Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Formula 1

Víťazi a porazení

Thursday, 12. 06. 2008 - 00:11, Martin Trenkler   

Víťazi a porazeníAk by mi niekto položil otázku, ktorá je moja najobľúbenejšia veľká cena, bez váhania by som povedal Monako. Rovnakú odpoveď by ste dostali asi od hociktorého novinára či fotografa F1. Monte Carlo je len jedno.

Väčšina Monačanov svoju slávnu Grand Prix neznáša. Hluk a množstvo turistov, ktorí zaplavia ulice kniežatstva, idú na nervy. Domorodci vtedy odchádzajú do romantických kopcov Provensálska a svoje apartmány radi prenechajú bláznom, ochotným za celé divadlo zaplatiť nemorálne sumy peňazí. Veľká cena bola stvorená pre Monako a Monako bolo stvorené pre Formulu 1. Unikátnosť a krása vytvárajú podmienky pre umenie tvorby peňazí, exhibície peňazí a ich masívne míňanie. Len počas prechádzky monackým prístavom, ktorý lemuje okruh F1, si uvedomíte, čo to znamená byť viac, než len stredná vrstva. Miliardy stavené do luxusných jácht hompáľajú vlny Stredozemného mora a vibrujúcich melódií. V Monaku sú šťastní všetci – boháči aj tí, ktorí jachty obdivujú z cesty a túžobne premýšľajú, ako to tam asi vyzerá. Tí, ktorí žijú svoj sen a tí, ktorí snívajú a kujú plány, že raz budú žiť rovnaký sen. Lenže na to, aby ste snívali, musíte najprv zaspať, a v spánku toho veľa nevyriešite. Takže späť do reality krutých dní, verejnej leteckej dopravy, panelových činžiakov a radov všakovakých úradov... Napokon, s peniazmi sú tiež len starosti, veď čo nemáme, aspoň neminieme. A okrem toho, Slovensko patrí do tej šťastnejšej svetovej populácie, či tomu chceme veriť, alebo nie.

Martin Trenkler;_w4d8098.jpg

Kraj slnka?

Predpoveď hlásila pre celú južnú Európu zamračené s občasným dažďom. Monako býva rovnako zaliate šampanským aj slnkom. Už na rakúsko-talianskych hraniciach nás prudký lejak takmer strhol z cesty... S mojou nastávajúcou sme vyrazili na dovolenku snov už týždeň pred veľkou cenou. Skontrolovali sme, či vo Florencii ešte stojí Michelangelov Dávid a či v Pise ešte stojí podozrivo šikmá veža. Čarovné Taliansko s ešte čarovnejším Toskánskom sme opustili smerom na Janov a Nice (prešli sme dokonca aj mesto Massa). Vždy som tvrdil, že Azúrové pobrežie a Provensálsko je najkrajší kút v šírom svete. Mať zvyšných pár miliónov (EUR), vedel by som si predstaviť svoju starobu v tomto kraji. Napríklad aj v takom domčeku, v akom sme bývali: neďaleko Nice, v stredovekom Haut de Cagnes, na kopci s výhľadom na more, aj na provensálske kopce. Len samotná jazda uzučkými kamennými uličkami bola dobrodružstvom a zakaždým privádzala moju snúbenicu do zúfalstva. Zabudnuté francúzske cesty sú rajom pre šoférov. Od mora len pol hodinová jazda vás privedie do nádherných kopcov s údoliami veľkými ako Grand Canyon. Zakaždým narazíte na nejaké stredoveké kamenné mestečko, väčšinou vložené do strmého úpätia. Dovolenka, žiaľ, uplynula rýchlejšie, než by sa nám páčilo a vo štvrtok pred veľkou cenou sme už nasadili pracovné tempo.

Martin Trenkler;_w4d8175.jpg

Víkend celebrít
V rovnaký víkend ako Grand Prix Monako odštartovali v Amerike iné slávne preteky – 500 míľ Indianapolis. Americkí usporiadatelia dali médiám dopredu zoznam prítomných celebrít aj s ich stručným zdôvodnením, prečo sú slávni. Tam niekde začína (alebo pokračuje?) rozdiel medzi americkými pretekmi a európskymi: komu konečne napadne poskytnúť rovnaký servis aj v F1? Novinárska a fotografická obec dlho postávala v padoku, kým zazrela a zidentifikovala hviezdy ako speváčku Nicole Scherzinger z Pussycat Dolls, gitaristu Edge z U2, motorkára Caseyho Stonera so slovenskou manželkou Adrianou, príšerného režiséra Quentina Tarantina, menej slávnu sestru Danni Minogue, ex-Mrs Stalone Brigitte Nielsen, bollywoodske herečky Raima Sen a Riya Sen (krásne ako sen), muzikanta Cliffa Richarda, či najslávnejšieho „daddyho“ P Diddyho, ktorého moji mierne starší kolegovia nepoznali ani po mene (ani po tom predchádzajúcom mene). A zabudol som na najslávnejšieho sadomasochistu na svete Maxa Mosleyho, ktorý nás tiež poctil svojou prítomnosťou. Dokonca atmosféru vybičoval natoľko, že sám knieža Albert odkázal Ecclestonovi, že Mosleyho nechce vidieť na štartovom rošte a že ochranka dohliadne na to, aby sa prezident FIA k nemu nedostal.

