Štartuje jubilejný 40. ročník Rallye Dakar 2018
Svetoznáma Rallye Dakar oslavuje v týchto dňoch svoje jubilejné štyridsiate narodeniny. Zakladateľ tohto podujatia, Francúz Thierry Sabine (*13.06.1949/†14.01.1986), si na konci roka 1978, keď organizoval premiérový ročník tohto legendárneho motocyklového a automobilového maratónu, určite nemyslel, že jeho preteky budú existovať tak dlho. Takže pokiaľ sleduje súčasné dianie z nejakého nebeského obláčika, musí byť spokojný - i keď jeho myšlienka, kde dobrodružstvo, šport a priateľstvo hrali hlavnú úlohu, v posledných dvoch desaťročiach mierne pokrivkáva...
DAKAR SA VRACIA DO PERU: 40. ročník Rallye Dakar 2018 bude štartovať 6. januára 2018 tentoraz v Peru, v hlavnom meste Lima. Jeho trasa povedie okolo pobrežia Tichého oceána s niekoľkými „slučkovými" výletmi do vnútrozemia. „Rovnako ako v rokoch 2012 a 2013 budú mať účastníci možnosť zoznámiť sa s peruánskou púšťou," poukázal Francúz Étienne Lavigne, hlavný organizátor podujatia, na skutočnosť, kam sa preteky po piatich rokoch vracajú. Po peruánskych etapách v dunových presypoch sa kolotoč najslávnejšej súťaže dostane na územie Bolívie, čo bude kapitola sama osebe. Nutné podotknúť, že pre pretekárov nie práve najpríjemnejšia - pohoria, nedostatok kyslíka (súťaž vystúpi do nadmorských výšok v rozmedzí 3500 - 4500 m.n.m.), chlad, vlhko, dážď, blato... Tam, v hlavnom meste La Paz, bude 12. januára 2018 tiež deň odpočinku, aby potom opäť všetci vyrazili do Argentíny cez púšť Fiambala. Kým sa k nej však vôbec dostanú, neminú ich nielen rýchle a kamenisté horské cesty a kaňony, ale v prípade dažďov aj nepríjemné brody, nesúc status veľkej lotérie. Predposledná „erzeta" ich ešte potrápi veľmi jemným prachom (tzv. „feš-feš"), súťaž skončí 20. januára 2018 v meste Córdoba.
Usporiadatelia sľubujú neľútostný boj hneď od začiatku v piesočných dunách, ktoré by mali štartové pole preosiať alebo aspoň rozdeliť ešte skôr, než dorazia do Bolívie. Takmer deväťtisíc kilometrov (8793 km) s viac než štyrmi tisíckami kilometrov rýchlostných skúšok (4329 km) je dôstojnou porciou, hodnou najslávnejšej maratónskej súťaže na svete.
ÚČASŤ PODMIENENÁ HYPOTÉKOU: Do súťaže je prihlásených celkovo 342 strojov - 142 motocyklov, 50 štvorkoliek, 105 automobilov a 45 kamiónov (525 štartujúcich zo 46 štátov všetkých kontinentov). Na štarte je podľa očakávania najviac Francúzov - ich celkový počet 87 predstavuje 16,5 percenta všetkých účastníkov. Francúzi majú najväčšie zastúpenie v kategórii automobilov (43) i motocyklov (22); medzi štvorkolkami dominujú zástupcovia Argentíny (17) a v triede „ťažkej väzby" (teda kamiónov) je najviac Holanďanov (26). Za pozornosť stojí aj účasť českých zástupcov (21) - osem v kategórii motocyklov, štyroch na štvorkolkách, troch v posádkach automobilov a šesť v kabínach nákladných áut. Od roku 2004 sa v štartovom poli objavia aj Češky - v kategórii motocyklov to bude Gabriela Novotná a v hodnotení štvorkoliek Olga Roučková.
Keď sme už spomenuli meno historicky prvej Češky za riadidlami motocykla na Dakare, uveďme, že Gabriela Novotná si pre splnenie svojho sna zobrala dokonca hypotéku v banke. „Uprela som všetky sily k naplneniu sna, ktorým pre mňa Dakar bol. Pretekanie ma napĺňa, láka ma jeho náročnosť. Je to jednoducho sen duše. Bavil ma motokros aj enduro, životným snom bol Dakar. Aby som pokryla náklady, stala som sa sama sebe najväčším sponzorom," hovorí 29-ročná vysokoškoláčka (Univerzity Karlovej v Prahe, rovnako ako Západočeskej univerzity v Plzni) a rodáčka z Chomutova Novotná. Podľa jej slov stála pred rozhodnutím, či sen opustiť. „Zážitky však sú jediné, čo sa počíta. A nikto už ich človeku nezoberie. Mám trochu obavy, pretože budem všetko splácať ďalších desať rokov. Som si však istá, že to za tie peniaze stálo," dodala priekopníčka jednej stopy našich západných susedov na legendárnych pretekoch.
SLOVENSKO S JED(I)NÝM ZÁSTUPCOM: Jedným z najväčších favoritov je aj Slovák Štefan Svitko (v roku 2016 skončil na fantastickom 2. mieste, v TOP 10 sa objavil aj v rokoch 2012, 2014 a 2015), sedlajúci motocykel značky KTM. „Motocykel zostal ten, čo minulý rok. Bol som s ním spokojný, takže dúfam, že bude slúžiť dobre i na ďalšom Dakare. Tím i mechanik zostali v rovnakom zložení, takže o prípravu stroja sa nebojím. Bude mi treba trochu viac šťastia. Posledný Dakar mi celkom nevyšiel. Okrem iného som mal i zdravotné problémy, ktoré ma vyradili z tréningu," uviedol slovenský pretekár, štartujúci vo farbách Slovnaft Rally tímu. Svitka potešilo, že organizátori pretekov oproti Dakaru 2017 znížili počet etáp v Bolívii, naopak do itinerára zaradili Peru. „V Bolívii minulý rok bolo sedem etáp blatistých a dve zrušili. Určite to bude prínos i pre ostatných jazdcov, lebo to na nás malo negatívny vplyv. Tentoraz tam sú iba dve etapy, čo je super. Na Peru sa naopak teším," zhodnotil.
V minuloročnom „vydaní" Rallye Dakar skončil rodák zo Žaškova až na 25. mieste, najhoršom spomedzi šiestich ročníkov, ktoré dokončil. Dôvodom bola penalizácia, ktorá ho odsunula na túto priečku zo 7. miesta. Svitko pykal za tankovanie v neutralizačnej zóne, za čo „vyfasoval" hodinu a následne dostal ďalších 202 minút za neskorý príchod do bivaku. Tridsaťpäťročný pretekár, ktorého čaká už deviata účasť, sa netají najvyššími ambíciami. „Chcem zajazdiť čo najlepší výsledok. V jednotlivých etapách sa musím viac sústrediť na detaily, aby som nedoplatil na administratívne penalizácie ako minulý rok. To je však v drsných podmienkach Dakaru veľmi náročné, najmä ak viete, že jediná chyba môže znamenať koniec ambícií. Je to vo hviezdach, ale chcel by som zabojovať o pódiové umiestnenie. To však chce každý. Každopádne urobím všetko, aby sa to podarilo," dodal Štefan Svitko.
DAKAR TENTORAZ BEZ JAKEŠA: V roku 2018 Ivana Jakeša na slávnom Dakare neuvidíme, hoci bol naň už prihlásený a „vyfasoval" aj štartové číslo (#21). Skúsený 44-ročný jazdec dostal lukratívnu ponuku a prvýkrát sa predstaví v sérii majstrovstiev sveta v rallye. „Dostal som lákavú ponuku, ktorej sa nedalo odolať. Chcem budúci rok jazdiť seriál majstrovstiev sveta v rallye. Je to pre mňa veľká výzva. Chcel som ísť na šampionát už niekoľko rokov, ale dosiaľ sa mi na ňom nepodarilo zúčastniť," poznamenal Ivan Jakeš, ktorý ale návrat na Dakar nevylúčil. Desaťnásobný účastník Rallye Dakar ďalej povedal, že by rád absolvoval obe veľké podujatia, ale nedalo sa to časovo stíhať. „Z logistického hľadiska je to náročná záležitosť. Technika z Dakaru prichádza späť koncom februára, začiatkom marca, a vtedy sa už finalizujú veci na seriál MS v rallye," poznamenal Jakeš. Myjavský rodák priznal, že za lukratívnou ponukou stoja jeho partneri. „Im sa tá výzva zapáčila. Na rozdiel od Dakaru je seriál MS celoročná reklamná akcia, dá sa predať počas celého roka, nie iba počas dvoch týždňov. Čo sa týka finančného hľadiska, seriál MS stojí podobné peniaze ako Rallye Dakar, plus - mínus štvrť milióna eur," podčiarkol.
