24H Le Mans 2012 - Slávne preteky ovládlo Audi
Najväčšie európske motoristické podujatie prilákalo celkovo do Le Mans vyše 240.000 divákov aby na konci víkendu mohli vidieť hrdinov 24-hodinových pretekov. V najrýchlejšej kategórii, po odstúpení Peugeotu, sa očakával súboj medzi Toyotou a Audi, čo sa v úvode pretekov aj plnilo. Súboje hybridov nedali divákom dýchať a všetko nasvedčovalo tomu, že to bude tuhý boj aj napriek presile áut so štyrmi kruhami v znaku. Približne po piatich hodinách pretekov sa však zraky všetkých upriemili na nebezpečne vyzerajúcu haváriu. Tak ako pred rokom, kedy skončil prototyp Audi na streche a odniesol si to Allan McNish, aj teraz sa do kontaktu s pomalším GT autom dostal prototyp LMP1. Tentoraz to bola Toyota a v kokpite sedel Anthony Davidson. Pri predbiehaní si pilot auta s číslom 81, Piergiuseppe Perazzini na Ferrari 458 Italia tímu AF Corse, nepočínal najlepšie a dal "bodyček" rýchlejšiemu prototypu. Obaja skončili v kotrmelcoch, pričom ľahký prototyp bol na tom výrazne horšie. Obaja piloti vystúpili vlastnými silami, no podľa správ z pretekov bol Anthony prevezený do nemocnice a zistili mu prasknuté dva stavce a dve zlomené rebrá. Preteky neboli prerušené, no traťoví maršáli museli pri fáze za bezpečnostným vozidlom opravovať poškodené zvodidlá.
Od reštartu sa nedarilo aj druhej hybridnej Toyote v poli. Pre technické problémy napokon Toyotu odstavili a o prvenstvo mohli v kľude bojovať štyri autá Audi. Pred koncom pretekov si síce v Audi situáciu ešte skomplikovali, kedy so stratou koncentrácie po hodinách jazdy prichádzali aj chyby. V jednom momente mali mechanici Audi plné ruky práce s dvoma autami naraz, keď obe narazili prednými časťami do zvodidiel a postupne prichádzali na opravu do boxov. Na trati opäť vyšli spomaľovacie autá a po odprataní trosiek z prototypov boli preteky znova reštartované. Audi č.3 sa už nepodarilo vrátiť sa späť na štvrtú priečku, no pri prejazde cieľom boli všetky autá Audi pekne pokope a tak ich nadvláda ďalej pokračuje. Zvíťazila posádka Fässler / Lotterer / Tréluyer a zaknihovali tak historicky prvé víťazstvo hybridu v Le Mans. Silu hybridu podčiarkla posádka druhého Audi R18 e-tron quattro v zložení Capello / Kristensen / McNish. Tretie miesto berie posádka Bonanomi / Jarvis / Rockenfeller s klasickým Audi R18 Ultra.
Kategóriu LMP2 vyhrala posádka auta č.44 tímu Starworks Motorsports v zložení Potolicchio / Dalziel / Kimber-Smith s prototypom HPD ARX 03b - Honda. O úspech značky Ferrari sa postaral tím AF Corsse. Z celkovo štyroch áut, ktoré do Le Mans priviezli, si prvenstvo v kategórii LMGTE Pro vyjazdila posádka Fisichella / Bruni / Vilander. Kategóriu LMGTE Am ovládla Corvetta C6 ZR1 tímu Larbre Competition v zložení Bornhauser / Canal / Lamy.
Do pretekov štartovalo 56 vozidiel, cieľ videlo a klasifikovalo sa tak 33 áut. Novinkou boli hybridy v najsilnejšej kategórii a tie to, možno pre niekoho nečakane, vyhrali. Naopak čakalo sa na výkon auta s názvom Delta Wing Nissan. Toto zvláštne vozidlo skončilo svoju Le Mans púť po 39 kolách od štartu a nie vlastným pričinením. Prekvapenie sa teda nekonalo, vyhral najsilnejší zavedený tím v štartovom poli. Aj napriek vstupu Toyoty do pretekov je stále cítiť chýbajúca konkurencia, ktorú ponúkal Peugeot.
