Toto sú myšlienky gokart guru skvelej Kart1 Arény
O úrovni Kart1 Arény sme už publikovali mnoho materiálov. Každý mesiac mi kvality a vysoký štandard pri mojich návštevách opakovane potvrdí. Dá sa Kart1 považovať za tvoj projekt, tvoje dieťa?
Nemci používajú slovo ‘'jajn'' súčasne áno a nie. Na začiatku Maroš Hedera, ako majiteľ a investor vypočul moje predstavy a svoje želanie s týmto projektom zhrnul do jednej ambicióznej vety: "Chcem aby Kart1 Aréna bola na úrovni najlepších motokárových hál v Európe. Bodka!" Vzhľadom na veľkú tradíciu halového kartingu v okolitých krajinách (najmä v Rakúsku a Nemecku) to boli mimoriadne silné slová. Môjmu duševnému vlastníctvu dal prakticky neobmedzený priestor. Ja som do Bratislavy priniesol moje 12 ročné skúsenosti z rakúskeho sveta halových motokár. Je treba povedať, že môj brat Tomáš (Simon) má v celom projekte podstatnú a neodmysliteľnú pozíciu. Po mojich impulzoch a majiteľovom súhlase je to práve on, kto dáva veciam reálnu podobu. V reštauračnom ponímaní je on kuchár a my čašníci. Keď je dobre, my berieme tringelt a pochvaly, keď je zle, všetko je to jeho vina :)
Majiteľ halu neberie len ako pracovný projekt, jeho syn Adam začal jazdiť a nerobí to vôbec zle...
Adam Hedera je dôležitý predstaviteľ dnešnej mladej bezprostrednejšej generácie. Je takpovediac tlmočník moderných potrieb a trendov. Bez neho by viacero vecí v hale nebolo, alebo bolo inak a asi horšie. Jazdenie v motokáre mu učarovalo, čo u otca našlo veľkú podporu. Napriek tomu, že ani jeden z nich ešte pred troma rokmi o motokárach nič nevedeli nedá povedať, že je to pre nich len spôsob ako podnikať. Sú v tom zainteresovaní osobne až po uši. A to je veľmi cítiť.
Príchod prvej kvalitnej motokárovej haly potešil a teší dodnes...
K základnému využitiu haly sme pristupovali zodpovedne. Len z racingových aktivít a výchovy mladých jazdcov by neprežila. Samotná podstata jazdenia na motokáre je zábava. Ľudia sa chcú v jednoduchej, bezpečnej a finančne nenáročnej forme zabávať. Potrebujú sa odreagovať, vyvetrať a realizovať prirodzenú bojovnosť. Jazda v motokáre robí človeka šťastným, kvalitné technické vybavenie a pekné prostredie dávajú celej veci kompletnosť a úroveň.
Vznik relatívne veľkej jazdeckej komunity ťa prekvapil, alebo si ho očakával?
Pri tejto téme sa nedokážem ovládať a udržať na uzde. Stále je to môj osobný motív. Motorsport! To je faktor, ktorý sme do vzniku Kart1 vložili. Okrem snahy komerčného využitia haly sme vynaložili veľké množstvo prostriedkov a energie na vznik a rozvoj jazdeckej komunity. Od samotného prostredia cez materiálne vybavenie a všetky naše aktivity. Je to jedna z vecí, na ktorej budeme v budúcnosti ešte veľa pracovať. Že v našom prípade neostalo len pri prázdnych rečiach dokazuje viacero samostatných pretekových sérií, množstvo článkov, foto, video a TV prenosov. Máme znova potvrdené termíny špičkového rakúskeho AIM, ktoré u nás budú už po tretíkrát. Ak má niekto náhodou stále pochybnosti o tom, či sú motokáry skutočný motoršport, pozývam ho prísť sa pozrieť na atmosféru, nasadenie a profesionálny prístup v sérii International Indoor Kart Cup. To je racing v pôvodnej, tvrdej forme. Široká škála pretekárskych sérií rozdielnych náročností a úrovne slúži ako liaheň budúcich jazdcov. Aj v KartCupe je veľa jazdcov, ktorí by inak a iné nejazdili. V programe, ktorý máme pre jazdecký vývoj detí a mládeže nám Milan NOE Molnár vychoval prvú vlnu skutočne talentovaných jazdcov. Som si istý, že o niektorých z nich budeme v motoršporte ešte počuť.
