Vzniká nová FOTA. Vybojuje pre tímy F1 spravodlivejšie prerozdeľovanie?
Po zmene majiteľov čaká F1 turbulentná sezóna. Bude sa hrať o nemalé peniaze pri prerozdeľovaní príjmov.
Liberty Media Group vytvorila pre F1 novú riadiacu jednotku Formula One Group, ktorá má nahradiť Ecclestonovu Formula One Management a cez ňu bude riadiť finančné toky a operácie.
Prerozdeľovanie peňazí roky diktoval Bernie Ecclestone cez Zmluvu Concorde (Concorde Agreement), ktorá od roku 1981 upravovala vzťahy medzi FIA a tímami F1. Jej posledné dve verzie z rokov 2009 a 2013 sa rodili nesmierne ťažko, lebo štyri špičkové tímy dostali 65% z celkových platieb tímom a na zvyšné sa ušlo iba 35%! Aj vďaka tomu sme tento rok prišli o ďalší tím (Manor) a tímy dúfajú, že sa prerozdeľovanie s novým vedením upraví spravodlivejšie.
Buďme však realisti. Američania nekúpili F1 preto, aby sa stali filantropmi, ale preto, aby aj oni zarobili, ako sa najlepšie dá. Ich prednosťou je, že po skúsenostiach s americkým prístupom k marketingu a novým médiám môžu kráľovskú disciplínu oživiť a nielen priblížiť k divákom, ale aj pritiahnuť ďalšie peniaze nových partnerov. A to by znamenalo vyššie príjmy akcionárom aj aktérom (tímom).
Záujmy tímov sa snažila zastávať od roku 2008 FOTA (Formula One Teams Association). Tá vznikla na podnet bývalého prezidenta Ferrari, Luca Montezemola, v lete 2008 a sprostredkovávala rozhovory medzi tímami a FIA. Jej sila však postupne slabla. Niektoré tímu ju opustili a v roku 2014 FOTA definitívne ukončila svoju činnosť. S novým vedením tímy teraz vidia nový zmysel vyjednávania a na stole je vznik novej FOTA, respektíve obnovenia jej činnosti.
Pochopiteľne hlavným bodom budú peniaze a snaha zrušiť takzvaný Constructors Championship Bonus, ktorý dostávali tímy Mercedes, Ferrari, McLaren a RedBull. Iniciatíva však logicky neprichádza z týchto tímov a to tímy rozdeľuje. Je celkom možné, že stojíme na prahu nového sporu, pretože kto sa dobrovoľne vzdá vyšších príjmov? S novými majiteľmi sa teda pootvárajú staronové témy a problémy, čo znamená, že nás čaká veľmi zaujímavá (turbulentná) sezóna minimálne v paddocku.