Tibor Cserhalmi zaspomínal na Nemecko a Barumku
Uplynulý víkend sa víťazstvom Sebastiána Ogiera skončilo 9. kolo tohtoročnej edície majstrovstiev sveta v rally, ktorým bol 14. ročník ADAC Rallye Deutschland 2016 a už o niekoľko dní vyvrcholí ročné snaženie zlínskych organizátorov na 46. Barum Czech Rally Zlín (26. - 28. augusta). So štartovým číslom 42 sa na štart Barumky, na svoje tretie spoločné vystúpenie postaví dvojica Tibor Cserhalmi - Lukáš Šintal na Mitsubushi Evo IX.
V roku 2002 absolvoval Cserhalmi obidve spomínané súťaže. V Nemecku si na horúce sedadlo co-pilota v Škode Octavia WRC sadol skúsený Karol Bodnár. „Bolo to pre mňa niečo výnimočné. Priznám sa, že vtedy som za úspech považoval už len prijatie našej prihlášky. Keď sme potom s Karolom stáli v Trieri na štartovej rampe pod dejinami opradenou bránou Porta Nigra, cítili sme, že ide o veľké okamihy našej kariéry, na ktoré budeme zaručene spomínať do konca života," povedal T. Cserhalmi.
Samotná súťaž bola trojdňová a jazdilo sa po úzkych asfaltových cestách vo viniciach s veľkým prevýšením, či vo vojenských priestoroch na rôznych druhoch povrchov. Pršalo a všetci laborovali s pneumatikami. „Hneď v úvode súťaže, v druhej rýchlostnej skúške nás zradila prevodovka, čo len predznamenalo nové a ďalšie technické problémy. Napriek tomu hodnotím účasť v Nemecku pozitívne, a to aj s odstupom času. Najlepšie sa mi jazdilo v posledný deň, možno aj preto, že charakter vložiek sa podobal tým našim. Potešil ma najmä 11. absolútny čas v jednom z rýchlostných testov," dodal Cserhalmi. Hoci 22. miesto nemá pre laikov bezprostrednú vypovedaciu schopnosť, nesklamali a zapísali sa do povedomia medzinárodnej verejnosti. Okrem zviditeľnenia slovenského tímu, malo absolvovanie takmer 400 kilometrov rýchlostných skúšok v atmosfére svetového šampionátu nevyčísliteľnú hodnotu.
Na svojom prvom štarte v Zlíne, na 32. ročníku Barum Rally Zlín v sezóne 2002 sa predstavil bezprostredne po svetovom podujatí v Nemecku. Žiaľ pre technické problémy ich WRCčkovej oktávie zlínsku súťaž nedokončili. Viac sa mu darilo o rok neskôr, keď na 33. ročníku Barumky skončil v absolútnom poradí na 4. priečke. Vtedy preteky absolvoval s novým jazdcom Jaroslavom Palivcom na Forde Focus WRC. „Naša škodovka mala vždy nejaké technické problémy, ale keď fungovala, bolo to super auto, najmä „skákanie". Ak skočíte s véercéčkom, platí to dvojnásobne. Ocitnúť sa na niekoľko okamihov v bezváhovom stave je úžasný pocit. Moje skoky so subaru aj škodovkou boli úžasné. Focus bol naopak na skoky veľmi náročné auto. Mal veľký rázvor kolies, vzadu žiaden previs - za kolesami koniec auta, koleso v každom rohu. Zadok auta je ľahučký, ťažisko vpredu a auto dopadá na čumák," porovnal skoky sympatický Prešovčan.
Ako si spomína na svoje prvé štarty v Čechách? „Preteky u našich západných susedov boli vtedy z kategórie snov a s pretekaním na Slovensku sa nedali porovnávať. Vo všetkých smeroch, či už si vezmeme na mušku trate, organizáciu pretekov, štartové pole, záujem médií a divákov boli úplne inde ako u nás. Vtedajšie štartové pole, najmä čo do techniky patrilo k európskemu unikátu a nebude tomu inak ani najbližší víkend v Zlíne. Pozeral som štartovku, dvadsať vozidiel špecializácie R5 sľubuje napínavé súboje o celkové prvenstvo," skonštatoval Tibor Cserhalmi, ktorý bude so spolujazdcom Lukášom Šintalom bojovať o prvenstvo v triede RC 2/3 spolu s ďalšími 15 posádkami.
Slavo Petrus