To myslíš vážne?
Keď dnešní veľkí piloti spomínajú na svoje začiatky, často sú veľmi skromné, vratké a veselé. Fotka mladého Sennu, alebo Schumachera v motokáre má pre mňa symbolickú hodnotu. Kart1 dala halovému kartingu na Slovensku doslova salónnu podobu a naštartovala všeobecný záujem. Do pretekárskeho overalu obliekla viac ľudí než ktokoľvek predtým. Prevádzkujeme motoršport pre malé a tenké peňaženky. Ak chceme mať viac ľudí s touto krásnou diagnózou - motorsport pozitív - samé od seba to nepôjde. Ľudia potrebujú priestor a príležitosť zaľúbiť sa. Miesto, kde ho môžu v nenáročnej forme častejšie praktizovať. To nie je momentálny trend, to je dlhodobý fakt a potreba. Cesta je v tomto prípade cieľ. Môže začať v Kart1 Aréna a skončí na SlovakiaRingu. Či ako jazdec, alebo fanúšik, mechanik, alebo technik. Nezabúdajme, že veľká časť rodičov v SR priamo, či nepriamo pracuje v automobilovom priemysle. Motoršport teda skôr či neskôr môže byť v záujme rozvoja automobilového priemyslu...
Sú slovenskí pretekári dosť dobrí?
Sú veľmi dobrí. Nech to neznie povýšenecky, ale Kart1 Aréna má naozaj dobrú úrodu, lebo dobre polievala a kyprila. Fakt, že tu vyrástlo a rastie viacero dobrých jazdcov nie je náhoda, ale výsledok. Už na začiatku, v prvé mesiace vzniku haly sme do BA pritiahli Austrian Indoor Masters, ktorá ukázala, že jazdenie na kárach sa dá robiť aj ako solídny a vážny koníček. Na tomto sa začali pestovať domáci jazdci v International Indoor Kart Cup a vstupných sériách ako KartCup a Team Racing Challenge. Za relatívne krátke obdobie sme priniesli niekoľko variant trate, ktorá sa pre pretekárske účely plnohodnotne využíva v oboch smeroch.
Pre pretekárske účely je k dispozícii technika Sodi RT8 s dovažovaním. Verejnosť má zas model RT7. Toto je dôležitá a exkluzívna výnimka v porovnaní s inými halami. Vyriešili sme tu dilemu váhového hendikepu a vyrovnanosťou motokár dokážeme realizovať aj náročnejšie formáty pretekov. Výkonnostný a kvalitatívny skok jazdeckého poľa je skutočne obrovský. Už minulý rok sme mohli vyslať našich jazdcov do rakúskych tímových majstrovstiev a dostať nové skúsenosti. V Kart1 jazdili dvaja majstri sveta v halových motokárach, niekoľkonásobní majstri rakúska a celá plejáda excelentných jazdcov od ktorých sa dá jedine učiť. Mená jazdcov na štartovnej listine blížiaceho sa International Indoor Kart Cupu 2014-2015 je creme de la creme slovenských, českých a rakúskych jazdcov. Čerešňou na torte je dnes potvrdená účasť momentálne asi najlepšieho jazdca na svete Johna Newa. Celý tento balík má pozitívny vplyv na kvalitu našich jazdcov.
Čo budúcnosť? Čakajú nás ešte nejaké prevratné veci?
Budúcnosť už začala. Za tých pár rokov máme hodnotné kontakty, ktoré sú súčasťou našich krokov a rozhodnutí. Je to náš biznis a my o ňom chceme vedieť všetko. Radosti a starosti, ktoré má západná Európa s oneskorením prídu aj k nám. Na domácej pôde cítiť zmenu. Ľudia u nás klopú a prinášajú nápady a projekty v ktorých bude mať Kart1 úlohu a priestor. Diplomaticky povedané, na klopanie niektorých sme už aj čakali, iní nás svojim záujmom prekvapia. Máme rozohoratých viacero vecí, o ktorých nemôžem rozprávať, no postupne sa o nich verejnosť dozvie.
Mike, ďakujem za rozhovor