Víťazný Lotus 77 spod Fuji 1976
Žiaľ, dnes som dostal správu, že zomrela manželka Maria Andrettiho. Smutnú správu preto zakryjeme spomienkou na čierny Lotus Maria Andrettiho, ktorý na Moste pilotoval Gregory Thornton.
Angličan je jedným z najväčších mien pretekov historických krásavíc a okrem starých efjednotiek štartuje aj na športových špeciáloch. V Moste napríklad sedlal aj slabší, ale krásny Chevron B8. Thorntonovou srdcovkou je však krásny Lotus 77 Ford Cosworth z roku 1976.
Tento nádherný model je akýmsi prechodom medzi úspešnou 72-kou a novými autami s vnútornou aerodynamikou reprezentovanými 78-kou a 79-kou. Auto splnilo svoj účel a počas šestnástich štartov v sezóne 1976 s ním Mario Andretti vyhral slávne posledné preteky sezóny pod horou Fuji, kde Lauda (Ferrari) pre dážď odstúpil a Hunt (McLaren) vyhral svoj jediný titul. Napriek menšej sláve si však 77-ka drží štýl čierno-zlatej kombinácie JPS a vždy poteší oko aj ucho každého zmyselníka. V Moste bol Lotus 77 po obidva dni druhý v triede Fittipaldi a celkovo sa pohyboval na 4.-5.mieste.
Kabát elegána JPS však 77-ka nenosila sama. Hneď vo vedľajšej garáži sa k nej túlila mladšia 91-ka z roku 1982. Jedno z posledných áut, ktoré konštruoval legendárny Colin Chapman (spolu s Martinom Ogilviem a Tony Ruddom). Ani tento Lotus však veľa vody nenamútil, keď v poslednej sezóne vozidiel s vnútornou aerodynamikou získal Elio de Angelis trochu šťastné víťazstvo v Rakúsku až potom, čo pre poruchu odstúpili Piquet (Brabham) aj Prost (Renault) a Talian za sebou v závere zubami nechtami držal Keke Rosberga (Williams). Na Most 91-ku priviezol Japonec Katsuaki Kubota, ktorý v triede Head (aj absolútne) v prvých pretekoch skončil štvrtý a v nedeľu bol po kolízii diskvalifikovaný.