Martin Trenkler;4386351515.jpg

Z Alpes Maritimes prichádzali ponad monackú skalu tmavé mračná, zdroj nejednej prehánky tohto víkendu. Piloti tradične prichádzali do padoku loďkami a hneď po voľných tréningoch rýchlo odplávali späť do pokoja hotelových izieb. Môj kamarát rakúsky vinár Willi Opitz zatiaľ hostil hostí Kimiho Räikkönena na Fínovej prenajatej jachte. Na inej, v neďalekom susedstve, kolísali azúrové vlny aj slovenských miliardárov, aj mega-Inda Vijaya Mallyiu s mega-jachtou ovenčenou jeho značkou pivno-leteckej spoločnosti Kingfisher. Monako je jedna veľká party a žiadna svetová firma nemohla zaostávať za inou nadnárodnou jachtou.

Martin Trenkler;_w4d8420.jpg

Piloti ako modeli

V piatok útočia na monacké prechody pre chodcov len juniori z GP2 a Porsche Supercup. Piloti F1 buď oddychujú, alebo trasú rukami všetkých dôležitých sponzorov, ktorí sa na nich tešili viac, než piloti na nich. V hoteli Le Méridien usporiadala firma Amber Lounge (ktorú vlastní sestra ex-Ferraristu Eddieho Irvina Sonia Irvine) módnu prehliadku najmladšej dcéry Bernieho Ecclestona – Petry Ecclestone. Pánsku kolekciu „FORM“ predvádzali samotní piloti F1 ako Lewis Hamilton, Mark Webber, David Coulthard, Nico Rosberg, Jenson Button, Adrian Sutil, Nelson Piquet jr a tester Vitantonio Liuzzi.

Martin Trenkler;4386227476.jpg

Na žiadosť Ecclestonovcov som prehliadku fotil odtiaľ, kde to bolo najzaujímavejšie – zo zákulisia. Myslím, že ani jedna z modeliek nebola z britských ostrovov, ich jazyku som síce nerozumel, ale znel nejako slovansky. Zatiaľ čo pod oknami na nádvorí tiekli hosťom kokteily z Martini dolu krkom, po krk príprav mali vyhladované a vystresované modelky. Atmosféru v zákulisí rozvírila nejaká Victoria Silvstedt, očividne hviezda večera. Teda aspoň sa tak správala. Obluda transvestitských rozmerov mi zakázala fotiť, kým jej nedajú mejkap. A to aj napriek tomu, že jej už vtedy pomaly padal dole ako omietka. O poschodie nižšie skúšali piloti, ukrytí za plentou, šatstvo z dielní Ms Ecclestone. Webber prišiel aj s priateľkou/manažérkou Ann Neal, s ktorými som prehodil pár slov, zatiaľ čo všetci svorne čakali na začiatok prehliadky. Hviezdni jazdci medzi sebou žartovali o svojom novom dramatickom výzore. Čakalo sa len na Lewisa Hamiltona, ktorý tesne predtým absolvoval ešte akciu na jachte jedného zo sponzorov McLarenu. Podľa bontónu presne o ôsmej, príchodom kniežaťa Alberta, prehliadka dostala zelenú. Lewisovi odišiel na kabáte zips a niekoľko asistentiek hekticky dorábalo, čo sa ešte dalo. Mierne vystresovaný vicemajster sveta ešte žiadal o pomoc prítomné šéfky: „Čo mám vlastne robiť? Nikto mi nedal brífing!“ Nejako podobne nešťastne vyzeral aj Nico Rosberg. Len večne nezaujatý Nelson Piquet postával v kúte sám a rozmýšľal o budúcnosti po Formule 1. Začalo prvé kolo prehliadky. Pani s vysielačkou organizovala kto, kedy a s čím pôjde. Vysmiati piloti utekali späť za plentu, aby sa bleskurýchle prezliekli do iného modelu. Stále mierne vyplašený Hamilton hneď „brífoval“, čo má robiť, kam má ísť, ako sa má tváriť...skúšal si pózy, radili mu aj ostatní jazdci-modeli. Títo jedinci dokážu majstrovsky manévrovať s formulou 1 po úzkych uličkách, ale na prechádzku po móle potrebujú pomaly mapu a technický brífing. Všetko bolo rozrátané na milisekundy; hneď ako sa Nelson Piquet vrátil z móla, ešte medzi dverami ho schmatli, vyzliekli, v momente mu nasadili iné šatstvo, manuálne obrátili von z dverí a skôr než sa spamätal, bol už späť na móle. Lewis zatiaľ stihol poobzerať modelky v bikinách, napokon hodil na seba staré rifle a ešte staršie tričko a zmizol po schodoch do svojej hotelovej izby. Podobne ani iní piloti nečakali a radšej sa pobrali do izieb snívať o optimálnych prejazdoch monackých zákrut.