Preteky:
1 1 Audi Sport Team Joest - Fässler / Lotterer / Tréluyer Audi R18 e-tron quattro LMP1
2 2 Audi Sport Team Joest - Capello / Kristensen / McNish Audi R18 e-tron quattro LMP1
3 4 Audi Sport North America - Bonanomi / Jarvis / Rockenfeller Audi R18 Ultra LMP1
4 12 Rebellion Racing - Prost / Jani / Heidfeld Lola B12/60 Coupe - Toyota LMP1
5 3 Audi Sport Team Joest - Dumas / Duval / Gené Audi R18 Ultra LMP1
6 22 JRM - Brabham / Chandhok / Dumbreck HPD ARX 03a - Honda LMP1
7 44 Starworks Motorsports - Potolicchio / Dalziel / Kimber-Smith HPD ARX 03b - Honda LMP2
8 46 Thiriet By TDS Racing - Beche / Thiriet / Tinseau Oreca 03 - Nissan LMP2
9 49 Pecom Racing Perez - Companc / Ayari / Kaffer Oreca 03 - Nissan LMP2
10 26 Signatech Nissan - Panciatici / Ragues / Rusinov Oreca 03 - Nissan LMP2
11 13 Rebellion Racing - Belicchi / Primat / Bleekemolen Lola B12/60 Coupe - Toyota LMP1
12 41 Greaves Motorsport - Zugel / Gonzalez / Julian Zytek Z11SN - Nissan LMP2
13 25 ADR-Delta - Martin / Charouz / Graves Oreca 03 - Nissan LMP2
14 35 Oak Racing Heinemeier - Hansson / Leinders / Martin Morgan - Nissan LMP2
15 42 Greaves Motorsport - Ordoñez / Brundle / Brundle Zytek Z11SN - Nissan LMP2
16 23 Signatech Nissan - Mailleux / Lombard / Tresson Oreca 03 - Nissan LMP2
17 51 AF Corse - Fisichella / Bruni / Vilander Ferrari 458 Italia LMGTE Pro
18 59 Luxury Racing - Makowiecki / Melo / Farnbacher Ferrari 458 Italia LMGTE Pro
19 97 Aston Martin Racing - Fernandez / Mücke / Turner Aston Martin Vantage V8 LMGTE Pro
20 50 Larbre Competition - Bornhauser / Canal / Lamy Chevrolet Corvette C6 ZR1 LMGTE Am
21 67 Imsa Performance Matmut - Armindo / Narac / Pons Porsche 911 RSR (997) LMGTE Am
22 71 AF Corse - Bertolini / Beretta / Cioci Ferrari 458 Italia LMGTE Pro
23 73 Corvette Racing - Taylor / Garcia / Magnussen Chevrolet Corvette C6 ZR1 LMGTE Pro
24 45 Boutsen Ginion Racing - Briere / Petersen / Nakano Oreca 03 - Nissan LMP2
25 57 Krohn Racing - Krohn / Jönsson / Rugolo Ferrari 458 Italia LMGTE Am
26 40 Race Performance - Frey / Hirschi / Meichtry Oreca 03 - Judd LMP2
27 79 Flying Lizard Motorsports - Neiman / Pilet / Pumpelly Porsche 911 RSR (997) LMGTE Am
28 70 Larbre Competition - Belloc / Bourret / Gibon Chevrolet Corvette C6 ZR1 LMGTE Am
29 43 Extreme Limit Aric - Rosier / Thirion / Haezebrouck Norma MP 2000 - Judd LMP2
30 21 Strakka Racing - Leventis / Watts / Kane HPD ARX 03a - Honda LMP1
31 61 AF Corse-Waltrip - Kauffman / Aguas / Vickers Ferrari 458 Italia LMGTE Am
32 83 JMB Racing - Rodrigues / Ferte / Illiano Ferrari 458 Italia LMGTE Am
33 55 JWA-Avila - Camathias / Palttala / Daniels Porsche 911 RSR (997) LMGTE Am
Stanislav Škrátek