TEMPUS RALLY 2008 - a že štatistika je nuda! :)
Hoci slovo štatistika pre mnohých z nás neznie veľmi lákavo – keď sa pozrieme na uplynulú sezónu TEMPUS RALLY 2008 – majstrovstvá Slovenska v rally cez prizmu štatistiky dozvieme sa skutočne mnoho zaujímavého. Vieme z nej vyčítať fakty, ktoré si pre bežnom pohľade na dianie v rally neuvedomia ani jej najväčší priaznivci. Pozrime sa aspoň na niektoré:
Podujatia:
V roku 2008 sa na Slovensku uskutočnili 4: Rally Iveco Rožňava, Slovnaft Rally Bratislava, Aquacity Rally Tatry a Tempus Rally Košice, pričom rally v Poprade sa do majstrovstva SR zaratávala ako dve samostatné súťaže. Okrem nich sa do Majtrovstiev Slovenska započitavalo aj podujatie v Maďarsku – Start Auto Rally v Egri.
Trate:
Najdlhšou súťažou bola popradská rally s 206,15 km rýchlostných skúšok a celkovou dlžkou trate 857,30 km, ktorá ale bola započítavaná ako dve súťaže. Najdlhším samostatným podujatím bola rally v Egri, ktorá mala cez 178 km RS a dĺžku trate mierne cez 580 km. Najkratšou rally minulej sezóny bola bratislavská rally, kde posádky absolvovali 119,55 km rýchlostných skúšok v rámci 429,60 km dlhej trate.
Rýchlostné skúšky:
V roku 2008 sa v rámci Majstrovstiev Slovenska odjazdilo spolu 63 rýchlostných skúšok, ktoré mali dovedna 739,25 km, na 26 rôznych úsekoch. Štyri RS boli postavené ako okruhové rýchlostné skúšky (na každom podujatí na Slovensku jedna), kde najdlhšia bola Popradská z 8,70 km, najkratší okruh videli diváci v Košiciach (5,60km). Najdlhšiou RS bola 18,80 km dlhá RS Novoveská Huta počas Aquacity Rally Tatry, najkratšou neokruhovou bola RS Vinice v Bratislave s 6,75 km. Najväčší priemer dosiahol Igor Drotár hneď na prvej RS celej sezóny v maďarskom Egri (135,07 km/h), naopak najpomalšiu RS absolvovali posádky pri Rally Bratislava, kde víťaz okruhovej skúšky (Jozef Béreš jun.) v okolí centra rally na rožňavskej ulici dosiahol priemernú rýchlosť 72,83 km/h. Najpomalšia neokruhová rýchlostná skuška bola takisto počas rally v Bratislave, Béreš ml. vyhral RS Vinice 1 priemernou rýchlosťou 88,57 km/h. Najrýchlejším okruhom v rámci rally bol ten košický, kde Drotár dosiahol priemernú rýchlosť 86,75 km/h.
Jazdci museli najskôr stávať počas rally v Rožňave na RS Podsúľová, ktorá začínala o 7:51, 21:12 je čas začiatku najpozdnejšej RS v minulom roku (RS Ružín pri Rally Košice).
Teamy:
V MSR sa aspoň jednej rally zúčastnilo 69 teamov, pričom 38 bolo slovenských, 13 českých, 13 maďarských, 3 poľské a 2 rakúske.
Najviac jazdcov pravidelne nasadzovali teamy L Racing s.r.o., ARC Slovakia a Beti Racing Team, ktoré sa zúčasňovali v počte 3 až 4 vozidlá. 4 vozidlá nasadil aj MR Autosport pri svojej domácej súťaži v Košiciach, 3 vozidlá nasadil väčšinou aj tým KOP – STAV s.r.o.
Jazdci, spolujazdci a posádky:
Najviac posádok odštartovalo v Poprade - 63, najmenej v Egri – 43. Najväčší ”odpad“ bol na poslednom podujatí v Košiciach, kde do cieľa došlo len 60,34 % štartujúcich. Najviac sa ”darilo“ druhý deň v Poprade, kde v rámci 5. podujatia Majstrovstiev Slovenska došlo do cieľa 83,67 % štartujúcich. Najviac odhlásených posádok postihlo rally v Rožňave, kde na preberanie nedorazilo 8 súťažiacich.
