XIV. Rallye Senica 2001 - “Rýchla smrť” po záhorácky
Po dvoch rokoch sa opätovne objavila v slovenskom kalendári kedysi pravidelná súčasť domácej rely - Senica, ktorej organizátori však museli za šancu uskutočniť toto podujatie odviesť “primeranú” daň. Jednak bola súťaž už dlhšie pred samotným štartom pod drobnohľadom kompetentných štátnych inštitúcií a jednak museli usporiadatelia požiadať Slovenskú akadémiu vied o vypracovanie štúdie (a pochopiteľne ju aj zaplatiť) o prípadnom vplyve, ktoré by mohla mať spomínaná súťaž na životné prostredie.
Nečudo, že riaditeľ pretekov Milan Hôlka veľmi dôrazne apeloval na všetky posádky, aby pod hrozbou prísnych postihov stopercentne dodržiavali termíny obhliadok trate (išlo napokon o budúcnosť senickej rely) a hoci si na záverečnej tlačovke pochvaľoval disciplinovanosť jednotlivých aktérov, podľa našich zdrojov nie všetci pretekári mohli mať v tomto smere svedomie naozaj čisté...
Priam tropické júlové dni privítali na štarte 35 posádok, pred ktorými bolo takmer 290 kilometrov trate s pätnástimi rýchlostnými skúškami. Menším škrtom cez rozpočet bola pre senických organizátorov česká Rally Bohemia (štartovala týždeň pred Senicou), a neúčasť viacerých posádok mal na svedomí aj náš Prešov, po ktorom niektoré tímy nestihli načas pripraviť techniku.
A tak sme v Senici nevideli napríklad českých manželov Chvojkovcov či Zedníka s Pražákom, domáce štartovné pole bolo zasa ochudobnené o Tokára s Bodonom, Mátého s Bodnárom, Habermanna s Hadžiom, neštartoval ani Mozner či Mrozek. Pre takmer 40 tandemov pripravili senickí organizátori 15 rýchlostných skúšok (136 km) a hoci len desať percent povrchu tvorila šotolina, tá dokázala poriadne zamávať aj s ostrieľanými matadormi, o technike ani nehovoriac.
Za pozornosť stála najmä 13,5 km dlhá ereska Priepasné - Lipovec, veľmi nástojčivo pripomínajúca tankodrom, a práve tá znamenala pre viaceré posádky takpovediac “rýchlu smrť”. Na senických tratiach sa po prvý raz v sezóne 2001 mohli priamo konfrontovať úradujúci majstri (Chovanec - Holaň, Škoda Octavia WRC) s ambicióznymi kandidátmi na tento titul (Kulig - Horniaček, Toyota Corolla WRC), áosmičkovú garnitúru uzatvárali potom Fordy Rada Bujdoša a Čecha Vlastimila Neumanna.
Pretekár košického Stylexu si však opäť príliš nezajazdil a už v prvej rýchlostnej skúške (podobne obstáli aj ďalšie štyri posádky) rozšliapala jeho ambície porucha prevodovky. A keď asi v polovici pretekov zradila technika aj Neumanna, partiu v kráľovskej triede A8 rozohrávali ďalej už len Kulig s Chovancom. Posádku Matadoru však stíhala nezvyklá smola smolovitá, keď sa k viacerým defektom pridal aj výlet mimo trať a na dôvažok toho všetkého na kontroverznej ereske v Priepasnom poškodili matadoráci aj riadenie, rozbili vaňu a rozladili geometriu.
Kulig po celý čas laboroval len s jediným defektom a systémom štart - cieľ sa stal na záhoráckom tankodrome absolútnym víťazom. Hoci sledovať jazdecké umenie tohto viacnásobného poľského šampióna je zaskaždým nesporne pastvou pre oči, rozhodne viac nefalšovaného napätia ponúkla aj v Senici trieda N.
Náročná trať postupne riadne preosiala štartovné pole, postupne povypadávali viaceré posádky, pričom napríklad Horákovci, ktorí sa nadmieru dobre prezentovali v Prešove, totálne dokatovali evotrojkové Mitsubishi (našťastie bez vážnejších zranení) a až do konca sezóny sa už na slovenských tratiach neobjavili.
Poplašná správa prišla z deviatej eresky, kde údajne začalo horieť VW Polo Petra Gavláka, našťastie opäť išlo o menšiu poruchu, avšak žilinský pretekár sa musel rozlúčiť s vedúcou pozíciou v A5 a F2. “Bratovražedné” boje sa odohrávali v triede N, na čele ktorej si udržioaval v rámci možností mierny náskok na enkovom Subaru prešovský jazdec Tibor Cserhalmi.
Náročná trať ho však (a nielen jeho) neraz nútila zvoľniť tempo, nehovoriac už o tom, že na spomínanej šotoline dostala technika riadne zabrať, a napríklad k narazenej prednej maske si pridal Milan Liška aj prasknutú lyžinu. Neskôr Tiborovi zahaprovala zadná náprava, problémy s motorom mal aj Peter Haluška, avšak napriek všetkému došli v poriadku do cieľa, Cserhalmi tretí, Haluška na ôsmej pozícii celkovo. A mohlo sa oslavovať...
Žiaľ, nebolo tomu tak a nesporná snaha všetkých organizátorov, ktorých nasadenie sme mali možnosť vidieť na jednottlivých ereskách, zaplakala na záverečnom slávnostnom defilé, ktoré sa takpovediac zmenilo na odchod bez pocty. V slávnostnej hodine H totiž nebolo na rampe nikoho z kompetentných, kto by aspoň podaním ruky symbolicky poďakoval aktérom XIV. Rallye Senica za ich športový výkon, veď napokon celú - a nemálo náročnú súťaž - absolvovali v priebehu jedného - jediného dňa. Hovorí sa, že čert nikdy nespí. Pri slávnostnom vyhlásení víťazov by snáď nemuseli ani organizátori...
XIV. Rallye Senica v kocke
Dátum konania: 6. - 7. júla 2001
Štatút súťaže: majstrovstvá SR (koef. 2), Pohár Slovenskej republiky, voľná medzinárodná súťaž
Dĺžka trate: 288,90 km, 15 rýchlostných skúšok (135,80 km)
Charakter rýchlostných skúšok: 90 % asfalt, 10 % šotolina
Počet štartujúcich: 35
Počet klasifikovaných v cieli: 23
Počasie: teplo a sucho
Víťazi: Janusz Kulig - Emil Horniaček (PL), AMK Mikona - Toyota Corolla WRC (absolútni víťazi), T. Cserhalmi - M. Krajňák (SK), Mimex Motorsport, Subaru Impreza GT (skupina N), István Radó - Richard Nagy (H), Radó Rally Team - Honda Civic VTi (F2)
Výsledky XIV. Rallye Senica
- J. Kulig - E. Horniaček (A8) Toyota Corolla WRC 1:27:26,5 h.
- S. Chovanec - K. Holaň (A8) Škoda Octavia WRC +06:02,4 min.
- T. Cserhalmi - M. Krajňák (N4) Subaru Impreza +10:44,5 min.
- I. Babík - M. Břicháč (N4) Mitsubishi Lancer +12:56,2 min.
- M. Liška - M. Polák (N4) Mitsubishi Carisma +13:40,9 min.
- I. Radó - R. Nagy (N2) Honda Civic Vti +17:57,5 min.
- J. Hendrich - D. Hendrich (N4) Subaru Impreza 555 +18:41,8 min.
- P. Haluška - V. Marinica (N1) Suzuki Swift +22:06,8 min.
- P. Škultéty - V. Škultéty (N3) Peugeot 306 +22:24,2 min.
- E. Gartner - N.I. Wassnig (A5) Suzuki Swift +23:59,3 min.
- A. Podhájecký - A. Siska (HR) Škoda 100 +24:54,8 min.
- J. Marcinko- J. Harmanovský (N3) Peugeot 306 +25:06,9 min.
- R. Švidrnoch - V. Osička (A5) Škoda Felicia +29:44,0 min.
- F. Pjontek - M. Gengeľ (N2) Honda Civic +31:45,1 min.
- Ľ. Pollák - D. Švec (A7) Opel Astra Gsi +32:05,7 min.
- T. Kovács - I. Žúr (A5) Škoda Favorit 136 +34:28,8 min.
- L. Bálint - M. Solár (HR) Škoda 130 +34:44,1 min.
- M. Šišovský - Š. Lipovský (N1) Škoda Felicia +43:33,8 min.
- R. Čikor - V. Vavro (N3) Nissan Sunny Gti +44:53,3 min.
- M. Večerka - M. Sedláček (H) Škoda 100 +47:25,3 min.
- I. Béreš - S. Seman (N1) Škoda Favorit 136) +51:37,9 min.
- R. Ivanko - G. Senderáková (H) Škoda 100 MB +51:57,5 min.
- M. Tverďák - M. Terezčák (HR) VAZ 2106 +53:28,8 min.
Preteky nedokončili: R. Plaček - M. Kalus, V. Neumann - O. Slezák, P. Gavlák - A. Matušovič, M. Múdry - M. Rusinko, R. Zavadilík - M. Žák, P. Pospíšil - K. Vajík, R. Horák - E. Horáková, M. Krupko - R. Baran, R. Bujdoš - Ľ. Šlávka, J. Tomaštík - J. Vrečka, D. Slivka - D. Koběrsky, J. Hošták - M. Syn.
Alena Dudeková a Jaroslav Glovičko