Tímy sa stále nedohodli. Je ešte nádej?
Termín na ukotvenie nových pravidiel platných od roku 2017 padne v sobotu. Zdá sa, že ho F1 nedodrží ani tentoraz.
V utorok sa stretli tímy na zasadaní Strategickej skupiny, aby dotiahli otázky financovania a nových pravidiel platných od novej sezóny. Podľa správ, ktoré prišli z Biggin Hillu (letisko južne od Londýna, ktoré vlastní Ecclestone) sa vraj znova nezhodli a vyzerá to tak, že ani tento termín nedokážu dodržať. Termín je však hraničný, aby sa mohlo začať pracovať na nový monopostoch!
Toto Wolff z Mercedesu tvrdí, že zmeny netreba robiť, keď sa F1 začína zlepšovať. Ale čo iné čakať od tímu, ktorý dominuje už tretiu sezónu? Podľa neho nie je dobré, že sa sústreďujeme príliš na výkonnosť pohonných jednotiek. No zjavne to tvrdí preto, lebo nie je isté, či by súčasná dominancia trojcípej hviezdy vydržala a Helmut Marko z Red Bullu to označuje už za paranoju. Pre F1 je však Wolffov názor škodlivý a aj keď sa to nepovie naplno, tak je nám jasné, kto robí problémy pri jednaní o nových pravidlách. Je však problém len v Mercedese?
Podobne, ako celá západná kultúra, aj v F1 nám ukazuje, že demokracia musí mať jasne zadefinované pravidlá, lebo inak sa dostáva do slepej uličky, keď jeden názor spochybní celok, ktorý sa potom nedokáže konštruktívne vyvíjať v smerovaní a začína dekadencia. „Je to skutočne demokracia, ak jedno veto môže zmeniť všetko?," vyjadril sa dokonca aj sám Nico Rosberg pre nemenované nemecké noviny. „27 ľudí za stolom s 27 rôznymi záujmami, pričom jeden jediný hlas môže všetko. To predsa nemôže fungovať," definuje problém líder priebežného poradia, ktorý by naopak mal byť rád, ak sa súčasný stav zachová. Podľa tohto vyjadrenia aj Rosbergovi ide zjavne o šport a verí, že ním pomôže bossom F1 naznačiť cestu k zdravému rozumu.
CEO Fiatu a zároveň prezident Ferrari Sergio Marchionne navrhuje, aby neschopného 85-ročného Ecclestona nahradila schopná menšia skupina troch reprezentantov, ktorí by zastupovali všetky kľúčové smery. Mal by v nej byť jeden právnik, jeden marketingový špecialista a jeden zástupca športu. Táto trojica by mala nahradiť skostnatelý pristúp prežitého deduška Ecclestona (85). Marchionne to navrhuje majiteľom CVC, ktorá vlastní práva na F1, nechala Bernieho v exekutíve (dokonca aj po korupčnom škandále, kde mu hrozilo väzenie). Marketingovým guru mal byť Flavio Briatore, no ten sa asi mnohým nepozdáva a vraj už táto možnosť nie je aktuálna. Ambície má aj Niki Lauda, ktorý je ochotný sa vzdať svojho 10% podielu v tíme Mercedesu za túto pozíciu. O zástupcoch zo stránky športovej sa vraví nahlas o Alexovi Wurzovi (stále je jedným z troch výkonných riaditeľov GPDA) alebo Davidovi Coulthardovi.
Vyzerá to tak, že všetci tušia, že treba zmeniť celý systém vzťahov a exekutívy F1, no ešte stále sa nenašlo dosť sily a vôle, aby sa to stalo. Načo F1 čaká? Zmätení a „málomohúci" piloti už radšej tvrdia, aby sa veci nemenili, lebo zasa budú vo výhode silnejšie a bohatšie tím a nadobro položíme tie ledva prežívajúce tímy.
Predpokladá sa však, že v Soči sa všetci stretnú znova a pokúsia sa ešte zachrániť dohodu do konca stanoveného termínu. Ako to dopadne, budeme múdrejší až potom.