V jeho rozhodovaní zavážil aj minuloročný Dakar, v ktorom si pri páde v 5. etape zlomil ruku a utrpel ďalšie zranenia. Predtým počas tretej etapy sa málom „druhýkrát narodil", keď tesne vedľa neho zasiahol blesk! Ten ho síce priamo netrafil, ale zasiahla ho statická elektrina. Jakeš ako skúsený jazdec intuitívne nepoložil nohu na zem a elektrinu odizoloval. „Odniesol si to ale Ivanov zrak a ďalších 300 km nevidel na ľavé oko, napriek tomu prišiel na 15. mieste," poznamenal neskôr jeho manažér Dick Kvetňanský. Na druhý deň sa Jakeš posadil na motocykel a pokračoval ďalej. Hotový nezmar! „Dúfam, že pretrhnem moju dvojročnú smolu. Dakar stále zostáva pre mňa top podujatie a verím, že v roku 2019 na ňom budem opäť prítomný," dodal Ivan Jakeš.
MOTOCYKLE: V kategórii motocyklov by bolo veľkým prekvapením, keby nezvíťazil niekto z jazdcov na motocykloch značky KTM. Rakúsky výrobca so sídlom v Mattighofene kraľuje jednostopovým strojom nepretržite od nového tisícročia (2001), kedy vyhral Dakar po prvýkrát. V jeho farbách sa radovali Francúz Cyril Despres (2005, 2007, 2010, 2012, 2013; po piatich výhrach prestúpil na štyri kolesá), Španieli Marc Coma (2006, 2009, 2011, 2014, 2015; aktuálne športový riaditeľ Rallye Dakar), Joan „Nani" Roma (2004), ale aj dnes už nežijúci Talian Fabrizio Meoni (2001, 2002) a Francúz Richard Sainct (2003). V nadchádzajúcom ročníku sa bude KTM opierať predovšetkým o schopnosti obhajcu prvenstva Sama Sunderlanda z britských ostrovov, Tobyho Pricea z Austrálie (Dakar vyhral v roku 2016), alebo napríklad Rakúšana Matthiasa Walknera, ktorý v 39. ročníku ukoristil striebro.
AUTOMOBILY: Najväčším favoritom kategórie automobilov je bezpochyby jej sedemnásobný víťaz (2004, 2005, 2007, 2012, 2013, 2016, 2017) - pričom ďalších šesť (v rokoch 1991, 1992, 1993, 1995, 1997, 1998) získal za riadidlami motocykla! - Stéphane Peterhansel. Tomuto 52-ročnému rodákovi z francúzskej obce Échenoz-la-Méline budú v továrenskom tíme Peugeot (nasadzujúcom modely 3008 DKR) sekundovať krajania Cyril Despres, Sébastien Loeb a Španiel „El Matadore" Carlos Sainz, ktorý však posledných päť ročníkov v rade nedokončil. Stajňa X-Raid sa predstaví hneď so siedmimi pretekárskymi „špeciálmi" Mini. K tým, ktorí by mali útočiť na najvyššie priečky, patria predovšetkým Mikko Hirvonen z Fínska, Orlando Terranova z Argentíny a Joan „Nani" Roma zo Španielska. V zostave Toyoty, ktorá nasadzuje model Hilux, je hlavným esom Katarčan Nasser Al-Attiyah, trinásťnásobný účastník tohto podujatia a jeho dvojnásobný víťaz (v roku 2011 s Volkswagenom, o štyri roky neskôr s Mini). Sekundovať mu bude predovšetkým Juhoafričan Giniel de Villiers, ktorý Dakar raz vyhral (2009), trikrát skončil druhý (2011, 2013 a 2015) a japonskej značke je verný už šesť rokov.
ŠTVORKOLKY: Za riadidlami štvorkolky obhajuje titul Rus Sergej Karjakin, ktorého najväčšou konkurenciou by mali byť Poliak Rafal Sonik, Chiľan Ignacio Casale, Francúz Alex Dutrie a Argentínčan Pablo Copetti. Všetci sedlajú stroje značky Yamaha. Rovnako ako šesťdesiatročný český jazdec Josef Macháček, ktorý sa netají odhodlaním vyhrať Dakar pri svojom poslednom štarte už po šiestykrát.
KAMIÓNY: Najväčším favoritom tejto kategórie je ruský továrenský tím Kamaz, nasadzujúci štvoricu kamiónov na čele s Eduardom Nikolajevom, Dmitrijom Sotnikovom, Airatom Mardejevom a Antonom Šibalovom. Na štarte prekvapujúco chýba obhajca minuloročného prvenstva Gerard de Rooy s truckom Iveco. Holanďan dal prednosť štartu v konkurenčnom podniku Africa Eco Race, ktorý sa bude odohrávať (viac-menej) v rovnakom termíne a kopíruje trasy pôvodných etáp Rallye Dakar z dôb, kedy sa tá jazdila v Afrike. Napriek tomu bude stajňa de Rooy v Južnej Amerike zastúpená prostredníctvom trojice silných truckov Iveco v kapotovej konfigurácii, ktoré povedú Argentínčan Federico Villagra, Kazach Artur Ardavičus a Holanďan Ton van Genugten.