V prebehu roku do bojov o body do MSR zasiahlo spolu 83 jazdcov a 97 spolujazdcov. Na všetkých podujatiach štartovali 23 jazdci a 17 spolujazdci. V nezmenenom zložení odštartovalo do všetkých podujatí 17 posádok. Do cieľa všetkých pretekov sezóny prišli len tri posádky: Béreš – Muller, Peter Gavlák – Miloš Húlka a Lukáš a Július Lapdavský. Okrem nich cieľom každého podujatia prešiel aj Istvan Rado a Karl Rumpler, ale tí si v priebehu roku striedali viacero spolujazdcov. Okrem nich ďalší šiesti jazdci dokončili všetkých päť pretekov, do ktorých odštartovali. Nadarilo sa hlavne Máriovi Csentemu, ktorý sa do cieľa dostal len raz zo šiestich pokusov (1. deň Aquacity Rally Tatry) a tiež Viliamovi Lorinczovi, ktorý sa do cieľa nedostal ani na 4 pokusy.
Počas roka štyria jazdci vymenili až troch spolujazdcov: Ľubomír Eliáš, Milan Greguška, Kalr Rumpler a Zsolt Baracskai. Naopak spolujazdci boli vernejší, len Zuzana Lieskovcová a Martin Rogovský vystriedali dvoch jazdcov. Šiesti jazdci v priebehu roka súťažili za dvoch rôznych súťažiacich. Jedine Gabriel Molnár zmenil v priebehu roka triedu, v ktorej pretekal, keď A5-kovú Feliciu vymenil za A6-kového Citroena C2 R2. Vozidlá v tej istej triede si zmenili Rastislav Chvála zo Suzuki Ignis na Swift, Jozef Rusňák z Mazdy na Mitsubishi a Michal Ballay musel raz využiť služby Škody Felicie namiesto Suzuki Ignis.
Víťazné RS:
Béreš jun. 22, Grzyb 17, Drotár 16, Orsák 4, Cserhalmi 3, Gavlák 1. Najviac RS po sebe vyhral Jozef Béreš jun. – 6 počas rally v Egri, 5 - Grzyb v rámci Aquacity Rally Tatry. Najviac v rámci svojej triedy dominovali István Rado, ktorý vyhral 56x v triede N2, N1 ovládol Pavol Nagy s 55 víťazstvami, 53x bol v cieli RS v triede A8 najrýchlejšie Igor Drotár. Najvyrovnanejšou bola trieda A7, s týmto rozdelením Ivan Kapušanský 19, Roland Veszprémi 16, Maroš Kysucký 13, Petr Pospíšil 13, Georgy Janzer 12 (prideľovaním časov pre volné prejazdy je situacia v tejto triede trochu skreslená).
V hodnotení okruhových rýchlostných skúšok má Drotár 4 víťazstvá, na každom podujatí vyhral jednu okruhovú RS, Bereš ml. vyhral 2, Grzyb 1.
Rozdiely:
Najväčší rozdiel medzi prvým a druhým bol pri Rally Eger, kde Béreš ml. Porazil Orsáka o 1:37,1; najmenší rozdiel bol v 1.deň Rally Tatry, kde Béreš ml. bol o 12,5s rýchlejší ako Grzyb. V triedach bol najmenší rozdiel pri Rally Košice, kde v triedu N3 vyhral Krupko o 2s pre Eliášom.
