Zoznamovaciu sezónu mám za sebou, teraz myslím na body
Spoznal, ako náročný je prechod z okruhového Carpathian Cupu do elitnej Svetovej série Renault. Pravidelné stupne víťazov dobrovoľne vymenil za boj o body na najslávnejších európskych okruhoch v konkurencii budúcich hviezd svetového motoršportu. Zvolil jedinú cestu, ktorá ho môže posunúť vyššie. „Som veľmi rád, že sa mi podarilo dokončiť sezónu. Boli preteky, s ktorými som spokojný, ale boli aj také, v ktorých sa mi veľmi nedarilo. Každopádne som si z každého podujatia odniesol mnoho cenných skúseností. Zoznamovaciu sezónu mám za sebou, teraz myslím na body," neskrýva ambície 17-ročný RICHARD GONDA z Banské Bystrice, jediný Slovák v prestížnej Svetovej sérii Renault.
Ako výrazne sa realita líšila od očakávania?
Náš plán bol hlavne veľa jazdiť a spoznávať trate, na ktorých sa preteká vo WSR. Nemôžem povedať, že nám nešlo o výsledky, predsa len sú to preteky. Ale do sezóny sme nevstupovali s cieľom získať titul. Napriek tomu sa mi podarilo vybojovať niekoľko pekných umiestení v prvej dvadsiatke a v Severoeurópskom pohári som dokonca bojoval o prvú desiatku.
V 17 rokoch ste patril medzi najmladších účastníkov šampionátu, na mnohých okruhoch ste štartoval prvýkrát v živote a musel sa s nimi oboznámiť až tesne pred pretekmi. Bola neskúsenosť vaša hlavná nevýhoda oproti súperom?
Určite bolo pre mňa obrovské mínus, že som trate, na ktorých sa pretekalo, nepoznal naživo. Väčšinu času na víkendových podujatiach som sa s okruhom viac-menej iba zoznamoval a spoznával ho. Ku konkrétnym detailom jazdenia som sa mnohokrát dostal až v posledných jazdách.
Dvojlitrovú formulu Renault ste si vyskúšal v sezóne 2010 v Carpathian Cupu. Ako výrazne - okrem dizajnu - sa vtedajší monopost líšil od stroja, v ktorom ste absolvovali posledný pretek WSR 2011?
Nový model formuly je odlišný hlavne v prevodovke, ktorá je 7-stupňová a radí sa pádlami pod volantom. Je o desať koní silnejšia a v niečom sa zmenil aj podvozok. Dá sa povedať, že nový model je rýchlejší medzi zákrutami a ten starší v zákrutách. Na nastavení sa pracuje medzi každými pretekmi, pretože niektoré trate sú rýchle s dlhými rovinami a iné zasa pomalé a kľukaté s podstatne odlišným nastavením.
Reprezentujete renomovaný český tím Křenek Motorsport. Aké dôležité je pre mladého jazdca kvalitné zázemie a komplexný servis? Možno bez neho vôbec absolvovať tak náročný šampionát, ako je WSR?
Bez vysoko profesionálneho tímu sa medzi takouto konkurenciou nedá dosiahnuť kvalitný výsledok. Preto je dôležité mať za sebou skúsených ľudí a inžinierov. V tíme Křenek Motorsport som spoznával prácu s inžinierom a mnoho som sa naučil. Každý tím má svoje vlastné nastavenia, ktoré sa väčšinou odzrkadlia na výsledkoch.
Práve spolupráca s tímovým inžinierom hrá na tejto úrovni obrovskú úlohu. Ako sa vám pracovalo s Wolfgangom Zechom?
Je dôležité, aby jazdec kvalitne komunikoval s tímovým inžinierom. Ja si s Wolfgangom veľmi dobre rozumiem. Preto si dokážem veľa vziať z jeho skúseností a využiť to na trati. Som mladý, musím sa ešte veľa učiť.
Je nastavenie formuly výrazne iné pre každý okruh, alebo sa vykonávajú skôr drobnejšie korektúry? Ktorá trať z tých, na ktorých ste v minulom roku štartoval, bola z pohľadu nastavenia auta najnáročnejšia?
Najhoršia situácia je, keď je medzi pretekmi málo času a okruhy sú úplne odlišné. Vtedy musí tím poriadne zatiahnuť a dokázať formulu prispôsobiť k daným podmienkam. Napríklad Hungaroring je veľmi pomalý a kľukatý, je tam treba mať formulu rýchlu v zákrutách. A naopak v SPA-Francorchamps musíte využiť rýchlosť na dlhých rovinách.
