Toyota Corolla sedan 1,6 Sol
V poradí už 10. generácia celosvetovo najpredávanejšieho osobného automobilu Toyota Corolla prešla na všetkých európskych trhoch modernizáciou modelového radu. Nová Corolla v roku 2010 ponúka zákazníkom kultivovanejšie stvárnenie karosérie, ako aj zdokonalený dizajn interiéru a pokročilé technológie. Cena prepracovaného modelu sa začína na sume 13 490 €.
Navonok pôsobí snaha o dynamickejší dizajn auta nenápadne, až decentne, no pri pozornom skúmaní sa presvedčíte, že zámery inžinierov sú dobre premyslené. Veľkou devízou tohto modelu je totiž kvalitatívne vyššia úroveň pohodlia (najmä pasažierov na predných sedadlách) i spracovanie interiéru, ale tiež nevšedné ticho v kabíne v celom rozsahu otáčok motora.
Corolla si celosvetovo udržiava povesť najpredávanejšieho sedanu nižšej strednej triedy. Nová má prepracovaný nárazník, masku chladiča a zmenené svetlomety - to všetko vytvorené so zámerom zdôrazniť nízke ťažisko vozidla a jazdnú stabilitu. Vysmiata tvár prednej časti pôsobí naozaj optimisticky. Prepracované sú tiež zadné združené svetlá a nárazník.
Do modernizácie novej Corolly zapadajú nové, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá so zabudovanými ukazovateľmi smeru. V kabíne padne do oka vhodne tvarovaný volant obšitý kožou (pri vyšších stupňoch výbavy), ktorý je v spodnej časti skosený a celkovo má silnejší profil, takže ho pohodlne uchopíte.
Na združenom ukazovateli sa zmenila farba podsvietenia z jantárovej na bielu, zatiaľ čo na prístrojovom paneli a rukovätiach je teraz rafinovanejšia povrchová úprava vo vysoko lesklom striebornom vyhotovení. Konektor USB sa nachádza v schránke na stredovej konzole, kam je možné bezpečne uložiť prehrávač MP3 počas jazdy.
Doplnená bola aj funkcia diaľkového otvárania batožinového priestoru pomocou tlačidla, zabudovaného do kľúča od vozidla. Pritom zostáva zachované otváranie kufra len kľúčom alebo páčkou pri sedadle. Z bezpečnostného hľadiska je to istotne dobrá ochrana pred zlodejmi, napríklad keď auto zastaví na križovatke. Sila Toyoty je v jednoduchosti a funkčnosti detailov - hoci zatváranie veka batožinového priestoru výlučne zvonku kapoty (zvnútra chýba priehlbina na ruku) je nepochopiteľné a tu je jednoduchosť naozaj zbytočná...
Pre novú Corollu sú v ponuke zážihové motory s objemom 1,33 l Dual VVT-i a 1,6 l Valvematic, respektíve vznetové jednotky 1,4 a 2,0 l D-4D. Všetky ťažia z výhod technológie Toyota Optimal Drive, prispievajúcej k zvýšeniu výkonu pri nižšej spotrebe paliva; zároveň spĺňajú požiadavky emisnej normy Euro 5. Nasadenie technológie Toyota Optimal Drive v celom modelovom rade znamená, že nová Corolla vykazuje optimálnu rovnováhu medzi výkonom a hladinou emisií CO2.
Naša redakcia testovala najbohatšie vybavenú verziu s benzínovým motorom 1,6 l. Už základný model Sol však má bohatú výbavu za prijateľnú cenu, ako je napríklad manuálna klimatizácia, elektrický posilňovač riadenia (EPS), airbag vodiča a vypínateľný airbag predného spolujazdca, bočné airbagy (vodič + spolujazdec), vyhrievanie predných sedadiel, sklopné zadné sedadlá delené v pomere 60:40, rádio + CD prehrávač s podporou MP3 a WMA, palubný počítač, či centrálne zamykanie dverí s diaľkovým ovládaním.
Pri uznanlivom prikyvovaní nad všetkými vymoženosťami sme však nechápavo gúľali očami nad kolíkom pri otáčkomere, ktorým sa (ako za starých čias) posúvajú informácie o spotrebe, dojazde, atď. na displeji. V tomto Toyota zaspala dobu, rovnako ako absenciou dotykového ovládania smeroviek (tzv. trojblik). Tieto malé kazy na vydarenom diele nedokázal zastrieť ani indikátor správneho radenia rýchlostí pred vodičom, na displeji v strede rýchlomeru.
Samotná jazda v rodinnom sedane však jednoznačne patrí medzi príjemné zážitky. Podvozok vynikajúco filtruje nerovnosti vozovky, brzdy účinkujú dôrazne, no pritom stačí mäkké stlačenie pedálu. V zákrute nová Corolla presne drží zvolenú stopu, chválime presné a hladké radenie šiestich rýchlostných stupňov i pohodlné zaraďovanie spiatočky.
Trošku nás sklamal reálny dojazd iba 550 km - očakávali sme totiž aspoň 700. Pri jazde s tempomatom a na rovine sme spotrebovali na diaľnici (130 km/h) okolo sedem litrov, pri stovke so zaradenou šestkou necelých šesť litrov. Keďže sme však prevažne jazdili po Bratislave, naša priemerná spotreba sa ustálila na 7,5 l/100 km.
Možno ak by sme celú nádrž paliva spotrebovali mimo miest a rýchlosťou 120 km/h, bol by aj dojazd väčší a priemer taký, ako ho uvádzajú technické údaje.
Základné údaje testovaného auta
Toyota Corolla sedan 1,6
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 97/132
Krútiaci moment (Nm) 160
Max. rýchlosť (km/h) 200
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,5
Cena testovanej verzie 19 550 €
Najlacnejšia verzia 13 490 €
+ Plusy
Ticho a komfort v kabíne
Podvozok výborne tlmí nerovnosti
Tri možnosti otvárania kufra
- Mínusy
Ovládanie informácií na displeji kolíkom
Absencia dotykového aktivovania smeroviek