Vettel porazil mercedesy!!!
Prvá veľká cena sezóny F1 sa stala korisťou Ferrari. Predznačuje to koniec hegemónie Mercedesu, alebo je to náhoda?
Po vlaňajšom hluchom roku si Taliani znova zaspievali hymnu! Lepšie načasovanie a súhra okolností vrátila dnes Vettela zo zastávky v depe pred Hamiltona a červení už pozíciu nepustili. Pre Ferrari je to 225 víťazstvo na ktoré čakali od septembra 2015 a pre Vettela 43 víťazstvo, ktorým potvrdil štvrtú priečku v historických tabuľkách za Schumacherom, Hamiltonom a Prostom.
V zásade to boli pokojne preteky. Hamilton udržal vedenie aj po štarte a Vettel si dal pozor na Bottasa. „Bol som trochu nervózny. Pretočili sa mi kolesá, ale udržal som pozíciu," opisuje pilot Ferrari. V poradí Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkonen a Verstappen sa potom piloti vozili až do zastávky v depe.
Ako prvý išiel v 17.kole Hamilton, ktorý sa celé preteky sťažoval na pneumatiky. Na trať sa vrátil za Verstappenom na piatom mieste, čo sa zakrátko ukázalo, ako zásadný moment veľkej ceny Austrálie. Holanďan statočne držal pozíciu a Angličan strácal cenný čas. Ferrari si pozorne prepočítalo koľko potrebuje vyjazdiť Vettel, aby mal šancu vrátiť sa po výmene pneumatík pred Hamiltona a zavolali Nemca o šesť kôl neskôr. Červení tak bez väčších stresov vypustili Vettela na trať tesne pred dvojicu Verstappen-Hamilton a to, ako sa neskôr ukázalo, rozhodlo celé preteky.
„Zostal som zaseknutý za redbullom, no to sa v pretekoch stáva," skonštatoval v cieli Hamilton, ktorý sa po zastávke Verstappena zaradil za Vettela na druhé miesto, no na ferrari dnes jeho mercedes nestačil. „Trápil som sa s pneumatikami," vysvetľoval Angličan. Športovo však pogratuloval Vettelovi aj Ferrari a víkend vníma ako sľubný bodový vstup do sezóny.
Tretí došiel Valtteri Bottas, ktorý v Mercedese debutoval. „Tím ma prijal veľmi pekne a odvádza tvrdú prácu, za čo sa im chcem poďakovať. Urobili sme dnes maximum, no červení chlapci boli rýchlejší, ako my," priznal čestne Bottas. Fín však rozhodne nesklamal. V závere bol rýchlejší ako Hamilton, no s rešpektom sa nesnažil lídra tímu atakovať a rozhádzať si to s ním hneď na začiatku. Ktovie, ako by to dopadlo, keby mal väčšiu guráž a voľnú ruku.
Ak sme po testoch v Barcelone mysleli, že Ferrari iba robí svaly, tak sme sa asi mýlili. Červení naozaj ukázali, že sa ich potenciál zvýšil na úroveň Mercedesu, čo nám dáva prísľub napínavejšej a vyrovnanejšej sezóny. Kimi Räikkonen, ktorý v Melbourne došiel na štvrtom mieste, potvrdil silu Ferrari v predposlednom kole, keď zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov. Otázne teraz ostáva, ako zareaguje Mercedes a či Ferrari výkonnosť udrží.
Dôležitým zistením z austrálskej veľkej ceny je, že pneumatiky majú oveľa dlhšiu životnosť. Pirelli vedelo, že s väčšou styčnou plochou s vozovkou, ako aj s vyšším prítlakom sa zvýšia aj nároky na kvalitu a životnosť pneumatík a tak nič neriskovalo. Vyššia životnosť z pohľadu stratégie otvára širšie možnosti a pilotom umožňuje viac sa oprieť do pretekania. Teraz už nemusia sledovať degradáciu pneumatík tak, ako v posledných dekadentných rokoch. Nuž a keby sa tým smerom ubrala aj spotreba, tak by sme si užili (my aj pretekári) ešte oveľa viac.
Austrália potvrdila, že Mercedes a Ferrari tvoria extra triedu. RedBull v zime trochu primrzol, lebo na špičku u protinožcov nestačil. Navyše Ricciardo totálne pokazil víkend. Najprv havaroval v kvalifikácii, musel meniť prevodovku a prepadol sa na 15.miesto na štarte. Ale ani to mu však nestačilo. V zavádzacom kole ostal na trati a štartoval z depa. Energetický kalich horkosti si dopil v polovici pretekov, keď jeho auto ostalo stáť pre poruchu. Býčky si vstup do sezóny určite nepredstavovali takto a ostáva len čakať, ako sa s tým popasujú. Asi budú musieť vymyslieť nový energy drink.
S veľkou stratou na čelo došiel do cieľa na šiestom mieste wiliams Felipe Massu, ktorý približne vymedzuje odstup zvyšku štartového poľa. Do prvej desiatky sa vtesnali aj obidva monoposty toro-rosso a force-india. Ostatné tímy sa však poriadne vytrápili. Do cieľa nedošlo až sedem áut!
Špeciálny prípad je McLaren a Alonso. Po testoch boli úplne na nervy, no španielsky hundroš robí čo môže, aby potlačil tímovú krízu. Slimačím tempom sa dokonca dokázal dlho držať v prvej desiatke, no nakoniec ho zradila technika. Menej skúsený Vandoorne doviezol druhý mclaren na poslednom, trinástom mieste so stratou dvoch kôl.
Nedá mi nezmieniť sa ešte o debutantovi Antoniovi Giovinazzim. Tento mladík z „pretekárskej škôlky" Ferrari odjazdil v tréningu iba osemnásť kôl. Do pretekov vyštartoval zo šestnásteho miesta a v cieli došiel na dvanástom mieste. Nenápadný, no veľmi zaujímavý vstup do F1. Pripomína mi to Alonsa v kokpite Minardi v roku 2001. Už v nasledujúcej veľkej cene v Číne (9.4.) sa síce s určitosťou do kokpitu sauberu vráti Pascal Wehrlein, no o Giovinazzim budeme určite ešte počuť.