Zdanie nás neklame!!! Robo vitaj medzi “veľkými” chlapcami
Róbert Kolčák sa v úvode rally sezóny 2024 zúčastnil jednej z najnáročnejšej súťaže celých Rakúskych majstrovstiev – Rebenland Rallye 2024. Na jej štart sa postavilo takmer sto posádok z rôznych štátov Európy.
Do Škody Fabia R5 sa na pravú sedačku pre spolujazdca vedľa Roba Kolčáka posadil skúsený spolujazdec Emil Horniaček, s ktorým už predtým absolvovali trojicu podujatí. Teraz to však bolo prvý krát vo vozidle zaradenom do skupiny RC2. Robovi však šťastie na úvodnej súťaži sezóny neprialo a do cieľa súťaže z dôvodu technických problémom nedošiel. Napriek tomu, ako jediný jazdec, ktorý reprezentoval Slovenskú republiku, na tejto obrovskej súťaži, urobil všetkým fanúšikom svojim výkonom radosť. Dosahované časy boli výborné a Robo časmi jednoznačne ukázal svoj talent a výbornú prípravu, ako aj to, že dokázal držať tempo v TOP 10 najlepších jazdcov na podujatí.
„Rebenland Rallye je povestne známa svojou vysokou úrovňou a veľmi ťažkými traťami. Aj teraz to boli extrémne náročné a poriadne šmykľavé rýchlostné skúšky, medzi ktoré patrili aj nočné merané úseky. Všetko som pochopil už na shakedowne, kde som dostal „prvú rakúsku facku“ od viničného stĺpika. Keď som pred súťažou pozeral shakedown a onboardy a videl akou rýchlosťou tam letí prvých dvadsať jazdcov, povedal som si, čo tu vlastne robím? Veľmi ma ale prekvapili a milo potešili časy, ktoré som dosahoval na úvodných rýchlostných skúškach. Napriek veľkej opatrnosti a niekedy až prehnanému strachu a stresu, ktorý som pred súťažou pociťoval, rýchlostné skúšky prebiehali výborne.
V prvom teste som na úvodných dvoch kilometroch stratil výkon motoru. Bola to ale moja chyba, keďže som omylom zapol režim „stage mode“ príliš skoro. To zapríčinilo prehriatie motoru a stratu výkonu. V druhej rýchlostnej skúške som zase len tak, tak zabrzdil pri vážnej nehode posádky jazdiacej pred nami. Tá havarovala vo veľmi rýchlej pasáži do stromu a ani táto skutočnosť mi na psychike nepridala, práve naopak, dostal som ešte väčší strach. Napriek všetkému som sa snažil mentálne so všetkým vysporiadať a postupne zrýchľovať, čo bolo vidieť aj na dosahovaných časoch.
Bohužiaľ v piatom teste, ktorá sa už išla po tme, som takmer „hodinoval“ v pravej ostrej zatáčke a nejaký konár, alebo úlomok preraziť chladič Škody Fabia R5. Kvôli úplnej tme neviem určiť, ako sa to stalo. Už počas meraného úseku som však cítil, že auto nesedí a že mám asi defekt, alebo som prehrial pneumatiky. Nakoniec sme spoločne s Emilom zhodnotili, že to bola mastná chladiaca kvapalina, ktorá po spodnej časti vozidla stekala na pneumatiky.
Keď som zastavil po rýchlostnej skúške, všimol som si vysokú teplotu motora. Následne sme zistili, že máme deravý chladič a nás čakal ešte päť kilometrov dlhý prejazd do preskupenia. Z dôvodu možnosti poškodenia motora, sme sa v tomto momente radšej rozhodli vozidlo odstaviť a odovzdať jazdný výkaz.
Tým pádom pre nás súťaž predčasne skončila. Emil, ako spolujazdec opäť ukázal svoju obrovskú profesionalitu a skúsenosť. Utvrdil ma v tom, že výsledky tvorí posádka, nie len jazdec. Chcel by som týmto všetkým fanúšikom odkázať, že v rally nie je iba jazdec, ale aj spolujazdec, ktorý má v aute rovnakú hodnotu. Záverom by som rád zhodnotil, že kilometre, ktoré som absolvoval na tejto súťaži boli tak náročné, že ma určite zase posunuli mentálne o krôčik vpred.
Mrzí ma, že som kvôli technickým problémom nedošiel a nemohol som dokázať organizátorom, že mi nepatrí štartovné číslo 22. Taká je bohužiaľ rally, ktorá končí až v cieli. Na “keby” sa v tomto športe v žiadnom prípade nehrá. Samozrejme, zabudnúť nesmiem ani na veľké poďakovanie mojej rodine, celému tímu a ľudom, ktorí ma podporujú,“ zhodnotil Róbert Kolčák.
Róbert Kolčák svojimi slovami plnými pokory a jednoduchosti opäť dokázal, že za jeho výkonmi stojí obrovské množstvo času, úsilia, odriekania a tvrdej práce. Jednou z ďalších Robových výziev bude Lavanttal Rallye 2024, ktorá bude štartovať v Rakúskych Alpách už o dva týždne, čiže ihneď po Veľkej noci.
Miro Majláth