Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné

„Štofistikovaný" pretekár

Monday, 16. 12. 2013 - 17:26, Martin Trenkler   

„Štofistikovaný

Vďaka nízko položeným sedadlám Recaro sedím takmer na podlahe matno-čiernej Škody Fabie WRC. Auto, ktoré uzrelo svetlo svetového šampionátu v rally už pred desiatimi rokmi. „Stará mama" medzi súčasnou rally-špičkou. Vonku je odporné jesenné počasie - chlad lezie pod kožu a neprestáva ani pršať. Sedím jemne pridusený šesťbodovými bezpečnostnými pásmi a obzerám si interiér - pred špeciálnym volantom veľký displej ukazujúci aktuálne zaradený stupeň, na volante vysunutý kruhový veniec na radenie dolu a za volantom obdobný veniec na radenie hore. Stredový tunel zdobí množstvo nezrozumiteľných tlačidiel ako v kokpite lietadla, ďalej je tu pomocná radiaca páka šesťstupňovej prevodovky a pri nej ďalšia - ručná brzda.

Marián Bazala;auto-show-slovakia-ring-2594.jpg

O chvíľu si do auta sadá pre mnohých najlepší a najúspešnejší slovenský automobilový pretekár - Štefan „Štofi" Rosina. Hluk a vôňa benzínu v aute je ešte ako-tak znesiteľná. Tým, že sedím veľmi nízko je výhľad dopredu značne obmedzený. Nohy mám uložené v karbónovej „vaničke" a hlavu s prilbou mi po stranách podopiera špeciálna hlavová opierka.

Ideme zahrievať brzdy a gumy, čo sa v tomto počasí zdá naoko bezvýznamné. Opak je však pravdou. Auto váži okolo 1200 kg, má zhruba 300 konských síl, ktoré doluje z preplňovaného, štvorvalcového dvojlitra. Pohon všetkých štyroch kolies a krútiaci moment 600 Nm. Výsledkom je okolo 210 km/h maximálnej rýchlosti a zrýchlenie z 0-100 km/h za necelé 4 sekundy. Áno, existujú aj výkonnejšie autá, ktoré si kúpite v showroomoch. Toto je však trochu iné zviera - už na prvý pohľad.

Jozef Pisch;1t1u6279-6.jpg

Vyjdeme na hlavnú cestu pred Slovakia Ring a príde prvý šok - Štofi na mokrej ceste trhá s volantom doprava a hneď doľava, pridáva a náhle dupe na brzdu, znovu pridáva, brzdí a tak to pokračuje pár sto metrov, kým sa na mieste neotočí pomocou ručnej brzdy. Tento podvozok je niečo, čo zažijete len v čistokrvných pretekárskych špeciáloch. Všetko zrazu vyzerá inak. Zabudnite na „bežné" športiaky - Ferrari či Porsche. Nič z toho sa ani len nepriblíži tejto skúsenosti. Mám pocit, že ma posadili na rozzúreného býka a moja hlava lieta zo strany na stranu, dopredu a dozadu. Už po prvom, nevinnom zahrievaní viem, že svalovici na krku a bruchu sa nevyhnem...

Jozef Pisch;1t1u7563-3.jpg

Prichádzame späť do areálu okruhu a mierime priamo k štartovej čiare podujatia Auto Show Slovakia Ring. Pred nami sú ešte dve vozidlá. Štofi zrazu stíchne a nemo sa díva pred seba. Konečne prichádzame na rad. Odpočítavanie ukazuje 30 sekúnd do štartu. Akosi podvedome doťahujem bezpečnostné pásy tak, že sa už v sedadle nepohnem ani o milimeter. S mojím pretekárom si ešte podáme ruku, nadýchneme sa a tep dosiahne patričnú hodnotu. Pár sekúnd pred štartom Štofi zapína mapy diferenciálu a pretekársky režim motora - ALS. Vytočí motor do patričných otáčok a v momente auto vypáli zo štartovej čiary ako raketa. Na kratučkom úseku stačí zaradiť: 1-2-3-4-3-2. Potom tvrdé brzdy, jemný, nechcený šmyk, ľavotočivá zákruta, potom doprava a po 80 metroch tvrdá ručná brzda: auto kontrolovaným šmykom prehodí o 180 stupňov priamo na štartovú rovinku Slovakia Ringu. Nasledujú šikany z pneumatík a následne krátky šotolinový úsek - obrovskú zmenu adhézie a úzky prejazd pomedzi tesné bariéry zvláda Štofi s neuveriteľným citom. Občas sa odvážim naňho pozrieť - príde mi pohodlne usadený a všetko, čo robí, vyzerá prirodzene a ľahko - ako nedeľná cesta do kostola... plná komplikovaných zákrut v šialenej rýchlosti.

Jozef Pisch;1t1u8356-7.jpg

Nasledujú úzke obslužné komunikácie plné nanoseného blata a štrku, tunely, tiahle zákruty a pomalé, technické prejazdy všemožnými typmi povrchov. Aquaplaning chytí skôr, než ho môj mozog dokáže spracovať. Priľnavosť vozidla a tvrdosť brzdenia na extrémne mokrej vozovke sú fascinujúce - takéto rýchlosti nedokáže spracovať ani športové vozidlo na suchu...

Nemusím ani navigovať. Štofi sa po rýchlostnej skúške priznal, že „zhruba vedel," resp. „správne odhadol," kam má ísť. „Zbesilá" jazda plná adrenalínu, obrovských zrýchlení, spomalení, prejazdov blatom, obrátky na ručnej brzde a precízne ovládanie vozidla. Výsledkom je piate miesto z niekoľkých tuctov štartujúcich posádok na tejto skúške.

Tibor Szabosi;gh7p0599-1.jpg

Štofi sedel v tomto aute prvýkrát po roku a vôbec prvýkrát v daždi. Šiel som s ním napríklad v Porsche 997 Cup, no nič, naozaj nič sa nepriblížilo zážitku, ktorý mi uštedril vo vozidle Škoda Fabia WRC na upršanom Slovakia Ringu. Potom som si uvedomil, že tento chalan, s ktorým sa vieme kedykoľvek zasmiať a baviť sa o všetkom, je jeden prvotriedny pretekár svetových parametrov. Iste, súťaž nevyhral a boli tam aj skúsení rally jazdci na rovnakých a lepších autách. Jeho Lamborghini Gallardo zo seriálu FIA GT Series je však totálne iné zviera, preto Štofi všetkých prekvapil.

Tibor Szabosi;gh7p0603-1.jpg

Pretekanie je v hlave - a mladý Rosina ukázal, že sa jednoducho narodil s citom, ktorý vycibril rokmi vo svetovej lige najlepších pretekárov špeciálov GT. Asi to znie ako óda na púchovského pretekára, no pocity, ktoré vo mne jeho precízna jazda zanechala, sú aj po mesiaci stále živé.

Martin Trenkler/RPM

Tibor Szabosi;co8c5597-7.jpg



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri