Yaris pokračuje v úspešnom ťažení
Uvedením tretej generácie modelu Yaris sa začína písať ďalšia kapitola úspešného ťaženia tohto modelu na európskych trhoch. V priebehu posledných desiatich rokov si model Yaris vždy udržal viac ako 5 % podiel vo svojej triede. Významným spôsobom prispel k nárastu predaja vozidiel Toyota v celej Európe a významne posilnil imidž tejto značky, pričom sa stal kľúčovým pilierom výrobných aktivít spoločnosti Toyota na území Európy.
Nový Yaris bude určite silnou konkurenciou ďalším súperom v triede malých vozidiel, ktorá má 26% podiel v rámci celého automobilového trhu a naďalej zostáva najdôležitejším bojiskom európskeho trhu s novými vozidlami. Tejto triede dnes dominujú automobily poháňané zážihovým motorom, ktoré predstavujú viac ako dve tretiny z celkového predaja.
Počas niekoľkých uplynulých rokov sa roztrieštenosť trhu v triede malých vozidiel ešte urýchlila, pretože sa stále objavujú nové typy modelov, ako sú malé SUV alebo MPV radené do tejto kategórie. Najdôležitejším a najlepšie predávaným typom karosérie však zostáva hatchback, ktorý predstavuje plných 50 % z celkového počtu predaných vozidiel v tejto triede.
Očakáva sa, že predaj v triede malých automobilov (segment B) sa v blízkej budúcnosti nezmení. Dôvodom sú stále rastúce ceny paliva a tiež snahy o zdaňovaní emisií CO2, ktoré zákazníkov motivujú k prechodu z iných tried na menšie vozidlá.
Pri modeli Yaris druhej generácie bola oceňovaná predovšetkým vnútorná priestrannosť, odolnosť, všestrannosť, nízka spotreba a ľahká manévrovateľnosť v mestskom prostredí.
Nový Yaris III stavia na všetkých silných stránkach svojho predchodcu a súčasne ponúka dynamickejší dizajn, zreteľný posun v kvalite (napríklad mäkké plasty na prístrojovej doske a výplniach dverí), hospodárne pohonné jednotky, pokrokovú prevodovku a vyššiu mieru agility, ktorá je pre jazdu v mestskom prostredí úplne zásadná.
Prvé dodávky novej generácie Toyoty Yaris sa očakávajú v októbri 2011, základná cena novej generácie (3-dverový Yaris 1,0 l VVT-i) sa začína na 8 990 € (s DPH) - teda na rovnakej cenovej úrovni akú má súčasná generácia. Záujemcovia si môžu objednať nový Yaris u autorizovaných partnerov značky Toyota už teraz (od 5. 8. 2011).
V základnej cene sú všetky moderné bezpečnostné systémy vrátane 7 airbagov, protiblokovacieho systému ABS, elektronickej distribúcie brzdnej sily EBD, brzdového asistenta BA, systému riadenej stability vozidla VSC a protipreklzového systému TRC. Samozrejmosťou je výškovo i pozdĺžne nastaviteľný volant, výškovo i pozdĺžne nastaviteľné sedadlo vodiča a takisto zadné sedadlá delené v pomere 60:40.
Po prvýkrát je možné pre Yaris objednať novú prevodovku Multidrive S, dodávanú na želanie so zážihovým motorom 1,33 l. Multidrive S je ukážkou toho najlepšieho z technológie bezstupňových prevodoviek CVT automobilky Toyota. Teraz po novom ponúka i manuálny režim sekvenčného radenia, využívajúci sedem virtuálnych rýchlostných stupňov. Tie môže šofér voliť buď radiacou pákou, alebo pomocou páčok pod volantom.
Priemerná dĺžka vozidiel v segmente B je dnes približne 4 metre. Celková dĺžka nového Yarisa je 3 885 mm, čo znamená v porovnaní s predchádzajúcou generáciou nárast o 100 mm. Má skvelú obratnosť, oceňovanú najmä v mestskom prostredí; polomer otáčania je skutočne špičkový - iba 4,7 m.
Šírka zostáva na hodnote 1 695 mm, kým výška klesla o 20 mm na výsledných 1 510 mm. Celkový objem batožinového priestoru s dvojitou podlahou sa zväčšil na 286 litrov (nárast o 12 l), pri sklopení zadných sedadiel delených v pomere 60:40 je možné batožinový priestor zväčšiť na 768 l. Aby sa zvýšilo pohodlie pri manipulácii s batožinou, nakladací otvor rozšírili o 20 mm. Palivová nádrž má objem 42 litrov.
Pri tomto malom modeli je pre zákazníka obzvlášť zaujímavá voľba z troch motorov: zážihové agregáty 1,0 a 1,33 l VVT-i dopĺňa preplňovaný vznetový agregát 1,4 l D-4D.
Trendom súčasnosti je tzv. downsizing pohonných jednotiek, teda zmenšovanie zdvihového objemu pri zachovaní výkonových parametrov. Príkladnou ukážkou týchto snáh je zázrak miniaturizácie, zážihový trojvalcový motor Toyota 1,0 l VVT-i. Posledná verzia zážihového trojvalcového motora so zdvihovým objemom 998 cm3 v spojení s päťstupňovou manuálnou prevodovkou generuje maximálny výkon 69 k pri 6 000 ot./min a vyvinie najvyšší krútiaci moment 93 Nm pri 3 600 ot./min. Z pokoja na 100 km/h s ním Yaris zrýchli za 15,3 s.
Spotreba paliva sa podľa výrobcu znížila na výsledných 4,8 l/100 km, pričom emisie CO2 poklesli na 110 g/km. Určite možno tento motor v novom Yarise označiť za ideálnu voľbu pre krátke presuny predovšetkým v meste.
Pre zážihový agregát 1,33 Dual VVT-i sa rozhodnú najmä tí zákazníci, ktorí vyžadujú motor s vyšším výkonom a krútiacim momentom. Táto pohonná jednotka je ľahká a kompaktná, používa malé vŕtanie a dlhý zdvih, čo sa odráža vo zvýšenom výkone 99 k pri 6 000 ot./min a dostatočnom krútiacom momente, ktorého hladká krivka vrcholí na 125 Nm pri 4 000 ot./min. V spojení s novou prevodovkou Multidrive S potom vozidlo vykazuje spotrebu paliva iba 5,1 l/100 km a emisie CO2 na úrovni 118 g/km. Z pokoja na 100 km/h zrýchli za 11,7 s.
Kto preferuje spojenie vyššieho výkonu a nízkej spotreby paliva môže zvoliť vznetový motor 1,4 l D-4D, vybavený filtrom pevných častíc (DPF). Pohonná jednotka v spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou dosahuje najvyšší výkon 90 k pri 3 800 ot./min a maximálny krútiaci moment 205 Nm v pásme 1 800 až 2 800 ot./min. Spotreba paliva pritom klesla na 3,9 l/100 km a emisie CO2 na 103 g/km. Z pokoja na 100 km/h zrýchli za 10,8 s.