Štúdia C4 Cactus Airflow jazdí za dva litre
Kreatívna a technologicky vyspelá značka, ktorá v každej dobe prinášala a ešte stále prináša odpovede na aktuálne automobilové výzvy je Citroën. Na parížskom autosalóne 2014 predstaví verejnosti štúdiu C4 Cactus Airflow 2L. Objaví sa v nej viacero nových nápadov a možností, ktoré umožňuje využitie sériového modelu C4 Cactus.
Štúdia odhaľuje tvary a technológie, ktoré sú zamerané na drastické zníženie prevádzkových nákladov spojených so spotrebou. Ukazuje schopnosti značky Citroën predstaviť v strednodobom výhľade sériové auto so spotrebou nižšou ako 2 l/100 km. Takéto smerovanie si vyžaduje čoraz hustejšia mestská premávka, ako aj vysoké ekologické nároky a nový životný štýl. Podvozková platforma s označením Plate-Forme Automobile (PFA) umožnila vznik štúdie C4 Cactus Airflow 2L s aerodynamicky upravenou karosériou.
Dizajn Citroënu C4 Cactus spája tvary a funkciu, plynulé plochy a výrazné grafické prvky, pričom vždy je dominantnou funkčnosť. V prípade štúdie C4 Cactus Airflow 2L sa podarilo posunúť dizajn ešte ďalej a pod vplyvom nových aerodynamických poznatkov prispieva k vyššej účinnosti motora a nižšiemu odporu karosérie.
Všetky dizajnové úpravy štúdie C4 Cactus Airflow 2L sa dajú ľahko rozpoznať na základe použitých farieb a materiálov. Všetky aerodynamické prvky majú oranžovú farbu, ktorá sa často používa v leteckom priemysle, čím umocňuje technologickú vyspelosť tejto štúdie. Kým sériový model C4 Cactus je o 200 kg ľahší ako tradičný model Citroën C4, v prípade štúdie C4 Cactus Airflow 2L sa vďaka dôslednému odľahčovaniu podarilo znížiť hmotnosť o ďalších 100 kg.
Keďže sa ráta každý gram, pristúpilo sa aj k ďalším úpravám: Výfukové potrubie využíva rúry s menším priemerom, čo prispelo k zníženiu hmotnosti. Použitie priesvitného polykarbonátu na panoramatickú presklenú strechu znamená, že materiál je ešte ľahší ako viacvrstvové sklo, no pritom sa vyznačuje rovnakými vlastnosťami z hľadiska tepelnej a zvukovej izolácie, ako aj pri filtrovaní ultrafialových lúčov.
Citroën C4 Cactus sa už dnes vyznačuje špičkovými výsledkami vo svojom segmente, ktoré predstavujú emisie CO2 s hodnotou 82g/km a spotreba nafty od 3,1l/100 km. Štúdia C4 Cactus Airflow 2L posúva hranice ešte ďalej a na to využíva pohonnú jednotku Hybrid Air. Tú spoločnosť PSA Peugeot Citroën po prvý raz predstavila v modeli Citroën C3 v januári 2013 a nadväzne na ženevskom autosalóne 2013.
Táto technológia využíva viacero prevratných a novátorských prvkov: benzínový 3-valcový motor PureTech, systém na uskladnenie energie vo forme stlačeného vzduchu, spojenie hydraulických motorov a automatickej prevodovky pomocou planétového súkolia. Spoluprácu riadi riadiaca jednotka, ktorá na základe pokynov vodiča usmerňuje energetické toky.
K dispozícii sú tri prevádzkové režimy: Air (bezemisný), v ktorom namiesto benzínového spaľovacieho motora zabezpečuje pohon motor na stlačený vzduch. Benzínový režim, kedy pracuje iba spaľovací motor. Kombinovaný režim, ktorý využíva výkon spaľovacieho motora a motora na stlačený vzduch.
Spojenie motora PureTech 82 s technológiou Hybrid Air prinieslo v prípade štúdie C4 Cactus Airflow 2L zníženie spotrebu paliva o 30 % a výraznou mierou sa pričinilo o vznik vozidla, ktoré (podľa výrobcu) dosahuje spotrebu len 2l/100 km