Každý pretekár má svoje obľúbené a neobľúbené okruhy. Aké je poradie vo vašom rebríčku?
Mám viacero obľúbených tratí - Spa, Silverstone či španielsky Aragón. Každá má niečo do seba, v niektorých naozaj rýchlych zákrutách je adrenalín neopísateľný. A v technických zákrutách je zase na prvom mieste sústredenosť a presnosť.
Vysoká koncentrácia vyrovnaných jazdcov na okruhu prináša rad krízových okamihov. Kedy vám v sezóne bolo v kokpite najviac horúco? Bolo to v daždivých pretekoch, kde vinou počasia hrozili kolízie v každej zákrute?
Na pretekoch v daždi treba dávať väčší pozor. Malá chyba nestojí iba stratu pozície, ale aj riziko vyletenia z trate a nebezpečnej nehody. No najviac horúco mi nebolo v daždi, ale na pretekoch v Spa, kde sa veľmi blízko mňa stala veľká kolízia. Videl som letieť vzduchom jednu formulu... Našťastie ma minula a všetko skončilo relatívne fajn.
Aké sú vo WSR vzťahy medzi súpermi? Môže medzi pilotmi a ich tímami vzniknúť niečo ako kamarátsky vzťah, alebo ide na trati o toľko, že na priateľstvo nezostáva miesto?
Medzi jazdcami v tíme aj medzi tímami panuje obvykle dobrá nálada a kamarátske vzťahy. Je dôležité byť počas preteku dobré naladený a nemať s nikým spory.
Rok 2011 je za vami a v myšlienkach už určite smerujete k novej sezóne. Na čom budete musieť počas zimnej prestávky najviac zapracovať?
Moja najvyššia ambícia je momentálne veľa testovať, čo najviac sedieť vo formule a fyzicky sa čo najlepšie pripraviť. Motoršport nie je ako napríklad futbal, kde sa dá počas celého roku trénovať to isté a takisto. Vyžaduje zvláštne procesy a podmienky.
Ak prebehne príprava podľa plánu, budete mať v novej sezóne ambície na bodované umiestnenia?
Určite mám cieľ získať body - a to čo najviac. Bude to veľmi závisieť aj od konkurencie. Tento rok už som o niečo skúsenejší, pokúsim sa to maximálne využiť. Cez zimu mi prejde všetko hlavou, budem sa môcť viac sústrediť na teoretickú prípravu a prácu s dátami.
Plánujete pravidelné štarty aj v iných súťažiach ako WSR?
To je zatiaľ otázne. Najradšej by som bol, keby som mohol jazdiť spolu s Európskym pohárom WSR aj Severoeurópsky pohár. Pretože mi treba využiť každú príležitosť pretekať. Všetko závisí od financií.
Dôkazom vášho talentu je novembrová účasť vo výberovom podujatiu pre prestížnu FIA Academy - Young Driver Excellence 2012...
Dostal som sa ako jediný Slovák do výberu 30 mladých jazdcov z 26 krajín celého sveta. Bola to pre mňa v rakúskom Melku neoceniteľná skúsenosť. Celý týždeň bol nabitý psychicky i fyzicky náročnými aktivitami a disciplínami pod vedením bývalého pilota F1 a dvojnásobného víťaza Le Mans Alexa Wurza. Spolu s Rakúšanom viedol testy Brit Robert Reid, majster sveta v rally ako spolujazdec Richarda Burnsa. Samozrejme ľutujem, že ma nakoniec nevybrali medzi 18 vyvolených pre FIA Academy 2012 - šťastie mali starší a skúsenejší pretekári. Napriek tomu som si odviezol veľa nových skúseností a zážitkov, nadviazal som nové priateľstvá. Už účasť medzi tridsiatkou svetových talentov pre mňa bola pocta.
Ako sa Vám darí skĺbiť pretekársku kariéru so školou?
Škola je veľmi dôležitá. Je treba, aby mozog stále pracoval a získaval nové vedomosti, ktoré sa mi zídu aj pri jazdení. Niekedy je zložité prísť z pretekov a dostať sa späť do tempa učenia v škole. No musím to zvládnuť.
Čo život mimo preteky? Máte čas venovať sa činnostiam, ktoré sú typické pre vašich rovesníkov? Ako často sa vám počas sezóny podarí vyjsť na bicykli, zahrať si tenis, zájsť si s priateľmi na koncert?
Keď mám voľno, venujem sa svojím hobby, hlavne s kamarátmi. Sú to chalani s podobnými záľubami, takže je fajn pokecať a pochváliť sa.