Martin Trenkler;4412867269.jpg

V rámci prehliadky prebehla aj aukcia cenností, kde licitovali formuloví milionári a miliardári ako šéf Force India Vijay Mallyia, Bernie Ecclestone a Kimi Räikkönen. Kimi veselo debatil s Heikkim Kovalainenom a na dražbe kúpil 30-ročný Chevrolet Corvette za 200 tis. EUR, ktorý patril istej Sharon Stone. Mallyia pre zmenu zadovážil do rodinnej zbierky klavír Eltona Johna a zbavil sa opachy jachty, myslím piatej najväčšej na svete. Ešte že všetko pre charitu... Ako krásne sa vedia milionári zbaviť toho, čo nepotrebujú, v mene vyšších princípov. Pánboh zaplať.

Martin Trenkler;4413363693.jpg

Akcie aj na trati

V sobotu začalo kropiť už od rána, lenže ťažké mraky napokon počkali a nechali pilotov F1 kvalifikovať sa na chladnejšej, ale suchej trati. Ku prekvapeniu všetkých, ale najmä seba samého, preťal cieľovú čiaru ako najrýchlejší Felipe Massa. Brazílčan Monako nemá veľmi v láske, o to viac ho prekvapil skvelý výsledok. Menej prejavov spokojnosti ukázal jeho kolega Kimi Räikkönen, ktorý by zaiste preferoval Pole Position na trati, kde sa nedá predbiehať (ako zistil hneď nasledujúci deň). Lewis Hamilton nemohol v tej chvíli tušiť, že vyhrať sa dá v Monaku aj z tretieho miesta, najmä keď sedí v McLarene. Uvážte sami – Ferrari vyhralo v Monaku od roku 1950 len osemkrát. Z toho z Pole Position len v roku 1979 a naposledy pred siedmimi rokmi. McLaren vyhral od roku 1984 v Monaku štrnásťkrát.

Martin Trenkler;4413485706.jpg

A to som nepočítal pätnáste, ktoré k nim pridal Lewis Hamilton o deň neskôr. Lialo už od skorého rána. Kým som z padoku došiel k tunelu, nafotil Porsche Supercup a vrátil sa späť do sucha media centra, zmokol som do poslednej nitky. Pred Drivers Parade vykuklo slnko a jednému by sa mohlo zdať, že preteky odtancujeme na suchom asfalte. Lenže predpoveď hlásila dážď pár minút pred druhou popoludní. Cestou na štartový rošt padli prvé varovné kvapky. Grid pred štartom je hotová džungľa a nie fotenie, ale pohyb na ňom bol prakticky nemožný. Množstvo všakovakých hostí zahltilo úzku cestu, takže po chvíli snaženia bol najvyšší čas utekať smerom k prvej zákrute, skôr než trať zavrú. Náramný lejak zachvátil celé Monako v posledných momentoch pred štartom. Chvíľu trvalo, kým sme vyzliekli pršiplášte, no napokon na okruh zasvietilo aj slnko. Tak ako toľkokrát predtým, aj teraz prešiel ulice Monte Carla najlepšie McLaren. Víťaz Lewis Hamilton bravúrne zvládol náročný terén a do cieľa došiel pred rastúcou hviezdou Poliaka Roberta Kubicu na BMW-Sauber a tretím Felipem Massom. Kimi Räikkönen spravil pri výjazde z tunela hlúpu chybu a zlikvidoval bodové šance za 4. miesto Adrianovi Sutilovi na Force India, a to len pár minút pred koncom pretekov. Niet divu, že Nemcovi aj mechanikom tiekli slzy. Kimi za svoju hlúpu chybu nedostal žiadnu penalizáciu. Ruleta monackého kasína tentoraz venovala svoje bohatstvo Hamiltonovi. Ako vrtké je šťastie, pomysleli sme si o dva týždne v Montreale.

Martin Trenkler;4412909087.jpg


Ó Kanada...

