ZOMREL NIKI LAUDA!
Po vlaňajšej transplantácii pľúc sa už legendárny rakúsky pretekár nedokázal zotaviť a vo veku 70 rokov v pondelok zomrel na klinike vo Švajčiarsku.
Len včera som sa vrátil z rakúskeho Red Bull Ringu, kde sme spomínali na Laudu, ktorý na domácej trati dokázal zvíťaziť iba raz, v roku 1984, kedy získal svoj tretí majstrovský titul s McLarenom. Včera bolo veľa písania a potreboval som dnes dlhšie dospať. Ešte večer som však zaregistroval správu, že Niki Lauda je vo Švajčiarsku na nejakej klinike a jeho stav sa príliš nezlepšil. Chcel som o tom písať dnes, no keď som sa zobudil, tak som našiel Tiborovu sms – "Zomrel Niki Lauda".
Uff! Zobralo ma to. Normálne sa mi na chvíľu zatlačili do očí slzy. Možno už starnem a ubúda testosteron, no faktom je, že vlastne znova zomrel kus môjho detstva. Vďaka nemu som začal sledovať automobilový šport. Niki Lauda bol mojim detským hrdinom.
Naposledy som Nikiho Laudu stretol na Hungaroringu počas veľkej ceny v roku 2017. Stáli sme s Martinom Trenklerom pred tlačovým strediskom a debatovali, pričom Lauda s Charlie Whitingom stáli od nás asi dva metre. Nabádal som Martina, aby sme si urobili fotku, veď človek nikdy nevie, kedy bude posledná. Nebola však vhodná chvíľa. Skupinka sa o chvíľu rozdelila a Lauda okolo nás odchádzal do motorhomu Mercedesu. Martin ho zastavil, aby mu dal podpísať pripravenú fotku pre známeho. Lauda ju len škrabol niečím, čo len zďaleka pripomínalo jeho niekdajší podpis a vlastne sa ani nezastavil. Aj to charakterizovalo jeho povahu, ktorá bola značne arogantná a nikdy nemal problém dať niekomu pocítiť svoju hodnotu.
Neveril som vlastným očiam, keď som raz na Hockenheime na pit lane zažil nesmiernu popularitu Niki Laudu medzi fanúšikmi. Bolo to približne dve hodiny pred pretekmi a na chvíľu na pit lane vpustili VIP-károv. Starý lišiak Lauda sa vždy vedel kam postaviť a užíval si svoju slávu. Aj teraz stál s kolegom z RTL tak, aby neunikol pozornosti VIP-károv. A tí sa správali, akoby to bola najväčšia rocková hviezda. Toto som nezažil ani s Davidom Beckhamom na Silverstone. No a Lauda si v tom naozaj lebedil. V nemecky hovoriacich krajinách bol pre fanúšikov bohom.
Lauda sa stal trikrát majstrom sveta F1, keď dokázal v polovici 70-tych rokov vrátiť na výslnie tím Ferrari. Po svojej nešťastnej havárii na Nurburgringu 1.augusta 1976 však bojoval o život a Enzo Ferrari ho prakticky odpísal. Niki Lauda ukázal nesmierne tvrdého bojovného ducha a o rok získal titul znova a starému pánovi „hodil do tváre kopačky“. Toto Ferrari ešte nezažil a bolo to vášní. Nasledovali dva roky v Bernieho tíme Brabham, no neskončili slávne a Lauda odišiel podnikať v leteckej spoločnosti Lauda Air. Tá však zožrala poriadne veľa peňazí a rekordná ponuka (na tú dobu) od Rona Dennisa prišla vhod. Lauda sa po troch rokoch vrátil do F1 a v sezóne 1984 získal tretí titul majstra sveta, keď demoralizoval Alaina Prosta.
Neskôr starý lišiak znova podnikal, no popritom sa stal súčasťou paddocku ako komentátor televízie RTL. V roku 2001 sa na rok stal šéfom tímu Jaguar (za peniaze koncernu Ford) a naposledy bol akousi šedou eminenciou v tíme Mercedes.
Práve vlani, na Hungaroringu som sa rozhodol, že mu dám podpísať časopis, ktorým to u mňa začalo a ktorý má na titulnej strane Laudu v monoposte Ferrari 312T. Lauda však do Maďarska neprišiel a nikto nevedel čo sa deje. Až o niekoľko dní neskôr vyšla na povrch správa o jeho zlom stave a nútenej transplantácii pľúc. Rakúšan sa dlho zotavoval a pred Vianocami ho dokonca pustili domov na Ibizu. Tam však jeho oslabený organizmus neodolal chrípke a Lauda musel byť znova hospitalizovaný vo Viedni. Od tej doby sa z toho nevedel spamätať. Transplantácia pľúc je jedna z najťažších operácií a vyžaduje veľmi silný organizmus. Lauda vo februári oslávil 70 rokov a odkazoval svetu, že sa vráti do paddocku F1. Už sa však nikdy nevráti. Už mi nikdy nepodpíše môj zarámovaný časopis. Navždy odišiel ďalší kúsok môjho detstva. Zbohom Niki! (22. 2. 1949 - 20. 5. 2019)
R.I.P.