čelo súťažného poľa by malo doraziť do Ózdu o 17-tej hodine. Pre návštevníkov štadióna bude okrem súťažných jázd pripravený aj ďalší bohatý doprovodný program.
Z Ózdu sa potom posádky presunú do nočného uzavretého parkoviska v Salgotarjáne.
V priebehu nedele - druhého súťažného dňa posádky opäť absolvujú 6 rýchlostných skúšok avšak na dvoch odlišných tratiach. Prvá z nich je technicky náročná trať, jedna z najkrajších - ak nie najkrajšia - v Maďarsku. Druhá bude divácky určite veľmi zaujímavá, lebo je okruhová rýchlostná skúška. Posádky absolvujú dokopy 2 a trištvrte kola, pričom je do trate zaradený 800 metrov dlhý šotolinový úsek. Bude zaujímavé ako si s ním jednotlivé posádky poradia, nakoľko zvyšok trate vedie po cestách s pomerne kvalitným asfaltom. Podrobnejšie informácie o jednotlivých rýchlostných skúškach prinesieme v nasledujúcich tlačových správach a budú zverejnené aj na oficiálnej stránke podujatia www.rallye.sk.
Príchod prvých posádok na cieľovú rampu je naplánovaný na 16.53 v nedeľu popoludní.
Spýtali sme sa predsedu organizačného výboru slovenskej časti JUDr. Petra Szczeczinu:
Ako by ste charakterizovali tohoročnú Salgó - Gemer Rally?
Od začiatkov prípravy tohoročnej súťaže sme vychádzali z hodnotenia vlaňajšieho premiérového ročníka. Bol veľmi kladne hodnotený najmä v Maďarsku - ako najlepšie podujatie maďarského šampionátu 2009. My sme sa ale snažili odstrániť niektoré nedostatky, ktoré kritizovali slovenskí účastníci vlaňajšieho podujatia - dĺžku trvania súťaže a dlhšie prejazdy. Tohoročná súťaž najmä vďaka presunu centra slovenskej časti z Revúcej do Rimavskej Soboty je kompaktnejšia. K skráteniu napomohlo aj zaradenie superšpeciálky v Ózde do sobotňajšieho programu namiesto v piatok podvečer. Navyše sme absolvovanie tejto diváckej „Salak" show upravili tak, že servisné teamy po ukončení činnosti v servise v Rimavskej Sobote sa už v sobotu nemusia nikde presúvať, môžu prenocovať a ráno začína ich činnosť v Salgotarjáne. Keď berieme do úvahy, že sa jedná o rally pozostávajúcu z dvoch súťažných dní, tak 4-dňová kompletná dĺžka podujatia je adekvátna.
Ako prebiehala, respektíve prebieha príprava súťaže?
My na slovenskej strane sme mali už od jesene vytipované trate pričom naši partneri v Maďarsku dlho bojovali s problémom ich výberu. Na niektorých cestách mali problém s povoleniami a niektoré boli veľmi vzdialené od centra súťaže. Napokon, keď sa to podarilo úspešne vyriešiť, nastal zase problém u nás, keď mesiac pred konaním súťaže došlo na jednej z rýchlostných skúšok k zosuvu cesty. Museli sme prepracovať koncepciu trate a nanovo riešiť povolenia. Vďaka ochote miestnych orgánov a pomoci ľudí z Gemera sa nám to podarilo vyriešiť.
Aké vidíte výhody a nevýhody tejto „rally 2 štátov"?
Jednou z výhod je, že sú to súťaže hoci na jednej strane pre posádku a teamy náročné ale aj veľmi zaujímavé. Veď posádky na jednej rally zažijú dve rôzne súťaže. Jazdí sa na oveľa väčšom území, s rôznymi traťami. Takáto rally sa svojim charakterom viac podobá na „veľké rally" z minulosti. Jej výhodou je aj zaujímavejšie súťažné pole - súťažiaci majú možnosť porovnať si svoje schopnosti so širšou konkurenciou a takéto súťaže sú iste aj lahôdkou pre divákov a fanúšikov tohto športu. V neposlednom rade takéto podujatie nezaťažuje natoľko miestne obyvateľstvo na území, ktorým vedú trate súťaže - mám na mysli nevyhnutné uzávierky ciest a občas „divokejšia" obhliadka trate súťažnými posádkami.
Čo sa týka nevýhod, z hľadiska prípravy sú tu na rozdiel od klasickej súťaže dvaja organizátori. Je potrebné zosúladiť dva odlišné systémy práce, rôzne formy organizovania, rôzne náhľady na dôležitosť niektorých rozhodujúcich faktorov. Náročné je zosúladiť aj národné športové predpisy dvoch krajín tak aby vyhoveli organizátorom ale i súťažiacim. Hoci národné predpisy vychádzajú z jedných FIA medzinárodných predpisov, najmä v maďarských je viac národných odlišnosti. Navyše je tu aj komunikačná - jazyková bariéra, ktorá sa netýka len nás organizátorov ale aj posádok. Napriek tomu som presvedčený, že takéto súťaže majú svoje opodstatnenie, svoju budúcnosť a sú správnym krokom.
Ďakujeme za rozhovor.
Auto Klub Košice