Kanada ešte nie je USA, ale tiež to už nie je Európa. „Nie som Američan! Som Kanaďan!“ – zdôrazňoval nám ostro taliansky majiteľ reštaurácie. Quebecká francúzština je podľa mojich neznalých uší dosť nepekným jazykom, a kanadská angličtina je absolútne americká. Montreal nie je ani taký krásny, ako skôr zaujímavý, s príjemnou atmosférou, širokými priestranstvami a vzdušnými ulicami. V noci mesto skutočne ožíva, ľudia zaplnia ulice, kluby aj reštaurácie. Ulicami sa rozlieha živá hudba a nekončiace akcie. Latinská štvrť pri rue St. Dennis ponúka reštaurácie od výmyslu sveta a historické centrum pri rieke prechádza do moderných štvrtí mrakodrapov. Nedostatky mesta nahrádza skvelá atmosféra čulého nočného života. Pamela Anderson napríklad hosťovala v šou Hawaian Tropic Girls. Finalistky boli tradične nasledujúci víkend na štarte 24-hodinových pretekov v Le Mans.

Martin Trenkler;4518781619.jpg

Montrealský víkend F1
Neuveriteľné, aká obrovská je rieka Saint Lawrence, tečúca cez Montreal. Na ostrove Notre-Dame uprostred rieky, leží okruh Gillesa Villeneuva. Podobne ako Monako alebo Melbourne, aj Montreal má svoj nezameniteľný mestský charakter a čaro, ktoré mu dodáva aj prírodný park, na ktorom leží. Množstvo bobrov, vtáctva a motýľov dokresľujú čaro okruhu, na ktorom akákoľvek chyba môže skončiť katastrofou. Podobne ako v Monaku aj tu sú miesta, kde sa k autám dostanete na dosah ruky. Pri výjazde z vlásenky pred poslednou rovinkou som mal pocit, že som až príliš blízko a rany z vystrelených zvyškov gúm naozaj boleli. Nikdy som netušil, ako blízko je trať od St. Lawrence; na istých miestach asfalt od rieky delí len múr a asi meter pôdy, ktorou vedie naša prístupová cesta okolo okruhu.
Vysoké teploty a ešte vyššia vlhkosť vzduchu dávali zabrať a presne na konci kvalifikácie začal intenzívny lejak, ktorý mal hroziť aj v nedeľu pred pretekmi. Lewis Hamilton zbožňuje nebezpečné okruhy. Nevedno ako dokázal zvíťaziť v kvalifikácii až o 6 desatín sekundy pred druhým Robertom Kubicom. Kimi Räikkönen stačil len na tretie miesto. Okruh sa pilotom rozpadával doslova pred očami, či už to bolo vysokou teplotou, alebo zlou údržbou. Bolo to ako jazdenie na ľade – vybočte len 5 centimetrov z ideálnej stopy a skončíte v múre.
Preteky odštartovali ideálne – Lewis Hamilton si vybojoval stabilný náskok, až kým nevybehlo Safety car. Onedlho na to vošli do boxov Hamilton, Räikkönen, Kubica, Alonso a Rosberg. Räikkönen s Kubicom zbadali červené svetlo na konci uličky boxov a stihli zastaviť. Hamilton a Rosberg si všímali skôr kolegov pred sebou a zapríčinili tak hlúpu kolíziu; Hamilton vrazil do Räikkönena a Rosberg do Hamiltona. Pre Räikkönena to bolo takmer karmické – za to, čo spravil v Monaku Sutilovi. Hamilton aj Rosberg zaplatili desiatimi miestami na štarte na Veľkej cene Francúzska. Len nevedno prečo odišiel Kimi z Monaka bez podobnej pokuty...

Martin Trenkler;4517195751.jpg

Konečne Kubica!
Robert Kubica správne pochopil, že tento rok nemá k dispozícii správne auto, ale pokiaľ mu chcú vedúci pretekári darovať víťazstvo, nebude sa tomu určite brániť... Všetci sme vedeli, že Kubica tento rok vyhrá, otázne bolo kedy. Tím BMW-Sauber prežil deň snov -- prvé aj druhé miesto vďaka Nickovi Heidfeldovi. Nešťastne nevyzeral ani nešťastník David Coulthard, ktorý možno vo svojej poslednej sezóne získal aspoň jedno pódium. Deň po pretekoch som na Youtube pozeral video, kde 14-ročný Robert Kubica predvádzal jazdu na motokáre na varšavskom námestí. Už vtedy o ňom moderátor hovoril ako o najväčšej šanci Poľska vo Formule 1. Pod pódiom som si konečne spomenul, ako znie poľská hymna a bol som šťastný a hrdý, že je to Superkubica, kto sa na nás díva z najvyššieho stupienka pódia. Jeho veľká krajina oslavovala veľký deň, a my sme ho oslavovali s nimi.

Martin Trenkler;4535144556.jpg


Fotogaléria F1 Monaco Grand Prix 2008


Fotogaléria F1 Canadian Grand Prix 2008





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri