XII. Rallye Prešov 2001 - Šarišom lietali triesky i pokuty
Prešovská rely, ktorá zvykla už tradične odomykať každý nový ročník v tejto automobilovej disciplíne, sa v sezóne 2001 uskutočnila ako v poradí druhé podujatie domáceho šampionátu v prvej polovici júna.
K zmene termínu viedli organizátorov viaceré, nielen ekonomické aspekty, ale to nebránilo skutočnosti, aby sa na tieto - ako ukázali posledné ročníky - čoraz populárnejšie preteky, neprihlásilo takmer 60 posádok, čo prevýšilo aj najodvážnejšie očakávania domácich usporiadateľov. Druhou stránkou mince bolo to, že trinásť sa ich hlásilo do skupiny Hobby rallye.
Samotnému podujatiu, ktorého centrum sa z objektívnych dôvodov (rozkopané okolie) muselo presťahovať z mestskej športovej haly do priestorov vysokoškolského internátu (a nie práve šťastlivo bolo situované aj servisné parkovisko), predchádzala menšia “love story”, na ktorú však zo desať zainteresovaných premiantov bude len sotva spomínať s láskou.
Pri obhliadke trate sa totiž čelne zrazili dve posádky - Ján Hošták a Martin Syn, trénujúci v protismere, si dôraznejšie, ako je zvykom, “oťukli” šarmantné novicky na tratiach slovenskej rely, Otíliu Leskovskú s Dankou Kapušanskou. Suma summarum - pozošívané tržné rany mužskej časti osadenstva, ktorá napokon na pretekoch ani neodštartovala.
Problémy s definovaním smeru obhliadky trate mali evidentne aj ďalšie tandemy, navyše niektoré z nich trénovali na “ostrých” autách, a tak riaditeľ pretekov Vladimír Bánoci siahol k netradičnému opatreniu a rukou takpovediac štedrou udeľoval (v niektorých prípadoch aj viacnásobné) pokuty. “Keď sa rúbe les, lietajú triesky,” krčil plecami stoicky nad rozvášnenými protestami. Napokon sa na štart XII. Rallye Prešov postavilo dovedna 45 tandemov, na ktoré v dvoch etapách čakalo 412 km s desiatimi rýchlostnými skúškami v celkovej dĺžke 136,5 km.
Aj keď prešovské podujatie nebolo zaradené, tak ako vlani, v zóne, tešilo sa veľkému záujmu domácich i zahraničných posádok. Medzi nimi však chýbal Janusz Kulig s Emilom Horniačkom, ktorí mali povinnosti v Poľsku, a tak najvážnejším kandidátom na celkové prvenstvo v súťaži bola posádka púchovského Matadoru a úradujúci majstri Slovenska, Stanislav Chovanec s Karlom Holaňom na wéercéčkovej Škoda Octavia.
V triede A8 nechýbali manželia Chvojkovci, ktorí prešovskú rely skúsili vôbec po prvý raz. Po neúspešnom vystúpení na Gemeri sa hotoval zabojovať Rado Bujdoš na exTrajboldovom Forde Escort a kvarteto triedy A8 doplnil Bedřich Habermann rovnako na Forde. Milan Chvojka si síce pred štartom pretekov poťažkal, že mu nesedí mokrý povrch, na úvodnom prológu ale predviedol pravý opak. V ďalšom priebehu pretekov však predsa len došlo na jeho slová, na šmykľavom povrchu vyletel z trate a prepadol sa do druhej desiatky štartovného poľa.
Smola aj tentoraz verne zotrvávala pri Radovi Bujdošovi, ktorý na piatej rýchlostnej skúške opustil proti svojej vôli cestu a stratil viac, než bolo zdravé. Pre neho to boli prvé (a zároveň aj posledné) preteky tejto sezóny, pri ktorých jeho Ford Escort prešiel úspešne cieľovou rampou.
Atraktívnosť druhého podujatia slovenského šampionátu mala pozdvihnúť aj skupina N, v ktorej bolo prihlásených šesť vozidiel, pričom dve posádky, Milan Liška - Martin Polák z českého Klub Fox Racing Teamu a domáci Tibor Cserhalmi - Martin Krajňák z prešovského Mimexu, mali národnú prioritu. Bez zaujímavosti nebolo ani zvyšné kvarteto, ktoré tvorili Máté, Múdry, Mrozek a Horák.
Mátéovci vypratali pozície súperom, keď svoje (exBujdošove) Mitsubishi poslali definitívne na strechu a súťaž sa pre nich predčasne skončila (“Zhučali sme do lesa ako vietor,” popisoval neskôr situáciu so šarmom sebe vlastným co-pilot košického Capricorn rallye teamu Karol Bodnár).
Znalosť domácej trate zahrala do karát slovenskému talentu - Cserhalmimu, ktorý dokázal držať krok s Chovancom. Pred svojimi súpermi v skupine N mal dostatočný náskok, avšak tí aj medzi sebou zvádzali v prvý deň tuhý boj. V druhej etape už boli časové rozdiely dosť veľké, a tak sa každý z nich snažil strážiť svoju pozíciu.
Na novom vozidle srdnato bojovali súrodenci Horákovci a napokon skončili na 5. pozícii absolútne. V F2 zaujala česká posádka na kitovom Forde Petr Zedník - Milan Pražák, ktorí sa od úvodu pretekov držali na prvej priečke svoje skupiny.
V prvý deň sa im síce snažil život skomplikovať Rado Mozner s Petrom Vejačkom na Škode Octavii Kit Car, avšak už v závere úvodnej etapy mal košický tím problémy s technikou. Tesne pred odovzdávaním áut do “úpéčka” im zhasol motor, ale akoby zázrakom ho vtedy ešte dokázali priviesť k životu. Neskôr sa ukázalo, že príčinou bol pokazený alternátor, a ten ich potom aj vyradil z bojov druhej etapy.
V úlohe “šoumena” slovenskej rely zostal pri Bérešovej absencii maďarský pretekár István Radó na Honde Civic, ktorý svojou jazdou nielenže potešil oči fanúšikov, ale navyše aj skončil na 6. mieste absolútneho poradia. Medzi produkčnými automobilmi s objemom do 1400 cm3 jasne dominoval Prešovčan Peter Haluška (na Suzuki Swift), ktorý “preskočil” i silnejšie cestovné automobily a skončil na 11. mieste absolútne.
Pri neúčasti Petra Gavláka sa súboj v triede A5 sústredil medzi kvarteto posádok, z ktorých najlepšie vyšiel tandem košického Impulzu Ivan Lukáč - Anton Stropkovič. S viac ako dvojminútovou stratou skončil za ním Moravia Team Dalibor Slivka - Pavel Koběrsky. Smolu mal Janko Hudák s Marcelom Kollárikom, ale aj popradská posádka Tibor Kovács - Ivan Žúr, ktorej pilot dostal vodičský preukaz len dva týždne pred podujatím.
Cieľovou rampou na tomto podujatí neprešiel ani Martin Tokár so svojím strieborným Hyundaiom coupé, ktorému sa stala osudnou siedma rýchlostná skúška. Podobne ako on smútil aj Popradčan Bedřich Habermann, ktorý na šiestej erske narazil na kameň (údajne sa oň postarali príliš roztatárení “tiežfanúšikovia”) a techniku razom “znepojazdnil”.
Vari najväčšou expanziou sa v Prešove preslávila trieda Hobby rallye, keď sa na štart pretekov postavilo 13 posádok rozdelených do dvoch výkonnostných tried. Cieľom napokon neprešli tri z nich, no z tých, ktoré mali diváci možnosť vidieť na trati, najviac zaujala Škoda 100 s posádkou A. Podhájecký - A. Siska. Tí dosiahli aj najlepší čas spomedzi všetkých “háeriek”.
Aj keď počas celého podujatia diktovala tempo matadorácka posádka, predsa sa len na RS 8 v Petrovciach musela skloniť pred mladým Cserhalmim, ktorý túto eresku vyhral. Ak teda niekto očakával, že Chovancovo WRC nenájde v desiatich rýchlostných skúškach premožiteľa, jednoducho sa mýlil a musel prijať prosté poznanie, že v rely môže byť všetko inak.
Spomínaná skutočnosť naznačila, že Chovancova Škoda v závere pretekov nepočúva tak, ako by mala. Pred začiatkom poslednej, desiatej RS, si totiž jej elektronika postavila hlavu, a posádka z nej bola takmer štvrť hodiny úplne “na tvrdo”. Napokon po odpojení baterky a známej terapii šokom auto ožilo a bezpečne dorazilo do cieľa RS 10 i celej prešovskej rely. Posádka Matadoru si tak pripísala prvé slovenské body a vyrovnala bodový náskok poľského dominátora Janusza Kuliga. Boj o prvého majstra tretieho tisícročia sa však ešte len začínal...
Rallye Prešov v kocke
Dátum konania: 9. - 10. júna 2001
Štatút súťaže: majstrovstvá SR (koef. 2), Pohár Slovenskej republiky, voľná medzinárodná súťaž
Dĺžka trate: 412,05 km, 10 rýchlostných skúšok (136,40 km)
Charakter rýchlostných skúšok: asfalt
Počet štartujúcich: 45
Počet klasifikovaných v cieli: 31
Počasie: I. etapa - daždivo a mokro, II. etapa - teplo a sucho
Víťazi: Stanislav Chovanec - Karel Holáň (CZ), Matador rally team -Škoda Octavia WRC (absolútni víťazi), T. Cserhalmi - M. Krajňák (SK), Mimex Motorsport, Subaru Impreza GT (skupina N), Petr Zedník - Milan Pražák (CZ), Ford Autoeden Kroměříž, Ford Escort Kit car (F2)
Výsledky XII. Rallye Prešov
- S. Chovanec - K. Holaň (A8) Škoda Octavia WRC 1:29:34,6 hod.
- T. Cserhalmi - M. Krajňák (N4) Subaru Impreza GT +0:39,1 min.
- M. Liška - M. Polák (N4) Mitsubishi Carisma +2:58,5 min.
- P. Zedník - M. Pražák (A7) Ford Escort Kit Car +3:37,9 min.
- R. Horák - E. Horáková (N4) Mitsubishi Lancer +6:52,1 min.
- I. Radó - S. Nagy (N2) Honda Civic +7:01,4 min.
- B. Veszprémi - E. Veszpréminé (A7) Peugeot 205 Gti +7:28,1 min.
- A. Mrozek - J. Slovák (N4) Mitsubishi Lancer Evo 4 +8:10,5 min.
- I. Lukáč - A. Stropkovič (A5) Škoda Felicia +9:13,5 min.
- M. Múdry - R. Rusinko (N4) Ford Escort Cosworth +9:31,1 min.
- P. Haluška - V. Marinica (N1) Suzuki Swift +10:19,4 min.
- D. Slivka - P. Kobiersky (A5) Škoda Felicia +11:18,6 min.
- L. Magda - J. Magda (A6) Škoda Felicia +14:52,0 min.
- M. Chvojka - H. Chvojková (A8) Ford Escort Cosworth +14:54,1 min.
- R. Čikor - P. Vavro (N3) Nissan Sunny +18:29,8 min.
- J. Marcinko - J. Harmanovský (N3) Peugeot 306 +21:28,2 min.
- M. Šišovský - V. Lieskovec (N1) Škoda Felicia +23:15,3 min.
- R. Bujdoš - Ľ. Šlávka (A7) Ford Escort Cosworth +26:38,5 min.
- I. Béreš - S. Seman (N1) Škoda Favorit 136 +50:44,9 min.
Historické vozidlá
- M. Kundis - P. Kravárik Škoda Octavia TS 1200 1:57:38,2 hod.
- R. Ivanko - G. Senderáková Škoda 1000 MB +5:39,2 min.
Hobby rallye
- A. Podhájecký - A. Siska (HR1) Škoda 100 1:41:35,9 hod.
- P. Lučko - P. Bodnár (HR2) Opel Kadet +3:28,3 min.
- L. Bálint - M. Solár (HR1) Škoda 130 LR +10:16,2 min.
- T. Nagy - R. Nagy (HR2) VW Golf Gti +11:42,2 min.
- V. Hudy - J. Frisch (HR1) Škoda 130 L/A +15:05,3 min.
- F. Blaščík - M. Hlaváč (HR2) VW Golf Gti +15:46,6 min.
- K. Kavárnik - P. Tyč (HR2) VAZ 2103 +16:47,1 min.
- L. Rišpán - P. Kerekeš (HR2) Lada 2106 +22:55,7 min.
- J. Pabiš - J. Krížovský (HR1) Škoda 100 +30:27,4 min.
- R. Novák - J. Novák ml. (HR1) Škoda 130 RS +35:19,9 min.
Nedokončili: B. Habermann - I. Hadžia, R. Mozner - P. Vejačka, P. Máté - K. Bodnár, Ľ. Pollák - D. Švec, M. Tokár - J. Nagy, J. Hudák - M. Kollárik, F. Pjontek - M. Gergeľ, P. Škultéty - V. Škultéty, S. Bogár - R. Bacsó, T. Kovács - I. Žúr, O. Leskovská - D. Kapušanská, M. Tverďák - M. Terezčák, V. Pavlišin - J. Molnár, P. Petričko - M. Šuták.
Alena Dudeková a Jaroslav Glovičko