Štartuje 37. ročník Rallye Dakar 2015
Viac než 9000 kilometrov dlhú trasu pripravili usporiadatelia pre účastníkov Rallye Dakar 2015. Z toho viac ako polovica kilometrov je meraných. Kamióny absolvujú o 1000 kilometrov menej. Posádky odštartujú 4. januára z Buenos Aires, kam sa o necelé dva týždne - presnejšie 17. januára - vrátia.
1. etapa: Buenos Aires - Villa Carlos Paz (4. január)
Motocykle, štvorkolky, kamióny - prejazd 663 km, rýchlostná skúška 175 km
Automobily - prejazd 663 km, rýchlostná skúška 170 km
Účastníci zavítajú na argentínsku dedinu. Podmienky sa budú často meniť a na svoje si príde každý. Rýchle trate skoro rozdelia účastníkov podľa výkonnosti. Na záver absolvujú všetci dlhý prejazd.
2. etapa: Villa Carlos Paz - San Juan (5. január)
Motocykle, štvorkolky, automobily - prejazd 107 km, rýchlostná skúška 518 km
Kamióny - prejazd 315 km, rýchlostná skúška 331 km
Hneď druhý deň čaká na účastníkov vôbec najdlhšia etapa Dakaru 2015. Na štarte neminie všetkých ťažký terén, v polovici prašné cesty a na záver piesok. Opatrnosť bude na mieste.
3. etapa: San Juan - Chilecito (6. január)
Motocykle, štvorkolky - prejazd 437 km, rýchlostná skúška 220 km
Automobily, kamióny - prejazd 258 km, rýchlostná skúška 284 km
Po náročnej druhej etape si budú môcť pretekári i ich technika trochu vydýchnuť. Čaká ich prejazd jedným z najkrajších regiónov Argentíny. Majestátne okolie a červené cesty. Na vychutnávanie scenérií však nebude čas, cesty sú plné kamenia.
4. etapa: Chilecito - Copiapo (7. január)
Motocykle, štvorkolky, automobily - prejazd 594 km, rýchlostná skúška 315 km
Kamióny - prejazd 594 km, rýchlostná skúška 174 km
Posádky budú musieť dokázať, že sú hodné prekročiť hranice Chile. Účastníci vystúpia do nadmorskej výšky 4800 metrov a hranice prejdú na známom mieste Paso San Francisco. Trať najskôr povedie okolo dolov, následne vstúpia do púšte Atacama. Posledných 40 km je plných obrích dún. Mnohí s nimi budú zápasiť až za tmy.
5. etapa: Copiapo - Antofagasta (8. január)
Prejazd 239 km, rýchlostná skúška 458 km
Jedna z mála etáp, ktorá je rovnaká pre všetkých účastníkov. Tí rýchlejší budú môcť využiť úvodu testu k predbiehaniu. Úseky s veľmi jemným pieskom - tzv. fesh-fesh - budú vyžadovať maximálnu koncentráciu.
6. etapa: Antofagasta - Iquique (9. január)
Motocykle, štvorkolky - prejazd 369 km, rýchlostná skúška 319 km
Automobily - prejazd 392 km, rýchlostná skúška 255 km
Kamióny - prejazd 370 km, rýchlostná skúška 255 km
Na posádky čaká cesta okolo Pacifického oceána do Iquique s výhľadom. V závere ich opäť neminú tradičné duny. Známy zjazd do bivaku však tentoraz nebude, organizátori pripravili pódium v polovici súťaže v centre Iquique.
Voľný deň
Účastníkov čaká rozdielny deň oddychu. 10. januára budú odpočívať motocykle a štvorkolky, 12. januára automobily a kamióny.
7. etapa A: Iquique - Uyuni (10. január - automobily; 11. január - motocykle a štvorkolky)
Prejazd - 396 km, rýchlostná skúška 321 km
Automobily sa vôbec po prvýkrát v histórii súťaže pozrú do Bolívie. Posádky sa na štart postavia skoro ráno a vystúpia až do nadmorskej výšky 3500 metrov. Každý bude musieť starostlivo strážiť roadbook, na rýchlostnej skúške bude veľa odbočiek. Veľká starosť bude o pneumatiky.
7. etapa B: Iquique - Marathon bivak (10. január - kamióny)
Prejazd - 101 km, rýchlostná skúška 335 km
Kamióny čaká špeciálna etapa. Každý ukáže svoje schopnosti v dunách a ďalej v piesku. Piloti budú musieť hľadať správny pomer medzi výkonom a riadením. Nákladné automobily budú mať zvláštny bivak.
8. etapa A: Uyuni - Iquique (11. január - automobily; 12. január motocykle a štvorkolky)
Motocykle, štvorkolky - prejazd 24 km, rýchlostná skúška 781 km
Automobily - prejazd 24 km, rýchlostná skúška 781 km
Až počasie rozhodne, kadiaľ sa pôjde z Bolívie. Za sucha sa počíta s cestou okolo Salar de Uyuni. Sto kilometrov na plný plyn, potom technická sekcia v horách. Na záver duny.
8. etapa B: Marathon bivak - Iquique (11. január; kamióny)
Prejazd - 0 km, rýchlostná skúška 271 km
Vôbec po prvýkrát v histórii Dakaru sa pôjdu v jeden deň tri rôzne etapy. Kamióny čaká dvakrát viac piesku. V závere bude nutné počítať so zapadnutými vozidlami v dunách. Výsledok z tejto etapy môže ovplyvniť konečné poradie.
9. etapa: Iquique - Calama (13. január)
Prejazd - 88 km, rýchlostná skúška 451 km
Rozlúčka s púšťou Atacama, 50 km piesku a dún. Cesta bude plná výmoľov a dier. Navyše všetkých čakajú úzke pasáže, technika i ľudia utrpia veľa škrabancov.
10. etapa: Calama - Salta (14. január)
Motocykle, štvorkolky - prejazd 520 km, rýchlostná skúška 371 km
Automobily - prejazd 501 km, rýchlostná skúška 359 km
Motocyklistov a štvorkolkárov čaká druhá maratónska etapa Dakaru 2015. Po prejazde hranice Chile - Argentína sa pôjde okolo Salinas Grandes v nadmorskej výške 3600 metrov. Technický záver oddelí zrno od pliev.
11. etapa: Salta - Termas de Rio Hondo (15. január)
Motocykle, štvorkolky - prejazd 161 km, rýchlostná skúška 351 km
Automobily - prejazd 326 km, rýchlostná skúška 194 km
Trať bude kopírovať známu cestu Ruta 40 a jej krásne okolie. Na odpočinok ale nebude čas. Účastníci už budú pociťovať únavu.
12. etapa: Termas de Rio Hondo - Rosario (16. január)
Prejazd - 726 km, rýchlostná skúška 298 km
Bivak v Rio Hondo bude neďaleko okruhu, ktorý hostí GP a WTCC. Na pretekárov však bude čakať predposledný deň. Pre všetkých to bude jedna z posledných možností zamiešať poradím.
13. etapa: Rosario - Buenos Aires (17. január)
Prejazd - 219 km, rýchlostná skúška 174 km
Každý rok niekto vypadne tesne pred cieľom Dakaru. Preto aj posledná krátka etapa bude vyžadovať sústredenie. Cieľom je dôjsť na pódium.