Pri absencii stajne Eurol Veka MAN tak budú úlohu hlavných „stíhačov" plniť dva tímy so základňami v Českej republike, vzdialenými od seba iba tri kilometre. Židovická stajňa MKR (pod vedením hlavného konštruktéra Maria Kressa), „kriticky hladná" po dobrom výsledku, sa predstaví s trojicou kamiónov Renault, za ich volanty sa posadia Holanďania Martin van den Brink, Janus van Kasteren a Gert Huzink. Smäd po víťazstve je prítomný aj v roudnickej Buggyre, nasadzujúcej tri kamióny Tatra. „Jednotkou" stajne bude Martin Kolomý, ktorému „na dostrel" pôjde Martin Šoltýs. Tretím vodičom s jednoznačne asistentskými ambíciami bude debutant Pavel Vrňák. Šance útočiť na popredné priečky bude mať aj ďalší český pretekár Aleš Loprais, vlani spoločne s Martinom Kolomým štartujúci v jednom tíme. Lopraisov tím tentoraz oživil Tatru Jamal (označenú ako „Queen69"), ktorej sa však na vlaňajšej Silk Way Rally nevyhýbali značné technické problémy. Držiteľ bronzovej medaily z Rallye Dakar 2007 (Aleš Loprais vtedy štartoval s Petrom Gilarom) má však bohaté skúsenosti a nechýba mu ani rýchlosť, takže ak bude „Kráľovná" držať a vyhnú sa jej technické problémy, Loprais bude miešať kartami hodne vysoko.
S ambíciami bojovať minimálne o prvú desiatku však má celá plejáda ďalších jazdcov. Spomeňme napríklad ďalšieho českého pretekára Martina Macíka mladšieho s kamiónom LIAZ, ktorému pri poslednom dakarskom „vydaní" patrila celková 10. priečka; o nič pozadu nemienia ostať ani otec Yoshimasa a syn Teruhito Sugawarovci s nenápadnými, zato však obratnými truckami Hino. (Starší z Japoncov nebude na štarte chýbať ani vo svojich 76. rokoch, pričom premiéru na Rallye Paríž-Dakar mal v roku 1983 a odvtedy nevynechal ani jeden ročník!) Pekelne rýchla však bude aj trojica bieloruských „špeciálov" MAZ. Tie sa od svojej premiérovej účasti v roku 2012 už dvakrát, v oboch prípadoch vďaka Aleksandrovi Vasilevskemu, prebojovali do TOP 10 - v roku 2015 na desiate a vlani na šieste miesto. Vystrkovať rožky zrejme bude aj Holanďan Maurik van den Heuvel s atraktívnou kapotovanou Scaniou. Medzi 45 kamiónmi dominuje značka MAN (zastupuje ju jedenásť nákladných áut), ktorú nasledujú Mercedes (6), DAF (5), Kamaz, Iveco, Tatra (zhodne po 4), MAZ, Renault (obidve po 3), Hino (2), LIAZ, Scania a Ginaf (po jednom zástupcovi).
ŽENY NA DAKARE 2018: Dodajme, že na štarte Rallye Dakar 2018 sa objaví celkovo 14 žien, súťažiacich vo všetkých kategóriách. V motocyklovej triede budú s nástrahami trate bojovať Španielky Laia Sanzová (#15, KTM), Rosa Romero Fontová (#73, KTM), Holanďanka Mirjam Polová (#50, Husqvarna) a spomínaná Češka Gabriela Novotná (#90, Husqvarna); so štvorkolkami do súťaže vyrazia Novotnej krajanka Olga Roučková (#277, Yamaha) a Bolívijčanka Suany Martinezová (#290, CAN-AM). V automobilovej kategórii sa objavia Švajčiarka Eugenie Decreová (#330, Toyota), Španielka Cristina Gutiérrez Herrerová (#354, Mitsubishi), Argentínčanky Alicia Reina (#373, Toyota), Maria Del Huerto Mattar Smithová (#394, Nissan) a Peruánka Fernanda Kannoová (#392, Toyota). V kategórii tzv. bugín Talianka Camelia Liparotiová (#351, Yamaha); medzi kamiónmi zase Holanďanka Elisabeth Hendriková (#526, Ginaf) a Talianka Raffaella Cabiniová (#533, Mercedes).
