Značka Honda dosiahla 700. víťazstvo vo Veľkej cene MS cestných motocyklov FIM
Marc Marquez (Repsol Honda Team RC213V), jazdec tímu Honda v triede MotoGP, zvíťazil v 10. preteku Majstrovstiev sveta cestných motocyklov 2015, ktorý sa konal na okruhu Indianapolis Motor Speedway v americkom štáte Indiana. Od prvého víťazstva vo veľkej cene, ktoré v roku 1961 získal austrálsky jazdec Tom Phillis so strojom Honda RC143 počas úvodných pretekov Veľkej ceny Španielska v kategórii 125 cm3, značka Honda k dnešnému dňu dosiahla nevídaných 700* víťazstiev vo veľkých cenách.
Pred začiatkom pretekov na okruhu Indianapolis Motor Speedway mala značka Honda na svojom konte 698 víťazstiev. Preteky triedy Moto3 začali za ľahkého dažďa a väčšina popredných jazdcov zvolila pneumatiky do mokra. 18-ročný belgický jazdec Livio Loi (RW Racing GP Honda NSF250RW) sa rozhodol riskovať a do pretekov odštartoval na pneumatikách určených pre suchú dráhu, čo sa mu vyplatilo, pretože ostatní jazdci museli po čase zájsť do boxov a Loi si tak stabilným tempom došiel pre svoj prvý titul, ktorým značku Honda o krok priblížil k hranici 700 víťazstiev.
Neisté počasie pretrvávalo i v nasledujúcich pretekoch triedy MotoGP a ku koncu pretekov tejto prémiovej triedy na trať opäť dopadal ľahký dážď. Marc Marquez (Repsol Honda Team RC213V) si po celé preteky udržoval tesný odstup za vedúcim jazdcom a tri kolá pred koncom pretekov sa v 25. kole dostal do vedenia, ktoré si udržal až do cieľa. Tým získal druhé víťazstvo v rade (tretíkrát v sezóne) a značke Honda priniesol jej 700. víťazstvo vo veľkej cene.
V roku 1954 oznámil Soichiro Honda vstup do najvýznamnejších motocyklových pretekov tých čias - Isle of Man TT. Jeho cieľom pritom bolo „uskutočniť sen stať sa svetovou špičkou". Po piatich rokoch vývoja pretekárskeho stroja sa Honda stala prvým japonským výrobcom motocyklov, ktorý do pretekov Isle of Man TT vstúpil. V nasledujúcom roku (1960) sa značka Honda zapojila do kategórií 125 cm3 a 250 cm3 v rámci Majstrovstiev sveta cestných motocyklov FIM a v roku 1961 Tom Phillis zvíťazil v prvom preteku sezóny, ktorým bola Veľká cena Španielska, a urobil tak prvý krok značky Honda k jej 700 víťazstvám.
Honda potom v roku 1962 vstúpila aj do kategórií 350 cm3 a 50 cm3, v roku 1966 potom tiež do kategórie 500 cm3 a v rovnakom roku získala majstrovský titul vo všetkých piatich kategóriách. Pre značku Honda bola jej účasť v motoristickom športe „laboratóriom na kolesách" a nové technológie vyvinuté v bojoch o majstrovské tituly sa čoskoro začali objavovať aj v produkčných motocykloch. Vďaka dramatickému nárastu kvality dopyt po motocykloch Honda výrazne stúpol. Na konci sezóny 1967 značka Honda účasť svojho továrenského tímu v pretekoch na 11 rokov prerušila. V tom čase už mala na svojom konte 138 víťazstiev vo veľkých cenách.
V roku 1979 sa Honda do Majstrovstiev sveta cestných motocyklov FIM vrátila, tentoraz do kategórie 500 cm3. O tri roky neskôr, v roku 1982, zvíťazil americký jazdec Freddie Spencer na stroji Honda NS500 v 7. preteku v Belgicku a pripísal tak značke Honda prvé víťazstvo od jej návratu do veľkých cien. Potom si tím Honda pripísal úspechy vo veľkých cenách tiež v kategóriách 125 cm3 a 250 cm3, ktoré boli v roku 2001 korunované 500. víťazstvom, keď taliansky jazdec Valentino Rossi zvíťazil v kategórii 500 cm3 počas úvodných pretekov sezóny, ktorými bola Veľká cena Japonska. V roku 2005 doviedol Španiel Dani Pedrosa v Austrálii do cieľa svoj stroj Honda RS250RW a pripísal si tak víťazstvo v kategórii 250 cm3, ktoré sa zároveň stalo 600. titulom pre značku Honda.
* Počet víťazstiev bol vypočítaný spoločnosťou Honda na základe údajov poskytnutých FIM. Víťazstvá v triede Moto2 sa od roku 2010 nezapočítavajú, pretože celá táto trieda súťaží s motormi Honda. Víťazstvá v triede Moto3 sa podľa pravidiel FIM značke Honda v roku 2012 nezapočítavali, pretože registrovaným konštruktérom bola zapísaná spoločnosť FTR Honda (vybavených motorom NSF250R).
Takahiro Hachigo, prezident, CEO a výkonný riaditeľ spoločnosti Honda Motor Co., Ltd.
„Som na 700. víťazstvo značky Honda v Majstrovstvách sveta cestných motocyklov FIM veľmi hrdý. Tento výsledok bolo možné dosiahnuť iba vďaka úsiliu a spolupráci našich pracovníkov a tiež vďaka podpore pretekárskych aktivít Honda zo strany všetkých našich fanúšikov. Som všetkým hlboko vďačný za ich príspevok a podporu. Veľmi vám ďakujem."