Jazdec s aspoň štyrmi štartmi v MSR |
Štarty |
V cieli |
Najlepšie umiestnenie v RS |
Najhoršie umiestnenie v RS |
Najlepšie umiestnenie v cieli |
Najhoršie umiestnenie v cieli |
László HANKÓ |
6 |
3 |
4 |
36 |
6 |
12 |
HOMOLA Jaro |
6 |
4 |
5 |
49 |
8 |
23 |
LAPDAVSKÝ Lukáš |
6 |
6 |
6 |
46 |
10 |
37 |
BÉREŠ sen. Jozef |
6 |
5 |
6 |
49 |
15 |
38 |
BÉREŠ jun. Jozef |
6 |
6 |
1 |
53 |
1 |
30 |
GRZYB Grzegorz |
6 |
4 |
1 |
35 |
1 |
3 |
CSENTE Mario |
6 |
1 |
8 |
27 |
13 |
13 |
KUPEC Anton |
6 |
3 |
8 |
24 |
12 |
17 |
KYSUCKÝ Maroš |
6 |
4 |
14 |
42 |
18 |
25 |
RUSŇÁK Jozef |
6 |
3 |
13 |
45 |
17 |
33 |
BALLAY Michal |
6 |
4 |
4 |
35 |
7 |
13 |
GAVLÁK Peter |
6 |
6 |
1 |
30 |
3 |
7 |
DROTÁR Igor |
6 |
5 |
1 |
42 |
2 |
4 |
ELIÁŠ 1ubomír |
6 |
5 |
11 |
48 |
13 |
35 |
IVANKO Rastislav |
6 |
4 |
17 |
47 |
22 |
31 |
KISELIČKA Ladislav |
6 |
3 |
18 |
61 |
27 |
35 |
LIPTÁK Peter |
6 |
5 |
25 |
55 |
26 |
42 |
ORSÁK Jaroslav |
6 |
4 |
1 |
10 |
2 |
6 |
ONDREJ Tomáš |
6 |
3 |
4 |
43 |
6 |
14 |
RUMPLER Karl |
6 |
6 |
8 |
50 |
16 |
30 |
NAGY Pavol |
6 |
5 |
14 |
50 |
17 |
39 |
ŠAMO Tibor |
6 |
4 |
23 |
55 |
24 |
39 |
RADO Istvan |
6 |
6 |
6 |
37 |
10 |
24 |
JUHÁSZ Erik |
5 |
3 |
18 |
57 |
27 |
38 |
KUBÍČEK Vlastimil |
5 |
5 |
25 |
57 |
31 |
34 |
BESSENYEY Zoltán |
5 |
5 |
6 |
45 |
8 |
19 |
VESZPRÉMI Roland |
5 |
4 |
13 |
46 |
17 |
27 |
HUDY Vladimír |
5 |
5 |
16 |
44 |
16 |
28 |
BARACSKAI Zsolt |
5 |
4 |
5 |
48 |
7 |
16 |
RZEZNIK Maciej |
5 |
5 |
5 |
44 |
5 |
40 |
MELICHÁREK Jar. |
5 |
3 |
5 |
38 |
9 |
14 |
POSPÍŠIL Petr |
5 |
5 |
11 |
43 |
14 |
25 |
STOKLAS Ladislav |
5 |
5 |
29 |
54 |
29 |
43 |
LIPTÁK Ján |
5 |
4 |
7 |
51 |
7 |
23 |
KAPUŠANSKÝ Ivan |
5 |
3 |
10 |
41 |
10 |
20 |
MOLNÁR Gabriel |
5 |
5 |
9 |
37 |
9 |
22 |
KRUPKO Miroslav |
5 |
3 |
11 |
50 |
12 |
41 |
KRAVARIK Pavel |
5 |
3 |
21 |
53 |
23 |
38 |
ŽEŇUCH Marek |
4 |
1 |
25 |
58 |
28 |
28 |
PAVLINSKÝ Viliam |
4 |
4 |
15 |
49 |
21 |
36 |
MIKULÁŠTÍK Silvestr |
4 |
2 |
5 |
47 |
7 |
11 |
CHVÁLA Rastislav |
4 |
4 |
10 |
40 |
15 |
26 |
KESZI Juraj |
4 |
2 |
15 |
40 |
15 |
30 |
LORINCZ Viliam |
4 |
0 |
|
|
|
|
GREGUŠKA Milan |
4 |
2 |
10 |
51 |
17 |
34 |
MOLNÁR József |
4 |
1 |
10 |
40 |
17 |
28 |
VAŠKO Martin |
4 |
3 |
21 |
47 |
24 |
31 |
KNAPEK Matej |
4 |
4 |
19 |
53 |
30 |
40 |
Vozidlá:
Trieda |
Jazdci s aspoň jedným štartom v tejto triede |
Len slovenský jazdci |
A5 |
1 |
1 |
A6 |
14 |
7 |
A7 |
7 |
2 |
A8 |
8 |
5 |
N1 |
7 |
7 |
N2 |
4 |
2 |
N3 |
7 |