SLOVÁCI A ČESI NA RALLYE DAKAR 2018
MOTOCYKLE:
#9 - Štefan Svitko (SK/KTM; Slovnaft Rally Team)
#21 - Ivan Jakeš (SK/KTM; Jakeš Dakar Team) - jazdec svoju účasť na poslednú chvíľu odriekol
#22 - Ondřej Klymčiw (CZ/Husqvarna; Klymčiw Racing Team)
#37 - Milan Engel (CZ/KTM; Moto Racing Group)
#43 - David Pabiška (CZ/KTM; Barth Racing Team)
#75 - Rudolf Lhotský (CZ/KTM; Barth Racing Team)
#82 - Petr Vlček (CZ/Husqvarna; Klymčiw Racing Team)
#88 - Jan Veselý (CZ/KTM; Moto Racing Group)
#90 - Gabriela Novotná (CZ/Husqvarna; Indigo Racing Team)
#91 - Jan Brabec (CZ/Yamaha; Big Shock Racing Team)
ŠTVORKOLKY:
#247 - Josef Macháček (CZ/Yamaha; Barth Racing Team)
#261 - Zdeněk Tůma (CZ/Yamaha; Barth Racing Team)
#264 - Tomáš Kubiena (CZ/Hawk; Moto Racing Group)
#277 - Olga Roučková (CZ/Yamaha; Moto Racing Group)
AUTOMOBILY:
#311 - Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/Ford; South Racing Team)
#340 - Tomáš Ouředníček/David Křípal (CZ/Ford; South Racing Team)
#372 - Boris Vaculík/Martin Plechatý (CZ/Ford; Barth Racing Team)
KAMIÓNY:
#504 - Aleš Loprais/Lukáš Janda/Ferran Marco Alcayna (CZ/ESP/Tatra; Loprais Team)
#505 - Martin Kolomý/Jiří Stross/Rostislav Plný (CZ/Tatra; Tatra Buggyra Racing)
#510 - Martin Macík/František Tomášek/Michal Mrkva (CZ/LIAZ; Big Shock Racing Team)
#532 - Martin Šoltýs/Josef Kalina/Tomáš Sikola (CZ/Tatra; Tatra Buggyra Racing)
#540 - Robert Randýsek/Petr Pokora/David Schovánek (CZ/MAN; South Racing Team)
#541 - Pavel Vrňák/Petr Lesák/Filip Škrobánek (CZ/Tatra; Tatra Buggyra Racing)
PROGRAM 40. ROČNÍKA RALLYE DAKAR 2018:
6. január (1. etapa): Lima (Peru)/Pisco (Peru): 272 km celkovo (31 km rýchlostná skúška)
7. január (2. etapa): Pisco (Peru)/Pisco (Peru): 278 km (267 km RS)
8. január (3. etapa): Pisco (Peru)/San Juan de Marcona (Peru): motocykle 502 km (295 km RS), automobily a kamióny 501 km (295 km RS)
9. január (4. etapa): San Juan de Marcona (Peru)/San Juan de Marcona (Peru): 444 km (330 km RS)
10. január (5. etapa): San Juan de Marcona (Peru)/Arequipa (Peru): motocykle 770 km (264 km RS), automobily a kamióny 932 km (267 km RS)
11. január (6. etapa): Arequipa (Peru)/La Paz (Bolívia): 758 km (313 km RS)
12. január - voľný deň
13. január (7. etapa): La Paz (Bolívia)/Uyuni (Bolívia): motocykle a automobily 726 km (425 km RS), kamióny 669 km (368 km RS)
14. január (8. etapa): Uyuni (Bolívia)/Tupiza (Bolívia): motocykle a automobily 584 km (498 km RS), kamióny 558 km (380 km RS)
15. január (9. etapa): Tupiza (Bolívia)/Salta (Argentína): 754 km (242 km RS)
16. január (10. etapa): Salta (Argentína)/Belén (Argentína): 795 km (372 km RS)
17. január (11. etapa): Belén (Argentína)/Chilecito (Argentína): motocykle 484 km (280 km RS), automobily a kamióny 746 km (280 km RS)
18. január (12. etapa): Chilecito (Argentína)/San Juan (Argentína): motocykle 722 km (375 km RS), automobily a kamióny 791 km (522 km RS)
19. január (13. etapa): San Juan (Argentína)/Córdoba (Argentína): motocykle 904 km (423 km RS), automobily a kamióny 927 km (368 km RS)
20. január (14. etapa): Córdoba (Argentína)/Córdoba (Argentína): 284 km (119 km RS)