5 |
N4 |
19 |
6 |
F9 |
3 |
3 |
F10 |
0 |
0 |
F11 |
5 |
5 |
F12 |
5 |
5 |
H |
7 |
5 |
Trieda |
Počet štartov |
Úspešnosť dojazdu do cieľa |
Najlepšie umiestnenie v absolutnom poradí |
A5 |
2 |
100,00% |
19 |
A6 |
41 |
70,73% |
4 |
A7 |
21 |
90,48% |
10 |
A8 |
33 |
69,70% |
2 |
N1 |
29 |
89,66% |
17 |
N2 |
14 |
92,86% |
10 |
N3 |
30 |
83,33% |
8 |
N4 |
61 |
75,41% |
1 |
F9 |
4 |
25,00% |
36 |
F10 |
0 |
|
|
F11 |
15 |
66,67% |
22 |
F12 |
19 |
57,89% |
6 |
H |
22 |
77,27% |
15 |
Značka |
Počet jazdcov s aspoň jedným štartom na tomto vozidle |
Len slovenský jazdci |
ŠKODA |
17 |
15 |
PEUGEOT |
6 |
3 |
HONDA |
4 |
1 |
CITROEN |
4 |
3 |
MAZDA |
2 |
2 |
OPEL |
2 |
1 |
LADA |
1 |
0 |
VW |
3 |
2 |
BMW |
1 |
1 |
RENAULT |
4 |
2 |
FIAT |
2 |
1 |
FORD |
2 |
2 |
MITSUBISHI |
21 |
10 |
NISSAN |
2 |
2 |
SEAT |
3 |
3 |
SUZUKI |
9 |
5 |
SUBARU |
6 |
2 |
Vozidlo |
Typy |
ŠKODA |
Octavia WRC, Octavia Kit Car, Felicia Kit Car, Felicia, Favorit, Fabia, Fabia 2, Fabia TDI, 130RS, 130 LR |
PEUGEOT |
106, 205 GTI, 206, 306 S16 |
HONDA |
Civic, Civic type-R |
CITROEN |
C2 R2, C2 S1600, Saxo |
MAZDA |
323 GTR |
OPEL |
Ascona, Astra GTC CDTI |
LADA |
21011 MTX |
VW |
Golf 1 GTI |
BMW |
325i |
RENAULT |
Clio, Clio Sport, Clio S1600, Clio R3 |
FIAT |
Grande Punto S2000 |
FORD |
Escort RS 2000, Focus ST |
MITSUBISHI |
Lancer EVO III., IV., V., VI., VII., IX |
NISSAN |
Sunny GTI |
SEAT |
Ibiza, Ibiza TDI |
SUZUKI |
Swift, Swift S1600, Ignis S1600, Ignis |
SUBARU |
Impreza STI |
Značka |
Počet štartov |
Úspešnosť dojazdu do cieľa |
Najlepšie umiestnenie v absolutnom poradí |
ŠKODA |
55 |
78,18% |
2 |
PEUGEOT |
13 |
53,85% |
17 |
HONDA |
16 |
93,75% |
9 |
CITROEN |
15 |
73,33% |
8 |
MAZDA |
7 |
57,14% |
15 |
OPEL |
10 |
100,00% |
8 |
LADA |
5 |
100,00% |
31 |
VW |
7 |
42,86% |
23 |
BMW |
2 |
50,00% |
27 |
RENAULT |
11 |
81,81% |
4 |
FIAT |
12 |
83,33% |
1 |
FORD |
10 |
80,00% |
16 |
MITSUBISHI |
71 |
74,65% |
2 |
NISSAN |
6 |
83,33% |
31 |
SEAT |
13 |
92,30% |
13 |
SUZUKI |
23 |
82,60% |
5 |
SUBARU |
15 |
46,67% |
4 |
Národnosti:
Národnosť |
Jazdec |
Spolujazdec |
Teamy |
SK |
51 |
52 |
38 |
CZ |
12 |
20 |
13 |
PL |
4 |
3 |
3 |
H |
15 |
19 |
13 |
A |
1 |
3 |
2 |
F* |
1 |
1 |
1 |
* - neboli klasikovaný v rámci MSR, ale zúčasnili sa niektorých podujatí
Ďalšie zaujímavosti štatistiky:
- iba jednému jazdcovi sa podarilo vyhrať všetky tri prejazdy tou istou rýchlostnou skúškou. RS Rohožník takýmto spôsobom ovládol Grzegorz Grzyb pri podujatí v Bratislave
- Drotár a Grzyb vyhrali aspoň jednu RS na každom podujatí v rámci MSR, Berešovi ml. sa nepodarilo získať víťazstvo v RS pri Aquacity rally Tatry (2.deň – 5. podujatie MSR)
- to isté štartovné číslo mali niektorí pridelené viackrát. Napr. št.č. 1 mal 3-krát pridelené Béreš jun. a Grzyb (št.číslo 5), ďalších 8 jazdcov malo dvakrát to isté a ostatní mali pridelené vždy iné štartovné číslo
- dvaja jazdci sa v minulej sezóne posadili na miesto jazdca aj spolujazdca. Peter Florek súťažil 2x ako spolujazdec pri Ivanovi Mutňanskom a na košickej rally už sme ho mohli vidieť v úlohe jazdca, tak isto aj Jozef Molnár si vyskúšal volant na ostatnej rally, pričom ešte predtým v Bratislave diktoval Ivanovi Kapušanskému.
- najstarším držiteľom licencie jazdca rally bol v minulom roku Igor Drotár, druhé miesto v tomto rebríčku samozrejme patrilo jeho spolujazdcovi Vladimíru Bánocimu, dokopy už majú výrazne cez 100 rokov; pre zaujímavosť, v čase keď sa narodil Jozef Béreš ml.(Majster Slovenska 2008) mal Drotár (Vicemajster Slovenska 2008) za sebou už odjazdených cez 6 sezón v rally
- najmladším jazdcom v MSR 2008 bol Martin Samseli, ktorý navigoval Petra Liptáka
- V MSR 2008 sme nemali žiadnu ženskú posádku, ani žiadnu ženu za volantom, videli sme len 9 zmiešaných posádok
- v minulej sezóne sa v štartovej listine medzi slovenskými posádkami objavil jeden manželský pár (Matúš a Jaroslava Pavlíkovci), tri súrodenecké páry (bratia Lukáš a Július Lapdavský a Martin a Ján Dudžákovi a Matúš a Michal Pavlikovci), ktoré súťažili v tom istom vozidle; ale tiež otec Vladimír a dcéra Zuzana Lieskovcovi, otec Gabriel a dcéra Gabriela Szenderákovci, otec Ján a syn Peter Liptakovci a samozrejme Jozef a Jozef ml. Berešovci, ktorí už súťažili samostatne v rôzných vozidlách
- najväčšiu penalizáciu v jednej časovej kontrole za neskorí príchod dostali Maroš Kysucký počas rally v Egri a na poslednom podujatí ho vyrovnal Ladislav Stoklas, za 14 minutové meškanie si obaja pripísali po 2:20 min. Najväčším zberateľom časových trestov bol v minulom roku Ladislav Kiselička, ktorý dostal dokupy 5:40 min. k svojim časom zo 6 rôznych kontrol. Dohromady bolo v roku 2008 v MSR udelených 39 penalizácii, ktoré boli “rozdelené” 28 posádkam.
- z hľadiska dojazdu do cieľa bolo najúspešnešie štartové číslo 33, ktoré ako jediné doviedlo na všetkých šiestich podujatiach svojho majiteľa do cieľa
Rastislav Bánoci
Rally komisia SAMŠ